E46 Cabrio aankooptips gevraagd
- Jules
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: M135i
E46 Cabrio aankooptips gevraagd
Mijn vriendin wil al enige tijd een cabrio, en nu hebben we eigenlijk een soort van besloten dat er een E46 Cabrio moet gaan komen eind dit jaar of begin volgend jaar, als vervanging van de 316i Compact.
Dit aangezien mijn E36 cabrio echt een hele fijne auto was, en we ook goede ervaringen hebben met de 330d van mijn vader. Er worden redelijk wat kilometers gereden voor een particulier, ongeveer 25.000 op jaarbasis. Voorkeur gaat uit naar een 320d 150pk.
Heb me er al enigszins in verdiept, de E46 is een heerlijke wagen en volgens mij zijn de latere modellen aardig goed doorontwikkeld (2004-2005).
Nu zit hier aardig wat BMW kennis dus hopelijk kunnen jullie ons helpen aan een goede checklist.
Het idee is om er eentje te kopen in Duitsland met een tellerstand van onder de 200.000km, dat zou betekenen dat er gemiddeld 15.000 km per jaar mee gereden is. Veel minder kilometers is denk ik niet wenselijk ivm. veel gebruik in de stad. Veel meer is gevoelsmatig ook niet lekker maar misschien kunnen we bij goed onderhoud het nog wat oprekken? Meningen? We verwachten de komende jaren 20.000-25.000 km te gaan rijden.
- 150pk diesel motor van de E46; wat zijn de aandachtspunten? Geloof swirl flaps verwijderen, evt. mogelijkheid tot uitschakelen EGR + eco tune. Hoe zit het met de versnellingsbakken (handgeschakeld), vliegwiel, turbo's?
- het onderhoud van de afgelopen jaren wil ik eigenlijk wel inzichtelijk hebben
- hoe zit het met de roest? Ik weet dat de voorschermen nog wel eens willen roest, verder aandachtspunten?
- scheurende subframes, is dat voor deze modellen ook aan de orde?
- zou G3 gas nog een overweging waard kunnen zijn? Bijvoorbeeld op een 320ci? Kunnen die blokken dat goed handelen? En hoeveel kilometers kun je met zo'n tank die op de plaats van het reservewiel zit (wellicht ervaringen)? Hoe zit het met invoeren/keuren van de gasinstallatie van zo'n auto?
Alle tips zijn welkom!
Dit aangezien mijn E36 cabrio echt een hele fijne auto was, en we ook goede ervaringen hebben met de 330d van mijn vader. Er worden redelijk wat kilometers gereden voor een particulier, ongeveer 25.000 op jaarbasis. Voorkeur gaat uit naar een 320d 150pk.
Heb me er al enigszins in verdiept, de E46 is een heerlijke wagen en volgens mij zijn de latere modellen aardig goed doorontwikkeld (2004-2005).
Nu zit hier aardig wat BMW kennis dus hopelijk kunnen jullie ons helpen aan een goede checklist.
Het idee is om er eentje te kopen in Duitsland met een tellerstand van onder de 200.000km, dat zou betekenen dat er gemiddeld 15.000 km per jaar mee gereden is. Veel minder kilometers is denk ik niet wenselijk ivm. veel gebruik in de stad. Veel meer is gevoelsmatig ook niet lekker maar misschien kunnen we bij goed onderhoud het nog wat oprekken? Meningen? We verwachten de komende jaren 20.000-25.000 km te gaan rijden.
- 150pk diesel motor van de E46; wat zijn de aandachtspunten? Geloof swirl flaps verwijderen, evt. mogelijkheid tot uitschakelen EGR + eco tune. Hoe zit het met de versnellingsbakken (handgeschakeld), vliegwiel, turbo's?
- het onderhoud van de afgelopen jaren wil ik eigenlijk wel inzichtelijk hebben
- hoe zit het met de roest? Ik weet dat de voorschermen nog wel eens willen roest, verder aandachtspunten?
- scheurende subframes, is dat voor deze modellen ook aan de orde?
- zou G3 gas nog een overweging waard kunnen zijn? Bijvoorbeeld op een 320ci? Kunnen die blokken dat goed handelen? En hoeveel kilometers kun je met zo'n tank die op de plaats van het reservewiel zit (wellicht ervaringen)? Hoe zit het met invoeren/keuren van de gasinstallatie van zo'n auto?
Alle tips zijn welkom!
-
Online
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: E46 Cabrio aankooptips gevraagd
Niet alleen de voorschermen, achter ook op het punt waar de bumper en het scherm bij elkaar komen.
Scheurende subframes is volgens mij alleen bij de modellen met veel vermogen. En ik dacht dat het in de latere bouwjaren sowieso al aangepast is, niet 100% zeker van.
Scheurende subframes is volgens mij alleen bij de modellen met veel vermogen. En ik dacht dat het in de latere bouwjaren sowieso al aangepast is, niet 100% zeker van.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E46 Cabrio aankooptips gevraagd
Heb zowel een 320d 150pk en een 325ci Caab gehad. Beide hebben me meerdere keren laten staan trouwens, als new born Audi basher moet ik dat er wel ff bij vermelden
De caab is een zware hufter, de 330d lijkt een geweldige combi en zal dat qua rijden ook zijn maar economisch gaat het niet worden. De 320d (met VVT) gaat prima werken met het gewicht op zich al lijkt zul je moeten proefrijden. Een caab is een beetje luxueuze weldaad en ik vind dat alleen passen met een zes cilinder.
2003 320D 150pk:
Verstuivers
Brandstofpomp + relais
Krukaspoelie (trillingsdemper)
Turbo tot 10-2003 al zullen die allemaal wel eens vervangen zijn inmiddels
Swirls er ff uit.
2001 325ci Cabrio:
GM5
Kortsluiting kofferbak draadboom, kostte me mijn licht unit
Nokkenas positie sensor, hierdoor knapte een poreus geworden buis van de carter ventilatie dus die hele zooi kwam er bij.
Kleppendeksel pakking
Roest voorschermen
De 320ci lijkt me wat aan de lichte kant maar neem altijd de automaat imho. LPG is een mooie combi maar dan moet het er al wel op zitten anders ben je nog eens 2500,- kwijt voor een zes cilinder.
De caab is een zware hufter, de 330d lijkt een geweldige combi en zal dat qua rijden ook zijn maar economisch gaat het niet worden. De 320d (met VVT) gaat prima werken met het gewicht op zich al lijkt zul je moeten proefrijden. Een caab is een beetje luxueuze weldaad en ik vind dat alleen passen met een zes cilinder.
2003 320D 150pk:
Verstuivers
Brandstofpomp + relais
Krukaspoelie (trillingsdemper)
Turbo tot 10-2003 al zullen die allemaal wel eens vervangen zijn inmiddels
Swirls er ff uit.
2001 325ci Cabrio:
GM5
Kortsluiting kofferbak draadboom, kostte me mijn licht unit
Nokkenas positie sensor, hierdoor knapte een poreus geworden buis van de carter ventilatie dus die hele zooi kwam er bij.
Kleppendeksel pakking
Roest voorschermen
De 320ci lijkt me wat aan de lichte kant maar neem altijd de automaat imho. LPG is een mooie combi maar dan moet het er al wel op zitten anders ben je nog eens 2500,- kwijt voor een zes cilinder.
- Jules
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: M135i
Re: E46 Cabrio aankooptips gevraagd
@ Eric Z; bedoel je achter de bumper of is dat gauw visueel te spotten?
@ Niels:
Hij hoeft niet snel te zijn, ze is nu prima tevreden met haar 316i 1.9 compactje. Meer vermogen gaat ze alleen maar gekke dingen doen .
Verstuivers, brandstofpomp, krukaspoelie merk je denk ik pas als het kapot is? Of is dat te testen?
Waarom een automaat?
@ Niels:
Hij hoeft niet snel te zijn, ze is nu prima tevreden met haar 316i 1.9 compactje. Meer vermogen gaat ze alleen maar gekke dingen doen .
Verstuivers, brandstofpomp, krukaspoelie merk je denk ik pas als het kapot is? Of is dat te testen?
Waarom een automaat?
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E46 Cabrio aankooptips gevraagd
De 320ci is nogal kort gegeard en dus rij je bij 120km/h 4000rpm oid. Zover ik me kan herinneren is heeft de automaat een langere overbrenging. Daarnaast vond ik de caab de perfecte combi met een automaat, het is echt wel een beetje een boot.
Verstuivers = zwart roken en er niet meer vanaf komen wat je ook doet (cleaners, filters etc.)
Brandstofpomp = stil komen te staan en met heel veel geluk de dealer weten te bereiken (de vrouw dan, ik zat offshore)
Krukaspoelie, komt ergens voorbij tussen de 275dkm en 325dkm zeg maar. Je kunt het wel zien aan het rubber wat scheurtjes laat zien en indien nog wat erger zal ie slingeren bij stationair. In ons geval blies de airco weinig koude lucht en toen stationair een hoop geklapper. Overigens was dit nadat de caab me s'ochtends liet staan met een kapotte dynamo. Gelukkig ging ik offshore en stond de vrouw en kids met de kap open op de anwb te wachten toen ik opsteeg met de heli.
Toen de 320d niet heel veel later bonkende geluiden uit de motor liet komen (wederom bij de vrouw, ik zat natuurlijk offshore) hebben we hem bij Fabian achter gelaten en een Prius afgetikt. De rest is geschiedenis
Verstuivers = zwart roken en er niet meer vanaf komen wat je ook doet (cleaners, filters etc.)
Brandstofpomp = stil komen te staan en met heel veel geluk de dealer weten te bereiken (de vrouw dan, ik zat offshore)
Krukaspoelie, komt ergens voorbij tussen de 275dkm en 325dkm zeg maar. Je kunt het wel zien aan het rubber wat scheurtjes laat zien en indien nog wat erger zal ie slingeren bij stationair. In ons geval blies de airco weinig koude lucht en toen stationair een hoop geklapper. Overigens was dit nadat de caab me s'ochtends liet staan met een kapotte dynamo. Gelukkig ging ik offshore en stond de vrouw en kids met de kap open op de anwb te wachten toen ik opsteeg met de heli.
Toen de 320d niet heel veel later bonkende geluiden uit de motor liet komen (wederom bij de vrouw, ik zat natuurlijk offshore) hebben we hem bij Fabian achter gelaten en een Prius afgetikt. De rest is geschiedenis
-
Online
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: E46 Cabrio aankooptips gevraagd
Nee op het scherm zelf. Als het er zit zie je het wel, net boven de achterbumper dus.
- Jules
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: M135i
- Hugo Bos
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
- Locatie: Ioniq EV
- Hugo Bos
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
- Locatie: Ioniq EV
-
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29
Re: E46 Cabrio aankooptips gevraagd
Dat is wel iets heeeel anders... Heb heel lang Elises gehad en wegens gezinsuitbreiding sinds aantal jaartjes een 135i cab (met M-pakket en handbak) en heb daar heel lang aan moeten wennen. Boot is overdreven, maar wel echt een stukkie softer, daar veranderen die dikke 300 pks niks aan Inmiddels hou ik echt van het ding, maar het blijft echt iets totaal anders...
Gulden middenweg: Boxster?
- Jules
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: M135i
Re: E46 Cabrio aankooptips gevraagd
Boxster is idd ook top. Maar ook geen goede daily.
-
- Berichten: 21725
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: E46 Cabrio aankooptips gevraagd
Ik vond van wel, mits je met twee zitplaatsen en iets beperkte ruimte kunt leven.
Het (sport)onderstel vond ik erg goed en zit absoluut niet in de weg, mooie demping. En verder heb je voorin een behoorlijk diepe kofferbak en achterin een wat grotere, maar minder diepe, kofferbak. Gecombineerd heb je best wat ruimte, al is het afhankelijk wat je wilt vervoeren (een boodschappenwagen met boodschappen lukt wel want dat kun je verdelen, bepaalde grotere Ikea-spullen kan lastig zijn). Qua rijden (geluid/isolatie/nerveus rijgedrag) is het ook allemaal goed te doen.
Mijn ervaring betreft een 987 S met sportonderstel, als dagelijkse auto gebruikt (maar ik geen kinderen en koop zelden grote spullen).
- Jules
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: M135i
Re: E46 Cabrio aankooptips gevraagd
Ik bedoel eigenlijk geen goede daily in vergelijk met een E46 budget bij 25.000 km op jaarbasis.
Buiten de aanschaf om zullen de running costs een veelvoud hoger zijn lijkt mij.
Edit; ruimte lijkt mij opzich te doen. Kijken met een schuin ook naar een MG-TF maar de voorkeur gaat toch naar een 4-zitter.
Hoe is de windbescherming van zon Boxster bij 140km eigenlijk? Z3 is dramatisch vergeleken met een E36 cabrio in elk geval.
Buiten de aanschaf om zullen de running costs een veelvoud hoger zijn lijkt mij.
Edit; ruimte lijkt mij opzich te doen. Kijken met een schuin ook naar een MG-TF maar de voorkeur gaat toch naar een 4-zitter.
Hoe is de windbescherming van zon Boxster bij 140km eigenlijk? Z3 is dramatisch vergeleken met een E36 cabrio in elk geval.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E46 Cabrio aankooptips gevraagd
Een Z4 minder ellende? Achterin zitten is toch niks begreep ik en de z4 is niet heel veel duurder. Wel minder wind dan een e46 lijkt me.
- Henk Jan
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20
Re: E46 Cabrio aankooptips gevraagd
Op dit moment overweeg ik ook een Boxster(S), maar niet als daily. Overweeg zelfs de M3 ervoor in te ruilen
Heb er nog niet in gereden, maar de reviews zijn overwegend dikke prima. Vooral voor wat betreft de gewichtsverdeling en bijbehorend weggedrag en dan nog met een dikke 6-cilinder en rwd.
Grappig genoeg is het een auto die op DF niet zoveel voorbij komt, terwijl ze nu (nog) enigszins betaalbaar zijn (vooral de 986) en imo de bodem wel bereikt hebben qua prijzen.
Wordt de Boxster niet een beetje ondergewaardeerd?
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 Cabrio aankooptips gevraagd
Die wordt zeker weten ondergewaardeerd
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E46 Cabrio aankooptips gevraagd
+1 Ik ben iig echt fan van zo’n ding maar wel een heel andere auto dan een E46 caab. Voor alle dag wil ik in de praktijk toch niet graag “veroordeeld” zijn tot een sportwagen hoe leuk zo!n ding ook is.
- Jules
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: M135i
Re: E46 Cabrio aankooptips gevraagd
Denk dat het probleem met de Boxster is dat hij wel erg goed is maar niet speels.
Dus veel df-ers komen dan toch bij wat anders uit voor dat geld..
Dus veel df-ers komen dan toch bij wat anders uit voor dat geld..
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: E46 Cabrio aankooptips gevraagd
Ik vind een Boxster van de eerste generatie gewoon niet mooi. Doe mij voor dat geld maar een Z4 3.0i roadster.
- Henk Jan
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20
Re: E46 Cabrio aankooptips gevraagd
Vanmorgen proefritje gemaakt en zelfs de eerste generatie 986 met de lichtste motor rijdt het verre van verkeerd, was echt prettig verrast!
De 986 ligt retestrak op de weg, voelt enorm solide aan en het geluid is op zn zachts gezegd zeer aangenaam, zelfs in compleet standaard trim en met toch echt maar 204pk onder de kap voelt het gewoon uitermate degelijk en sportief.
Je kunt goed merken dat de dit in de basis toch echt als sportwagentje ontwikkeld en bedoeld is.
Zal vast ook liggen aan dit nette exemplaar en geringe kilometers, maar toch.... me like
Nogmaals bedankt Martin
Wellicht de laatste berichten even afsplitsen en een Boxster draadje starten?
De 986 ligt retestrak op de weg, voelt enorm solide aan en het geluid is op zn zachts gezegd zeer aangenaam, zelfs in compleet standaard trim en met toch echt maar 204pk onder de kap voelt het gewoon uitermate degelijk en sportief.
Je kunt goed merken dat de dit in de basis toch echt als sportwagentje ontwikkeld en bedoeld is.
Zal vast ook liggen aan dit nette exemplaar en geringe kilometers, maar toch.... me like
Nogmaals bedankt Martin
Wellicht de laatste berichten even afsplitsen en een Boxster draadje starten?
-
- Berichten: 18532
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: E46 Cabrio aankooptips gevraagd
Gefeliciteerd?
- Henk Jan
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20
Re: E46 Cabrio aankooptips gevraagd
Beetje voorbarig, er dienen nog wel wat plooien gladgestreken te worden
Was echt pas mijn eerste ervaring in een Boxster en dan nog helemaal de stock versie. Had verwacht dat 204pk zwaar onderbemeten zou zijn maar dat viel me enorm mee. Neemt niet weg dat er nog wel wat twijfels zijn en ik wellicht ook met de S even zou moeten rijden.
Maar dat het me aangenaam verrast heeft moge duidelijk zijn
Was echt pas mijn eerste ervaring in een Boxster en dan nog helemaal de stock versie. Had verwacht dat 204pk zwaar onderbemeten zou zijn maar dat viel me enorm mee. Neemt niet weg dat er nog wel wat twijfels zijn en ik wellicht ook met de S even zou moeten rijden.
Maar dat het me aangenaam verrast heeft moge duidelijk zijn
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E46 Cabrio aankooptips gevraagd
Net als een oudere dame heeft een oudere auto ook wat plooien Henk Jan
Maar fijn om te horen/lezen dat ie goed bevallen is.
We gaan eens kijken hoe we het in het vat kunnen gieten
Maar fijn om te horen/lezen dat ie goed bevallen is.
We gaan eens kijken hoe we het in het vat kunnen gieten
- Jules
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: M135i
Re: E46 Cabrio aankooptips gevraagd
Stond gisteren een leuke E36 cabrio met 4 ton op marktplaats. Eigenaar nog even gesproken en hij had hem in 10 jaar van 80K naar 400+K gereden zonder problemen (op een thermostaat en een nokkenas sensor na).
Helaas was hij binnen een half uur weg.
Verbruik op gas was bij hem bijna hetzelfde als op benzine.
Klinkt niet verkeerd dus ik denk dat we de autos op LPG ook in de gaten houden
Helaas was hij binnen een half uur weg.
Verbruik op gas was bij hem bijna hetzelfde als op benzine.
Klinkt niet verkeerd dus ik denk dat we de autos op LPG ook in de gaten houden
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 169 gasten