Porsche 991.2 GT3 RS
-
- Berichten: 51386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Porsche 991.2 GT3 RS
Jezus Christus wat een balans in dat driftfilmpje.
- FreudeamFahren
- Berichten: 2833
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: Porsche 991.2 GT3 RS
De Porsche nerd in mij viert weer feest: 11 minuten Preuninger over de nieuwe RS Het zou mijn keus niet zijn uit de huidige line up (denk ik ), maar Preuningers enthousiasme over wat hij met zijn team gefabriekt heeft en de aandacht voor details werken wel erg aanstekelijk.
- Tristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Porsche 991.2 GT3 RS
Heerlijk om naar die man te luisteren, 11 min tech p*rn.
- Alfata
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
- Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV
Re: Porsche 991.2 GT3 RS
Dempers 2 keer zo stijf maar het verhogen van de torsie van de stabilisatorstangen voor rijcomfort. Mijn inziens een onverstandige keus. Dat betekent dus automatisch vager op de grens.
-
- Berichten: 51386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Porsche 991.2 GT3 RS
De mooiste 10 minuten van mijn werkdag!:)
Heel mooi verteld.
Straat GT3RS heeft sinds de 991(?) een Torque Vectoring diff toch?? APpie praat over het aangepaste 'electronic differential'. A la McLaren toch?
(terwijl de echte raceversies mech lsd's hebben(nog steeds)???)
Bedankt Faf voor het delen!
Heel mooi verteld.
Straat GT3RS heeft sinds de 991(?) een Torque Vectoring diff toch?? APpie praat over het aangepaste 'electronic differential'. A la McLaren toch?
(terwijl de echte raceversies mech lsd's hebben(nog steeds)???)
Bedankt Faf voor het delen!
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Porsche 991.2 GT3 RS
Waanzinnige video idd!!
Als AP begint met vertellen, dan stopt bij mij alles, behalve de oren, die vent doet dat ook geniaal.
Heerlijk om naar te kijken en te luisteren, wat een tech wat een betrokkenheid en gedrevenheid, me like it too
Als AP begint met vertellen, dan stopt bij mij alles, behalve de oren, die vent doet dat ook geniaal.
Heerlijk om naar te kijken en te luisteren, wat een tech wat een betrokkenheid en gedrevenheid, me like it too
- Tristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
- Alfata
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
- Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV
Re: Porsche 991.2 GT3 RS
-
- Berichten: 51386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Porsche 991.2 GT3 RS
- FreudeamFahren
- Berichten: 2833
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: Porsche 991.2 GT3 RS
De dempers zijn niet stijver: de veren zijn stijver, en de reactie snelheid van de dempers is daar op aangepast. Van 45 nm/mm naar 100 nm/mm voor, en van 120 nm/mm naar 160 nm/mm achter. Stabi's zijn daarom idd zachter, maar - en daar wordt het dus echt gaaf vind ik - nog altijd gewoon verstelbaar af fabriek. Voor zacht, achter hard, zodat de kont nog gewilliger om gaat kan dus gewoon.
Wat mij betreft het zwakste punt van alle GT3s: het sper af fabriek. Op beide generaties 991 GT3 RS zit inderdaad een electronisch geregeld diff. Nou heeft zo'n apparaat al heel veel mechanische grip door de positie van bak & tor: daarbij komen dan nog eens die enorme walsen van achterbanden, plus de helpende hand van de electronica. In de praktijk heeft een RS op een droog circuit in extreem langzame bochten best regelmatig last van een rokend binnenste wiel.
En dat is dus al langer een issue op de GT3s. Voor de 996 en de 997 GT3s geldt dat het oppervlak van de sperplaten enorm slijtage gevoelig is. Dat icm met een vrij laag sperpercentage (op een 997 GT3 bijv 22%/40% acc/dec) maakt dat het eigenlijk gewoon niet lekker spert. Zijn prima oplossingen voor, zowel uit de Porsche Motorsport schappen als after market, maar dat moet toch gewoon niet nodig zijn. Je zou haast denken dat Porsche gewoon geen lekkere sperretjes kan maken, maar da's dan ook weer niet het geval, want als je een "gewone" RWD 997 neemt met optiecode 220 af fabriek, dan zit er een sperklok in van Japanse makelij en dat spert als een gek en is heel slijtage vast. Volgende keer als ik Preuninger spreek zal ik hem er eens stevig op aanspreken
Klein post scriptum: McLaren levert helemaal geen sperdifferentiëlen in hun auto's. Zij "simuleren" de werking ervan door de per veerpoot aan te sturen demper harder en zachter te maken.
-
- Berichten: 51386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Porsche 991.2 GT3 RS
OK, Faf zat ik op de goede weg behalve de cijfers in Nm/mm:)
En ja die sperren. Dank voor de info.
En ja die sperren. Dank voor de info.
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Porsche 991.2 GT3 RS
Nou, dan maar een M2 sper begrijp ik
- FreudeamFahren
- Berichten: 2833
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: Porsche 991.2 GT3 RS
Nou. Als er zo duduluk gevist wordt zal ik maar eens happen. Nee, da’s ook geen top Lösung, want dat is een elektronisch gestuurd visco sper. Nu hebben ze bij BMW die aansturing steeds beter voor elkaar; de F8x Competition en de specials die daarna zijn gekomen nog het beste, maar feit blijft dat er slip moet zijn voor het sper z’n werk gaat doen. Alles om push onderstuur te mijden zonder dat er iets van de bestuurder verwacht wordt. Maar een regulier mechanisch sper dat 45/45 spert met een beetje knappe preload geeft een veel mooiere overgang tussen wel grip / geen grip.
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Porsche 991.2 GT3 RS
Nou dan beide maar.......
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: Porsche 991.2 GT3 RS
Moest wel wennen om Andreas in een stropdas te zien.
Interview zelf vond ik mwah, hij heeft ze beter gegeven imho. Leukste detail is iets met "twee schroeven en meer dan genoeg downforce".
Interview zelf vond ik mwah, hij heeft ze beter gegeven imho. Leukste detail is iets met "twee schroeven en meer dan genoeg downforce".
-
- Berichten: 51386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Porsche 991.2 GT3 RS
De puur mech M3/1M LSD kwam anders binnen dan de M2 electronisch LSD tijdens driftwerk, M2 wat abrupter, maar prima te doen voor dat soort dingen (niet denkende aan competitiewerk laptimes) , tenminste ik heb de M2 redelijk in de gaten LOL, en/maar staat, wat ik van André en consorten weet, qua LSD wel zeker boven wat Porsche in al z'n straatauto's aanbiedt.FreudeamFahren schreef: ↑07 mar 2018, 18:02 Nou. Als er zo duduluk gevist wordt zal ik maar eens happen. Nee, da’s ook geen top Lösung, want dat is een elektronisch gestuurd visco sper. Nu hebben ze bij BMW die aansturing steeds beter voor elkaar; de F8x Competition en de specials die daarna zijn gekomen nog het beste, maar feit blijft dat er slip moet zijn voor het sper z’n werk gaat doen. Alles om push onderstuur te mijden zonder dat er iets van de bestuurder verwacht wordt. Maar een regulier mechanisch sper dat 45/45 spert met een beetje knappe preload geeft een veel mooiere overgang tussen wel grip / geen grip.
- FreudeamFahren
- Berichten: 2833
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: Porsche 991.2 GT3 RS
Alle Porsche sperren over één kam scheren is te kort door de bocht; zie “gewone” 997 toelichting hierboven. Kritiek op ‘t M diff van mijn kant ziet toe op transitie van wel grip naar geen grip en dat is sinds de e46 M3 gewoon niet mooi geleidelijk. Ontegenzeggelijk groot voordeel is dat ze sindsdien allemaal variabel sperren en dus ook 100% op slot kunnen. Glijdt ie een maal, dan is dat heerlijk rubber stoken, ohne Zweifel.
-
- Berichten: 51386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Porsche 991.2 GT3 RS
Tja, wat ik zei hoorde ik van André en zelf nu ook 'n beetje ervaringsdeskundig met verschillende M diffs, ik rij/reed en glij/gleed ook met 'n E46 M3:)FreudeamFahren schreef: ↑08 mar 2018, 10:22 Alle Porsche sperren over één kam scheren is te kort door de bocht; zie “gewone” 997 toelichting hierboven. Kritiek op ‘t M diff van mijn kant ziet toe op transitie van wel grip naar geen grip en dat is sinds de e46 M3 gewoon niet mooi geleidelijk. Ontegenzeggelijk groot voordeel is dat ze sindsdien allemaal variabel sperren en dus ook 100% op slot kunnen. Glijdt ie een maal, dan is dat heerlijk rubber stoken, ohne Zweifel.
(OFFTOPIC sorry)Maar wat de M2 zo 'uniek' maakt imho is turn in bij met name korte bochten(tuurlijk heb je een massa qua motor voorin) wat 'n Cayman/991/4C/Lotus ding niet heeft. Dat ligt aan dat lsd mede.
Een 991 GT3 met die enorme tractie vanwege motor achterin/walsen van banden en 'niks voorin' tja.....wat je al zei.
- FreudeamFahren
- Berichten: 2833
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: Porsche 991.2 GT3 RS
Mooie vind ik dat je een 911 net zo om z'n verticale as kunt laten draaien als een M BMW, alleen komt daar meer bij kijken dan alleen maar aan 't stuur draaien. Soms met links remmen om wat druk op de neus te krijgen, soms tailbraken om het gewicht in de staart te laten helpen om de neus naar binnen te duwen. Dat zijn oplossingen die je in een auto met tor & bak op een andere plek niet of veel minder vaak hoeft te overwegen en dus ook niet hoeft te beheersen.
De 964 is in fabriek setup echt een ondersturend zwijn: de meest onderstuurde van allemaal, met name omdat hij enorm veel grip op de achteras heeft. Met het setje fietspompen, veren en stabi's die ik er nu onder heb zitten afgesteld naar mijn smaak en voorkeuren is dat er bijna helemaal uit, en kun je je dus concentreren op het spelen met dat gewicht om hem netjes skuun de hoek om te krijgen. Doe je dat niet goed, onderstuurt ie nog steeds, of gaat over 4 wielen. Wisselen tussen overstuur, onderstuur en 4 wiel drifts overkomen je zelfs ín de drift. Flinke uitdaging dus om netjes consistent mee te hoeken. Daarmee leuker dan alleen maar stuurtje draaien, rechter pedaal in het tapijt en voldoende tegen hoepelen.
De 964 is in fabriek setup echt een ondersturend zwijn: de meest onderstuurde van allemaal, met name omdat hij enorm veel grip op de achteras heeft. Met het setje fietspompen, veren en stabi's die ik er nu onder heb zitten afgesteld naar mijn smaak en voorkeuren is dat er bijna helemaal uit, en kun je je dus concentreren op het spelen met dat gewicht om hem netjes skuun de hoek om te krijgen. Doe je dat niet goed, onderstuurt ie nog steeds, of gaat over 4 wielen. Wisselen tussen overstuur, onderstuur en 4 wiel drifts overkomen je zelfs ín de drift. Flinke uitdaging dus om netjes consistent mee te hoeken. Daarmee leuker dan alleen maar stuurtje draaien, rechter pedaal in het tapijt en voldoende tegen hoepelen.
-
- Berichten: 51386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Porsche 991.2 GT3 RS
Ja ik weet dat, maar in de civiele elfers waar ik mee reed voelde dat niet mooi en eindigde ik in nog meer onderstuur:)
Dat wissel onder/overstuur/4wieldrift heb ik ook in 1M/M2 op Papenburg. Ik heb voor dat soort dingen liever 'n FR layout. Is 't makkelijker/minder moeilijk (Bosuit in de regen op Zandvoort helemaal scheef door in z'n 3 in de 1M, ik weet niet hoe dat zou gaan in 'n Elfer....) ja, is 't leuker voor mij, ja.
Dat wissel onder/overstuur/4wieldrift heb ik ook in 1M/M2 op Papenburg. Ik heb voor dat soort dingen liever 'n FR layout. Is 't makkelijker/minder moeilijk (Bosuit in de regen op Zandvoort helemaal scheef door in z'n 3 in de 1M, ik weet niet hoe dat zou gaan in 'n Elfer....) ja, is 't leuker voor mij, ja.
-
- Berichten: 51386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Porsche 991.2 GT3 RS
Maar hij wil dus wél:)
Een RUF CTR wil ook wel dacht ik. Oldskool rubber met redelijk wat Nm's.
964RS waar ik in 1995(voor Christus) mee reed was ook geniaal voor mijn doen en kunnen toendertijd, de feel en sound en looks, maar ik herinner me stevig onderstuur als 'n speedboat in de plané, typerend 'Elfer'. daar moet je van houden...
- FreudeamFahren
- Berichten: 2833
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: Porsche 991.2 GT3 RS
Nee, daar moet je omheen leren sturen
-
- Berichten: 51386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Porsche 991.2 GT3 RS
Wanneer ben je op Papenburg Faf, kun je 't me leren:)))))
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Porsche 991.2 GT3 RS
Wat een auto ! Wat een kleur !
Mooi de technisch kennis ook hier op DF
Mooi de technisch kennis ook hier op DF
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
Re: Porsche 991.2 GT3 RS
Brace yourselves..