TSI: risico waard tweedehands?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1335
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

TSI: risico waard tweedehands?

Bericht door JdBn » 30 apr 2018, 12:28

Toch maar eens een topic hierover aangezien er behalve een BMW 1-serie ook wat Audi's de revue passeren in de jacht naar andere auto voor m'n vriendin. Een Audi A1/A3 met TSI blok zou op zich de overweging waard zijn, maar mijn grootste vraag is eigenlijk wat de kans is dat er ellende van komt? We willen zo'n ding wel zonder problemen van de 100k naar 150k rijden zeg maar. Ik kom wel heel veel horrorverhalen tegen van zowel de 1.2 als 1.4 TSI, dus wat ik me afvraag is of er een TSI is die niet een grote kans op problemen geeft... Of zijn ze gewoon allemaal ruk en kun je ze beter alleen maar nieuw kopen zolang je garantie hebt? :roll:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26692
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: TSI: risico waard tweedehands?

Bericht door Martijn_bmw » 30 apr 2018, 12:33

er rijden er echt letterlijk 100.000-en van rond en in het begin waren er idd wat ketting problemen maar die zijn inmiddels wel vervangen.

ik zou er niet door af laten schrikken gewoon goed kijken, checken en kopen. pech kan je altijd hebben.

ook de huidige BMW motoren (en alle andere merken eigenlijk) zijn niet heilig meer, downzisen en CO2 druk hebben de motoren geen goed gedaan in betrouwbaarheid helaas.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: TSI: risico waard tweedehands?

Bericht door Mike R32 » 30 apr 2018, 12:47

Ik zou gaan voor een Japanner. Mazda maakt mooie goede betrouwbare auto’s.

erwin20vt
Berichten: 786
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: TSI: risico waard tweedehands?

Bericht door erwin20vt » 30 apr 2018, 12:57

Het gevaarlijkste punt is olieverbruik, als dat het geval is moeten er andere zuigers in. Kettingen gaan nog veel, auto starten met koude motor wanneer hij dan een paar seconde ratelt dan is je ketting en of versteller defect advies compleet set vv is niet heel duur meer.

Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: TSI: risico waard tweedehands?

Bericht door Kasteel » 30 apr 2018, 13:24

Wij hebben een 1.4 tsi 122pk met DSG gehad; zou eigenlijk op alle redenen de auto afraden

- onzuinig
- duur in onderhoud
- onbetrouwbaar
- niet op zichzelf staand, maar structureel

Er zijn genoeg opties zonder gezeik te vinden, zou het risico gewoon overslaan.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31194
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: TSI: risico waard tweedehands?

Bericht door JP » 30 apr 2018, 15:17

Ik heb zo'n 1.5 jaar een 1.4 tsi 122pk met DSG gehad;

- 1:16,7 gemiddeld

Verder nooit problemen gehad, maar kan zijn dat ik geluk had.

Gebruikersavatar
Ronnie
Berichten: 184
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:59
Locatie: Limmen

Re: TSI: risico waard tweedehands?

Bericht door Ronnie » 30 apr 2018, 15:25

1.4 tsi 122 pk heb ik ook gehad als leaseauto :

kapotte DSG bak gehad (volgens mij rond de 4000 euro schade)
waterpomp stuk
Turbo kapot
dynamo stuk

en dat in de eerste 4 jaar van mijn lease.

wat een drama bak, mijn ouders daarentegen rijden al jaren de 1.2 tsi in verschillende modellen (polo /yeti) en geen enkel probleem

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: TSI: risico waard tweedehands?

Bericht door NSXRS » 30 apr 2018, 15:30

Mijn vrouw heeft in haar 2013 Beetle cabrio de 160PK 1.4 TSI.
Heb voor aanschaf idd nagegaan dat deze niet in de "foute" distributie serie zat.

In ruim 2 jaar van 13K naar 58K gereden en met uitzondering van problemen met de DSG koppeling verder niets aan gehad.
Heeft tussen 13K-35K (dus in ca. 22K Km) ca 3L olie verbruikt, maar sindsdien eigenlijk nauwelijks meer (moest misschien nog ffe inlopen?)
Ding is voor een 1.4 verbluffend snel en sleurt de ruim 1450Kg cabrio aardig van zijn plek, bij eerste proefrit met een Beetle cabrio waarbij ik de motorinhoud niet wist, dacht ik serieus dat er een 2.0 in zat.
Zuinig, nou nee, met 19" 235 banden gemiddeld 1:12, met de smallere winterbanden in 16" 205 stuk zuiniger, ca 1:14, ongelofelijk dat andere wielen/banden zo'n verschil maken.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: TSI: risico waard tweedehands?

Bericht door WJ » 30 apr 2018, 15:37

Die 160pk TSI is een Twin Charger volgensmij, die zijn stuk sterker en onzuiniger dan de gewone 1.4tsi.

Als je een nieuwe koopt zou ik niet aarzelen, de 2008~2011 hadden wel wat dingetjes, maar dat gold voor alle vag motoren uit die jaren, van 1.2 tot 2.0...

Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: TSI: risico waard tweedehands?

Bericht door Zed240 » 30 apr 2018, 15:57

Die wat nu en de afgelopen jaren de fabriek uit komen zijn wel te vertrouwen. Die uit de eerste jaren lekker laten staan. Vooral de 1.4, maar de andere blokken waren ook verre van betrouwbaar. Ze zijn op Mobile en Autoscout voor leuke bedragen te krijgen, maar dat is niet voor niets. Staan er ladingen te koop met "Ölverbrauch", nou doen de meeste auto's dat wel, maar niet 1 liter per 1000km.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: TSI: risico waard tweedehands?

Bericht door Niels » 30 apr 2018, 16:23

De 1.2 TSI is prima. Alle ellende hebben ze al gehad. De 1.4 met turbo en compressor is qua betrouwbaarheid geen aanrader.

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2068
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: TSI: risico waard tweedehands?

Bericht door frankie » 30 apr 2018, 16:42

Mijn pa heeft een Octavia met 1.4 TSI 122pk. Vanaf nieuw in 2010 tot nu geen enkel probleem mee gehad, iets meer dan 140.000km op de teller nu.

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: TSI: risico waard tweedehands?

Bericht door Rnd » 30 apr 2018, 16:45

In 2012 heb ik een nieuwe 1.2 tsi (105 pk) gekocht voor mijn vrouw. Ik twijfelde na alle horrorverhalen, toch gedaan omdat mijn vrouw hem graag wilde. Inmiddels 6 jaar en 40.000 km verder en twee problemen gehad. Nieuwe accu en condensator van de airco stuk. Verder prima auto voor het geld. Geen olieverbruik en ik vind hem heel erg zuinig als je ca. 130 km/u rijdt. Ga je 160 rijden dan wordt ie onzuinig. Verder hele fijne auto. Ze heeft een Highline en die is best aangekleed met alcantara stoelen en de nodige opties.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15855
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: TSI: risico waard tweedehands?

Bericht door Bram » 30 apr 2018, 16:47

Octavia 1.4 TSI gehad, met uiteindelijk ook ketting gezeik. Wel wat coulance gehad maar zo’n geintje kost je altijd wel meer dan duizend piek. Reden voor mij, naast dat ik meer ging rijden om de auto in te ruilen voor een Octavia TDI.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: TSI: risico waard tweedehands?

Bericht door Sander-E46 » 30 apr 2018, 17:41

Hier al 3-4 jaar een 140PK tsi van 0-110000 zonder problemen.

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: TSI: risico waard tweedehands?

Bericht door Rnd » 30 apr 2018, 18:03

Bram schreef: 30 apr 2018, 16:47 Octavia 1.4 TSI gehad, met uiteindelijk ook ketting gezeik. Wel wat coulance gehad maar zo’n geintje kost je altijd wel meer dan duizend piek. Reden voor mij, naast dat ik meer ging rijden om de auto in te ruilen voor een Octavia TDI.
Wat was het bouwjaar?

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: TSI: risico waard tweedehands?

Bericht door jos_br » 30 apr 2018, 19:09

Wanneer deze TSI al 100dkm gelopen heeft en nu goed loopt hoef je voor de ketting niet meteen bang meer te zijn. Vanaf 2012 zijn met name de 140pk en later de 150pk met enkel een turbo wel weer heel goed. De "oude" 122pk krijgt altijd last met de wastegate die verslijt en alleen door een complete nieuwe turbo is deze storing te verhelpen. De combi compressor en turbo motor links laten liggen......

Jos.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: TSI: risico waard tweedehands?

Bericht door NSXRS » 30 apr 2018, 21:01

jos_br schreef: 30 apr 2018, 19:09 De combi compressor en turbo motor links laten liggen......

Jos.
Hoezo?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: TSI: risico waard tweedehands?

Bericht door Knot » 30 apr 2018, 21:39

1.2tsi 105pk 2013 van ex collega nam liter op 3000km verder prima ding. 1.8tfsi 160pk 2011 uit de a5 ook prima met nul problemen en liter op 5000km ofzo.

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1335
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: TSI: risico waard tweedehands?

Bericht door JdBn » 30 apr 2018, 22:31

Knot schreef: 30 apr 2018, 21:39 1.2tsi 105pk 2013 van ex collega nam liter op 3000km verder prima ding. 1.8tfsi 160pk 2011 uit de a5 ook prima met nul problemen en liter op 5000km ofzo.
TFSI zou ik eerder aandurven denk ik, alleen qua verbruik (eigenlijk altijd een 1.8, 2.0 TSI gaan we ook niet doen) niet echt een optie. Liter op 3000km vind ik echt onacceptabel, maak daar 30.000km van.. Niet bij hoeven vullen tussen twee beurten dus :roll: Ok, misschien een litertje dan.

Maar ok, 140 of 150pk TSI van na 2012 is dus te overwegen.
Mike R32 schreef: 30 apr 2018, 12:47 Ik zou gaan voor een Japanner. Mazda maakt mooie goede betrouwbare auto’s.
Hebben we ook in proefgereden, is het niet helemaal. 1.5 (nieuwere) met z'n 100pk komt echt te kort, 120pk 2.0 hield ook niet over.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: TSI: risico waard tweedehands?

Bericht door jos_br » 30 apr 2018, 23:17

NSXRS schreef: 30 apr 2018, 21:01
jos_br schreef: 30 apr 2018, 19:09 De combi compressor en turbo motor links laten liggen......

Jos.
Hoezo?

Wij hebben het er druk mee........ :)

Jos.

Er staat er hier weer een met compressieproblemen.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: TSI: risico waard tweedehands?

Bericht door NSXRS » 30 apr 2018, 23:22

jos_br schreef: 30 apr 2018, 23:17
NSXRS schreef: 30 apr 2018, 21:01
jos_br schreef: 30 apr 2018, 19:09 De combi compressor en turbo motor links laten liggen......

Jos.
Hoezo?

Wij hebben het er druk mee........ :)

Jos.

Er staat er hier weer een met compressieproblemen.
Nou, dan maar duimen dat die van mijn vrouw heel blijft, ze is erg blij met haar cabrio

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15855
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: TSI: risico waard tweedehands?

Bericht door Bram » 01 mei 2018, 04:02

Rnd schreef: 30 apr 2018, 18:03
Bram schreef: 30 apr 2018, 16:47 Octavia 1.4 TSI gehad, met uiteindelijk ook ketting gezeik. Wel wat coulance gehad maar zo’n geintje kost je altijd wel meer dan duizend piek. Reden voor mij, naast dat ik meer ging rijden om de auto in te ruilen voor een Octavia TDI.
Wat was het bouwjaar?
2012

ErikS
Berichten: 18530
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: TSI: risico waard tweedehands?

Bericht door ErikS » 01 mei 2018, 08:05

JP schreef: 30 apr 2018, 15:17 Ik heb zo'n 1.5 jaar een 1.4 tsi 122pk met DSG gehad;

- 1:16,7 gemiddeld

Verder nooit problemen gehad, maar kan zijn dat ik geluk had.
ik heb 3 jaar een 1.4 TSI met 140 pk gehad

1 op 12
geen problemen
geen olieverbruik

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39706
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: TSI: risico waard tweedehands?

Bericht door Arthur » 01 mei 2018, 08:55

@JdBn; wat mag het verbruiken dan? Ik heb 15kkm met een Golf7 GTi (2.0TSI) gereden en verbruik lag altijd wel boven de 1:12 over een hele tank. Voornamelijk ww-verkeer met wat stadsritjes. Ook zo nu en dan ff sportief rijden, dus een gemiddeld verbruik. Ga je bepakt en bezakt op vakantie zal het een ander verhaal zijn, of circuit rijden. Maar als ik voornamelijk ww-verkeer reed haalde ik ook vaak genoeg 1:14,xx op een tank. Meestal zat ik rond de 1:13,5. Geen olie bij hoeven vullen van 20kkm tot 30kkm, toen heeft hij een onderhoudsbeurt gehad. Bij 35kkm ingeruild, ook toen niets bij hoeven vullen.

Eigenlijk mis ik die GTi wel...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten