De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
535d
Berichten: 2057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18
Locatie: Hurdegaryp

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door 535d » 20 dec 2018, 12:21

Enige troost die je hebt is dat zo'n M2C een stuk waardevaster is dan nu een G30 540d, dat dan zeker weer wel.

En erg nobel van je. Verwacht je nog een gevuld kerstpakket uit Den Haag en dan bedoel ik niet een bak met blauwe enveloppen :mail:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 8887
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Hielke » 20 dec 2018, 12:28

Robin schreef:
20 dec 2018, 10:25
M340i X drive lijkt mij wel 'n interessante kar qua powerverdeling en driftwerk zoals woka al demonstreerde.

BTW woka, Hielke is nu voorál opeens Tesla Model 3 fan, met één reden: Omdat ik t zeer zeker níet ben.:)
Het is wel een beetje waar dat ik je soms wat wil plagen met je verdediging van je Propellor keuzes. Nu je in Tesla een bedreiging voor de populariteit van BMW ziet is Tesla oververtegenwoordigd in je commentaren. Goed man, een man die z'n vlag en kleuren verdedigt. Oldskool. Mooi.

Ben helemaal niet in de markt voor een 3-serie, Giulia of Model 3. Uit testritten of meerijritten kan ik wel ongeveer afleiden waar m'n voorkeur zou kunnen liggen. Bij een daadwerkelijke keuze zou ik met iedere auto minstens een uurtje willen doorbrengen. Wat weet ik wel? Dat de vierpitter BMW in de gevallen dat ik 'm heb meegemaakt (125i en X-nog wat van Andre) een wat karakterloze motor is. Het geluid wil niet en de motor zet er hoger in de toeren ook niet een tandje bij. Dat schept geen band met de bestuurder. Het waren geloof ik de 225 pk versies (eentje was naar 260 getuned), misschien hebben de standaard sterkste versies van dat blok wel een beter karakter. Zo onder de indruk van het driecylinder BMW blok ik was, zo 'underwhelmed' was ik van de vierpitter.

Mijn ervaringen met het Alfa 280 pk viercylinder blok beperken zich tot een testrit in een Stelvio. Ik was toen echt zwaar onder de indruk van het explosieve karakter van de motor. Totaal anders dan het lineaire en saaie van het BMW blok. Mocht ik uitspraken over het geluid van de Alfa hebben gedaan dan neem ik dat terug. Ik weet niet meer hoe dat blok klonk. Dat ie hoog in de toeren fantastisch aan het gas hing en mij kon bekoren wel. Of de directe besturing van Stelvio en Giulia (naast de looks van de carrosserieën de andere bepalende karaktertrek van deze modellen) voor iedereen is weggelegd betwijfel ik na een proefrit van een maat van me in een Giulia diesel. Ernaast zittend zag ik hoe hij van z'n apropos raakte toen de Giulia op een minirotonde na stuurinput met de kont begon te kwispelen. De besturing van de auto is zoveel directer dan welke andere concurrent ook, ik kan me heel goed voorstellen dat dit niet bij iedereen goed valt als een auto bij overmatige stuurinput dan begint te bijten. Een klein hapje welteverstaan, de snelheid lag laag, op hogere snelheid was waarschijnlijk onderstuur opgetreden. M'n maat was er in ieder geval klaar mee toen. Veel te nerveus in zijn beleving.

Hoe is m'n fascinatie voor Tesla (of electrische auto's in het algemeen) ontstaan? Eigenlijk door een testrit (wederom Andre natuurlijk) in een BMW i3 kort na z'n introductie. Ik vind die instant power geweldig. Wat een briljante stadsauto zo'n i3. En als zo'n i3 de 0-100 in onder de 8 seconden kan doen, en daarbij sensationeel snel aanvoelt, hoe moet dan in hemelsnaam een Model 3 aanvoelen die het onder de 4 seconden kan doen!? Boven de 150 km/h wordt ie door 350+ pk eurosedans voorbijgereden? Boeie, de acceleratiesensatie stelt dan al niks meer voor. Zelfs in Duitsland worden de mogelijkheden om fulle pulle te rijden steeds meer beperkt. Op Laguna Seca doet een Model 3 performance het trouwens in 1.46. Ik kan je op een briefje geven dat je, om die tijd te rijden, het met een vierpitter Giulia of 3-serie niet redt. Vind ik indrukwekkend. Net als de hele techniek en al het andere dat met die auto te maken heeft. Noem het terecht hype, maar ik ben er wel even door gepakt. Het is lang geleden dat ik op eigen initiatief naar een dealer ben gestapt om een testrit te regelen. Zie het mezelf met zo'n Model 3 wel doen. Staat ie trouwens al bij de dealers? En waar zitten die dealers? Het is vooral de Youtube Model 3 experience die z'n magie heeft gedaan. Misschien ben ik na een testrit wel genezen.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 31634
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Robin » 20 dec 2018, 12:36

Tuurlijk is 't waar, ik ken je toch Hielke:)
Ik verdedig idd semi oldskool op mijn manier, niet zozeer BMW. Maar Tesla heb ik niks mee sinds dag één.

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1336
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: 320d
Locatie: Dronten

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Hitz » 20 dec 2018, 12:40

Mooi hoe meningen en ervaringen verschillen, ik vind een Giulia 3x niks in vergelijking tot bijvoorbeeld de F30..

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 8887
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Hielke » 20 dec 2018, 12:46

Hitz schreef:
20 dec 2018, 12:40
Mooi hoe meningen en ervaringen verschillen, ik vind een Giulia 3x niks in vergelijking tot bijvoorbeeld de F30..
Qua merk? Model? Motor? Besturing? Zitpositie?

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 31634
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Robin » 20 dec 2018, 12:51

Ik vind de Giulia mooi en buiten dat het TC systeem niet geheel uitkan bij normale modellen, ik het filmpje van de supersnel de Ring verslindende QV een aantal malen heb gezien, heb ik nooit écht een hebbe gevoel gehad bij die auto(QV) Wél bij nieuwe Audi (R)S4/RS6 modellen, C/E AMG hedendaags en bepaalde moderne Jaguars!

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1336
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: 320d
Locatie: Dronten

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Hitz » 20 dec 2018, 12:59

Hielke schreef:
20 dec 2018, 12:46
Hitz schreef:
20 dec 2018, 12:40
Mooi hoe meningen en ervaringen verschillen, ik vind een Giulia 3x niks in vergelijking tot bijvoorbeeld de F30..
Qua merk? Model? Motor? Besturing? Zitpositie?
Ik reed met een 180(?)pk diesel. Zat niet echt fut in de motor. Zitten op de platte stoelen was niet je van het. Zag er allemaal mooi uit, maar geen match voor BMW.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 8887
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Hielke » 20 dec 2018, 13:01

Hitz schreef:
20 dec 2018, 12:59
Hielke schreef:
20 dec 2018, 12:46
Hitz schreef:
20 dec 2018, 12:40
Mooi hoe meningen en ervaringen verschillen, ik vind een Giulia 3x niks in vergelijking tot bijvoorbeeld de F30..
Qua merk? Model? Motor? Besturing? Zitpositie?
Ik reed met een 180(?)pk diesel. Zat niet echt fut in de motor. Zitten op de platte stoelen was niet je van het. Zag er allemaal mooi uit, maar geen match voor BMW.
Agree. Dieselblokken zijn niet de forte van de Giulia.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2739
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door FreudeamFahren » 20 dec 2018, 13:02

En dan is er nog de betrouwbaarheid en after sales van “il cuore sportivo”. Ik had een van de eerste F30s vlak na de introductie en heb één serieus defect gehad in 1,5 jaar en 140.000 km, dat BMW keurig heeft opgelost. Mijn broer is 2 jaar onderweg met z’n Juul en is op zoek naar aanmaakblokjes, een aansteker en de flex. Er gaat van alles stuk (“mooie” illustratie: hij is er 3x mee op vakantie vertrokken en hij redde het geen van die 3 keer uit & thuis in z’n eigen Juul) en de dealer barst van de incompetentie en het onvermogen in het oplossen van alle euvels. Voorbeeldje? Nadat één achterband aan de binnenkant tot op de draad versleten bleek ondanks verzoeken om de uitlijning te checken wist de service adviseur te melden: “er zit een starre achteras onder, niks aan uit te lijnen meneer.” Kill it with fire, wat mij betreft.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 31634
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Robin » 20 dec 2018, 13:04

En ik reed 30km 'plank' met 'n totaal electrische i3 , degelijk, leijk, zeer korte actiradius en heb nooit de connectie i3 met Tesla gemaakt en willen maken. Zo heeft iedereen een andere beleving.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 31634
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Robin » 20 dec 2018, 13:05

FreudeamFahren schreef:
20 dec 2018, 13:02
En dan is er nog de betrouwbaarheid en after sales van “il cuore sportivo”. Ik had een van de eerste F30s vlak na de introductie en heb één serieus defect gehad in 1,5 jaar en 140.000 km, dat BMW keurig heeft opgelost. Mijn broer is 2 jaar onderweg met z’n Juul en is op zoek naar aanmaakblokjes, een aansteker en de flex. Er gaat van alles stuk (“mooie” illustratie: hij is er 3x mee op vakantie vertrokken en hij redde het geen van die 3 keer uit & thuis in z’n eigen Juul) en de dealer barst van de incompetentie en het onvermogen in het oplossen van alle euvels. Voorbeeldje? Nadat één achterband aan de binnenkant tot op de draad versleten bleek ondanks verzoeken om de uitlijning te checken wist de service adviseur te melden: “er zit een starre achteras onder, niks aan uit te lijnen meneer.” Kill it with fire, wat mij betreft.

:shock:

:hungry:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 8887
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Hielke » 20 dec 2018, 13:19

Tsja, die betrouwbaarheidsposts anno 2018 over Italiaanse auto's. Ik ken iemand en die kent iemand en die heeft een Alfa en ....

Ik reed (vloog laag zeg maar) eind jaren '80 gedurende drie jaar en 60.000 km met een Alfetta GTV 2.5 en had er welgeteeld één manco mee. Een Bosch (Duits) draadspoel in de verdeler.

Nu met de Punto Evo gedurende 72.000 km's slechts een gebroken voorveer en een dashboardlampje.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 25947
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Arthur » 20 dec 2018, 13:22

Robin schreef:
20 dec 2018, 11:41
mark323ti schreef:
20 dec 2018, 11:27
Toch twee heel verschillende zaken
Centenkwestie: heb je het geld?
Zuunigheid: wil je het geld eraan uitgeven?
Klopt ook!
Maar er zit een overlap ergens.

Maar omdat 'we' (op dit forum en in 't algemeen in Nederland) erg zuunig doen(heb je 't er voor over) over dingen/zaken, maar puntje bij paaltje váák het gewoon tóch 'n centenkwestie is (al wil men dat niet bekennen), maak ik ervan dat het ongeveer hetzelfde is. Beetje zwartwit misschien, maar leer mij de Nederlander kennen. :wink:
Nou, ik durf wel te bekennen dat 100k auto's niet in mijn bereik liggen.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 31634
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Robin » 20 dec 2018, 13:26

Ok Arthur.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 31634
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Robin » 20 dec 2018, 13:28

Hielke schreef:
20 dec 2018, 13:19
Ik ken iemand en die kent iemand en die heeft een Alfa en ....
Ja de broer van Faf. :lol:

Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 17644
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Tom » 20 dec 2018, 13:34


Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 25947
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Arthur » 20 dec 2018, 13:37

Robin schreef:
20 dec 2018, 13:26
Ok Arthur.
Hoe moet ik dit opvatten? Vind je het raar of is het een reactie van; 'het zal wel'?

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 31634
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Robin » 20 dec 2018, 13:45

Arthur schreef:
20 dec 2018, 13:37
Robin schreef:
20 dec 2018, 13:26
Ok Arthur.
Hoe moet ik dit opvatten? Vind je het raar of is het een reactie van; 'het zal wel'?
Man, nee kudos. Duidelijk en oprecht OK! :beer:

zo zie je maar na jaren van online met elkaar door een paar woordjes al 'n misverstand door plat internet.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 25947
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Arthur » 20 dec 2018, 13:53

Hahaha, ja dat kan zo maar :)

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 31634
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Robin » 20 dec 2018, 13:55

Arthur schreef:
20 dec 2018, 13:53
Hahaha, ja dat kan zo maar :)
Wát kan zomaar????

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1336
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: 320d
Locatie: Dronten

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Hitz » 20 dec 2018, 14:03

:mrgreen:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 25947
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Arthur » 20 dec 2018, 14:36

Robin schreef:
20 dec 2018, 13:55
Arthur schreef:
20 dec 2018, 13:53
Hahaha, ja dat kan zo maar :)
Wát kan zomaar????
:kikker: :attentie:

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 2234
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M140i
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door sitechris » 20 dec 2018, 20:31

Eens mbt de tweeliter van Alfa vs BMW. De 280 pk motor in de Alfa is best wel een puncher. Lekker beuken in het middentoerengebied en klinkt echt wel ok. De BMW 330i (vorige generatie heb ik gereden) klinkt en rijdt veel minder spannend/inspirerend. 10 keer liever het Alfa blok.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 1465
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door MarkS » 20 dec 2018, 21:07

Robin schreef:
20 dec 2018, 13:28
Hielke schreef:
20 dec 2018, 13:19
Ik ken iemand en die kent iemand en die heeft een Alfa en ....
Ja de broer van Faf. :lol:
Van horen zeggen van een heeeeeeele verre broer ... ;-)

Online
Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 136
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Vanos » 20 dec 2018, 22:17

https://youtu.be/Zp4T_mWqpho

Embedden lukt om de een of andere reden niet vanaf mijn telefoon, maar leuk filmpje

Autoblog interview met Jos van As

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: maarten22, Peter-Paul, sdlauto en 30 gasten