tips and tricks achter e46 toe afstellen?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
japporaiden
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 jun 2018, 00:08
Auto: bmw 3 e46 sedan

tips and tricks achter e46 toe afstellen?

Bericht door japporaiden » 20 jul 2018, 16:59

beste peeps. ik ben in de afgelopen weken al 3x naar de banden boer geweest om mijn auto te laten uitlijnen. en helaas met als gevolg dat ik na elke uitlijn beurt toch weer van alles los moest halen. en dus de uitlijning niet meer klopt. ik ben niet zo rijk dus heb geen zin om nogmaals 70 euro te betalen om de achteras ff recht te laten zetten.. mijn vraag, heeft er iemand hier een goed alternatief of systeem om de toe gelijk te zetten bij een e46? beetje verstellen en met toe plates lukt wel, maar ik heb geen idee hoe ik het midden moet bepalen?\

hoor het graag :D

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1931
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
Locatie: Flevoland

Re: tips and tricks achter e46 toe afstellen?

Bericht door Hitz » 20 jul 2018, 17:17

Kun je niet een houten plaat tegen je wiel zetten aan de buitenkant, en met een rolmaat meten dat de afstand tussen de beide voorkanten van de plaat, en de beide achterkanten van de plaat hetzelfde is?

Gebruikersavatar
japporaiden
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 jun 2018, 00:08
Auto: bmw 3 e46 sedan

Re: tips and tricks achter e46 toe afstellen?

Bericht door japporaiden » 20 jul 2018, 17:28

dat kan idd maar ik heb geen middenpunt. dus dan kan het best zijn dat dan allebij de wielen bvb rechts af staan.

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: tips and tricks achter e46 toe afstellen?

Bericht door TLRS » 20 jul 2018, 18:14

Kan me niet voorstellen dan het internet je niet kan vertellen hoe je het diy 90% goed kunt krijgen..?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: tips and tricks achter e46 toe afstellen?

Bericht door ///Joost » 20 jul 2018, 22:20

1 minuut zoeken op YT, en dan heb ik ook nog het filmpje deels bekeken of het informatief genoeg voor je was.



Geen dank.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2133
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: tips and tricks achter e46 toe afstellen?

Bericht door Tommy » 21 jul 2018, 00:42

Zijn de RTAB's nog wel goed? Hoort niet zo te verlopen

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: tips and tricks achter e46 toe afstellen?

Bericht door Crookie » 21 jul 2018, 08:30

Achter toe in correspondeert met het camber achter. Staat dat niet binnen het normale bereik, is je toe in niet goed en vooraan toe in ook niet meer kloppend.

Bmw geeft als waarde voor e46 de achterkant:

Total toe 0° 16' ± 6'

Max 0.08 graden toe in links en rechts afzonderlijk. Eigenlijk bijna niks dus.. en op zicht niet te doen.

Wat Tommy al aangeeft; zijn je ophanging rubbers nog fris? Al een andere uitlijner geprobeerd? Geen garage op de hoek maar iemand die weet hoe je achterwiel aangedreven auto's afstelt.

Ik heb wel mensen op YT die met een stukje touw om de auto hebben gespannen en de totale toe voor en achter hebben gemeten en vanaf daar berekeningen gedaan.. met een rolmaat aan de gang en dan de trailing arm onder last verschuiven.. wat een gedoe :P

vester86
Berichten: 2680
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: tips and tricks achter e46 toe afstellen?

Bericht door vester86 » 21 jul 2018, 11:32

afspraken maken met je bandenboer dat ie alleen de achteras voor minder doet, of een andere bandenboer zoeken..... mijne doet 1 as voor 30€

Gebruikersavatar
japporaiden
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 jun 2018, 00:08
Auto: bmw 3 e46 sedan

Re: tips and tricks achter e46 toe afstellen?

Bericht door japporaiden » 01 aug 2018, 20:17

Crookie schreef: 21 jul 2018, 08:30 Achter toe in correspondeert met het camber achter. Staat dat niet binnen het normale bereik, is je toe in niet goed en vooraan toe in ook niet meer kloppend.

Bmw geeft als waarde voor e46 de achterkant:

Total toe 0° 16' ± 6'

Max 0.08 graden toe in links en rechts afzonderlijk. Eigenlijk bijna niks dus.. en op zicht niet te doen.

Wat Tommy al aangeeft; zijn je ophanging rubbers nog fris? Al een andere uitlijner geprobeerd? Geen garage op de hoek maar iemand die weet hoe je achterwiel aangedreven auto's afstelt.

Ik heb wel mensen op YT die met een stukje touw om de auto hebben gespannen en de totale toe voor en achter hebben gemeten en vanaf daar berekeningen gedaan.. met een rolmaat aan de gang en dan de trailing arm onder last verschuiven.. wat een gedoe :P
Beetje late reactie. Veel te doen gehad. Alle rubbers zijn in orde. Er zit nu een pu setje innvan strongflex. Het gaat er om dat ik een achteras set van een 330 gemonteerd heb en daardoor dus alles niet meer klopte. Er zitten links en rechts de sleuf gaten en het lijkt er op (als ik ze gelijk zet links en rechts ) dat hij rechtsaf stuurt met de kont. Vandaar mijn vraag om midden bepaling. Kijk als ik bvb een punt hebbaan het subframe vanwaar ik kan meten. Dat ik zeker weet dat hij de zelfde waardes pakt links en rechts dan ben ik er.

Ik kan soms wat lui zijn met ontdekken🙈 maar begin liever met een paar opties. Je moet je kennis tenslotte ergens vandaan halen 😋.

Ik ga aan de gang met de info nu. Auto staat nu toch stil. Deze week de 4 pitter er uit en 2.8 er in 👍🏻

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vanreijmersdal en 144 gasten