Na een eindeloos lange teasercampagne trekt Audi vandaag eindelijk het doek van de Q8. De auto is niet zo zeer groter dan een Q7, maar wel opvallender en gaat de strijd aan met onder meer de BMW X6 en de Mercedes-Benz GLE Coupé.
Niet groter? Sterker nog, met een lengte van 4.986 mm is de Q8 zelfs enkele millimeters korter dan een Q7.
bron; Autoweek.nlVeelvuldig gebruik van aluminium moet het gewicht omlaagbrengen, al is de auto met 2.145 kg voor de 3.0 TDI niet bepaald licht te noemen. Om deze mastodont alsnog vlot door de bocht te krijgen, trekt Audi behalve adaptieve dempers en optionele luchtvering vierwielbesturing uit de kast.
Diesel
Waar de definitieve Q8 wél stevig verschilt van de Concept-Q8, is onderhuids. De voorbode beschikte over een plug-in hybride aandrijflijn met een TFSI-benzinemotor, terwijl de échte Q8 toch weer gewoon als diesel wordt gepresenteerd. De 50 TDI-versie beschikt over de bekende 3.0 TDI met 286 pk en 600 Nm. Het blok wordt alsnog door elektriciteit ondersteund dankzij een 48V-boordnet en mild hybrid-technologie. Daardoor kan de Q8 bij snelheden tussen de 55 en 160 km/h 'zeilen' met een uitgeschakelde motor en wordt er tijdens het afremmen energie opgewekt. Met deze aandrijflijn sprint de Q8 in 6,3 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt hij een top van 232 km/h. Een minder krachtige diesel met 230 pk (45 TDI) en een benzineversie met 340 pk (55 TFSI) volgen begin 2019. De 30 TDI wordt al in juli in Europa geïntroduceerd.