Het grote Porsche 992 draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Hielke » 04 dec 2018, 18:25

Nieuwe dash is een grap.

Die klokkenrij van de oude is net zo 911 als de carrosserievorm.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door romo » 04 dec 2018, 18:27

^ Precies.

Het nieuwe dash heeft een zekere lompheid over zich, en idd; geen scheiding tussen klokken en sat nav scherm, dan wordt het zo`n Merc Strijkplank dash

Nee ik dank u beleefd.

De klokkenwinkel is voor mij een essentieel design onderdeel aan en op een kar. Daar kan ik helemaal op afknappen.

Het wordt er niet beter op in Auto-Design land :duh:

Twist
Berichten: 1372
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Twist » 04 dec 2018, 20:23

Die Ivo komt op mij heel sympatiek over. Geen gladjakker en tikkie onprofessioneel maar hij weet wel waar hij het over heeft. Ik vind dat authentiek als iemand niet zo'n opgepoetst verhaal geeft

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Tom » 04 dec 2018, 21:45

Ik vind het interieur echt geweldig.
Klokken juist super, eindelijk weer los van elkaar en een mooie analoge toerenteller in het midden (met prachtige naald). Digitaal ernaast. Best of both words.
Dashboard zelf heel mooi, dat lange rechte en meer basic spreekt mij erg aan. Bij de laatste generatie 911/Boxster/Cayman ging het wat meer richting het Panamera interieur (brede hoge middenconsole), 'mooi' maar lekker in dat model laten. Ik hou van een minimaler interieur in zo'n kar.
Die pook boeit mij niet. Van mij mogen ze 'm weghalen. Ik ben gek op handbak, dan schakel ik met pook en is het belangrijk dat de pook lekker in de hand ligt. Met automaat mogen ze 'm desnoods weglaten, en al helemaal geen lelijke ouderwetse grote automaatpook. Een pook spreekt mij aan vanwege het schakelpatroon/werking met koppeling, niet het suf + en - klikken.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Macboy » 04 dec 2018, 22:07

MParallel schreef:Overigens ziet het scheerapparaat er niet echt ergonomisch fijn uit om eens lekker zelf mee te schakelen.
Je kunt er dus niet mee schakelen. Daarom is ie nu zo klein gemaakt. Op zich vind ik dat wel mooi. Maar het feit dat je er niet mee kan schakelen is jammer.

Tuurlijk veranderen zaken. Maar ik snap nooit zo dat mensen genoegen nemen met minder. En maar accepteren dat anderen moeten bepalen dat minder handig prima is. Als je kan kiezen uit 2 manieren van schakelen en je legt een ander op dat maar 1 manier de juiste is, dan is dat niet alleen heel egoïstisch maar ook behoorlijk dom.

Nogmaals: was het Porsche niet die even bepaalde dat er maar geen handbak meer moest komen in de GT3 ? Vergeten we allemaal het verleden zo makkelijk dan ? Geen atmo motoren meer terwijl dit milieu technisch ook onzin is. Gewoon maar accepteren ?

Je kunt zo eindeloos doorgaan. Zie ook digitale tellers. Mensen lullen allemaal maar met elkaar mee. Alsof het een verplichte norm is. Feit is dat tellers nog nooit zo onduidelijk zijn geweest als nu. Er zijn amper digitale tellers te vinden waar je de snelheid meteen kan aflezen. Dat was vroeger wel anders. Terwijl de reden van het digitale tijdperk juist was om het allemaal makkelijker te maken.

Godzijdank heeft Porsche dit wel begrepen door digitaal en analoog te combineren. Qua interieur vind ik het zelf ook verder niet verkeerd. Porsche stond nooit bekend om bijzonder gave interieur design. Gewoon strak, clean en dat was goed genoeg. Daar maakten Ferrari en Lambo wel meer van met hun sportieve designs.

Het is dus goed dat Porsche eens wat meer gaat veranderen op dat vlak. De rechte lijnen kunnen mij ook enorm bekoren. Terug naar vroeger. Ben dan ook benieuwd naar het interieur in het echt.

Aan het interieur vind ik wel minder de binnenkant van het stuur bij de airbag. Dat is wel heel klein ten opzichte van het stuur. Als je dat eenmaal opvalt wordt het er niet mooier van. Ook die bekerhouder vind ik echt een design misser. De rest kan ik denk ik wel aan wennen, hoewel de asymmetrie idd wel jammer is bij het scherm.

Ik was ook bang dat het dash te hoog zou voelen. Maar kan me niet voorstellen dat dit echt zo is. Dat zou ook niet slim van ze zijn. Dus wellicht is dit oogbedrog.

En wat betreft die designer: tuurlijk overdrijf ik wat, maar in de basis kan je wel flex lopen doen, maar doe gewoon waar je voor betaald wordt. Popie Jopie doen en serieus genomen worden kan niet altijd in een adem vrees ik. Dan liever een saai verhaal dat wel doel treft. Dit is gewoon Shmee 2.0. Leuk om naar te kijken maar inhoudelijk volslagen onzin.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Sander-E46 » 04 dec 2018, 22:24

IMG_0625.JPG
IMG_0625.JPG (100.71 KiB) 1719 keer bekeken

Online
Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Eric Z » 04 dec 2018, 22:33

Macboy, je moet er gewoon even aan wennen. :wink:

Zo’n schakelpook heb ik werkelijk waar nog nooit gebruikt, en al helemaal niet als er ook nog flippers aan het stuur zitten.
Non-issue wat mij betreft.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door MarkS » 04 dec 2018, 22:43

Hoeveel negenelfjes heb je gereden met PDK?
Dit zijn geen zaken die in een kort proefritje opvallen en mij ook niet eerder waren opgevallen.
Terwijl ik eerder toch diverse 991 modellen en 981 uitvoeringen heb (proef) gereden.

Totdat ik zelf een moderne 911 met PDK ging rijden. En veel meer tijd met en in de auto doorbracht. Kan uit ervaring melden dat het voor mij wel een issue zou zijn. Tenzij je een handbak neemt (maar ik hoef geen handbak meer in m’n Porsche, 15 jaar luchtgekoelde Porsches met handbak gereden, past imho ook niet meer bij een hedendaagse 911 met turbomotor) of PDK alleen in automaat stand rijdt (doe ik eigenlijk vrijwel nooit).

Maar goed ieder zijn voorkeur. Denk niet dat veel van de enthousiastelingen hier de 992 zullen gaan rijden. Neemt niet weg dat de 992 ongetwijfeld ook op genoeg belangstelling van nieuwe klanten kan rekenen die zich hier totaal niet aan storen.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1917
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Erik » 04 dec 2018, 23:10

Ik vind de 992 een beauty om te zien :mrgreen: absoluut een potentiele opvolger voor mijn comuter.

Maar het niet kunnen schakelen met de pook is wel een issue hoor.
Met name tijdens spelen / driftjes zetten, schakel ik in de ///M3 juist niet met de stuur flippers omdat je soms geen idee hebt waar ze zitten, zeker niet als je net hebt over gepakt en tegen full lock ergens van 2 naar 3 wilt skoakl'n.

Mbt interieur, ik ga wel even buurten in Amsterdam als ze hem hebben staan.

Online
Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Eric Z » 04 dec 2018, 23:22

MarkS schreef: 04 dec 2018, 22:43 Hoeveel negenelfjes heb je gereden met PDK?
0.
In geen enkele auto die zo’n pookje had heb ik het gebruikt. Flipper aan het stuur zo nu en dan eens. Dus vandaar dat ik het niet zou missen.
Nou ben ik ook opgegroeid met automaten van huis uit. Het enige waar ik enig plezier aan schakelen beleef is op de motor.

Erik zijn probleem zal ik ook niet tegenaan lopen. Dat moet ik eerst maar eens met een oud hok gaan doen voor ik een porsche ga afschrijven met mijn onkunde op dat vlak. :whistle:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door ///Joost » 05 dec 2018, 09:46

Macboy, ik vind je betoog echt volkomen overtrokken. Je doet net alsof er een referendum zou moeten komen over het design of zo?! De fabrikanten kijken maar naar vier dingen en dat zijn: Wat wil de markt (en dat is niet de gemiddelde DF-er zoals jij insinueert), wat gaat het kosten, hoeveel kunnen we er afzetten, en tegen welke prijs.

Voor de echte enthousiastelingen die flink geld te besteden hebben, hebben ze de GT en RS modellen. Al die details die jij opnoemt zijn non-issues voor de fabrikant. Het gros van de mensen die een (basis) 911 koopt kijkt niet verder dan het logo, de kleur en wat voor een dakje er gemonteerd is.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Tristan » 05 dec 2018, 10:43

MarkS schreef: 04 dec 2018, 22:43 Tenzij je een handbak neemt (maar ik hoef geen handbak meer in m’n Porsche, 15 jaar luchtgekoelde Porsches met handbak gereden, past imho ook niet meer bij een hedendaagse 911 met turbomotor) of PDK alleen in automaat stand rijdt (doe ik eigenlijk vrijwel nooit).
Grappig, ik vind juist de hoogtoerige N/A motoren beter bij de PDK passen. Hierdoor is het gemakkelijker om de toeren in de sweetspot te houden dan met een handbak. Een turboblok heeft zoveel koppel dat een verzet hoger niet veel uitmaakt en daardoor wat meer schakellui kan rijden.

Maar mijn voorkeur is altijd handbak voor een funauto. Tenzij je de 911 als daily inzet, dan zou ik over PDK twijfelen.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door MarkS » 05 dec 2018, 10:50

Ik snap wat je bedoelt Tristan maar ik heb hem niet als daily en dus al helemaal niet om schakellui te rijden. Die nieuwe turbo motoren draaien ook gewoon 7500rpm. Bij mij ligt de grens handbak / PDK ongeveer bij de 981/991. Maar dat is persoonlijk geef ik meteen toe.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door romo » 05 dec 2018, 12:35

Met Tristan eens;

Ik heb de 981 CGTS F6 atmo met PDK gereden, sublieme combinatie! Het samenspel blok-bak is gewoon perfect.

Daarna heb ik alle 718 versies gereden, met PDK; hier vond ik duidelijk een verschil met het atmo blok, de PDK heeft veel meer moeite met het correct lezen van het blok en de afstemming daarop.


Algeheel zou ik willen zeggen; atmo-PDK, Turbo-HB

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Macboy » 05 dec 2018, 13:05

Mee eens. Combinatie atmo met PDK en turbo met handbak (in elke auto). Dat wil niet zeggen dat de turbo met PDK geen goede combinatie is. Maar wel een mindere combinatie.

Joost ik reageer wat overtrokken omdat wat fabrikanten doen niet per se is wat de mensen willen. Dat roep ik hier op het forum ook al 10 jaar lang. Dus zie geen reden om daarmee te stoppen. Fabrikanten nemen gewoon zaken van elkaar over zonder goede reden. Kijk eens naar de schaalverdeling op tellers. Per 10 dan mee 20 dan per 30 en niemand kan meer precies aflezen hoe hard ze rijden. Willen mensen dat ? Nee fabrikanten lullen met elkaar mee bang dat ze de boot missen. Zie ook de harde onderstellen jarenlang. Geen enkele koper wilde een hard onderstel maar o wee als de nieuwe E klasse toch te langzaam was op het circuit. Meelullen met elkaar.

Meelullen en meelullen. Dat is dus niet overtrokken reageren maar zeggen waar het op staat. Zie ook de + en - verkeerd om op de pook. Jarenlang verkeerd geweest en iedereen lulde maar met elkaar mee.

Volgens jou is dat dus de markt ? Nee het is precies wat uit het filmpje blijkt. De mensen die aan het hoofd staan hebben geen goede passie voor het merk en dus soms geen flauw benul wat ze aan het doen zijn. Dit filmpje bewijst voor mij dat als het bij Porsche zo gaat, dat andere merken nog erger zijn. En wij als consument zijn steeds de sjaak. In elk geval wij als autoliefhebbers.

Daarom vind ik dat ik wel het recht heb om zo te reageren. Het gaat dieper dan alleen dit pookje.

Er zijn hier nou al een paar Porsche rijders die zeggen dat het onhandig is. Zullen er dus vast veel meer zijn. Maar schijnbaar hebben mensen eindeloos vertrouwen in “marktonderzoeken”. Maar goed we gaan wel weer zien wat de autojournalisten zullen gaan roepen. De meeste zullen het wel weer als zoete koek slikken. En met een dagje op circuit zal je vermoedelijk ook niet iets anders willen.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door MarkS » 05 dec 2018, 13:25

Niet mee eens. Maar dat was al duidelijk denk ik. 718 met 991.2 vergelijken is ook appels met peren vergelijken. Enne handbak in moderne turbo ... een 991.2 GTS gaat in 3,5s naar de 100. En die wil je net als een echte turbo op boost houden. Alles ligt bij die auto qua performance op zo’n hoog niveau dat een handbak daar eerder afbreuk aan doet dan iets toevoegt, voor mij.

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Robin » 05 dec 2018, 13:39

Buiten dat ik het met Macboy weer eens ben in z'n grote betoog hierboven, zie ik het nut niet (meer) van een handbak in een Porsche met moderne turbomotor, ergo 't lijkt mij totale waanzin:)
Wat MarkS hierboven schrijft dus.

flieger
Berichten: 848
Lid geworden op: 09 jun 2010, 13:24

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door flieger » 05 dec 2018, 13:58

Macboy schreef: 05 dec 2018, 13:05 Joost ik reageer wat overtrokken omdat wat fabrikanten doen niet per se is wat de mensen willen. Dat roep ik hier op het forum ook al 10 jaar lang.Dus zie geen reden om daarmee te stoppen.
Juist dat marktonderzoek dat Ivo noemt is onderzoeken wat de mensen willen. Hoe zou Porsche dat volgens jou moeten doen?

Macboy schreef: 05 dec 2018, 13:05 Fabrikanten nemen gewoon zaken van elkaar over zonder goede reden. Kijk eens naar de schaalverdeling op tellers. Per 10 dan mee 20 dan per 30 en niemand kan meer precies aflezen hoe hard ze rijden. Willen mensen dat ? Nee.
Ik heb me er nooit aan gestoord. Kan altijd prima mijn snelheid aflezen. Zowel d.m.v. de wijzer in de teller als de digitale weergave van de snelheid in het midden. De verdeling op bij hogere snelheid is ook minder van belang. Daarnaast is het gedeelte van de teller met snelheden die mijn auto toch niet haalt, niet al te groot. Prima!

Macboy schreef: 05 dec 2018, 13:05 Volgens jou is dat dus de markt ? Nee het is precies wat uit het filmpje blijkt. De mensen die aan het hoofd staan hebben geen goede passie voor het merk en dus soms geen flauw benul wat ze aan het doen zijn. Dit filmpje bewijst voor mij dat als het bij Porsche zo gaat, dat andere merken nog erger zijn. En wij als consument zijn steeds de sjaak. In elk geval wij als autoliefhebbers.
Waaruit haal jij uit dit filmpje dat er geen passie is bij Porsche? In the end moet er geld verdiend worden om te blijven bestaan. Dat doet Porsche slim met modellen die goed lopen en waar ze een groot gedeelte van de markt mee bedienen. Waarschijnlijk op basis van marktonderzoek. Daarnaast bieden ze met de GT/RS modellen de echte passie.

Macboy schreef: 05 dec 2018, 13:05 Er zijn hier nou al een paar Porsche rijders die zeggen dat het onhandig is. Zullen er dus vast veel meer zijn. Maar schijnbaar hebben mensen eindeloos vertrouwen in “marktonderzoeken”. Maar goed we gaan wel weer zien wat de autojournalisten zullen gaan roepen. De meeste zullen het wel weer als zoete koek slikken. En met een dagje op circuit zal je vermoedelijk ook niet iets anders willen.
En niemand heeft nog met de 992 gereden. Misschien valt het mee. Valt er een hoop op z'n plek. Ivo benoemt dat het verschil tussen de handbak en PDK bewust groter is gemaakt. De 911 rijder die voor handbak kies is denk ik ook een hele andere dan die voor de PDK kiest.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door MarkS » 05 dec 2018, 18:36

Voel me verder niet aangesproken hoor maar kan je uit eigen ervaring en kennissen/vriendenkring melden dat er wel meer dan twee verschillende type Porsche rijders bestaan en dat daarin zeker niet (alleen) de keuze handbak of PDK de bepalende factor is. ;-)

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Downforce Hans » 05 dec 2018, 18:49

@ Macboy....Je zou misschien zoals ik vroeger wel eens vaker heb gezegd de woorden " ik vind" moeten gebruiken.
Heel je betoog komt weer over alsof jij de waarheid in pacht heb en alsof ze er bij Porsche totaal geen kaas van hebben gegeten.
Ik vind...(ja je leest het goed) dat toontje vaak erg hinderlijk overkomen alsof het gros hier op het forum geen verstand van zaken hebben.
Erg zonde van je betoog want er zitten af en toe best zinnige dingen tussen, maar die vallen dan een beetje in het niet in die vervelende ondertoon. Verder ben je best lief......... :wink:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Hielke » 05 dec 2018, 19:21

Amerikanen ergeren zich ook aan onze directe vertaling van “volgens mij” naar het engels. Je krijgt dan “according to me”, of “my personal opinion is”, of een hele lichte vorm door een zin te beginnen met “I think”. Ze ergeren zich niet aan de gebruikte vertalingen, die zijn allemaal goed. Ze ergeren zich aan onze zelfopgelegde noodzaak te moeten beklemtonen dat het onze eigen mening is en niet die van een ander. En daar ligt dan ook al direct de Amerikaanse logica van formuleren. Want spreekt het niet voor zich dat het je eigen mening is als je een waarde oordeel over iets uitspreekt? Natuurlijk is het dat! Pas als je de behoefte zou hebben (en ik zou niet weten waarom) om bij een oordeel andermans mening te willen ventileren (als dat al kan), pas dan moet je vermelden dat het “volgens die en die zus en zo in elkaar steekt”.

In de rethorica is “volgens mij” slappe hap. In plaats daarvan is het “zo is het en daar moet je het mee doen”. Dat je er daarmee ook volledig naast kan zitten doet niks aan die stijlvorm af. Ik hou er wel van.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1917
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Erik » 05 dec 2018, 19:41

Ik moet er wel om grinniken hoor om die giga lange epistels over een auto waar nog niemand hier in gezeten heeft, naar gekeken, geroken of aan gelikt, laat staan gereden. Bekijk dat ding nu eens in het echt. En kom dan melden wat je er van vindt. Hoe het werkelijk zit laat ik me wel vertellen door mensen die er echt verstand van hebben en wat ik er zelf van vind kan ik pas komen melden als ik hem zelf geroken heb. :mrgreen: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Erik op 05 dec 2018, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door MarkS » 05 dec 2018, 19:45

Goed plan. Niks meer posten over auto’s waar we niet zelf in hebben gereden, of aan hebben geroken.
Zal lekker rustig worden hier ...

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1917
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Erik » 05 dec 2018, 20:03

MarkS schreef: 05 dec 2018, 19:45 Goed plan. Niks meer posten over auto’s waar we niet zelf in hebben gereden, of aan hebben geroken.
Zal lekker rustig worden hier ...
Dat kan voor sommigen anders totaal geen kwaad.
Auto's afkraken op basis van wat persfoto's is nooit zo mijn ding geweest.
Dat kan aan mij liggen. Maar ik denk het niet.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door MarkS » 05 dec 2018, 20:06

Dat ben ik dan wel weer (deels) met je eens.
Blijft toch een internet forum, reaguurders en zo. ;-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Berrie, Chaert-RS, Edwin de Haas, frankie, Gisae, Google [Bot] en 137 gasten