130i vs E36 M3

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1078
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door bartb » 11 jul 2018, 11:09

MParallel schreef: 10 jul 2018, 22:50
bartb schreef: 10 jul 2018, 22:19 Volgensmij vind je tegenwoordig een knappe m3 niet meer voor 15k....
Voor €15k koop je een rammelbak met 200k+

Het gaat nergens meer over, maar voor minder doen ze ze ook niet weg.


Verder is het appels met kokosschaafsel vergelijken.
Klopt, maar dat is met de E46 M3 ook zo. Die vind je ook niet meer voor 15k.
En ik heb zelfs het idee dat de prijzen van de 130i aan het stijgen zijn...

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7953
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door MParallel » 11 jul 2018, 12:00

^^
Oh nee absoluut waar.

Over het algemeen is alles BMW en oud waanzin qua prijzen.

Eens gekeken naar een leuke E21 323i. Laten we het er maar op houden dat ik heel snel ben gestopt.

Stiekem ook gekeken bij oude Audi’s en Mercedes, maar daar geldt hetzelfde voor.

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door TLRS » 11 jul 2018, 14:21

Niels schreef: 11 jul 2018, 09:19 Het tegendeel is waar. De 130i is in mijn beleving de meest gretige, ik moest me constant beheersen om niet aldoor in toeren door te trekken. De 3.0 M3 (ik heb eens in die van Joy gereden toen ik een 3.2 had, prachtig exemplaar btw!) vond ik meer een "dikke" E36 330i qua karakteristiek. Je komt nooit te kort maar echt constant uitnodigen zoals de 130i doet, nee. De 3.2 is qua karakter heel anders, nodigt niet direct uit en je moet em heel bewust hoog in toeren jagen. Hoog in toeren komt er ook wat :D dat eenmaal geproefd te hebben wil je wel ff lekker een stukje gas geven. Maar als je met je duffe kop s'ochtends uit bed een 3.2 pakt en die rij je tot ca. 3-3500rpm dan sukkel je net zo gemakkelijk naar de AH. Zelfs dan is de 130i verleidelijker.

De 130i is imho het meest rijbewijs gevaarlijk. Het is meer dan 10 jaar geleden dat ik in die van Arthur heb gereden en ik weet het nog precies! Wat een motor!! :df: :D
Ja ik begrijp je punt, low end van de 130i is veel bruikbaarder en speelser. Maar naar mijn idee is de input aan het pedaal bij een 130i minder direct. Bertikipedia vertelde over de s54 dat de computer kijkt naar wat er gevraagd wordt aan het pedaal, en geeft daarmee sturing aan alle vermogensbepalende systemen. Dat gevoel heb ik bij een 130i ook. Bij een s50 zijn dat gaskleppen en een kabel. Lijkt me dat de s50 misschien te weinig low end heeft om dat directe bij normaal gebruik goed merkbaar te maken. Maar bij de hogere toeren, waar je echt een substantieel deel van de pk's kunt aanspreken.. die verbinding veel directer is en veel beter te doseren?

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7953
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door MParallel » 11 jul 2018, 14:29

Een S50 3.2 blinkt juist uit in het hoge koppel onderin. Nou is dat niet zo laag als de huidige turboblokken, maar voor zo’n hoogtoerige motor met 100pk+/L is het een technisch hoogstandje.

350nm bij 3250rpm waarvan minimaal 320nm tussen 2600-6200rpm.

Een 3.2 kun je behoorlijk lui rijden. En dan voelt het niet veel anders als een 328i.

Maar die mid en toprange daar doe je het uiteindelijk voor.

300pk is tegenwoordig bijna niks meer, maar de beleving van het rijden is echt heel anders. En dat is je ding of niet.

Blijft nadeel dat je hem echt tot de redline moet uitwringen om er alles uit te halen. Piekvermogen zit op 7400, redline op 7650 dus ga maar na.

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door indobesar » 11 jul 2018, 15:17

Leuk topic!

Staan hier twee hatchbacks, E36 en E87. Beide mini M's. :lol: De 130i is een topper. Fantastische motor, goed onderstel en ook veel rijgevoel in sturing, koppelen en schakelen. Zoals hierboven gezegd, met een paar kleine tweaks een M-waardige auto al dan niet in de lijn als M-performance (M130i anyone?! ;) )
De E36 is, met alle respect, een oude auto. Dee leeftijd zorgt ervoor dat onderhoud erg cruciaal is voor het plezier. Persoonlijk geniet ik echt van het rijden van de mini-M (323ti). Heel puur allemaal, maar minder 'goed' dan de 130i. Grootste voordeel vind ik het lagere gewicht.

Ik zou als dagelijkse, familie auto een 130i kiezen en als hobby kar een E36 M3.

Online
WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door WillemBoer » 11 jul 2018, 16:28

e36 M3! Gast niks boven die mechanische gaskleppen! Gas response is subliem.
Klinkt ook beter dan E46 M3 vind ik.

Lijkt me een geweldig puur mechanisch rijdende auto.

Gebruikersavatar
Nickvl
Berichten: 471
Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
Auto: E81 130I

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Nickvl » 11 jul 2018, 17:09

Makkelijke keuze, als het echt alleen voor plezierritjes wordt gebruikt sowieso E36, moet het nog enigzins daily bruikbaar zijn 130I. Moet wel gezegd worden dat een 130I wel een paar mods kan gebruiken om het echt lekker te laten sturen, maar dat is voor de meeste hier juist de hobby :wink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Niels » 11 jul 2018, 17:51

TLRS schreef: 11 jul 2018, 14:21
Niels schreef: 11 jul 2018, 09:19 Het tegendeel is waar. De 130i is in mijn beleving de meest gretige, ik moest me constant beheersen om niet aldoor in toeren door te trekken. De 3.0 M3 (ik heb eens in die van Joy gereden toen ik een 3.2 had, prachtig exemplaar btw!) vond ik meer een "dikke" E36 330i qua karakteristiek. Je komt nooit te kort maar echt constant uitnodigen zoals de 130i doet, nee. De 3.2 is qua karakter heel anders, nodigt niet direct uit en je moet em heel bewust hoog in toeren jagen. Hoog in toeren komt er ook wat :D dat eenmaal geproefd te hebben wil je wel ff lekker een stukje gas geven. Maar als je met je duffe kop s'ochtends uit bed een 3.2 pakt en die rij je tot ca. 3-3500rpm dan sukkel je net zo gemakkelijk naar de AH. Zelfs dan is de 130i verleidelijker.

De 130i is imho het meest rijbewijs gevaarlijk. Het is meer dan 10 jaar geleden dat ik in die van Arthur heb gereden en ik weet het nog precies! Wat een motor!! :df: :D
Ja ik begrijp je punt, low end van de 130i is veel bruikbaarder en speelser. Maar naar mijn idee is de input aan het pedaal bij een 130i minder direct. Bertikipedia vertelde over de s54 dat de computer kijkt naar wat er gevraagd wordt aan het pedaal, en geeft daarmee sturing aan alle vermogensbepalende systemen. Dat gevoel heb ik bij een 130i ook. Bij een s50 zijn dat gaskleppen en een kabel. Lijkt me dat de s50 misschien te weinig low end heeft om dat directe bij normaal gebruik goed merkbaar te maken. Maar bij de hogere toeren, waar je echt een substantieel deel van de pk's kunt aanspreken.. die verbinding veel directer is en veel beter te doseren?
Technisch gezien zou dat heel goed kunnen maar qua rijden viel mij niet op dat gaspedaal reactie bij de 130i te wensen over liet. Dat dit softwarematig gemanipuleerd wordt zal best maar doet imho geen afbreuk. Ik ken ook auto's waarbij het eerste gevoel vrij bruusk is waarna vervolgens niks meer lijkt te komen (Golf 4 GTI V5 170pk b.v.). Dat is bij de 130i niet het geval, die gaat gewoon lekker door tot aan de redline.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Tim N » 12 jul 2018, 00:16

indobesar schreef: 11 jul 2018, 15:17
Ik zou als dagelijkse, familie auto een 130i kiezen en als hobby kar een E36 M3.
Mijn voordeel is dat ik op 5min van het werk woon. Daily is dus de old Dutch Batavus.

En ik wil juist van 2 auto's terug naar 1.

@ allemaal leuk dat het topic zo goed gevoed wordt door pro 1 serie en pro M serie fanaten. Al helpt het de keuze niet ;-)

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Mike R32 » 12 jul 2018, 00:18

Puur als hobby auto de E36 M3. Is ook specialer en mooier dan een 130i.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Niels » 12 jul 2018, 00:23

Tim N schreef: 12 jul 2018, 00:16
En ik wil juist van 2 auto's terug naar 1.
Ga dan voor de 1 :thumbup:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door matthyssie » 12 jul 2018, 06:51

Het is eigenlijk heel simpel. Hou je van roest en sleutelen? E36. Hou je van rijden? 130i. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1081
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Jeroen » 12 jul 2018, 08:38

Ik heb een M3 3.0 gehad, en rij nu een 130i. De 130i biedt het meeste waar voor het geld. Deze is ook breder inzetbaar dan een E36 M3, en natuurlijk eigentijdser. De M is echter wel een M, met een onovertroffen motor, die echt heel gretig aan het gas hangt, én met standaard een sper aan boord. Niet te vergelijken met een 130i. En deze loopt nog wel een klap harder ook. Als funauto zou ik voor een M3 gaan. Toch meer bijzonder. Als het ook maar enigzins dagelijks moet zijn, een 130i. Waarvan akte. Een M3 is daar te oud voor, en hoort in de winter niet meer op straat ihmo.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1081
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Jeroen » 12 jul 2018, 08:49

Grappig trouwens hoe de ervaringen/meningen uit elkaar liggen. Het is 9 jaar geleden dat ik die M3 had, en mijn belevingen zijn natuurlijk subjectief. In mijn herinnering liep de 3.0 echt een stuk harder dan de 130i nu. In dit draadje lees je ook weer dat ze elkaar niet veel zouden ontlopen. Kan best. Mijn 3.0 liep erg hard voor een S50, en misschien heb ik nu een wat langzamere 130i. :-) Er gaat iig niks boven die 6 gaskleppen van een S50. Het blok vond ik ook indrukwekkender dan de auto zelf.

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door indobesar » 12 jul 2018, 09:00

matthyssie schreef: 12 jul 2018, 06:51 Het is eigenlijk heel simpel. Hou je van roest en sleutelen? E36. Hou je van rijden? 130i. :mrgreen:
Mike R32 schreef: 12 jul 2018, 00:18 Puur als hobby auto de E36 M3. Is ook specialer en mooier dan een 130i.
Precies! Ik zal de volgende keer minder woorden gebruiken! :angel: :roflol:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door dvh » 12 jul 2018, 09:36

Persoonlijk zou ik voor de 130i gaan.
Moderner&rijdt prima

E36 vind ik echt gedateerd/ouderwets raken. Heeft ook geen cultstatus/gevoel zoals de E30 dat wel heeft. Leuke auto. Maar zou snel gekozen hebben voor een frissere 130.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door ///Joost » 12 jul 2018, 09:37

130i Begint de overhand te krijgen, en imho de logische keuze met het criterium: 1 auto die betrouwbaar moet zijn.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Arthur » 12 jul 2018, 09:38

Eens met dvh een Joost; 130i in dit geval :)

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Tim N » 12 jul 2018, 10:35

Jeroen je verwoord het zoals ik het (zonder ook maar één van beiden gereden te hebben) vanuit de bank bekijk.

En idd het is puur hobbymatig "bijna" juist net dat stukje gebruik af en toe in de winter naar vrienden etc is wel wat jammer.

Zal eens kijken, bijna vakantie

@ DVH, cultstatus, gevoel, dat de E30 een cultstatus heeft ivm DTM verleden is een feit, gevoel is subjectief. Voor jou niet voor de ander wel. Ik ben nu eenmaal gek van die ouwe meuk zoals Arthur het zou verwoorden ;-P

Online
Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1808
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Jules » 12 jul 2018, 10:40

Vind een 130i wel te duur worden in relatie tot de leeftijden en tellerstanden.

Waarom geen nieuwer type 1-serie met sportpakket? Zo’n 4 cilinder 114i met een chipje is misschien nog wel sneller dan een 130i, stuurt strakker ivm gewicht en lijkt mij door de turbo ook een leuke beleving geven.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Tim N » 12 jul 2018, 10:43

Het gaat mij niet om de pure snelheid, die L6 atmo is voor mij beleving, geluid, laufkultur.
Als er een 125i 5 deurs was geweest was 218pk ook prima. Helaas is de stap terug gelijk een 120i en die blief ik niet.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Kasteel » 12 jul 2018, 11:05

Jeroen schreef: 12 jul 2018, 08:49 Grappig trouwens hoe de ervaringen/meningen uit elkaar liggen. Het is 9 jaar geleden dat ik die M3 had, en mijn belevingen zijn natuurlijk subjectief. In mijn herinnering liep de 3.0 echt een stuk harder dan de 130i nu. In dit draadje lees je ook weer dat ze elkaar niet veel zouden ontlopen. Kan best. Mijn 3.0 liep erg hard voor een S50, en misschien heb ik nu een wat langzamere 130i. :-) Er gaat iig niks boven die 6 gaskleppen van een S50. Het blok vond ik ook indrukwekkender dan de auto zelf.
Jeroen schreef: 12 jul 2018, 08:38 Ik heb een M3 3.0 gehad, en rij nu een 130i. De 130i biedt het meeste waar voor het geld. Deze is ook breder inzetbaar dan een E36 M3, en natuurlijk eigentijdser. De M is echter wel een M, met een onovertroffen motor, die echt heel gretig aan het gas hangt, én met standaard een sper aan boord. Niet te vergelijken met een 130i. En deze loopt nog wel een klap harder ook. Als funauto zou ik voor een M3 gaan. Toch meer bijzonder. Als het ook maar enigzins dagelijks moet zijn, een 130i. Waarvan akte. Een M3 is daar te oud voor, en hoort in de winter niet meer op straat ihmo.
+1, ik vind de motor/karakter/gas van de M3 echt specialer :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Niels » 12 jul 2018, 11:25

Rationeel weet je dat de 130i de betere keus is. Heb je al eens gereden? Je ben namelijk veel meer E36 fan dus als de 130i het niet in je losmaakt dan weet je ook waar je moet zoeken. Neem je gewoon een wintermobiel erbij die je koopt in oktober en verkoopt in maart oid.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door matthyssie » 12 jul 2018, 11:27

Jules schreef: 12 jul 2018, 10:40 Waarom geen nieuwer type 1-serie met sportpakket? Zo’n 4 cilinder 114i met een chipje is misschien nog wel sneller dan een 130i, stuurt strakker ivm gewicht en lijkt mij door de turbo ook een leuke beleving geven.
Met de 125i rally van André en mijn 130i zijn we aan het testen geweest.

Op standaard vermogen is de 130i sneller. Ga je de 125i chippen is deze marginaal sneller. Boven de 150 is de 130i altijd de baas.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Tom » 12 jul 2018, 11:30

Ik kan mij ook wel in de conclusie van Jeroen vinden.
Als het alleen voor de liefhebberij is (weekenden, funritten door Alpen etc.): E36 M3. Maar dan wil je ook een mooi net exemplaar.
Ga je er ook dagelijks mee rijden, dan de 130i.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 151 gasten