Citaat:
Gericht ermöglicht Diesel-Fahrverbote
In Duitsland is nu door een hogere rechtbank een besluit genomen:
- Duitse steden mogen vervuilende auto's (lees diesels, maar evt. ook benzine moteren zonder partikel filter) gaan weren.
Een poging tot een korte samevatting, voor degenen die wat moeite hebben met duits:
- Milieu groeperingen eisen van diverse steden (19) dat zij iets doen aan de stikstof verontreinigingen, die (ver) boven de Europese max. norm blijven.
- Zij geven daar mee aan dat die steden in gebreke blijven als er niets gedaan wordt, en vinden dat onder andere oudere (diesel)auto's uit de steden geweerd moeten worden.
- Voor twee steden is nu in hoger beroep toegestaan dat zij dergelijke maatregelen treffen. (Dit zet de deur open voor andere steden)
- De argumenten voor waardeverlies van (recente) diesel kopers moeten/kunnen op de koop toegenomen worden.
Mijn verdere interpretatie:
Voor de duitse autoindustrie lijkt dit een doodsteek voor de diesel.
Hoewel er diesels zijn die aan de norm voldoen (Euro 6d), zijn de duitsers (mede door het sjoemel schandaal) boos over het feit dat de autobouwers hen recent een diesel (Euro5&6) heeft verkocht die niet "binnenstad-bestendig" zijn.
De verkoop van diesels is in Duitsland al van >50% naar minder dan 33% gezakt. De autobouwers zullen moeten overwegen of ze blijven investeren in diesel, naast het vol inzetten op de (BEV/PHEV/MildHybrid) electrische ontwikkeling. (VW bijvoorbeeld wil al snel de grootste EV producent zijn)
Autobild pusht al een tijd om stikstof filters achteraf in te bouwen (technisch prima mogelijk en al ontwikkeld), maar er is veel discussie wie dit moet gaan betalen, industrie, autobezitter of -mede- overheid dmv subsidie/belasting tarieven. De autobouwers geven niets toe, waar velen zich dus weer boos over maken, want in de USA boetes en compensaties "ten overvloede", maar in Duitsland/Europa niets, of verplichte software upgrades die de prestaties (en levensduur??) beinvloeden.
Ik vermoed dat er een giga export van Duitse (jonge) diesel auto's op gang komt, naar landen in Europa waar de diesel -nog- niet zo in de hoek gedreven wordt. Maar aangezien elk (west) Europees wel een beetje duidelijk is waar de diesel staat, en de markt zelfstandig al onderuit gaat, vermoed ik dat een beetje extra aanbod van Duitse diesels (meestal completer uitgerust als in andere landen) de prijzen echt doet imploderen.
Dus als je nog een diesel op je verlanglijstje hebt (en wie heeft dat nou):
- wacht nog heel even, of
- wees bereid er flink wat jaren in te rijden. Of,
- neem een hoge afschrijving voor lief...,
- of zorg dat je een Euro6d aanschaft
Citaat:
Gericht ermöglicht Diesel-Fahrverbote
Das Bundesverwaltungsgericht ermöglicht Fahrverbote für Dieselautos! Die Richter halten einen gewissen Wertverlust von Autos für vertretbar. Infos zum Urteil aus Leipzig!
http://www.autobild.de/artikel/fahrverb ... 88503.html