Performance display BMW

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
theo300pk+
Berichten: 213
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Performance display BMW

Bericht door theo300pk+ » 26 jan 2019, 20:01

Ik heb onlangs mijn BMW M240i laten remappen op 458 pk/6700 toeren en 606 nm/3300 toeren.
Ik ben heel tevreden over het resultaat. Niet alleen in absolute zin, maar ook dat de motor lekker ver doortrekt zonder dat het koppel instort.

De remap gedaan op 98 met klein restje 102; 102 is helaas niet meer verkrijgbaar.
Daarom naderhand beetje professionele octaanbooster bij gedaan zodat benzine nu op - ruim - 102 ron komt.

De BMW performance display is opgeschaald naar max. 480 pk en max. 640 nm.

Ga ik rijden en performance display rent als een dolle naar de max. 480 pk en koppel komt bij 7000 toeren niet onder de 520 nm.
Motor trekt inderdaad als een kannibaal die een partydrug heeft geslikt.

Ik vraag me af hoeveel waarde ik moet/kan hechten aan de performance display. In principe moeten de waardes hierop kloppen omdat de ecu vermogen en koppel objectief uitrekent op basis van alle data - luchtmassa, brandstof, ontsteking etc etc - die de ecu meet.

Ik kan niet uitsluiten dat de 480 pk misschien wel juist is.
Drie redenen, ten eerste is de auto onherkenbaar sterk.
Ten tweede de bank waarop de remap is gemeten is zeer conservatief en geeft wellicht wat te lage waardes aan.
Ten derde, met de octaanbooster kan tot 116 ron worden gemengd en wordt - in de US - gebruikt door professionele racing teams.
Een vermogens winst van 100 pk bij een heavily modifies Nissan GTR heb ik ook voorbij zien komen. Naast tal van andere dyno testen met dit spulletje.
Ik rij trouwens al maanden met een kleine toevoeging van dit spul.

Of is de 480 pk op de display complete onzin, en zal het vermogen met de booster misschien 465 max. 470 pk zijn?
Ik weet niet wat ik moet geloven.

480 echte pk hoeft ook niet voor mij. Wordt er beetje zenuwachtig van. Hoewel in de US met de standaard B58 600 pk op methanol wordt gedraaid.

Wie kan een juist oordeel geven over de metingen van de display?

Theo

Wout309t
Berichten: 513
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52

Re: Performance display BMW

Bericht door Wout309t » 26 jan 2019, 20:15

:shock:

Frank_Sch
Berichten: 529
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: BMW E93 2007 US

Re: Performance display BMW

Bericht door Frank_Sch » 26 jan 2019, 20:52

Wtf Theo? Again? :bag:

Online
Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1117
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: Performance display BMW

Bericht door Luc B » 26 jan 2019, 20:56

Waarom zouden we dyno's gebruiken als Performance displays de juiste hoeveelheid pk's zouden aangeven?

Is constant rond rijden met flesjes octaanbooster niet vervelend? Helemaal met "maar" 480pk ?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 12598
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Mozes had een hekel aan omrijden, daarom niet links niet rechts, maar recht door zee....
Contacteer:

Re: Performance display BMW

Bericht door JP » 26 jan 2019, 21:07

Normaal kun je uitgaan dat een octaangetal met de factor 3 vermenigvuldigd, je uitkomt op het aantal pk’s. Doch heb je ook nog een turbo, dan kun je hier een factor 0.5 tot de macht 6 aan toe voegen.
Afhankelijk van de hoogte boven nap, kan dit zijn dat die minder lucht krijgt en dan moet je weer 35% aftrekken van eerder vermogensgetal. Tenzij je xenon hebt dat is zuiniger dan halogeen, dan kun je van die 35% een 25% afhalen. Gooi je al die getallen in een blender kom je uit op een extra van 60% afschrijving tov origineel (is 100%), wat neerkomt op 40% vermogenswinst, dus ipv 340pk nu dus 476pk. Dus kort gezegd kun je zeggen dat het display redelijkerwijs klopt.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 15565
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Locatie: 1978 De Z 1300 is de grootste motorfiets die men produceert tot op dat moment. De Mastodont

Re: Performance display BMW

Bericht door Luco » 26 jan 2019, 21:15

:popcorn:

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 1096
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Performance display BMW

Bericht door RS-Ron » 26 jan 2019, 21:21

JP schreef:
26 jan 2019, 21:07
Normaal kun je uitgaan dat een octaangetal met de factor 3 vermenigvuldigd, je uitkomt op het aantal pk’s. Doch heb je ook nog een turbo, dan kun je hier een factor 0.5 tot de macht 6 aan toe voegen.
Afhankelijk van de hoogte boven nap, kan dit zijn dat die minder lucht krijgt en dan moet je weer 35% aftrekken van eerder vermogensgetal. Tenzij je xenon hebt dat is zuiniger dan halogeen, dan kun je van die 35% een 25% afhalen. Gooi je al die getallen in een blender kom je uit op een extra van 60% afschrijving tov origineel (is 100%), wat neerkomt op 40% vermogenswinst, dus ipv 340pk nu dus 476pk. Dus kort gezegd kun je zeggen dat het display redelijkerwijs klopt.
Kijk dat is nou echt perfect aan het forum. Theo stelt een vraag en krijgt het enige pasklare antwoordt. Ik heb bijna niets aan te merken op deze heldere uiteenzetting, alhoewel de glascoating natuurlijk wel een wezenlijke invloed heeft op het display. Maar das een detail.

Gr Ron

Gebruikersavatar
eBoonstra
Berichten: 244
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Locatie: Beetsterzwaag

Re: Performance display BMW

Bericht door eBoonstra » 26 jan 2019, 21:37

JP schreef:
26 jan 2019, 21:07
Normaal kun je uitgaan dat een octaangetal met de factor 3 vermenigvuldigd, je uitkomt op het aantal pk’s. Doch heb je ook nog een turbo, dan kun je hier een factor 0.5 tot de macht 6 aan toe voegen.
Afhankelijk van de hoogte boven nap, kan dit zijn dat die minder lucht krijgt en dan moet je weer 35% aftrekken van eerder vermogensgetal. Tenzij je xenon hebt dat is zuiniger dan halogeen, dan kun je van die 35% een 25% afhalen. Gooi je al die getallen in een blender kom je uit op een extra van 60% afschrijving tov origineel (is 100%), wat neerkomt op 40% vermogenswinst, dus ipv 340pk nu dus 476pk. Dus kort gezegd kun je zeggen dat het display redelijkerwijs klopt.
:lollerdelol:

Online
k33z
Berichten: 2207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Performance display BMW

Bericht door k33z » 26 jan 2019, 21:46

Hahahaha, toch laten chippen. On-ge-kend, wat een kerel.

Om nog even inhoudelijk te reageren, die performance display is niets meer dan een ingeprogammeerd balkje op basis van wat waardes.

Had destijds mijn 118i laten chippen en dat performance display gaf nog gewoon de standaard waardes aan.

Online
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 7663
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Performance display BMW

Bericht door WJ » 26 jan 2019, 21:59

Ach, boem is ho.

theo300pk+
Berichten: 213
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Performance display BMW

Bericht door theo300pk+ » 26 jan 2019, 22:38

De verplichte nummers hebben ook weer gehad. :roflol:
Theo

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1320
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Performance display BMW

Bericht door Auke M535i » 26 jan 2019, 22:53

:popcorn:

kriszty
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Performance display BMW

Bericht door kriszty » 26 jan 2019, 23:39

Mooie waarden Theo, het display is op zich redelijk accuraat , geeft bij mij ook de 440pk aan en het juiste koppel. Auto is inderdaad razend snel met die config, afgelopen weekend in Duitsland achter een RS7 gezeten, verschil was echt minimaal !!, kreeg een duimpje van de bestuurder mee. gelukkig kan ik nog 102 tanken ( nootdorp ), en in duitsland uiteraard ook nog te krijgen.

theo300pk+
Berichten: 213
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Performance display BMW

Bericht door theo300pk+ » 26 jan 2019, 23:39

Luc B schreef:
26 jan 2019, 20:56
Waarom zouden we dyno's gebruiken als Performance displays de juiste hoeveelheid pk's zouden aangeven?

Is constant rond rijden met flesjes octaanbooster niet vervelend? Helemaal met "maar" 480pk ?
Het is de vraag of de performance displays de juiste hoeveelheid pk's meten.
Berekening is theoretisch, maar komt het er uit.

Flesjes mee nemen merk je niet. Met 120 cc op een volle tank heb je 4 octaan/ron extra. (met 210 cc extra 6 ron)
Is niet meer/minder dan flesje Redbull.

Theo

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 154
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Performance display BMW

Bericht door Vanos » 27 jan 2019, 00:18

Is dat vorige topic eigenlijk volledig verwijderd?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 8658
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Performance display BMW

Bericht door Bert ///M3 » 27 jan 2019, 01:34

Kan best zijn dat die performance display juist is, of in elk geval aardig in de richting.

458 PK op een rollebank of 480 PK op display is nou ook weer niet zo ver uit elkaar, bijna 5%.

Veruit de meeste DME's zijn tegenwoordig 'Torque managed' dwz dat de DME ten alle tijde uitrekent hoeveel koppel er geproduceerd word. Hiermee worden sommige driveability waarden getuned zoals throttle tip in etc. Dit hangt ook samen met oa het DSC systeem. (Traction control grijpt niet enkel in als je wielen al slippen maar vaak staat er ook een voorgeprogrammeerde waarde in voor koppel verandering etc) Normaal rekent de DME dat uit aan de hand van vullingsgraad, inspuiting, etc.

Vermogen is gewoon een rekensommetje van koppel en toerental.

Vaak zijn rollebanken ook nattevingerwerk als het om exacte getallen gaat. Eigenlijk had je moeten weten wat die display aangaf tijdens de dynorun.

theo300pk+
Berichten: 213
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Performance display BMW

Bericht door theo300pk+ » 27 jan 2019, 13:45

Bert ///M3 schreef:
27 jan 2019, 01:34
Kan best zijn dat die performance display juist is, of in elk geval aardig in de richting.

458 PK op een rollebank of 480 PK op display is nou ook weer niet zo ver uit elkaar, bijna 5%.

Veruit de meeste DME's zijn tegenwoordig 'Torque managed' dwz dat de DME ten alle tijde uitrekent hoeveel koppel er geproduceerd word. Hiermee worden sommige driveability waarden getuned zoals throttle tip in etc. Dit hangt ook samen met oa het DSC systeem. (Traction control grijpt niet enkel in als je wielen al slippen maar vaak staat er ook een voorgeprogrammeerde waarde in voor koppel verandering etc) Normaal rekent de DME dat uit aan de hand van vullingsgraad, inspuiting, etc.

Vermogen is gewoon een rekensommetje van koppel en toerental.

Vaak zijn rollebanken ook nattevingerwerk als het om exacte getallen gaat. Eigenlijk had je moeten weten wat die display aangaf tijdens de dynorun.
Dank je Bert.
Waardes op display zijn dus wel degelijk om rekening mee te houden.
Waardes op display met de remap is niet naar gekeken.

Wist niet de pingelsensor zo scherp op octaan/ron reageert.
480 is voor mij ook te gortig. Bovendien bouwt de motor met de hoge octaan het vermogen helemaal niet terug en gaat vol naar de toerenbegrenzer zonder in te houden. Enerzijds wel indicatie dat hoge octaan detonatie voorkomt maar anderzijds wel eng.
Volgende tank weer op 98 en kijken of vermogen weer naar 460 pk terugvalt. Weet niet wat blok kan verdragen.
En bak ea.

Met je antwoord weet ik waar ik aan toe ben.

Theo

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 12468
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Auto: BMW
Locatie: Baarn

Re: Performance display BMW

Bericht door Martijn_bmw » 27 jan 2019, 13:54

Altijd mooie antwoorden van Bert, echt lekker informatief.
Wbt tuning, waar ben je nu geweest Theo?

Ik begreep ook dat tuning tegenwoordig niet veel meer is dan de koppel limiters verschuiven... de dme doet zelf de rest aan de hand van sensoren zoals pingel, turbodruk etc.

Ik rij nu met de itronic van mosselman, werkt ook wel mooi met als voordeel dat ie makkelijk meekan naar de volgende en de auto origineel blijft.

Online
k33z
Berichten: 2207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Performance display BMW

Bericht door k33z » 27 jan 2019, 15:35

Misschien hebben ze die displays aangepast in de nieuwste versie van iDrive, maar in de oudere versies wordt er dus helemaal niets gemeten.

Als je zegt dat de de performance display hebben opgeschaald tijdens tuning (neem aan dat het om de standaard performance display in iDrive gaat), dan denk ik dat wat eerst 340pk was (standaard) dat dit nu 480pk is. En het getoonde vermogen wordt gewoon bepaald door een relatieve waarde van maximum afhankelijk van toerental en gaspedaalstand.

Dus in dat geval denk ik dat het helemaal niets zegt.

Als we het hier hebben over een externe performance display, dan kan het anders zijn. Maar de standaard iDrive performance display meet helemaal niets.

Online
k33z
Berichten: 2207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Performance display BMW

Bericht door k33z » 27 jan 2019, 15:38

"NBT is showing values based on acceleration pedal position and what DME firmware is set for, so even if your engine is producing more power you still need to modify some data in DME in order to have larger values.

It's a "fake" number based on what BMW tested the engine under certain loads and conditions. The maximum is pre-loaded into the DME. It's not really a real time representation of the exact TQ/HP the engine is producing."

Kortom, een waarde die je kan programmeren. Zegt helemaal NIETS over het geleverde vermogen. Laat de tuner er 1.000pk in zetten en hij geeft dit aan als maximum vermogen.

Goedkope tuning, ik zou hem omhoog laten zetten. Dan heb je toch nog die 600pk die je wilde....

theo300pk+
Berichten: 213
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Performance display BMW

Bericht door theo300pk+ » 27 jan 2019, 20:13

Martijn_bmw schreef:
27 jan 2019, 13:54
Altijd mooie antwoorden van Bert, echt lekker informatief.
Wbt tuning, waar ben je nu geweest Theo?

Ik begreep ook dat tuning tegenwoordig niet veel meer is dan de koppel limiters verschuiven... de dme doet zelf de rest aan de hand van sensoren zoals pingel, turbodruk etc.

Ik rij nu met de itronic van mosselman, werkt ook wel mooi met als voordeel dat ie makkelijk meekan naar de volgende en de auto origineel blijft.
Ook Mosselman, Martijn.
Zijn erg lang gespecialiseerd in BMW.
En mappen kunnen ze wel.
Ze hebben daar projecten staan waar je niet weg komt met een standaard doos.
Luisteren heel goed naar wat de klant wil. In plaats van hun standaard riedeltje op te dreunen.
En als je iets nogmaals vraagt dan je dan hetzelfde riedeltje opnieuw hoort. :nah: :(
Zo had ik bepaalde specifieke wensen. Geen probleem voor de jongens bij Mosselman. Geen discussies en moeilijk doen, maar gewoon hun retebest doen. (uiteraard binnen de grenzen wat technisch veilig en mogelijk is).
Krijg ik belletje met resultaat 450 pk. Waarop ik vraag of ze nog wat extra pk's er bij kunnen sprokkelen richting de 460. Weer aan de slag en komen dan met een remap met 3 dyno's tussen de 456 en 461 pk.
Ik blij en zij ook blij met een tevreden klant. Zijn pas tevreden als klant ook tevreden is.
Heb offerte gevraagd voor iets anders.

Top bedrijf.

Theo

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 12468
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Auto: BMW
Locatie: Baarn

Re: Performance display BMW

Bericht door Martijn_bmw » 27 jan 2019, 20:20

Ik was idd ook zeer tevreden over hun manier van werken en alles uitleggen. En idd ze hebben veel echt dikke projecten staan!

theo300pk+
Berichten: 213
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Performance display BMW

Bericht door theo300pk+ » 27 jan 2019, 20:29

Martijn_bmw schreef:
27 jan 2019, 13:54
Altijd mooie antwoorden van Bert, echt lekker informatief.
Wbt tuning, waar ben je nu geweest Theo?

Ik begreep ook dat tuning tegenwoordig niet veel meer is dan de koppel limiters verschuiven... de dme doet zelf de rest aan de hand van sensoren zoals pingel, turbodruk etc.

Ik rij nu met de itronic van mosselman, werkt ook wel mooi met als voordeel dat ie makkelijk meekan naar de volgende en de auto origineel blijft.
Ook bij Mosselman, Martijn.
Luisteren naar wat de klant wil in plaats van hun standaard riedeltje af te draaien.
En als je opnieuw iets vraagt krijg je het riedeltje weer opnieuw te horen. :nah:
ik had specifieke wensen aangegeven. Geen discussies, ja maar en moeilijk doen. Nee, ze deden gewoon hun retebest. Ook naderhand emails van mij worden snel en goed beantwoord.
Zijn pas tevreden als klant tevreden is. Kreeg bericht dat de remap 450 pk had gedaan. Op mijn vraag of ze nog meer extra pks' erbij konden sprokkelen, zijn ze verder aan de slag gegaan. Kreeg bericht dat de remap nu 3 dyno's opleverde van 456 tot 461 pk. Prima zo.
Ik ben heel tevreden over Mosselman. Iedereen is toegankelijk; heb met eigenaar, monteur en mapper gesproken.
Ook deskundig. Best wel goed resultaat van de remap. En staan ook projecten, waar ze met een standaard software pakketje echt niet mee wegkomen.
Heb inmiddels een offerte aangevraagd voor een volgend klusje.
Draai nog niet lang mee in BMW-wereldje. Maar zijn inmiddels twee bedrijven waar ik mijn auto blind aan te vertrouw. Mosselman en Nick Doesburg van TEG.

Martijn, met een custom remap voor je auto zal Mosselman je ook blij maken.
Nb. Is niet de goedkoopste, maar gewoon goed. Gevoel en resultaat kloppen.

theo300pk+
Berichten: 213
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Performance display BMW

Bericht door theo300pk+ » 27 jan 2019, 20:30

k33z schreef:
27 jan 2019, 15:38
"NBT is showing values based on acceleration pedal position and what DME firmware is set for, so even if your engine is producing more power you still need to modify some data in DME in order to have larger values.

It's a "fake" number based on what BMW tested the engine under certain loads and conditions. The maximum is pre-loaded into the DME. It's not really a real time representation of the exact TQ/HP the engine is producing."

Kortom, een waarde die je kan programmeren. Zegt helemaal NIETS over het geleverde vermogen. Laat de tuner er 1.000pk in zetten en hij geeft dit aan als maximum vermogen.

Goedkope tuning, ik zou hem omhoog laten zetten. Dan heb je toch nog die 600pk die je wilde....
Heb inmiddels uit meerdere bronnen gehoord dat DME tegenwoordig het vermogen en koppel van de auto tamelijk nauwkeurig uitrekent.
Dat wist ik ook niet.

theo300pk+
Berichten: 213
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Performance display BMW

Bericht door theo300pk+ » 27 jan 2019, 20:31

k33z schreef:
27 jan 2019, 15:38
"NBT is showing values based on acceleration pedal position and what DME firmware is set for, so even if your engine is producing more power you still need to modify some data in DME in order to have larger values.

It's a "fake" number based on what BMW tested the engine under certain loads and conditions. The maximum is pre-loaded into the DME. It's not really a real time representation of the exact TQ/HP the engine is producing."

Kortom, een waarde die je kan programmeren. Zegt helemaal NIETS over het geleverde vermogen. Laat de tuner er 1.000pk in zetten en hij geeft dit aan als maximum vermogen.

Goedkope tuning, ik zou hem omhoog laten zetten. Dan heb je toch nog die 600pk die je wilde....
Heb inmiddels uit meerdere bronnen gehoord dat DME tegenwoordig het vermogen en koppel van de auto tamelijk nauwkeurig uitrekent.
Dat wist ik ook niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ErikS, Hitz, missione, sdlauto en 36 gasten