De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
funf
Auto: BMW 530i en Mini Clubman JCW

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door funf » 19 mei 2020, 09:49

Christoph schreef:
13 mei 2020, 16:33
Ik vond de 330i niet bijzonder. Rijd verder prima maar werd er niet warm van. M340i bevalt mij veel beter. Ik heb met en zonder AWD gereden en beide waren goed, RWD is leuker, maar ivm sneeuw heb ik liever de 4WD.
De 4WD zit er hier standaard bij en dat had voor mij niet gehoeven. Het doet aan de rij-eigenschappen van de auto echter niet af, zeker niet in het reguliere dagelijkse gebruik. De zescilinder voegt voor mij wel veel toe, het klinkt simpelweg zoveel beter dan een viercilinder. Alleen al het starten en even stationair laten draaien geeft mij plezier. Na de 530i is de 340i (alleen al motorisch) wel echt een heel veel leukere auto.

ik rijd er helaas te weinig mee, krap duizend kilometer per maand nu. Hopelijk verandert dat binnenkort weer...

Knot
Auto: BMW F20 120i / Lexus CT200h

Bericht door Knot » 19 mei 2020, 09:53

Niet zo moeilijk toch, gewoon vaker een uurtje gaan sturen dan ga je makkelijk over die 12k per jaar.

Is er voor de G20 ook niet die xDrive tweak dat je hem uit kunt schakelen?

Knot

Bericht door Knot » 19 mei 2020, 09:55

Daan schreef:
12 mei 2020, 19:25
Door het lange wachten al weer meerdere keren de config aangepast trouwens. Kan link zijn :hmmm:
Ben benieuwd wat je steeds aan zou willen passen dan.

Daan

Bericht door Daan » 19 mei 2020, 12:59

In de eerste instantie alleen wat klein bier, maar uiteindelijk toch redelijk rigoureus de kleur naar Portimao Blau omgezet. En interieur dan naar Merino Schwarz. Tevens full black line en verduisterde achterruiten laten vervallen om het één ander wat ‘vriendelijker’ over te laten komen.

Daarnaast toch ook de elektrische achterklepbediening en comfort access aangevinkt.

Daan...

mark323ti

Bericht door mark323ti » 19 mei 2020, 22:40

Begrijp dat de nieuwe comfort acces eigenlijk niet meer diefstal gevoelig is. Als de sleutel 1 min geen beweging meer detecteert dan werkt het niet meer. Dus midden in de nacht met een laptop bij je voordeur staan heeft geen zin.

Heerlijke auto een 330i. Ben heel benieuwd hoe zoiets bevalt na een M2. Denk verrassend goed. Een M moet je gewoon een keer gehad hebben maar de versies eronder zijn de betere daily drivers.

Daan

Bericht door Daan » 19 mei 2020, 22:58

Laatste comfort access heeft inderdaad niet meer het nadeel van de altijd actieve sleutel. Daarnaast ook weer slimmere encryptie aan boord. Zal onherroepelijk tzt weer te kraken zijn, maar voor nu vind ik het veilig genoeg.

330i vs M2, tja in de basis natuurlijk twee totaal verschillende auto’s. Ga zeker het één en ander missen. Maar dagelijkse bruikbaarheid is momenteel even key. Wel heeft de 330i met M pakket en sper mij zeer positief verrast. Weet zeker dat deze auto mij veel stuur plezier gaat geven. Ben verder ook wel van de laatste tech (behalve de rij hulpmiddelen) en dat is echt top voor elkaar bij de G20.

Daan...

zegmaarboris

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)p

Bericht door zegmaarboris » 22 mei 2020, 17:25

Eerste twee maanden van het jaar iets meer dan 13000km met de 330i gereden, volgende twee bijna 500km. Net even ritje gemaakt en de conclusies vooralsnog:
  • Geluid is echt niet van toepassing in vergelijk met de 6-cylinder in de 540i en M2, buiten de auto toch anders (commentaar zure buren). Maar is echt niet leuk. Had idee dat de, sedan iets beter klonk dan mijn touring?
  • Rijplezier in Nederland erg fijn. Tov 540i net sportiever en snel zat NL, afmetingen voor onze gezinsfunctie ook perfect
  • Idealiter zou auto nog net iets minder initieel mogen onder sturen (bij nat weer merkbaar), geen idee of daar nog iets aan afgesteld kan worden?
  • Rijplezier in Duitsland boven 180km/h valt tegen. Mis je de pk’s, realiteit is dat je in D het steeds minder kan rijden dus geen ramp maar groter verschil dan verwacht
  • Verbruik een feest na de 6 cylinders. 200km verder op een 10 liter kleinere tank
  • Interieur en tech een 10. Ziet er top uit, en alle techniek werkt foutloos en voegt wat toe in gebruik
  • Oh ja, eerste BMW die ik heb gehad die beter rijdt op de runflat banden
Kortom, ben blij er mee, eigenlijk nog wat beter dan verwacht. Heb heel lang getwijfeld over de M340i maar denk dat die alleen om de emotie van de motor wat toevoegt wat het mij niet waard was. Want zowel de M340i als een 330i met sper maar zonder x drive staan erg ver weg in rijervaring van de M2. Die mis ik qua driving fun enorm, denk in 2021 de ipace eruit gaat, de 3 naar mijn vrouw en ik weer naar M2. Maar deze auto is in functie van wat ik zocht aan balans tussen running cost, practische inzet en rijplezier wel erg goed.

Knot

Bericht door Knot » 22 mei 2020, 17:30

Prijzen van een 6 cyl gaat helaas nergens meer over, veel verstandiger om een 20i (met chip) of een 30i te nemen.

Onderstuur kan je simpel oplossen met je achterbanden maar snap heel goed dat je daar niet mee wil klooien. Evt met de uitlijning kan je wel wat maar ik zou het lekker zo laten. Wat voor merk runflatt zit er trouwens onder? Ik ben over Goodyear niet echt te spreken nadat ik die onder de F20 heb laten leggen, vond de Conti's veel directer sturen, alleen ietsje meer afrolgeluid.

Je moet m ook zien als gezinsauto he en die 4 cyl brom moet je maar voor lief nemen, ik ben er inmiddels wel aan gewend gezien je voor 2 cylinders extra ruim 20k bij moet leggen.

Daan

Bericht door Daan » 22 mei 2020, 19:31

Heb heel lang getwijfeld over de M340i maar denk dat die alleen om de emotie van de motor wat toevoegt wat het mij niet waard was.
Exact dezelfde beweegreden als ik dus. Heb de afgelopen 12 jaar BMW 6 cilinders gereden, dus weet wat ik achterlaat qua beleving. En dat is het nu ook, ‘beleving’. Voorheen was een 6 cilinder een must als je beetje vooruit wilde komen. Die B48 is voor dagelijks verkeer, maar zelfs ook voor een rondje hoeken (geen Autobahn) prima toereikend. Ik zou de M340i dan alleen vanwege het geluid kiezen. Ik vond de snelheidsbeleving namelijk lang niet zo lekker overkomen als bij de M2. En die M340i is snel, laat daar geen twijfel over bestaan.

Daan...

Macboy
Contacteer:

Bericht door Macboy » 29 mei 2020, 10:29

Geweldige kleur gekozen Daan ! Ben super benieuwd naar je bevindingen. Durfde je het niet aan om cognac leder te nemen ? Matcht ook geweldig met portimao blauw. Maar dat is helaas geen individual kleur. Dan is zwart merino denk ik een top keuze.

Mooie review ook van Boris. Vond de 330i waanzinnig goed sturen (en dat was nog zonder het sper) maar het geluid boven 4000 toeren dramatisch. Een afknapper want anders was ik ook zeker voor de 4-cilinder gegaan.

Het enige dat bij de M340i een must is het weglaten van het geluid via de speakers. Bij de diesel heb ik daar gelukkig geen last van want dat ding maakt geen toeren en geeft dus ook geen vervelende hoge toon.

WJ

Bericht door WJ » 29 mei 2020, 10:55

Macboy schreef:
29 mei 2020, 10:29
bladiebloob
Welkom, leuk dat je meedoet met de discussie op dit forum. Stel je ook even voor. :) viewforum.php?f=2

Daan

Bericht door Daan » 29 mei 2020, 21:09

Geweldige kleur gekozen Daan ! Ben super benieuwd naar je bevindingen. Durfde je het niet aan om cognac leder te nemen ? Matcht ook geweldig met portimao blauw. Maar dat is helaas geen individual kleur. Dan is zwart merino denk ik een top keuze.
Ja, ben achteraf toch wel blij met mijn vrij rigoreuze kleur swap. Dravit vind ik nog steeds top, maar het lijkt opeens wel alsof alle merken iets soortgelijks bieden op dit moment (VAG, Toyota, Mazda...). En het lijkt momenteel ook wel alsof alle nieuwe auto’s alleen nog in wit, zwart of een grijstint verkocht worden 😉

Cognac kan inderdaad prima op Portimao, maar vind het IRL toch iets te geel ofzo. Merino Tartufo is IMHO 10x mooier, maar matched wat minder met Portimao. Dus maar op safe gegaan met Merino zwart. Deze heeft gelukkig wel een mooi contrasterend stiksel en heeft ook veel van deze stiksels. Daarnaast dat hoogglans aluminium erin gehouden. Blijft het interieur er ondanks zwart toch redelijk fris uitzien.

Heb goede hoop dat mijn auto toch veel eerder komt dan eind juli. Hij zou oorspronkelijk deze week geleverd moeten worden, maar ivm covid19 naar eind juli geschoven. Nu lees ik op de diverse Duitse fora dat de auto’s uiteindelijk maar 3-4 weken vertraging opgelopen hebben.

Daan...

Plaats reactie