130i vs E36 M3

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

130i vs E36 M3

Bericht door Tim N » 10 jul 2018, 19:05

Nou heren,

Ben erg benieuwd naar de inzichten in deze.
Beiden handbak en 5 deurs als grote voorkeur.
Wie heeft ze beiden gereden, sterker nog. Wie heeft ze in een relatief kort tijdsbestek na elkaar gereden?

Hersenspinsel ia touring eruit... Auwww
Mini eruit dubbel auw.

En dan één auto die fun geeft terug.
Zal max 8k a 10k per jaar gebruikt worden schat ik zo in.

Ben benieuwd. ( bod voor mini kan per pb ;-))

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Niels » 10 jul 2018, 19:33

M3 3.2 of 3.0?

Als ex E36 M3 bezitter zou ik lekker voor de 130i gaan. De E36's vind ik persoonlijk overpriced en in absolute snelheid is de 130i wat minder snel maar je mist niets imho. De 130i vond ik gretiger dan de M3 3.0 de 3.2 is wel van een andere orde.

Ik denk dat je gemakkelijker een frisse 130i vindt dan een frisse M3 voor redelijk geld.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Tim N » 10 jul 2018, 21:33

Dat laatste zeker een van de overwegingen in mijn hoofd.
Bij een M3 is de voorkeur zeker de 3.2 (en dan graag facelift en geen tussenmodel) maar eerlijkheid is dat ik geen 25k wil neerleggen maar eerder rond de 15 wil blijven.

Maar rij nu wel eens met 116i met sport onderstel en van binnen M (helaas met elektrische zetels dus zit is vrij hoog) maar vind mijn eigen E36 dan gewoon zo lekkere jas om aan te trekken. Dat mis ik wat bij een 1-er om eerlijk te zijn.

Maar moet ook weer toegeven dat ik zowel de 130i als de 3.2 nog niet gereden heb.

mark323ti
Berichten: 1488
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door mark323ti » 10 jul 2018, 22:05

Als je rond de 15k wil blijven dan houdt de discussie snel op......

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Tim N » 10 jul 2018, 22:17

Omdat?

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1079
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door bartb » 10 jul 2018, 22:19

Volgensmij vind je tegenwoordig een knappe m3 niet meer voor 15k....

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Vlokmans » 10 jul 2018, 22:22

Hebben beiden de nodige overeenkomsten, maar ook zeker verschillen. Wat ik meenam in de afweging is dat de Einser jaren jonger is, qua ontwikkeling/concept. Alles is stukken moderner en frisser dan in een e36. Jonger, en dus misschien ook wat minder storingsgevoelig, betrouwbaarder. De M3 heeft daarbij ook nog last van de "M-belasting", maar is (voor mij) een auto die veel meer op de zintuigen werkt, wat het het waard maakt.

Ontloopt elkaar op absolute snelheid niet zo veel overigens, maar bij de M3 komt het iets minder vanzelf.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door MParallel » 10 jul 2018, 22:50

bartb schreef: 10 jul 2018, 22:19 Volgensmij vind je tegenwoordig een knappe m3 niet meer voor 15k....
Voor €15k koop je een rammelbak met 200k+

Het gaat nergens meer over, maar voor minder doen ze ze ook niet weg.


Verder is het appels met kokosschaafsel vergelijken.

mark323ti
Berichten: 1488
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door mark323ti » 10 jul 2018, 22:58

Tim N schreef: 10 jul 2018, 22:17Omdat?
Als je realistisch bent dan is er boor 15k geen fatsoenlijke M3 e36 te vinden. En als je er al 1 vindt dan moet er meteen nog 5k in.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Joy » 10 jul 2018, 23:07

Een M3 draait toch voor een groot deel om de motor en de daarbij horende beleving. Het begint al bij de start met die zwaar bassende uitlaat en het tikkeltje onregelmatig lopen van de motor. Alles gaat stukken zwaarder dan je gewend bent van nieuwere auto's. Als je na het warm rijden voor het eerst doortrekt weet je weer waarom je voor zo een auto bent gegaan ipv een 328i/330i/130i etc.
Wat Tim zegt, je stapt in en alles klopt. De auto is compact en je trekt 'm echt aan. Dat heeft mijn E46 M3 niet. Het is tov een 130i zeker niet de betere auto. Sterker nog, ik denk dat een 130i beter stuurt, remt, gript maar dan nog leeft die E36 meer in mijn autohart.
Ik heb er niet voor niks 3 versleten. Het is iets wat je raakt of totaal niet.

Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Zed240 » 10 jul 2018, 23:13

Geen ervaring met beide auto's. De M3 vind ik wel veel gaver FWIW.

Mocht je voor een M3 gaan, deze lijkt mij voor een 3.2 sedan erg netjes voor het geld.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... =260120953

Desalniettemin 30% boven het budget. Maar dat zijn we op DF inmiddels wel gewend. :lol:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Niels » 10 jul 2018, 23:24

Joy schreef: 10 jul 2018, 23:07 maar dan nog leeft die E36 meer in mijn autohart.
Ik heb er niet voor niks 3 versleten. Het is iets wat je raakt of totaal niet.
Speelt absoluut mee, ik heb geen klik met de E36 al was de 3.2 briljant. Voor 15k wordt het wel ff zoeken lijkt me, ik zou dan absoluut voor een 130i gaan. Als ik heel eerlijk ben had ik met 15k een E46 M3 uit de UK gehaald en omgebouwd naar LHD maar ik heb dan ook wel weer een klik met de E46.. :)

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door TLRS » 11 jul 2018, 02:12

130i heeft kleppen in inlaat, dubbele vanos en variabele kleplichthoogte. Lijkt me dat de M wat dat betreft directer aanvoelt, meer als een motorfietsblok. Lijkt me ook gelijk het voornaamste pluspunt van de E36 m3.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Tim N » 11 jul 2018, 06:04

@volkmans
Jij snapt precies mijn overweging veiligheid verkrijgbaarheid onderdelen betrouwbaarheid etc allemaal voordeel 130i.
En toch... :love: E36.
mark323ti schreef: 10 jul 2018, 22:58
Tim N schreef: 10 jul 2018, 22:17Omdat?
Als je realistisch bent dan is er boor 15k geen fatsoenlijke M3 e36 te vinden. En als je er al 1 vindt dan moet er meteen nog 5k in.
Snap je punt maar kan mij er niet geheel in vinden.
15k is idd geen concours staat M3 met krap 100-150k op de teller, en er zit ook genoeg tussen wat 5k nodig heeft (als je het daar mee redt)

Maar ook de door 240Z aangehaalde staat al ruim 6maand dus niet geschoten is mis.

Daarnaast ben ik niet bang voor 200K mits geen 10 eigenaren en onbekend onderhoud.

@Mpara zie mijn touring. Ja niet vergelijkbaar want m52 en geen s50 maar wel 1e eigenaar en goed onderhouden.


@Joy jij hebt idd hetzelfde virus waardoor ik ook gegrepen ben. :tooth: Alle rationele overdenkingen zijn in voordeel van de 130i maar het lijkt mij uitermate briljant om met een M3 een roadtrip door europa te maken in de zomer. En die uitlaat flink warm te stoken (Wel met dakje)

@Niels Heb 1 E46 gehad, voelde nog ruimer en groter aan dan de 1 serie van binnen. Hoe geweldig prachtig mooi ook. (Ja ook die M3 staat wel in het lijstje) maar daar de de twijfel erg groot of de beleving van M dan alles goed zal maken.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Vlokmans » 11 jul 2018, 07:50

e36 vs. e46 M3 is weer een andere discussie. Ik ben groot fan van de e36, maar een e46 M3 is echt lichtjaren verder. In alle opzichten, en is ook qua beleving goed op orde hoor. Ik had nooit gedacht dat die laatste zo goed zou zijn.

Overigens hoeft een duurdere e36 M3 niet beter te zijn dan een goedkopere, en een goedkopere niet slechter dan een duurdere. Maar het beginnen nu echt oude auto's te worden, die op enig moment veel aandacht (=veel geld) nodig zullen hebben.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door matthyssie » 11 jul 2018, 09:02

Een 130i loopt in rechte lijn net zo hard als een 3.0 M3. Daarnaast is de 130i de compactere, speelsere, beter sturende en meer wendbare van de 2. Kleine, compacte koets met wel de nieuwe generatie ophanging. Een sper is wel een must als je enigszins sportief wilt gaan rijden.

Enige argument om voor een 3.2 M3 te gaan imo is de motor.

ErikS
Berichten: 18530
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door ErikS » 11 jul 2018, 09:05

Koop er gewoon een E36 cabrio bij man. :-)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13332
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Tristan » 11 jul 2018, 09:12

matthyssie schreef: 11 jul 2018, 09:02 Een 130i loopt in rechte lijn net zo hard als een 3.0 M3. Daarnaast is de 130i de compactere, speelsere, beter sturende en meer wendbare van de 2. Kleine, compacte koets met wel de nieuwe generatie ophanging. Een sper is wel een must als je enigszins sportief wilt gaan rijden.

Enige argument om voor een 3.2 M3 te gaan imo is de motor.
+1

130i was zowel als straat- en circuit een ontzettende leuke auto.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Niels » 11 jul 2018, 09:19

TLRS schreef: 11 jul 2018, 02:12 130i heeft kleppen in inlaat, dubbele vanos en variabele kleplichthoogte. Lijkt me dat de M wat dat betreft directer aanvoelt, meer als een motorfietsblok. Lijkt me ook gelijk het voornaamste pluspunt van de E36 m3.
Het tegendeel is waar. De 130i is in mijn beleving de meest gretige, ik moest me constant beheersen om niet aldoor in toeren door te trekken. De 3.0 M3 (ik heb eens in die van Joy gereden toen ik een 3.2 had, prachtig exemplaar btw!) vond ik meer een "dikke" E36 330i qua karakteristiek. Je komt nooit te kort maar echt constant uitnodigen zoals de 130i doet, nee. De 3.2 is qua karakter heel anders, nodigt niet direct uit en je moet em heel bewust hoog in toeren jagen. Hoog in toeren komt er ook wat :D dat eenmaal geproefd te hebben wil je wel ff lekker een stukje gas geven. Maar als je met je duffe kop s'ochtends uit bed een 3.2 pakt en die rij je tot ca. 3-3500rpm dan sukkel je net zo gemakkelijk naar de AH. Zelfs dan is de 130i verleidelijker.

De 130i is imho het meest rijbewijs gevaarlijk. Het is meer dan 10 jaar geleden dat ik in die van Arthur heb gereden en ik weet het nog precies! Wat een motor!! :df: :D

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door ///Joost » 11 jul 2018, 09:25

Ik kan in die zin uit ervaring spreken dat ik een eerstehands vergelijk kan maken tussen een E36 M3 3.0 en een E46 330i.

De E36 heeft absoluut de meeste charme. Wat een geweldige wagen is dat. Mij is het om het even of het een 3.0 of een 3.2 is. De 3.2 betaal je een premium voor, en is wellicht de logischere keus, maar imho hebben ze allebei 100% de M-factor. Het beginnen inderdaad oude wagens te worden, maar voor 15k zou je wel een redelijk onderhouden exemplaar moeten vinden lijkt me, maar verwacht geen wonderen.

Voor mij persoonlijk is er een duidelijk verschil. Voor road trips en driving fun, absoluut de E36. Inderdaad, die auto trek je aan, en ik blijf het design prachtig vinden, ook al is de E36 wat controversieel in BMW kringen. Het blok is absoluut complexer dan de 130i met de ITBs en (enkele 3.0 of dubbele 3.2) Vanos, maar eenmaal afgesteld ook zeer betrouwbaar. De sound is een stuk rauwer, ook met OEM uitlaat, en je voelt gewoon de PKs bij stationair draaien voor het stoplicht (mijn vrouw haar woorden...niet de mijne... :D )

Wil je een wat frisser en jonger interieur, wat een stuk beter in elkaar zit, kies dan de 130i. Ik verbaasde me positief over het feit dat het verschil tussen de E36 en E46 zo groot is van binnen. De E46 (en 130i in die zin) zit gewoon een stuk beter in elkaar. Geen rammelende deurpanelen, geen speling op de stoelen, geen hangende dakhemel, geen krakend koppelingspedaal, etc. Daaraan merk je echt dat de E36 op leeftijd begint te geraken. Je moet dus echt een liefhebber vinden die dat soort dingen heeft bijgehouden, want anders loopt het hard op. Zo'n auto verdient het gewoon om zulke (kleine) dingen bij te houden. Echter, dat zijn dan ook weer de auto's met een premium. Beetje de kip of het ei verhaal. Stoelen in de 130i vind ik wel aan de harde kant, maar ik heb er nooit echt een lange trip mee gemaakt die keer dat ik er in reed.

Kortom, mijn keus zou zijn een E36 M3. Mocht je meer dan 2 deuren nodig hebben, ga dan voor een sedan, ook prima! Ben echter wel voorbereid om meer te spenderen dan die 15k. En dat is met in het achterhoofd houdend dat je ook veel onderhoud zelf doet. Weet je nu al dat je de wagen over een paar jaar weg doet, ga dan voor de 130i. Waarschijnlijk is dat minder probleemloos rijden c.q. minder ergeren aan allerlei kleine ouderdomskwaaltjes.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Jan-Willem » 11 jul 2018, 09:51

5 deurs M3?

Een e36 M3 sedan vind ik nog steeds een prachtige auto, het scheelt dat ze waarschijnlijk niet meer afschrijven.
Dus beter iets meer uit geven en een hele mooie kopen.

Een 1serie vind ik wel aardig klein van binnen van buiten niet mooi.
Al gaat het nog met een m-pakket.
Dat het leuk en goed rijd geloof ik direct!

Misschien dat je beide eerst moet rijden, misschien dat iemand je op DF je daarmee kan helpen :wink:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13332
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Tristan » 11 jul 2018, 09:58

Heb ook een E36 gehad maar heb juist dat de 130i je meer aantrekt als een schoen. Voelt kleiner aan en veel directere besturing. Ook de sportstoelen van de 130i geven meer steun (door opblaasbare wangen). En tevens schakelt de 130i ook een stuk strakker. Kortom, 130i is in mijn ogen een bijna M uitvoering.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Niels » 11 jul 2018, 10:22

Mee eens, had zo een M1 kunnen zijn met wat badges en een sper destijds

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door matthyssie » 11 jul 2018, 10:26

@Joost: E46 330i is bij lange na niet te vergelijken met de 130i. Zowel qua motor als qua rijden niet. De 130i is zóveel leuker.
De gasrespons is minimaal net zo als die van een S50 en nodigt constant uit door te trekken.

Sper eronder en je hebt een supercompacte M.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door ///Joost » 11 jul 2018, 10:47

matthyssie schreef: 11 jul 2018, 10:26 @Joost: E46 330i is bij lange na niet te vergelijken met de 130i. Zowel qua motor als qua rijden niet. De 130i is zóveel leuker.
De gasrespons is minimaal net zo als die van een S50 en nodigt constant uit door te trekken.

Sper eronder en je hebt een supercompacte M.
Ja, begrijp ik. Ik wilde ze ook niet een op een vergelijken, alleen mn 2 cents geven tov de E36 M3. Ik heb een keer een stukje gereden in de 130i van Ion-Lee en dat was inderdaad behoorlijk anders dan de E46.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bartje325i, PetervdH, Rogerb, SlowCo en 228 gasten