Iemand bekend met deze M5
-
- Berichten: 3257
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: Iemand bekend met deze M5
Reageren met de opmerking "negeer alle zuurpruimen hier" omdat er vooraf ruimschoots gewaarschuwd is voor het broddelwerk aan het blok en dat het een tikkende tijdbom is...
- NickM5
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
- Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci
Re: Iemand bekend met deze M5
Ja dat is eigenlijk wel waar het mee te maken heeft. Het zijn zeer vermogende auto's met inderdaad nauwe toleranties die wél hoge toeren moeten draaien. Maar er zijn toch meer auto's die dat hebben? Ja zeker, denk maar aan de Lexus LFA, Porsche Carrera GT, Ferrari 458, lambo's etc etc etc.....maar let wel, dit zijn geen auto's die je snel zult zien met hoge KM standen. Dat is bij de M modellen natuurlijk wél zo. Overigens zult je bij die auto's ook weer aparte problemen krijgen.la_fusion schreef: ↑31 mei 2018, 09:00 Voor mij als leek wat betreft dit soort grote blokken en interne zaken.. hoe kan het dat dit soort motoren(dus niet specifiek deze) nou vaker te kampen hebben met dit soort ingrijpende zaken? Dat hoeft het gemiddelde 1,5-2 liter blok toch ook niet. Is dat omdat de marges kleiner zijn, het vermogen(en dus ook krachten intern) hoger is of is het gewoon dat er vanuit wordt gegaan dat eigenaar van dit soort motoren het toch wel kunnen betalen en dat het dus by design is?
Terug naar die nauwe toleranties....zijn er ook blokken met nóg nauwere toleranties dan het S85 blok zonder deze problemen... Mogelijke oorzaak? Ik vermoed zelf dat het in dit geval komt door de gebruikte olie. Maar hier verschilt weer iedereen van mening. Een kerel uit de VS die honderden S85 blokken opnieuw heeft opgebouwd (Troy Jeup, http://www.troyjeup.com/) zweert bijvoorbeeld 5W50 olie in combinatie met een oliefilter dat meer flow toelaat. Andere zeggen weer dat het blok op 10W60 is ontwikkeld en je dus ook die olie moet blijven gebruiken (mijn specialist bijvoorbeeld). Tja.. Ik weet het ook niet...Als ik naar een specialist/dealer ga met de opmerking plaats maar een stalen oliefilter en gooi er 5W50 dan weet ik niet eens of ze het gaan doen. Ik zal in ieder geval raar aangekeken worden. Ik blijf gewoon 10W60 gebruiken en ik vervang preventief de lagers. Dit is inmiddels toch wel de gebruikelijke gang van zaken bij de BMW modellen en lijkt ook vaak goed te gaan en de problemen te voorkomen. Ander voordeel is dat je bij latere verkoop ook een goed verhaal hebt.
-
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
- Arthur
- Berichten: 39754
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Iemand bekend met deze M5
En daarbij, Wimo(!), jij bent de eerste die hier als een zuurpruim reageert
-
- Berichten: 2064
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
- Arthur
- Berichten: 39754
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Iemand bekend met deze M5
Precies, en zo wordt er ook gereageerd. Dat het sneu is maar dat hij het had kunnen weten. Ik zie weinig zuurpruimerij. Maar goed, hij zal er niet veel van merken. Lijkt een forumeendagsvlieg
-
- Berichten: 2064
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: Iemand bekend met deze M5
Het is jammer dat ie weg is. En het is jammer van een icoon als het ding niet meer wordt gefixt. Begint ook stiekem een leuke youngtimer te worden voor erbij ..
- Joël D.
- Berichten: 3443
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
- Locatie: Waddinxveen
- JWdrive
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 05 jun 2013, 15:38
- Auto: BMW i4 M50 | GSX-R 750
Re: Iemand bekend met deze M5
Begrijp Troy Jeup wel. Voor een groot deel van het gebruik is 10W60 echt aan de dikke kant. Zeker in ons gematigde klimaat, waarbij deze auto's ook best vaak hoge km-standen halen. Dat geeft al een idee van het gebruik, ook voor 'normaal' woon-werk verkeer etc. Uiteraard heeft BMW een olie gespec-ed die ook bij trackday werk voldoende smering blijft houden en niet richting water gaat door hoge temperatuur.NickM5 schreef: ↑31 mei 2018, 10:29Ja dat is eigenlijk wel waar het mee te maken heeft. Het zijn zeer vermogende auto's met inderdaad nauwe toleranties die wél hoge toeren moeten draaien. Maar er zijn toch meer auto's die dat hebben? Ja zeker, denk maar aan de Lexus LFA, Porsche Carrera GT, Ferrari 458, lambo's etc etc etc.....maar let wel, dit zijn geen auto's die je snel zult zien met hoge KM standen. Dat is bij de M modellen natuurlijk wél zo. Overigens zult je bij die auto's ook weer aparte problemen krijgen.la_fusion schreef: ↑31 mei 2018, 09:00 Voor mij als leek wat betreft dit soort grote blokken en interne zaken.. hoe kan het dat dit soort motoren(dus niet specifiek deze) nou vaker te kampen hebben met dit soort ingrijpende zaken? Dat hoeft het gemiddelde 1,5-2 liter blok toch ook niet. Is dat omdat de marges kleiner zijn, het vermogen(en dus ook krachten intern) hoger is of is het gewoon dat er vanuit wordt gegaan dat eigenaar van dit soort motoren het toch wel kunnen betalen en dat het dus by design is?
Terug naar die nauwe toleranties....zijn er ook blokken met nóg nauwere toleranties dan het S85 blok zonder deze problemen... Mogelijke oorzaak? Ik vermoed zelf dat het in dit geval komt door de gebruikte olie. Maar hier verschilt weer iedereen van mening. Een kerel uit de VS die honderden S85 blokken opnieuw heeft opgebouwd (Troy Jeup, http://www.troyjeup.com/) zweert bijvoorbeeld 5W50 olie in combinatie met een oliefilter dat meer flow toelaat. Andere zeggen weer dat het blok op 10W60 is ontwikkeld en je dus ook die olie moet blijven gebruiken (mijn specialist bijvoorbeeld). Tja.. Ik weet het ook niet...Als ik naar een specialist/dealer ga met de opmerking plaats maar een stalen oliefilter en gooi er 5W50 dan weet ik niet eens of ze het gaan doen. Ik zal in ieder geval raar aangekeken worden. Ik blijf gewoon 10W60 gebruiken en ik vervang preventief de lagers. Dit is inmiddels toch wel de gebruikelijke gang van zaken bij de BMW modellen en lijkt ook vaak goed te gaan en de problemen te voorkomen. Ander voordeel is dat je bij latere verkoop ook een goed verhaal hebt.
Als je niet permanent Spa rijdt en de koeling goed laat onderhouden is een 5W50 waarschijnlijk veel beter voor het merendeel van het gebruik.
Door de kleine toleranties en hoge toeren zal het uiteraard altijd slijtagegevoeliger blijven dan bijvoorbeeld de reguliere 6 cilinder line up in de E60.
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
Re: Iemand bekend met deze M5
Ik heb ergens wel eens opgevangen dat deze (en andere M-blokken) gevoeliger zijn voor lagerschade door de constructie van drijfstangen, krukas en zuigers. Volgens mij had het te maken met de lengte van de drijfstang in combinatie met de "travel" van de zuiger.
Maar misschien dat Bert (ikipedia) hier wat zinnigs over kan zeggen.
Maar misschien dat Bert (ikipedia) hier wat zinnigs over kan zeggen.
- Luco
- Berichten: 27898
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Iemand bekend met deze M5
Die is inderdaad erg goed
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Iemand bekend met deze M5
Hij is op zoek naar een ander blok.
-
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
- Locatie: M6 F06
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Iemand bekend met deze M5
Facebook. 5serieclub.
- Luco
- Berichten: 27898
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Iemand bekend met deze M5
hij zal wel een slecht gereviseerd blok in zijn maag gesplitst krijgen vermoed ik.
-
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Iemand bekend met deze M5
Wat voor een bedrag moeten we aan denken, 10k excl. montage?
Er zullen veel van dit soort gasten zijn die dat niet zo 1,2,3 als reserve hebben staan.
Er zullen veel van dit soort gasten zijn die dat niet zo 1,2,3 als reserve hebben staan.
- Mrton
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05
Re: Iemand bekend met deze M5
Hikeboss1122 nu dus...
-
- Berichten: 9063
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86 | VW California | Mazda 3
Re: Iemand bekend met deze M5
Ik zou hem laten staan!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 421 gasten