theo300pk+ schreef: ↑12 dec 2018, 22:50
Dank voor de zinvolle reacties.
Het is uiteraard niet de bedoeling dat ik persoonlijk ga flashen, maar dat wil overlaten aan iemand met ervaring.
Het gaat om mogelijk kleine aanpassingen in de ecu. De motor levert op dit moment ca. 430-440 pk zonder OBD Tuning. OBD tuning wil ik ook niet. De motor trekt als een beer en draait zijdezacht. En de mogelijke vermogenswinst vind ik te weinig voor alle moeite en kosten.
Omdat de ecu van de motor niet OBD is getuned zijn de brandstof velden niet aangepast.
Daarom wil ik met een geschikte tool uitlezen wat de AFR waarden zijn bij vollast met dit vermogen.
Wanneer deze mogelijk - te - arm zijn, wil ik alleen de brandstof velden uit overwegingen van veiligheid laten aanpassen.
Bovendien kan je met de tools ook andere interessante functies aanpassen en waarden van sensoren uitlezen. Besturing van exhaust flap, instelling M-performance power display calibreren naar nieuwe waarden pk en nm, uitlezen sensor values van o.m. koelwater, intake pressure, olie temperatuur, inlet temperatuur, engine load, vrijgeven v-max, engine power en torque en waar het me primair om gaat de AFR. En nog talloze andere waarden ....
BMW heeft de M-performance drive analyzer die in ieder de verschillende waarden van de ecu uitleest, maar waarvan me niet duidelijk is of je hiermee ook kan flashen. Bovendien kost deze ca. 170 euro.
Imo te duur.
Inmiddels zijn er in dit topic twee alternatieven voorbij gekomen die veel goedkoper zijn. Daarom wil ik weten of met deze ook de B58 geflashed kan worden.
Uiteraard zijn diverse tuning bedrijven hiertoe in staat. Mosselmann is genoemd, BHT ken ik niet.
Inmiddels zijn er - buiten BR - meerdere andere bedrijven bij gekomen die OBD-tuning voor de B58 leveren. Met name in BE, DE en UK (en US). In NL is Carly met meer dan 40 jaar ervaring voor BMW Motorsport GMBH de enige serieuze optie.
Het gaat me niet alleen om het feit dat een bedrijf OBD voor mijn motor aanbiedt maar ervaring heeft en bij voorkeur meerdere B58 OBD heeft getuned. Ik heb begrepen dat in principe ieder bedrijf zich een tuning bedrijf kan noemen omdat deze kan putten uit 4 of 5 aanbieders van software voor de B58.
Wat voor Carly (in Leiden) spreekt is het feit dat deze met de orginele BMW software werkt. Is alleen duur.
Omdat het mij gaat om mogelijk een relatief eenvoudige flash, kan ik me voorstellen dat de serieuze OBD tuning bedrijven NIET daarop wachten. Daarom ben ik op zoek naar een specialist in flashen (en OBD-tuning) die dit voor mij uit kan voeren zonder mij meteen een volledige OBD tuning wil slijten.
Wie weet juiste adressen?
De 240 rijdt nu met een Ohlins road & track onderstel met front caster bushing kit, rear subframe & differential mounting insert kit.
Dit in combinatie met verlaging en smalle spacers hebben de wegligging totaal veranderd. Het sturen met de auto is een openbaring en echt een feest geworden. Met het OEM had ik doorlopend twijfels of ik de auto zou houden of wegdoen; zo M-onwaardig.
Volgens Leo van Madeno zit ik nu qua maximum potentieel op 60%. Echter qua kosten zit ik op minder dan 60% als ik voor de volle 100% wil gaan. De laatste stappen gaan relatief duur worden. Dus daar mote ik nog over nadenken.
Het is in ieder geval nu niet meer nodig om voor een M2, M3/4 te gaan; aldus Leo.
Het laatste wat ik nog zou willen toevoegen is een LSD. OS-Gilken of Drexler. Dit voegt nog extra toe onder extremer rijgedrag. Dus slechts voor incidentele momenten en is wel relatief duur.
Enfin, met een eventuele flash wil ik het aanpassings traject voorlopig even afronden.
En eerst lekker gaan rijden.
Theo