Het Porsche Boxster 986/987 occasion kapperstopic

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 911
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Het Porsche Boxster 986/987 occasion kapperstopic

Bericht door Henk Jan » 28 sep 2018, 13:30

Juist.

Naar aanleiding van het half kapen van het draadje over de zoektocht naar een e46 cabrio, ben ik van mening dat de oer Porsche Boxster toch wel een eigen draadje verdient. Gek genoeg lijkt er weinig interesse op DF in Boxsters van de eerste generaties (986 en 987), terwijl ze in mijn ogen toch tot de categorie van zeer sportief vallen. De basisingrediënten zijn overduidelijk aanwezig ; RWD, 6 cilinder ATM, middenmotor, prima kuipjes en zitpositie, prettige bak, etc, etc.
Zelfs de basisuitvoering in standaard trim zou tijdens een rondje op Zandvoort volgens mij geen gek figuur slaan. En dan het geluid.... een echte Porker!

Even wat background info over de Boxster ;
Begin jaren ’90 van de vorig eeuw maakte Porsche een moeilijke periode door. Precies 20 jaar geleden kwam de Boxster op de markt. Die auto leidde Porsche de 21e eeuw in. De vroege jaren ’90 waren moeilijk voor veel sportwagenfabrikanten: de koers van de dollar was sterk gezakt en het koperspubliek stelde zich terughoudend op. Om een idee te geven: Porsche verkocht in 1986 50.000 sportwagens, in 1991 was dat teruggevallen tot 14.000. En dus had Porsche een aansprekend en betaalbaar nieuw model nodig. Deze moest ook de Transaxle modellen vervangen.

Onder leiding van de nieuwe CEO Wendelin Wiedeking ging Porsche aan de slag met het ontwerp van een roadster met een middenmotor en het DNA van de roemruchte 550 Spyder uit 1953. De plaatsing van de motor achter de bestuurder en vóór de achteras garandeerde speelse, vlot hanteerbare stuurreacties en een laag zwaartepunt, De 986 – zoals het model intern heette - werd ontwikkeld in een tijd dat de vraag naar dynamische roadsters toenam. Porsche onthulde de Boxster Concept in 1993 op de Detroit Auto Show. Het was een auto met een Nederlands tintje: hij was ontworpen onder leiding van designchef Harm Lagaaij. Het exterieur was getekend door de Amerikaan Grant Larson en het interieur kwam van zijn landgenoot Steven Stark. De Boxster Concept werd enthousiast onthaald en schopte het zelfs tot ‘Best of Show’. De eerste orders werden direct geschreven.

Vooruitzichten waren veelbelovend
Toch was de auto niet bedacht om het tot productiemodel te schoppen. Het was meer een visie waarmee Porsche de denkrichting voor de toekomst aangaf. Dat nam niet weg dat vier designers aan de slag gingen met een productieversie, ze maakten ieder een eigen versie van de 986. Uiteindelijk kwam Lagaaij tot de conclusie dat het studiemodel het meest aansprekende concept was. Daarom borduurde Porsche door op Larsons interpretatie van de nieuwe roadster. De vooruitzichten waren veelbelovend. Nog voor de Boxster daadwerkelijk in de showroom stond, hadden al zo’n 10.000 klanten een order geplaatst. In 1992 was nog onbekend welke krachtbron de 986 zou krijgen. Een zescilinder boxermotor was een idee, net als een V6 van Volkswagen Zelfs een viercilinder boxermotor kwam toen al ter sprake. Uiteindelijk besloot Porsche om een watergekoelde zescilinder boxermotor te ontwikkelen die ook in de nieuwe 911 was te gebruiken.

De productieversie van de Boxster beleefde zijn wereldpremière in oktober 1996. Vergeleken met het studiemodel was hij gegroeid, had hij andere luchtinlaatopeningen en grotere achterlichten. Hij beschikte standaard over een elektrisch bedienbaar cabriodak, een achterspoiler die bij 120 km/h uitklapte en twee rolbeugels. Publiek en pers waren euforisch. De Boxster kreeg lof voor z’n heerlijke 2,5-liter zescilinder boxermotor met 150 kW/204 pk en 245 Nm, zijn ongekend goede wegligging, z’n praktische bagageruimtes voor en achter en zijn echte Porsche uiterlijk. De Boxster had standaard een handgeschakelde vijfbak. Als optie was een vijftraps Tiptronic leverbaar, die met knoppen op het stuur was te bedienen. Porsche bewandelde ook nieuwe wegen op het gebied van de productie. CEO Wiedeking Wiedeking voerde bijvoorbeeld het just-in-time systeem in. Daardoor nam de productietijd per auto af van 120 naar 72 uur. Ook droeg dit systeem bij aan lagere kosten. De efficiënte manier van werken paste Porsche ook toe bij andere modellen. De 986 werd gelijk met de nieuwe 996 ontwikkeld. Ook dat leverde forse kostenbesparingen op. Zo kwam de basis van de watergekoelde M96 boxermotoren grotendeels overeen en de neuspartijen van de Boxster en de 996 waren tot aan de B-stijlen identiek, inclusief de onmiskenbare koplampunits.
Eigenlijk ben ik jaren stilletjes fan van de Boxster, maar door uiteenlopende redenen nooit echt verder erin verdiept. Eens in de zoveel tijd stak de interesse weer de kop op, om daarna weer te luwen.
Dankzij een plaatje van Martin echter werd de interesse opnieuw opgelaaid en hij stelde me in staat om even een stukje erin te sturen en ben inmiddels overtuigd dat er een Boxster (bij) moet komen. :angel:

Uiteraard verdienen hier ook de pareltjes, maar zeker ook de doffere parels in de markt een plekje.

Mijn hernieuwde interesse begon dus met de Boxster van Martin ;

Afbeelding

Een supernet exemplaar en nog altijd heeft deze mijn interesse. Voordat ik echter tot een eventuele aanschaf wil overgaan heb ik besloten toch de markt nog even af te speuren, mede omdat een 3.2 (S) me wellicht smakelijker lijkt..
Dit heeft geresulteerd in een bezichtiging van de volgende 3.2 ;

Afbeelding

Voor mij echter meteen een no-go. Heb er niet eens in willen rijden, omdat de algehele staat voor mijn doel te wensen overlaat. Voor diegene die echter een 3.2 zoekt met relatief weinig km'ers en een extra budgetje voor wat cosmetische verbeteringen wellicht een leuk exemplaar.

Vooralsnog zou mijn 1e optie nog altijd die van Martin zijn, maar er zijn nog een paar potentiële kandidaten die een stukje verder weg staan, maar wellicht een bezichtiging waard zijn.

Wellicht dat er meer DF'ers interesse hebben in een Boxster en het lijkt me aardig idee om hier alle do's, don'ts, bekende problemen én pareltjes mbt de Boxster te verzamelen in dit draadje.

Voor degene die roepen 'kappersauto' kan ik geen ongelijk geven :tooth: , maar raad ik toch aan er eens een stukje in te gaan sturen :df:

Online
Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 911
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Het Porsche Boxster 986/987 occasion kapperstopic

Bericht door Henk Jan » 28 sep 2018, 13:49

Eén van de meest opvallende problemen die vaak gelezen wordt over de Boxster (maar ook de 996 en 997) is het IMS-lager (Intermediate Shaft).

Hieronder even een schaamteloos stukje copypaste van het Porscheforum door auto Resto ;
Er is veel te doen omtrent het falen van het beruchte IMS lager.
Voor degenen onder ons die nog niet weten wat het IMS lager nu precies is even een korte uitleg over de functie ervan.
Allereerst de naam IMS; een afkorting voor intermediate shaft ofwel vertaald naar Nederlands; tussen as.
Deze tussen as heeft de volgende functie: het dragen van de distributie kettingen en laten draaien van de oliepomp.
De as heeft een lager aan de zijde van de koppeling en draait aan de andere zijde in het aluminium huis van de oliepomp zonder lager.
Het lager dat gemonteerd wordt is een angular bearing(hoek) meestal dubbel rijs maar soms ook enkel uitgevoerd lager.
Dit lager is gekozen vanwege zijn eigenschappen mbt tot de toepassing dus niks mis mee echter is het een lager dat weinig smering krijgt. Dit lager kan vanwege zijn constructie krachten aan die onder verschillende hoeken worden uitgeoefend en dat is ook nodig, hij word in V-vorm belast door de kettingen.
De smering van het lager wordt verzorgd door vet, dit vet word echter uit het lager gespoeld door de motorolie die in het lager terecht
komt vanwege de stofkap van het lager, het is dus geen sealed lager, er zijn geen uitzonderingen, het vet spoelt eruit en er zit uiteindelijk wat motorolie in.
Het probleem is dus een kogellager met vet dat in een as in het carter gemonteerd zit, waar het vet uiteindelijk uitspoelt en er te weinig smering is en vuil zich ophoopt.
Waarom wordt het lager nooit gecontroleerd bij service beurten terwijl bekend is dat ze stuk gaan? Waarschijnlijk vanwege de kosten die ermee gepaard gaan.
Om het lager te controleren moet namelijk de versnellingsbak verwijderd worden, het vliegwiel gedemonteerd worden, nogal wat werk om erbij te komen , helemaal in geval van een tip-tronic uitvoering. De motor uitbouwen is niet nodig!
De gemiddelde auto met distributieriem, neem een volvo, heeft spanrollen en looprollen met daarin kogellagers om de distributieriem te dragen , dezelfde soort lagers worden gebruikt , dus met stofkap en vet erin maar dat blijft erin, ze draaien niet in motorolie.
Deze worden vervangen tezamen met de riem om motorschade te voorkomen, binnen vijf jaar en met een maximaal aantal kilometers.
Het IMS lager is een best sterk lager echter vergelijkbaar met het bovengenoemde en zou je dus op zijn minst moeten controleren op speling en vervuiling om problemen te voorkomen.
Het lager kan al een stuk beter worden gesmeerd en gekoeld door de stofkap te verwijderen en de motorolie die er in overvloed is te gebruiken, de IMS as staat namelijk in de olie.
Het siljtage beeld van IMS lagers laat zien dat de siljtage overmatig is vanwege de temperatuur, tekort aan smering en vervuiling.
In versnellingsbakken worden dergelijke lagers ook gebruikt en gaan gewoon heel lang mee, ze zijn ook open en maken gebruik van de spatsmering.
Mijn advies aan iedereen met een 996 of 997 mk1; laat je lager controleren, laat de stofkap verwijderen voor voldoende smering, afvoer van slijtage uit dit lager en koeling van het lager. Zo kom je er tevens achter of het lager nog goed is, vervangen moet worden en dat bespaard je weer veel geld. Eigenlijk om de 50 dkm herhalen.
Indien het lager vervangen moet worden zijn er verschillende opties: keramische uitvoeringen, origineel en nog een systeem dat het lager geforceerd smeert. Ook al kies je de duurste variant, controleren is toch nodig want ook de verbeterde willen wel eens stuk gaan.
De tijd zal uitwijzen of de dure oplossingen beter zijn maar eigenlijk zijn de originele lagers nog niet zo slecht want van de ongeveer 35 auto's waarvan we afgelopen jaar het lager hebben vervangen of gecontroleerd waren er 6 slecht. We moeten het dus niet spannender maken dan het is, gewoon controleren en er evt een nieuwe in zetten.
Verder staat er op dit forum ook een mooie aankoopgids, geschreven door Stuttgartparts ;

http://www.stuttgartparts.nl/page/51/bo ... ankoopgids

Online
Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 911
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Het Porsche Boxster 986/987 occasion kapperstopic

Bericht door Henk Jan » 28 sep 2018, 14:10

Laatst ook nog even contact gezocht met Frawi over onderstaande 3.2.
Staat niet in de buurt voor mij, maar Frawi heeft wel een degelijke naam als specialist en volgens zijn eigen zeggen een nette auto met recent vervangen kap (en meteen een glazen ruitje ipv PVC). Echter blijkt ook de historie maar deels aantoonbaar en heeft de achterbumper lakschade.
Wellicht dat ik even langs rijd binnenkort, omdat ik toch aan die kant van het land moet zijn waarschijnlijk.

https://www.frawi.com/occasions/porsche ... 17298.html

Online
Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1179
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Het Porsche Boxster 986/987 occasion kapperstopic

Bericht door Vlokmans » 28 sep 2018, 18:31

Zorg dat je in een aantal exemplaren stuurt, zowel 2.5 als 3.2S. De S tilt het geheel wel een niveautje hoger (versnellingsbak, remmen, ophanging), maar mijn eigen ervaring is dat een 2.5 eigenlijk alles al heel goed doet. IMS-lager is schijnbaar minder "prangend" bij de M96's met minder vermogen, in tegenstelling tot 3.4 en 3.6 bijvoorbeeld.

Hoe dan ook, heerlijke stuurmansauto!

Verder hier nog hoop info:
http://www.boxa.net/forum/

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 19177
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Locatie: Grunn...

Re: Het Porsche Boxster 986/987 occasion kapperstopic

Bericht door Niels » 28 sep 2018, 19:16

Hier ook een fan hoor. Niet de meest mooie auto wellicht maar alle ingrediënten zijn aanwezig. De 987S 280pk is de enige waarmee ik ervaring heb maar ik ben wel overtuigd. :df:

Wel benieuwd of de 2.5 je nog kan bekoren na de 3.2 :)

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Het Porsche Boxster 986/987 occasion kapperstopic

Bericht door Martin van der Zwaard » 28 sep 2018, 21:32

Ik zou zeker voor een 2.5 gaan die in de buurt staat bij een bedrijf met goeie service en lekkere koffie. Owja.....en er werkt een topgozer van een verkoper :mrgreen:

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 1682
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Het Porsche Boxster 986/987 occasion kapperstopic

Bericht door Will F. » 28 sep 2018, 23:28

Ik zou Arthur een goed bod doen zo vlak voor dat ding weer in winterslaap gaat. Is wel n hele mooie dacht ik (987s)

allen
Berichten: 15954
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Het Porsche Boxster 986/987 occasion kapperstopic

Bericht door allen » 28 sep 2018, 23:31

Je weet dat Arthur z’n vrouw met een hooivork rondloopt? Die Boxster gaat echt niet weg.

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 1682
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Het Porsche Boxster 986/987 occasion kapperstopic

Bericht door Will F. » 28 sep 2018, 23:37

allen schreef:
28 sep 2018, 23:31
Je weet dat Arthur z’n vrouw met een hooivork rondloopt?
Soort van boerin zoekt.... mot! :tooth:
of is het mod? :wink:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 25635
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22

Re: Het Porsche Boxster 986/987 occasion kapperstopic

Bericht door Arthur » 29 sep 2018, 10:18

Nee, niet helemaal. Een boerin is ze niet en met een hooivork loopt ze ook niet rond. Maar, ik mag alles met 'mijn' auto doen als de BoxsterS maar blijft. En het is zeker een nette auto, origineel NL met een 46-47kkm erop. Maar dat is volgens sommigen dan weer niet goed :tooth:
Ik heb het allang gezien met dat ding, staat hier alweer 5 jaar... maar goed, de rook waait hier ook niet tegen de wind in dus hij blijft.

Plaatje:

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 25635
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22

Re: Het Porsche Boxster 986/987 occasion kapperstopic

Bericht door Arthur » 29 sep 2018, 10:20

Ik wil er volgend jaar wel een paar nieuwe banden onder. De huidige Conti's bevallen niet echt goed, lijken wat 'hard' en zijn van 2012. Wat is een goede band voor onder deze BoxsterS?

Online
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 7356
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het Porsche Boxster 986/987 occasion kapperstopic

Bericht door WJ » 29 sep 2018, 10:21

Ja mooi ding!
Jammer dat je liever met de Mii rijd. :P

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 25635
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22

Re: Het Porsche Boxster 986/987 occasion kapperstopic

Bericht door Arthur » 29 sep 2018, 10:24

LOL! Ja, en die mag ook niet weg. Ding heeft stoelverwarming en dat is dé optie voor m'n vrouw :lol: Ook alweer 4 jaar op de stoep met 40kkm.
Vandaar dat ik zelf dan maar geregeld wissel...

Online
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 7356
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het Porsche Boxster 986/987 occasion kapperstopic

Bericht door WJ » 29 sep 2018, 10:32

Ik heb nog een mooie up tekoop, stoelverwarming en panorama dak. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Het Porsche Boxster 986/987 occasion kapperstopic

Bericht door Martin van der Zwaard » 29 sep 2018, 10:37

Arthur schreef:
29 sep 2018, 10:20
Ik wil er volgend jaar wel een paar nieuwe banden onder. De huidige Conti's bevallen niet echt goed, lijken wat 'hard' en zijn van 2012. Wat is een goede band voor onder deze BoxsterS?
Belletje naar de dealer en je weet het :wink: :tooth:

Gebruikersavatar
jottemj
Berichten: 180
Lid geworden op: 29 dec 2015, 14:48

Re: Het Porsche Boxster 986/987 occasion kapperstopic

Bericht door jottemj » 29 sep 2018, 10:52

Arthur schreef:
29 sep 2018, 10:20
Ik wil er volgend jaar wel een paar nieuwe banden onder. De huidige Conti's bevallen niet echt goed, lijken wat 'hard' en zijn van 2012. Wat is een goede band voor onder deze BoxsterS?
Michelin PS2 is altijd goed, bevalt mij uitstekend onder deze auto aangezien ik niet altijd dwars over het klaverblad ga met mn kapperswagen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 25635
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22

Re: Het Porsche Boxster 986/987 occasion kapperstopic

Bericht door Arthur » 29 sep 2018, 11:01

Martin van der Zwaard schreef:
29 sep 2018, 10:37
Arthur schreef:
29 sep 2018, 10:20
Ik wil er volgend jaar wel een paar nieuwe banden onder. De huidige Conti's bevallen niet echt goed, lijken wat 'hard' en zijn van 2012. Wat is een goede band voor onder deze BoxsterS?
Belletje naar de dealer en je weet het :wink: :tooth:
Dát is nu net geen vraag voor een dealer. Of verkoper ;) :tooth:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 25635
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22

Re: Het Porsche Boxster 986/987 occasion kapperstopic

Bericht door Arthur » 29 sep 2018, 11:01

WJ schreef:
29 sep 2018, 10:32
Ik heb nog een mooie up tekoop, stoelverwarming en panorama dak. :mrgreen:
Bouwjaar en km stand?

Online
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 7356
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het Porsche Boxster 986/987 occasion kapperstopic

Bericht door WJ » 29 sep 2018, 11:06

Arthur schreef:
29 sep 2018, 11:01
WJ schreef:
29 sep 2018, 10:32
Ik heb nog een mooie up tekoop, stoelverwarming en panorama dak. :mrgreen:
Bouwjaar en km stand?
viewtopic.php?f=3&t=19981&hilit=bocaneg ... 5#p1134146

April 2016, 18k km

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 26056
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Auto: BMW E63 630i / BMW F20 120i

Re: Het Porsche Boxster 986/987 occasion kapperstopic

Bericht door Knot » 29 sep 2018, 11:34

987S blijft toch wel fraai hoor... goede optie als de 630 gaat

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 26056
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Auto: BMW E63 630i / BMW F20 120i

Re: Het Porsche Boxster 986/987 occasion kapperstopic

Bericht door Knot » 29 sep 2018, 12:18

15k is niet veel toch voor die handbak met wat sporen?

Gebruikersavatar
Mike R32
Berichten: 4616
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Locatie: Noorden waar anders.

Re: Het Porsche Boxster 986/987 occasion kapperstopic

Bericht door Mike R32 » 29 sep 2018, 12:20

Knot schreef:
29 sep 2018, 12:18
15k is niet veel toch voor die handbak met wat sporen?
Als de auto technisch goed is zeker geen gekke prijs.

Online
Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 911
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Het Porsche Boxster 986/987 occasion kapperstopic

Bericht door Henk Jan » 29 sep 2018, 13:49

Knot schreef:
29 sep 2018, 12:18
15k is niet veel toch voor die handbak met wat sporen?
Op zich niet, maar het was helaas wel iets meer dan alleen maar wat sporen. Kap was sowieso ook aan gort.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Het Porsche Boxster 986/987 occasion kapperstopic

Bericht door Martin van der Zwaard » 29 sep 2018, 13:50

Arthur schreef:
29 sep 2018, 11:01
Martin van der Zwaard schreef:
29 sep 2018, 10:37
Arthur schreef:
29 sep 2018, 10:20
Ik wil er volgend jaar wel een paar nieuwe banden onder. De huidige Conti's bevallen niet echt goed, lijken wat 'hard' en zijn van 2012. Wat is een goede band voor onder deze BoxsterS?
Belletje naar de dealer en je weet het :wink: :tooth:
Dát is nu net geen vraag voor een dealer. Of verkoper ;) :tooth:
Ze verkopen gewoon banden hoor bij de dealer. :tooth:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 19177
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Locatie: Grunn...

Re: Het Porsche Boxster 986/987 occasion kapperstopic

Bericht door Niels » 29 sep 2018, 14:09

Wat is je budget eigenlijk, ligt een 987 ook binnen bereik? Soms red je dat al beneden de 20k: https://link.marktplaats.nl/m1319773946

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Audi6, Auke M535i, Bing [Bot], Bram, Haantje, Hielke, Hitz, Jules, Linc (Bas), Mark 320iS, Obbe, Sander-E46, Vlokmans, voetbalboer87 en 39 gasten