Klopt, maar dat is met de E46 M3 ook zo. Die vind je ook niet meer voor 15k.
En ik heb zelfs het idee dat de prijzen van de 130i aan het stijgen zijn...
Klopt, maar dat is met de E46 M3 ook zo. Die vind je ook niet meer voor 15k.
Ja ik begrijp je punt, low end van de 130i is veel bruikbaarder en speelser. Maar naar mijn idee is de input aan het pedaal bij een 130i minder direct. Bertikipedia vertelde over de s54 dat de computer kijkt naar wat er gevraagd wordt aan het pedaal, en geeft daarmee sturing aan alle vermogensbepalende systemen. Dat gevoel heb ik bij een 130i ook. Bij een s50 zijn dat gaskleppen en een kabel. Lijkt me dat de s50 misschien te weinig low end heeft om dat directe bij normaal gebruik goed merkbaar te maken. Maar bij de hogere toeren, waar je echt een substantieel deel van de pk's kunt aanspreken.. die verbinding veel directer is en veel beter te doseren?Niels schreef: ↑11 jul 2018, 09:19 Het tegendeel is waar. De 130i is in mijn beleving de meest gretige, ik moest me constant beheersen om niet aldoor in toeren door te trekken. De 3.0 M3 (ik heb eens in die van Joy gereden toen ik een 3.2 had, prachtig exemplaar btw!) vond ik meer een "dikke" E36 330i qua karakteristiek. Je komt nooit te kort maar echt constant uitnodigen zoals de 130i doet, nee. De 3.2 is qua karakter heel anders, nodigt niet direct uit en je moet em heel bewust hoog in toeren jagen. Hoog in toeren komt er ook wat dat eenmaal geproefd te hebben wil je wel ff lekker een stukje gas geven. Maar als je met je duffe kop s'ochtends uit bed een 3.2 pakt en die rij je tot ca. 3-3500rpm dan sukkel je net zo gemakkelijk naar de AH. Zelfs dan is de 130i verleidelijker.
De 130i is imho het meest rijbewijs gevaarlijk. Het is meer dan 10 jaar geleden dat ik in die van Arthur heb gereden en ik weet het nog precies! Wat een motor!!
Technisch gezien zou dat heel goed kunnen maar qua rijden viel mij niet op dat gaspedaal reactie bij de 130i te wensen over liet. Dat dit softwarematig gemanipuleerd wordt zal best maar doet imho geen afbreuk. Ik ken ook auto's waarbij het eerste gevoel vrij bruusk is waarna vervolgens niks meer lijkt te komen (Golf 4 GTI V5 170pk b.v.). Dat is bij de 130i niet het geval, die gaat gewoon lekker door tot aan de redline.TLRS schreef: ↑11 jul 2018, 14:21Ja ik begrijp je punt, low end van de 130i is veel bruikbaarder en speelser. Maar naar mijn idee is de input aan het pedaal bij een 130i minder direct. Bertikipedia vertelde over de s54 dat de computer kijkt naar wat er gevraagd wordt aan het pedaal, en geeft daarmee sturing aan alle vermogensbepalende systemen. Dat gevoel heb ik bij een 130i ook. Bij een s50 zijn dat gaskleppen en een kabel. Lijkt me dat de s50 misschien te weinig low end heeft om dat directe bij normaal gebruik goed merkbaar te maken. Maar bij de hogere toeren, waar je echt een substantieel deel van de pk's kunt aanspreken.. die verbinding veel directer is en veel beter te doseren?Niels schreef: ↑11 jul 2018, 09:19 Het tegendeel is waar. De 130i is in mijn beleving de meest gretige, ik moest me constant beheersen om niet aldoor in toeren door te trekken. De 3.0 M3 (ik heb eens in die van Joy gereden toen ik een 3.2 had, prachtig exemplaar btw!) vond ik meer een "dikke" E36 330i qua karakteristiek. Je komt nooit te kort maar echt constant uitnodigen zoals de 130i doet, nee. De 3.2 is qua karakter heel anders, nodigt niet direct uit en je moet em heel bewust hoog in toeren jagen. Hoog in toeren komt er ook wat dat eenmaal geproefd te hebben wil je wel ff lekker een stukje gas geven. Maar als je met je duffe kop s'ochtends uit bed een 3.2 pakt en die rij je tot ca. 3-3500rpm dan sukkel je net zo gemakkelijk naar de AH. Zelfs dan is de 130i verleidelijker.
De 130i is imho het meest rijbewijs gevaarlijk. Het is meer dan 10 jaar geleden dat ik in die van Arthur heb gereden en ik weet het nog precies! Wat een motor!!
Mijn voordeel is dat ik op 5min van het werk woon. Daily is dus de old Dutch Batavus.
matthyssie schreef: ↑12 jul 2018, 06:51 Het is eigenlijk heel simpel. Hou je van roest en sleutelen? E36. Hou je van rijden? 130i.
Precies! Ik zal de volgende keer minder woorden gebruiken!
Jeroen schreef: ↑12 jul 2018, 08:49 Grappig trouwens hoe de ervaringen/meningen uit elkaar liggen. Het is 9 jaar geleden dat ik die M3 had, en mijn belevingen zijn natuurlijk subjectief. In mijn herinnering liep de 3.0 echt een stuk harder dan de 130i nu. In dit draadje lees je ook weer dat ze elkaar niet veel zouden ontlopen. Kan best. Mijn 3.0 liep erg hard voor een S50, en misschien heb ik nu een wat langzamere 130i. Er gaat iig niks boven die 6 gaskleppen van een S50. Het blok vond ik ook indrukwekkender dan de auto zelf.
+1, ik vind de motor/karakter/gas van de M3 echt specialerJeroen schreef: ↑12 jul 2018, 08:38 Ik heb een M3 3.0 gehad, en rij nu een 130i. De 130i biedt het meeste waar voor het geld. Deze is ook breder inzetbaar dan een E36 M3, en natuurlijk eigentijdser. De M is echter wel een M, met een onovertroffen motor, die echt heel gretig aan het gas hangt, én met standaard een sper aan boord. Niet te vergelijken met een 130i. En deze loopt nog wel een klap harder ook. Als funauto zou ik voor een M3 gaan. Toch meer bijzonder. Als het ook maar enigzins dagelijks moet zijn, een 130i. Waarvan akte. Een M3 is daar te oud voor, en hoort in de winter niet meer op straat ihmo.
Met de 125i rally van André en mijn 130i zijn we aan het testen geweest.
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 151 gasten