130i vs E36 M3

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door indobesar » 12 jul 2018, 12:59

matthyssie schreef: 12 jul 2018, 11:27
Jules schreef: 12 jul 2018, 10:40 Waarom geen nieuwer type 1-serie met sportpakket? Zo’n 4 cilinder 114i met een chipje is misschien nog wel sneller dan een 130i, stuurt strakker ivm gewicht en lijkt mij door de turbo ook een leuke beleving geven.
Met de 125i rally van André en mijn 130i zijn we aan het testen geweest.

Op standaard vermogen is de 130i sneller. Ga je de 125i chippen is deze marginaal sneller. Boven de 150 is de 130i altijd de baas.
En buiten dat, het stuurgevoel is echt minder in de 'nieuwe' 1-series. Als je van sturen houdt geen goede keus imho.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5998
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door matthyssie » 12 jul 2018, 13:03

Vind ik juist wel. Stuurt super door de lichte neus en heerlijk direct. Ook nog mooi licht.

Als je daarna in de 130i stapt denk je: Wat stuurt dit zwaar en indirect.

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door indobesar » 12 jul 2018, 13:05

Het is licht, maar ook gevoelloos. Alsof je een playstation stuur in je handen hebt...

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Tim N » 12 jul 2018, 13:07

Niels schreef: 12 jul 2018, 11:25 Rationeel weet je dat de 130i de betere keus is. Heb je al eens gereden? Je ben namelijk veel meer E36 fan dus als de 130i het niet in je losmaakt dan weet je ook waar je moet zoeken. Neem je gewoon een wintermobiel erbij die je koopt in oktober en verkoopt in maart oid.

Idd dat dus :tooth: .

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Tim N » 12 jul 2018, 13:10

Een volgende vraag, wat zijn de voors tegens bij een 130i PFL vs LCI?

(voor de m3 weet ik het wel)

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1085
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Jeroen » 12 jul 2018, 13:55

Als je een mooie LCI kan vinden: altijd doen. Die zijn schaarser (dus goed voor de restwaarde ihmo). Daarnaast zijn ze voorzien van een olietemperatuurmeter. Verder zijn er nog verschillen met een mooier dashboard en nieuwere I-drive; hoe dat precies zit weet ik niet, maar anderen ongetwijfeld wel. Daarnaast heeft de LCI een elektronische spersimulatie (beter dan niets). Ik geloof dat een PFL wel weer een beter stuurgevoel biedt.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Tomj » 12 jul 2018, 14:29

Interessant topic, dit trekt mij ook bijna over de streep om er 1 te kopen. Ik heb al iets M3 achtig, dus nog zo een tweede moneypit word je ook niet vrolijk van schat ik. Verder zit ik ook met die vraag van LCI vs PFL en wat zijn de veel voorkomende euvels om op te letten...

Arthursx
Berichten: 664
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80
Contacteer:

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Arthursx » 12 jul 2018, 14:45

130 LCI is moeilijk te vinden is mijn ervaring en als er een goede te koop komt is die ook zo weg. Verschillen zijn idd een beter afgewerkt interieur (vooral te zien aan climate control), nieuwe idrive systeem en vanaf de LCI ook in 3-deurs verkrijgbaar. Het stuurgevoel is idd vanaf de LCI ook niet meer hydraulisch dus wel minder gevoel. Elektronisch remsper is pas vanaf 2010 dacht ik want ik (2008) heb het in ieder geval niet.

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1079
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door bartb » 12 jul 2018, 14:46

Zit ook wel weer verschil in pre lci en lci. Mijne als lci heeft elektrische stuurbekrachtiging. Die stuurt iets lichter als de hydraulische van de pre lci.

Edit: intressant Arthur, mijne is van 05/2007 ook LCI dus. Bij het inzetten van een driftje lijkt het wel alsof hij remsper heeft. Maar is barweining info over te vinden.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1085
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Jeroen » 12 jul 2018, 14:55

Kan me herinneren dat de 2009 130i van Tristian wel een elektronisch sper had.

Arthursx
Berichten: 664
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80
Contacteer:

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Arthursx » 12 jul 2018, 15:00

Heb het ook al eens uitgezocht maar inderdaad bijna niks over te vinden. Ik weet niet of zoiets ook kapot kan gaan maar het is echt een open diff bij mij en niks van remwerking

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1079
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door bartb » 12 jul 2018, 15:06

Het is natuurlijk ook geen volwaardig sper, maar ik heb het idee dat ik minder last heb van one tire fire dan bij mijn vorige e46.

Arthursx
Berichten: 664
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80
Contacteer:

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Arthursx » 12 jul 2018, 15:17

Dit noem ik niet echt een sper :D
Bijlagen
e86ca207-25cd-4dd2-ac3f-82e69adeffae.JPG
e86ca207-25cd-4dd2-ac3f-82e69adeffae.JPG (71.97 KiB) 2171 keer bekeken

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7981
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door MParallel » 12 jul 2018, 16:38

Wat is er trouwens met die 130i dat ze zo gewild zijn?

Ben niet thuis is de nieuwe modellen. Laatste atmo 6L ofzo?

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Peter Tunissen » 12 jul 2018, 16:49

Leuk topic!
Ik heb zelf twee E36 M3's (circuit), een E46 M3 (straat) en een jaar Supercar Challenge gereden met een 130i Cup, dus ik kan ze wel enigszins met elkaar vergelijken denk ik.
De 130i is echt een leuke auto, maar ik vond hem op banden met veel grip (wij reden op Dunlop slicks) altijd net iets te snappy en dan met name in de tweede slip. Zeker op hoge snelheid als je net iets te hard een bocht in gaat breekt hij redelijk abrupt uit, ben je vaak net iets te laat met tegensturen en ga je de andere kant op een vangrail of strontbult in.
De E46 M3 heeft een geweldige motor, duidelijk het beste onderstel en stuurgedrag van deze drie auto's (al merk je wel dat hij net iets zwaarder is), maar dat variabele sper is helemaal kut. Haal dat eronderuit en vervang het door een normaal platensper en je hebt het beste van twee werelden: het moderne van de 130i en toch de M beleving van de E36 M3.
Een E36 M3 is echt een hele goede, uitgebalanceerde auto en zeker een echte ///M. Niet teveel naar journalisten luisteren die een E30 M3 een echte M3 vinden en een E36 niet, qua looks misschien ja, maar qua rijden is het eerder omgekeerd. Een standaard E30 M3 valt qua onderstel en vermogen tegenwoordig echt zwaar tegen, maar een E36 kan ook in 2018 echt nog wel meekomen.

Kortom: mijn eerste keus zou een E46 M3 met platensper zijn.
Als ik echt tussen de E36 M3 en 130i moet kiezen, dan een E36 M3 (reken wel op een ruimer budget nodig te hebben om hem netjes te houden t.o.v. een 130i), maar ook met een 130i maak je geen verkeerde keuze. Alledrie gewoon hele fijne auto's! :df:

TLRS
Berichten: 2909
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door TLRS » 12 jul 2018, 18:31

Tim N schreef: 12 jul 2018, 00:16 @ allemaal leuk dat het topic zo goed gevoed wordt door pro 1 serie en pro M serie fanaten. Al helpt het de keuze niet ;-)
Tja, welke de beste combinatie eigenschappen heeft voor jou.. is aan jou?
Tim N schreef: 12 jul 2018, 13:10 Een volgende vraag, wat zijn de voors tegens bij een 130i PFL vs LCI?
De LCI bracht niet zo'n groot verschil als het doet vermoeden. De gewijzigde cilinderkop, elektronische stuurbekrachtiging, elektronisch sper, cic (vaste) navigatie met harde schijf, mickey mouse spiegels, directe injectie zijn allemaal gaandeweg geïntroduceerd. Zijn nog tal van wijzigingen geweest qua materiaal gebruik, verschillende wielbreedtes, lichter vliegwiel, temperatuurgeregelde flappen in de nieren e.d.

Als je veel geduld hebt kun je kieskeurig zijn qua bouwjaar en dus specifieke uitrusting.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Tomj » 12 jul 2018, 18:49

Ik ben geïnteresseerd naar de mechanische verschillen, vooral die cilinderkop en lichter vliegwiel, directe injectie wil ik mijden.
Ik dacht dat een 2009'er dan als de "beste" eruit kwam.

TLRS
Berichten: 2909
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door TLRS » 12 jul 2018, 19:48

Ja 2009 zou ook mijn voorkeur hebben. Cilinderkop is vanaf najaar 2008. Van het vliegwiel is niet zoveel bekend maar staat me bij dat dat in combinatie was met directe injectie, allicht als compensatie?

Waar is de 125i eigenlijk in dit verhaal.. niemand geïnteresseerd in de coupé?

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door markk » 12 jul 2018, 22:20

Heb zelf e46 m3 en 130i M-sport met Drexler sper. Ooit jaren geleden in ee e36 m3 3.2 gereden.

130i is qua onderstel strakker, harder. Gewoon ook modernere auto met stijvere koets. Ook wat kleiner, lichtvoetiger. Elke keer als ik in de 130i stap denk ik 'alles klopt, wat kan je nog meer wensen'.

En dan stap ik in de e46 m3, jaag dat ding snerpend naar 8000 rpm en lach me rot en voel me rijk. Kortom dan komt de emotie los.


Mark.

Rocketmonkey
Berichten: 301
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Rocketmonkey » 13 jul 2018, 09:49

TLRS schreef: 12 jul 2018, 19:48 Waar is de 125i eigenlijk in dit verhaal.. niemand geïnteresseerd in de coupé?
Ben ik ook wel benieuwd naar ja, binnen dit (heel interessante!) vergelijk. En dan ook meteen de 1e generatie 135i...
Dusss E82/E88 125i /// E82/E88 135i N54 /// E82/E88 135i N55... anyone?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door ///Joost » 13 jul 2018, 10:27

Rocketmonkey schreef: 13 jul 2018, 09:49
TLRS schreef: 12 jul 2018, 19:48 Waar is de 125i eigenlijk in dit verhaal.. niemand geïnteresseerd in de coupé?
Ben ik ook wel benieuwd naar ja, binnen dit (heel interessante!) vergelijk. En dan ook meteen de 1e generatie 135i...
Dusss E82/E88 125i /// E82/E88 135i N54 /// E82/E88 135i N55... anyone?
Erg leuke wagens, maar totaal onpraktisch als gezinswagen natuurlijk. Tenzij je echt concessies wilt doen.

Rocketmonkey
Berichten: 301
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Rocketmonkey » 13 jul 2018, 12:23

///Joost schreef: 13 jul 2018, 10:27
Rocketmonkey schreef: 13 jul 2018, 09:49
TLRS schreef: 12 jul 2018, 19:48 Waar is de 125i eigenlijk in dit verhaal.. niemand geïnteresseerd in de coupé?
Ben ik ook wel benieuwd naar ja, binnen dit (heel interessante!) vergelijk. En dan ook meteen de 1e generatie 135i...
Dusss E82/E88 125i /// E82/E88 135i N54 /// E82/E88 135i N55... anyone?
Erg leuke wagens, maar totaal onpraktisch als gezinswagen natuurlijk. Tenzij je echt concessies wilt doen.
Als je onder 'gezin' meer dan 1 kind verstaat misschien wel ja, maar met 1 kind gaat het perfect!
Echt geen concessies hoeven doen en nog geen seconde spijt gehad!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26687
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door Martijn_bmw » 13 jul 2018, 12:39

indobesar schreef: 12 jul 2018, 13:05 Het is licht, maar ook gevoelloos. Alsof je een playstation stuur in je handen hebt...
op basis van alle verhalen op internet? of zelf ervaring...

ik heb nu verschillende F20 en F30's gereden en zodra ze voorzien zijn van een sportonderstel dan sturen ze echt wel heel fijn en direct hoor :df:

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door indobesar » 13 jul 2018, 12:44

Martijn_bmw schreef: 13 jul 2018, 12:39
indobesar schreef: 12 jul 2018, 13:05 Het is licht, maar ook gevoelloos. Alsof je een playstation stuur in je handen hebt...
op basis van alle verhalen op internet? of zelf ervaring...

ik heb nu verschillende F20 en F30's gereden en zodra ze voorzien zijn van een sportonderstel dan sturen ze echt wel heel fijn en direct hoor :df:
Mijn Pa heeft zo'n bak met ZF automaat.... Helemaal niks voor mij. :bag:
Hij heeft zijn E90 330i erop ingeruild. Kwa rijden is dat echt een achteruitgang behalve de sublieme ZF8.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5998
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: 130i vs E36 M3

Bericht door matthyssie » 13 jul 2018, 12:45

Ja ik snap dat playstationgedoe ook niet. Alle journalisten die niet kunnen rijden roepen het, maar ik vind het mooier sturen dan de E9x/E8x generatie. Niet dat ik kan rijden, maar toch.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 56 gasten