E46 M3 / Cayman S / E92 M3

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
itsmario
Berichten: 298
Lid geworden op: 28 dec 2015, 13:46

E46 M3 / Cayman S / E92 M3

Bericht door itsmario » 10 apr 2018, 11:38

Duitse auto liefhebbers,

Ik ben al een aantal maanden 'aan het kijken' naar een leuke weekend auto.

Ik hou echt van hardcore auto's. Balans tussen motor, onderstel, remmen en beleving.
Ik rij wel veel plezier kilometers. Daarom heb ik nu de 'standaard' sportwagens op het oog en heb ik de echte exoten zoals Lotus etc (voor nu) buiten optie gelaten.
Een keer 'een rondje circuit' is leuk, maar dat is het doel niet, daarvoor heb ik een echte racer.

RWD en een Handbak is wel een must :df:

Opties:

- Porsche Cayman S Handbak - generatie bouwjaar 2008 (betaalbaar). In NL nihil aanbod, kijk rond in Duitsland
Auto lijkt stock voor op straat qua balans en beleving al helemaal af. Zaten alleen andere veren op de auto

- M3 E46 Handbak
Lijkt hardcore qua onderstel/chasis en beleving. (meer dan E92 m3)
Verschil met Cayman S lastig, (onderstel?) heb nooit echt goed in de E46 M3 gezeten.

- M3 E92 Handbak
Auto leek wat zwaar in de neus, en het is echt een revvy motor. Het onderstel en onderstuur beviel me ook nog niet helemaal. Remmen zijn ook wat uit balans niet erg sterk.
Voor mijn gevoel gaat in deze auto teveel geld in om hem naar mijn smaak te krijgen, waardoor de totaalsom ver boven de andere 2 auto's op loopt.

Ik heb ook het idee dat zowel de Cayman S en M3 E46 in een rechte lijn minimaal onderdoen t.o.v mijn remapte 335i. Straight line is alles behalve het belangrijkst, maar wil toch niet met net een tekort aan vermogen gevoel zitten. Zowel De E46 M3 en E92 M3 heb ik vaker achter de broek van m'n 335i gehad en het ontloopt elkaar niet zo veel. De E92 M3 is alleen sterker op 200kmh+++

Bij alle wagens zal ik vast onderstel zaken zoals een Ohlins/Intrax set, harde rubbers enz er uiteindelijk onder laten plaatsen.

Huidig wagenpark om het plaatje compleet te maken (alles handbak):

- E92 335i, OHLINS onderstel, custom harde rubbers subframe en draagarmen, remapped, brembo remmen, enz you get the point. Heb deze auto als ultieme daily gereden
- E39 523i, deze rij ik nu daily en trek ik mijn raceauto mee
- E36 328i volledig race (DNRT) geprepareerd. Op het circuit amuseer ik me minimaal 2x per maand om echt te knallen, dus niet in een straatauto
- E36 318TI Compact drift frikandel

De struggles zijn zwaar ... De E92 heeft tot aan de dag van vandaag veel geld gekost, maar gaat toch een keer het veld ruimen.
Parallel dacht ik alvast 1 van bovenstaande 3 kandidaten te kopen, als ik iets echt moois tegen kom.

Ik hoor graag praktijk ervaringen wat betreft deze wagens :blink: :df:

Robin
Berichten: 51377
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: E46 M3 / Cayman S / E92 M3

Bericht door Robin » 10 apr 2018, 11:42

Cayman S, weer eens wat anders.

Of een mooie E46 M3 hb die vond ik toch wel wat (véél voor mij) meer //M beleving geven en leuker dan de E9x M3 hb(beide gehad)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E46 M3 / Cayman S / E92 M3

Bericht door Niels » 10 apr 2018, 12:10

Porsche zou mijn voorkeur hebben. Ga maar eens sturen in de 987, de M3 is dan verre van hardcore en beleving. BMW moet je nog aardig aanpassen als het hardcore moet.

Waarom niet veel van je 335 Mods overzetten op een E9X M3? Dan ben je bijna waar je wilt zijn lijkt me. De E9x M3 met handbak zou wel een korter diff moeten hebben omdat de bakverhoudingen te lang zijn.

Als je geen zin meer hebt om een bmw te modificeren dan moet je bij Porsche zijn :wink:

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: E46 M3 / Cayman S / E92 M3

Bericht door tuurgtt » 10 apr 2018, 13:27

Je moet denk ik gewoon alle drie zelf hebben gereden. Niemand kan voor jou toch uitmaken wat het fijnst rijdt?
Ik heb een E46 M3 smg gehad, die viel MIJ erg tegen. Stuiteren als je langzaam ging en helemaal slap hangen en duiken bij harder trappen. En shite remmen. Daar moest van alles aan gedaan worden om echt leuk hard mee te gaan.
Nu een Cayman S met handbak. Die is redelijk comfortabel in de cruise maar lijkt mee harder te worden wanneer jij harder gaat rijden. Heel apart, maar wmb juist perfect.
Dat realiseerde ik me meer en meer na uit verveling weer uit proefrijden te zijn gegaan met eventuele vervangers.
Ging proefrijden in een 1M, om te zien was ik al helemaal barmey, maar maakte de fout in de Cayman naar de BMW dealer te rijden.
In isolation is zo'n 1M vast erg goed, direct na de Porker... not so much.
Je zit een meter hoger, kijkt naar hetzelfde interieur als in een 118i, besturing wollig, remmen over-servo'ed, motor klonk met Eisenmann uitlaat als een drie-cilinder en zelfs met tuning naar 375pk voelde hij niet eens veel sneller.
Toen maar een Nissan GT-R. Die was wél aardig wat sneller dan de Porker :shock: Track Pack Edition met 550pk.
Maar hij was letterlijk twee keer zo groot en tja, je geeft gewoon gas en trekt twee of drie keer aan een paddle en 10 seconden later kijk je naar de snelheidsmeter en je schrikt je he-le-maal de tandjes. En dan kijk je weer naar buiten en hoe de auto aanvoelt en je denkt "120?" Maar de meter zegt het dubbele. De beleving is er uiteindelijk wel, maar dan bij snelheden waar een 747 mee van de grond komt.

Gewoon alles rijden dus, en lekker zelf kiezen.

Iemand had een erg mooie blauwe M3 staan met grijs interieur en handbak, plaatje van een ding, ik zal ff zoeken..

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: E46 M3 / Cayman S / E92 M3

Bericht door tuurgtt » 10 apr 2018, 13:32


Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6006
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: E46 M3 / Cayman S / E92 M3

Bericht door matthyssie » 10 apr 2018, 14:06

Altijd voor de 1 serie gaan ipv 3. Dus 130i/1M/M135i/M140i. Rijdt zoveel leuker en speelser dan een 3 serie.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: E46 M3 / Cayman S / E92 M3

Bericht door Riceaux » 10 apr 2018, 14:15

Bij deze opties denk ik: wil je een huis-tuin-keuken auto die sportiever is gemaakt, of wil je een sportauto? E92 M3 zal na een stevig aangepaste 335i ook stevig aangepast moeten worden, anders valt het waarschijnlijk heel erg tegen. E46 M3 met wat aanpassingen zou dan mijn keuze zijn als je wel voor een BMW gaat. Maar aangezien je al een E39 hebt als daily, zou ik lekker voor de Cayman gaan.

Gebruikersavatar
Nickvl
Berichten: 471
Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
Auto: E81 130I

Re: E46 M3 / Cayman S / E92 M3

Bericht door Nickvl » 10 apr 2018, 14:16

Oeii 997.2 is ook prachtig en een stuk compacter dan de 991, cayman zelfde verhaal en gezien je autogeschiedenis en voorkeur lijkt een Porsche de goede stap :whistle:

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1935
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
Locatie: Flevoland

Re: E46 M3 / Cayman S / E92 M3

Bericht door Hitz » 10 apr 2018, 14:28

Als de 335 naar je zin is qua onderstel e.d., waarom niet daar een gekke turbo kit op zetten en voor 500+ pk's gaan?

m3e30_chris
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 apr 2006, 00:04

Re: E46 M3 / Cayman S / E92 M3

Bericht door m3e30_chris » 10 apr 2018, 14:42

Hardcore ???
De Cayman is het meest "hardcore" maar ik vind/vond het niets en ruil hem binnenkort in.

Robin
Berichten: 51377
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: E46 M3 / Cayman S / E92 M3

Bericht door Robin » 10 apr 2018, 14:44

m3e30_chris schreef: 10 apr 2018, 14:42 Hardcore ???
De Cayman is het meest "hardcore" maar ik vind/vond het niets en ruil hem binnenkort in.
Wat was dan 'niets'?

Ik snap de belevingen bij bepaalde BMWs, kan ik heel duidelijk inkomen.

m3e30_chris
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 apr 2006, 00:04

Re: E46 M3 / Cayman S / E92 M3

Bericht door m3e30_chris » 10 apr 2018, 15:08

Cayman S (987.2) is voor mij geen hardcore weekend-auto. Vind hem geschikter voor dagelijks vervoer. Vond hem gewoonweg te goed, daardoor te saai en vrijwel een jaar opgesloten in de garage laten staan.
Een BMW M (E46/E9X) kun je al helemaal niet hardcore noemen.

m3e30_chris
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 apr 2006, 00:04

Re: E46 M3 / Cayman S / E92 M3

Bericht door m3e30_chris » 10 apr 2018, 15:11

Voor de lol koop je wat anders dat geen 1400kg + weegt ;-)
Echt als funauto voor een paar duizend weekend-kilometers.

Robin
Berichten: 51377
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: E46 M3 / Cayman S / E92 M3

Bericht door Robin » 10 apr 2018, 15:11

m3e30_chris schreef: 10 apr 2018, 15:08 Cayman S (987.2) is voor mij geen hardcore weekend-auto. Vind hem geschikter voor dagelijks vervoer. Vond hem gewoonweg te goed, daardoor te saai en vrijwel een jaar opgesloten in de garage laten staan.
Een BMW M (E46/E9X) kun je al helemaal niet hardcore noemen.
Begrijpelijk en geheel mee eens ook, topictarter zegt ook:
Ik hou echt van hardcore auto's. Balans tussen motor, onderstel, remmen en beleving.
Ik rij wel veel plezier kilometers. Daarom heb ik nu de 'standaard' sportwagens op het oog en heb ik de echte exoten zoals Lotus etc (voor nu) buiten optie gelaten.
Een keer 'een rondje circuit' is leuk, maar dat is het doel niet, daarvoor heb ik een echte racer.

Robin
Berichten: 51377
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: E46 M3 / Cayman S / E92 M3

Bericht door Robin » 10 apr 2018, 15:13

m3e30_chris schreef: 10 apr 2018, 15:11 Voor de lol koop je wat anders dat geen 1400kg + weegt ;-)
Echt als funauto voor een paar duizend weekend-kilometers.
Nee inderdaad:))))
https://en.wikipedia.org/wiki/Ferrari_488
Kerb weight
1,525 kg (3,362.0 lb)

m3e30_chris
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 apr 2006, 00:04

Re: E46 M3 / Cayman S / E92 M3

Bericht door m3e30_chris » 10 apr 2018, 15:15

TS komt er vanzelf achter dat de 3 auto's uit zijn shortlist niets gaan toevoegen. Ik had vrijwel dezelfde shortlist (+ V8 vantage) en ga nu afscheid nemen van mijn keuze. Heb ik de TS iig gewaarschuwd ;-)

Robin
Berichten: 51377
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: E46 M3 / Cayman S / E92 M3

Bericht door Robin » 10 apr 2018, 15:17

Cayman heeft middenmotor is weer eens wat anders.

m3e30_chris
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 apr 2006, 00:04

Re: E46 M3 / Cayman S / E92 M3

Bericht door m3e30_chris » 10 apr 2018, 15:18

Middenmotor en 900kg is pas anders ;-)

Robin
Berichten: 51377
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: E46 M3 / Cayman S / E92 M3

Bericht door Robin » 10 apr 2018, 15:33

m3e30_chris schreef: 10 apr 2018, 15:18 Middenmotor en 900kg is pas anders ;-)
Middenmotor en 5/600pk is niet veel anders:)

Online
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4108
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: E46 M3 / Cayman S / E92 M3

Bericht door Philipoo » 10 apr 2018, 17:07

Robin schreef: 10 apr 2018, 15:33
m3e30_chris schreef: 10 apr 2018, 15:18 Middenmotor en 900kg is pas anders ;-)
Middenmotor en 5/600pk is niet veel anders:)
Vind ik wel. Niet hoeven remmen bij elke bocht die je tegenkomt geeft je een gigantische glimlach, elke keer weer!

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10780
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E46 M3 / Cayman S / E92 M3

Bericht door Joy » 10 apr 2018, 17:38

Ik denk dat je eerst moet bepalen wat een auto je moet brengen. Geen van de modellen is hardcore. Een Cayman S lijkt mij zelf niet spannend. Door het middenmotor concept en niet al te hoge vermogen is dat een auto met veel grip en meer geschikt om lijnen mee te rijden dan om af en toe eens lekker mee te schuiven. Het concept zal absoluut meer sportauto zijn dan een BMW alleen had er dan 400 pk in moeten liggen om het onderstel wakker te schudden. Ook vind ik de motor niks speciaals.
Ik denk dat als je moet kiezen je met een niet al te dure E46 M3 als basis goed uit bent en daar dan de nodige aanpassingen aan maakt.
Die motor met het giftige differentieel is gewoon een hoop plezier en er kan nog eens iemand fatsoenlijk mee op de achterbank.
Daarnaast vind ik ze fraaier/mannelijker dan een Cayman van die jaren.

Robin
Berichten: 51377
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: E46 M3 / Cayman S / E92 M3

Bericht door Robin » 10 apr 2018, 20:24

Philipoo schreef: 10 apr 2018, 17:07
Robin schreef: 10 apr 2018, 15:33
m3e30_chris schreef: 10 apr 2018, 15:18 Middenmotor en 900kg is pas anders ;-)
Middenmotor en 5/600pk is niet veel anders:)
Vind ik wel. Niet hoeven remmen bij elke bocht die je tegenkomt geeft je een gigantische glimlach, elke keer weer!
Dat hoeft mijn auto net zo min als een licht xxx dingetje he:) ergo ik denk dat er heel weinig straatauto s standaard zo een turn in hebben Incl dat lichte spul, want massa op de neus en verdeling:)
Wat denk je dat een GT3 en 488 dat niet zouden kunnen omdat ze ook >1400kg wegen?

Alles is relatief dat weet ik ook wel. Je bedoelt dus dat je niet zo hard op een bocht afkomt: ik wil power en een goed weggedrag. Power is voor mij ook essentieel want in uit de bocht wil ik uitaccellereren ..

Maar liever een 500pk 1450kg GT3 of 1525 kg 670pk 488 dan een 900kg 250pk ding sorry :)

Robin
Berichten: 51377
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: E46 M3 / Cayman S / E92 M3

Bericht door Robin » 10 apr 2018, 20:29

Joy eigenlijk 100% mee eens

TLRS
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: E46 M3 / Cayman S / E92 M3

Bericht door TLRS » 10 apr 2018, 21:04

Wat zijn de argumenten tegen de 335i?

Misschien een kortere eindoverbrenging, een M3 stuurhuis en onderstel delen voor wat extra scherpte. Blok en bak met hardere rubbers bevestigingen.
tuurgtt schreef: 10 apr 2018, 13:27Je zit een meter hoger..
Kan een voordeel zijn in de zomer met hoog gras, afhankelijk van de rij omgeving.
Robin schreef: 10 apr 2018, 20:24 Dat hoeft mijn auto net zo min als een licht xxx dingetje he:) ergo ik denk dat er heel weinig straatauto s standaard zo een turn in hebben Incl dat lichte spul, want massa op de neus en verdeling:)
Wat denk je dat een GT3 en 488 dat niet zouden kunnen omdat ze ook >1400kg wegen?
Met een smalle auto kun je op dito binnendoor wegen makkelijker lijnen rijden en geeft iets meer foutmarge dan iets wat er maar net op past.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: E46 M3 / Cayman S / E92 M3

Bericht door allen » 10 apr 2018, 21:08

Uit het genoemde rijtje de Cayman of E46.
Robin schreef: 10 apr 2018, 20:24Alles is relatief dat weet ik ook wel. Je bedoelt dus dat je niet zo hard op een bocht afkomt: ik wil power en een goed weggedrag. Power is voor mij ook essentieel want in uit de bocht wil ik uitaccellereren ..

Maar liever een 500pk 1450kg GT3 of 1525 kg 670pk 488 dan een 900kg 250pk ding sorry :)
Liever een luxe uitgevoerde Caterham 620S. 300+ pk moet vast genoeg zijn? :mrgreen:
Lightweights zijn imho vooral leuk op alles behalve de snelweg. En hoe smaller en kronkeliger de weggetjes worden, hoe gaver. Ritje door Schotland met de Speedster vergeet ik niet snel meer. Moet dat toch ook eens met de Caterham overdoen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 171 gasten