TSI: risico waard tweedehands?
- JdBn
- Berichten: 1335
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
- Auto: E91 335d & A112 Abarth
TSI: risico waard tweedehands?
Toch maar eens een topic hierover aangezien er behalve een BMW 1-serie ook wat Audi's de revue passeren in de jacht naar andere auto voor m'n vriendin. Een Audi A1/A3 met TSI blok zou op zich de overweging waard zijn, maar mijn grootste vraag is eigenlijk wat de kans is dat er ellende van komt? We willen zo'n ding wel zonder problemen van de 100k naar 150k rijden zeg maar. Ik kom wel heel veel horrorverhalen tegen van zowel de 1.2 als 1.4 TSI, dus wat ik me afvraag is of er een TSI is die niet een grote kans op problemen geeft... Of zijn ze gewoon allemaal ruk en kun je ze beter alleen maar nieuw kopen zolang je garantie hebt?
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26692
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: TSI: risico waard tweedehands?
er rijden er echt letterlijk 100.000-en van rond en in het begin waren er idd wat ketting problemen maar die zijn inmiddels wel vervangen.
ik zou er niet door af laten schrikken gewoon goed kijken, checken en kopen. pech kan je altijd hebben.
ook de huidige BMW motoren (en alle andere merken eigenlijk) zijn niet heilig meer, downzisen en CO2 druk hebben de motoren geen goed gedaan in betrouwbaarheid helaas.
ik zou er niet door af laten schrikken gewoon goed kijken, checken en kopen. pech kan je altijd hebben.
ook de huidige BMW motoren (en alle andere merken eigenlijk) zijn niet heilig meer, downzisen en CO2 druk hebben de motoren geen goed gedaan in betrouwbaarheid helaas.
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: TSI: risico waard tweedehands?
Ik zou gaan voor een Japanner. Mazda maakt mooie goede betrouwbare auto’s.
-
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: TSI: risico waard tweedehands?
Het gevaarlijkste punt is olieverbruik, als dat het geval is moeten er andere zuigers in. Kettingen gaan nog veel, auto starten met koude motor wanneer hij dan een paar seconde ratelt dan is je ketting en of versteller defect advies compleet set vv is niet heel duur meer.
-
OnlineKasteel
- Berichten: 5282
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: TSI: risico waard tweedehands?
Wij hebben een 1.4 tsi 122pk met DSG gehad; zou eigenlijk op alle redenen de auto afraden
- onzuinig
- duur in onderhoud
- onbetrouwbaar
- niet op zichzelf staand, maar structureel
Er zijn genoeg opties zonder gezeik te vinden, zou het risico gewoon overslaan.
- onzuinig
- duur in onderhoud
- onbetrouwbaar
- niet op zichzelf staand, maar structureel
Er zijn genoeg opties zonder gezeik te vinden, zou het risico gewoon overslaan.
- JP
- Berichten: 31194
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: TSI: risico waard tweedehands?
Ik heb zo'n 1.5 jaar een 1.4 tsi 122pk met DSG gehad;
- 1:16,7 gemiddeld
Verder nooit problemen gehad, maar kan zijn dat ik geluk had.
- 1:16,7 gemiddeld
Verder nooit problemen gehad, maar kan zijn dat ik geluk had.
- Ronnie
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:59
- Locatie: Limmen
Re: TSI: risico waard tweedehands?
1.4 tsi 122 pk heb ik ook gehad als leaseauto :
kapotte DSG bak gehad (volgens mij rond de 4000 euro schade)
waterpomp stuk
Turbo kapot
dynamo stuk
en dat in de eerste 4 jaar van mijn lease.
wat een drama bak, mijn ouders daarentegen rijden al jaren de 1.2 tsi in verschillende modellen (polo /yeti) en geen enkel probleem
kapotte DSG bak gehad (volgens mij rond de 4000 euro schade)
waterpomp stuk
Turbo kapot
dynamo stuk
en dat in de eerste 4 jaar van mijn lease.
wat een drama bak, mijn ouders daarentegen rijden al jaren de 1.2 tsi in verschillende modellen (polo /yeti) en geen enkel probleem
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: TSI: risico waard tweedehands?
Mijn vrouw heeft in haar 2013 Beetle cabrio de 160PK 1.4 TSI.
Heb voor aanschaf idd nagegaan dat deze niet in de "foute" distributie serie zat.
In ruim 2 jaar van 13K naar 58K gereden en met uitzondering van problemen met de DSG koppeling verder niets aan gehad.
Heeft tussen 13K-35K (dus in ca. 22K Km) ca 3L olie verbruikt, maar sindsdien eigenlijk nauwelijks meer (moest misschien nog ffe inlopen?)
Ding is voor een 1.4 verbluffend snel en sleurt de ruim 1450Kg cabrio aardig van zijn plek, bij eerste proefrit met een Beetle cabrio waarbij ik de motorinhoud niet wist, dacht ik serieus dat er een 2.0 in zat.
Zuinig, nou nee, met 19" 235 banden gemiddeld 1:12, met de smallere winterbanden in 16" 205 stuk zuiniger, ca 1:14, ongelofelijk dat andere wielen/banden zo'n verschil maken.
Heb voor aanschaf idd nagegaan dat deze niet in de "foute" distributie serie zat.
In ruim 2 jaar van 13K naar 58K gereden en met uitzondering van problemen met de DSG koppeling verder niets aan gehad.
Heeft tussen 13K-35K (dus in ca. 22K Km) ca 3L olie verbruikt, maar sindsdien eigenlijk nauwelijks meer (moest misschien nog ffe inlopen?)
Ding is voor een 1.4 verbluffend snel en sleurt de ruim 1450Kg cabrio aardig van zijn plek, bij eerste proefrit met een Beetle cabrio waarbij ik de motorinhoud niet wist, dacht ik serieus dat er een 2.0 in zat.
Zuinig, nou nee, met 19" 235 banden gemiddeld 1:12, met de smallere winterbanden in 16" 205 stuk zuiniger, ca 1:14, ongelofelijk dat andere wielen/banden zo'n verschil maken.
- WJ
- Berichten: 11740
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: TSI: risico waard tweedehands?
Die 160pk TSI is een Twin Charger volgensmij, die zijn stuk sterker en onzuiniger dan de gewone 1.4tsi.
Als je een nieuwe koopt zou ik niet aarzelen, de 2008~2011 hadden wel wat dingetjes, maar dat gold voor alle vag motoren uit die jaren, van 1.2 tot 2.0...
Als je een nieuwe koopt zou ik niet aarzelen, de 2008~2011 hadden wel wat dingetjes, maar dat gold voor alle vag motoren uit die jaren, van 1.2 tot 2.0...
-
- Berichten: 2927
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: TSI: risico waard tweedehands?
Die wat nu en de afgelopen jaren de fabriek uit komen zijn wel te vertrouwen. Die uit de eerste jaren lekker laten staan. Vooral de 1.4, maar de andere blokken waren ook verre van betrouwbaar. Ze zijn op Mobile en Autoscout voor leuke bedragen te krijgen, maar dat is niet voor niets. Staan er ladingen te koop met "Ölverbrauch", nou doen de meeste auto's dat wel, maar niet 1 liter per 1000km.
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: TSI: risico waard tweedehands?
De 1.2 TSI is prima. Alle ellende hebben ze al gehad. De 1.4 met turbo en compressor is qua betrouwbaarheid geen aanrader.
- frankie
- Berichten: 2068
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
- Locatie: BMW city
Re: TSI: risico waard tweedehands?
Mijn pa heeft een Octavia met 1.4 TSI 122pk. Vanaf nieuw in 2010 tot nu geen enkel probleem mee gehad, iets meer dan 140.000km op de teller nu.
-
- Berichten: 2210
- Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26
Re: TSI: risico waard tweedehands?
In 2012 heb ik een nieuwe 1.2 tsi (105 pk) gekocht voor mijn vrouw. Ik twijfelde na alle horrorverhalen, toch gedaan omdat mijn vrouw hem graag wilde. Inmiddels 6 jaar en 40.000 km verder en twee problemen gehad. Nieuwe accu en condensator van de airco stuk. Verder prima auto voor het geld. Geen olieverbruik en ik vind hem heel erg zuinig als je ca. 130 km/u rijdt. Ga je 160 rijden dan wordt ie onzuinig. Verder hele fijne auto. Ze heeft een Highline en die is best aangekleed met alcantara stoelen en de nodige opties.
- Bram
- Berichten: 15855
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: TSI: risico waard tweedehands?
Octavia 1.4 TSI gehad, met uiteindelijk ook ketting gezeik. Wel wat coulance gehad maar zo’n geintje kost je altijd wel meer dan duizend piek. Reden voor mij, naast dat ik meer ging rijden om de auto in te ruilen voor een Octavia TDI.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: TSI: risico waard tweedehands?
Hier al 3-4 jaar een 140PK tsi van 0-110000 zonder problemen.
-
- Berichten: 2210
- Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26
- jos_br
- Berichten: 2242
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: TSI: risico waard tweedehands?
Wanneer deze TSI al 100dkm gelopen heeft en nu goed loopt hoef je voor de ketting niet meteen bang meer te zijn. Vanaf 2012 zijn met name de 140pk en later de 150pk met enkel een turbo wel weer heel goed. De "oude" 122pk krijgt altijd last met de wastegate die verslijt en alleen door een complete nieuwe turbo is deze storing te verhelpen. De combi compressor en turbo motor links laten liggen......
Jos.
Jos.
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: TSI: risico waard tweedehands?
1.2tsi 105pk 2013 van ex collega nam liter op 3000km verder prima ding. 1.8tfsi 160pk 2011 uit de a5 ook prima met nul problemen en liter op 5000km ofzo.
- JdBn
- Berichten: 1335
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
- Auto: E91 335d & A112 Abarth
Re: TSI: risico waard tweedehands?
TFSI zou ik eerder aandurven denk ik, alleen qua verbruik (eigenlijk altijd een 1.8, 2.0 TSI gaan we ook niet doen) niet echt een optie. Liter op 3000km vind ik echt onacceptabel, maak daar 30.000km van.. Niet bij hoeven vullen tussen twee beurten dus Ok, misschien een litertje dan.
Maar ok, 140 of 150pk TSI van na 2012 is dus te overwegen.
Hebben we ook in proefgereden, is het niet helemaal. 1.5 (nieuwere) met z'n 100pk komt echt te kort, 120pk 2.0 hield ook niet over.
- jos_br
- Berichten: 2242
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: TSI: risico waard tweedehands?
Nou, dan maar duimen dat die van mijn vrouw heel blijft, ze is erg blij met haar cabrio
- Bram
- Berichten: 15855
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: TSI: risico waard tweedehands?
-
- Berichten: 18530
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
- Arthur
- Berichten: 39706
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: TSI: risico waard tweedehands?
@JdBn; wat mag het verbruiken dan? Ik heb 15kkm met een Golf7 GTi (2.0TSI) gereden en verbruik lag altijd wel boven de 1:12 over een hele tank. Voornamelijk ww-verkeer met wat stadsritjes. Ook zo nu en dan ff sportief rijden, dus een gemiddeld verbruik. Ga je bepakt en bezakt op vakantie zal het een ander verhaal zijn, of circuit rijden. Maar als ik voornamelijk ww-verkeer reed haalde ik ook vaak genoeg 1:14,xx op een tank. Meestal zat ik rond de 1:13,5. Geen olie bij hoeven vullen van 20kkm tot 30kkm, toen heeft hij een onderhoudsbeurt gehad. Bij 35kkm ingeruild, ook toen niets bij hoeven vullen.
Eigenlijk mis ik die GTi wel...
Eigenlijk mis ik die GTi wel...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten