Naar aanleiding van het half kapen van het draadje over de zoektocht naar een e46 cabrio, ben ik van mening dat de oer Porsche Boxster toch wel een eigen draadje verdient. Gek genoeg lijkt er weinig interesse op DF in Boxsters van de eerste generaties (986 en 987), terwijl ze in mijn ogen toch tot de categorie van zeer sportief vallen. De basisingrediënten zijn overduidelijk aanwezig ; RWD, 6 cilinder ATM, middenmotor, prima kuipjes en zitpositie, prettige bak, etc, etc.
Zelfs de basisuitvoering in standaard trim zou tijdens een rondje op Zandvoort volgens mij geen gek figuur slaan. En dan het geluid.... een echte Porker!
Even wat background info over de Boxster ;
Eigenlijk ben ik jaren stilletjes fan van de Boxster, maar door uiteenlopende redenen nooit echt verder erin verdiept. Eens in de zoveel tijd stak de interesse weer de kop op, om daarna weer te luwen.Begin jaren ’90 van de vorig eeuw maakte Porsche een moeilijke periode door. Precies 20 jaar geleden kwam de Boxster op de markt. Die auto leidde Porsche de 21e eeuw in. De vroege jaren ’90 waren moeilijk voor veel sportwagenfabrikanten: de koers van de dollar was sterk gezakt en het koperspubliek stelde zich terughoudend op. Om een idee te geven: Porsche verkocht in 1986 50.000 sportwagens, in 1991 was dat teruggevallen tot 14.000. En dus had Porsche een aansprekend en betaalbaar nieuw model nodig. Deze moest ook de Transaxle modellen vervangen.
Onder leiding van de nieuwe CEO Wendelin Wiedeking ging Porsche aan de slag met het ontwerp van een roadster met een middenmotor en het DNA van de roemruchte 550 Spyder uit 1953. De plaatsing van de motor achter de bestuurder en vóór de achteras garandeerde speelse, vlot hanteerbare stuurreacties en een laag zwaartepunt, De 986 – zoals het model intern heette - werd ontwikkeld in een tijd dat de vraag naar dynamische roadsters toenam. Porsche onthulde de Boxster Concept in 1993 op de Detroit Auto Show. Het was een auto met een Nederlands tintje: hij was ontworpen onder leiding van designchef Harm Lagaaij. Het exterieur was getekend door de Amerikaan Grant Larson en het interieur kwam van zijn landgenoot Steven Stark. De Boxster Concept werd enthousiast onthaald en schopte het zelfs tot ‘Best of Show’. De eerste orders werden direct geschreven.
Vooruitzichten waren veelbelovend
Toch was de auto niet bedacht om het tot productiemodel te schoppen. Het was meer een visie waarmee Porsche de denkrichting voor de toekomst aangaf. Dat nam niet weg dat vier designers aan de slag gingen met een productieversie, ze maakten ieder een eigen versie van de 986. Uiteindelijk kwam Lagaaij tot de conclusie dat het studiemodel het meest aansprekende concept was. Daarom borduurde Porsche door op Larsons interpretatie van de nieuwe roadster. De vooruitzichten waren veelbelovend. Nog voor de Boxster daadwerkelijk in de showroom stond, hadden al zo’n 10.000 klanten een order geplaatst. In 1992 was nog onbekend welke krachtbron de 986 zou krijgen. Een zescilinder boxermotor was een idee, net als een V6 van Volkswagen Zelfs een viercilinder boxermotor kwam toen al ter sprake. Uiteindelijk besloot Porsche om een watergekoelde zescilinder boxermotor te ontwikkelen die ook in de nieuwe 911 was te gebruiken.
De productieversie van de Boxster beleefde zijn wereldpremière in oktober 1996. Vergeleken met het studiemodel was hij gegroeid, had hij andere luchtinlaatopeningen en grotere achterlichten. Hij beschikte standaard over een elektrisch bedienbaar cabriodak, een achterspoiler die bij 120 km/h uitklapte en twee rolbeugels. Publiek en pers waren euforisch. De Boxster kreeg lof voor z’n heerlijke 2,5-liter zescilinder boxermotor met 150 kW/204 pk en 245 Nm, zijn ongekend goede wegligging, z’n praktische bagageruimtes voor en achter en zijn echte Porsche uiterlijk. De Boxster had standaard een handgeschakelde vijfbak. Als optie was een vijftraps Tiptronic leverbaar, die met knoppen op het stuur was te bedienen. Porsche bewandelde ook nieuwe wegen op het gebied van de productie. CEO Wiedeking Wiedeking voerde bijvoorbeeld het just-in-time systeem in. Daardoor nam de productietijd per auto af van 120 naar 72 uur. Ook droeg dit systeem bij aan lagere kosten. De efficiënte manier van werken paste Porsche ook toe bij andere modellen. De 986 werd gelijk met de nieuwe 996 ontwikkeld. Ook dat leverde forse kostenbesparingen op. Zo kwam de basis van de watergekoelde M96 boxermotoren grotendeels overeen en de neuspartijen van de Boxster en de 996 waren tot aan de B-stijlen identiek, inclusief de onmiskenbare koplampunits.
Dankzij een plaatje van Martin echter werd de interesse opnieuw opgelaaid en hij stelde me in staat om even een stukje erin te sturen en ben inmiddels overtuigd dat er een Boxster (bij) moet komen.
Uiteraard verdienen hier ook de pareltjes, maar zeker ook de doffere parels in de markt een plekje.
Mijn hernieuwde interesse begon dus met de Boxster van Martin ;
Een supernet exemplaar en nog altijd heeft deze mijn interesse. Voordat ik echter tot een eventuele aanschaf wil overgaan heb ik besloten toch de markt nog even af te speuren, mede omdat een 3.2 (S) me wellicht smakelijker lijkt..
Dit heeft geresulteerd in een bezichtiging van de volgende 3.2 ;
Voor mij echter meteen een no-go. Heb er niet eens in willen rijden, omdat de algehele staat voor mijn doel te wensen overlaat. Voor diegene die echter een 3.2 zoekt met relatief weinig km'ers en een extra budgetje voor wat cosmetische verbeteringen wellicht een leuk exemplaar.
Vooralsnog zou mijn 1e optie nog altijd die van Martin zijn, maar er zijn nog een paar potentiële kandidaten die een stukje verder weg staan, maar wellicht een bezichtiging waard zijn.
Wellicht dat er meer DF'ers interesse hebben in een Boxster en het lijkt me aardig idee om hier alle do's, don'ts, bekende problemen én pareltjes mbt de Boxster te verzamelen in dit draadje.
Voor degene die roepen 'kappersauto' kan ik geen ongelijk geven , maar raad ik toch aan er eens een stukje in te gaan sturen