Het zoveelste e36 circuitauto topic

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Smeeris
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 dec 2015, 20:31

Het zoveelste e36 circuitauto topic

Bericht door Smeeris » 21 jan 2018, 18:26

Na een tijdje meegelezen te hebben met jullie mooie verhalen, tips en trucks ter harte hebben genomen uiteindelijk de keuze gemaakt zelf een e36 sedan te gaan bouwen als raceauto.

Waarom een e36?
Plan was om met een redelijk budget een e36 330i te bouwen met een m54b30 motor.
Ik heb daarom dus weer voor een e36 gekozen omdat ik dan de remmerij en het onderstel uit mijn huidige tracktool kon overzetten.

Waarom een sedan? (((Voor looks neem je namelijk een coupe)))
Meerdere mensen heb ik horen zeggen dat de sedan koets steviger is als een coupe. Nou lijkt mij dit met een goeie kooi toch een punt dat te verwaarlozen valt, maar goed. Ook heb ik nu een coupe en heb het werken daaraan altijd als vervelend beschouwd. Het is (voor mij) gewoon een hoop gedoe om bijv tussen de rolkooi en stoel een “vrijrijden” briefje op het achterraam te hangen (laat staan dat het briefje van het haakje valt) en met een sedan doe je dan gewoon de achterdeur open. Kortom voor werkgemak en gebruiksgemak en het idee hebbende dat een sedan dan ook stijver is voor de sedan gekozen. Later komt een maatje van mij er achter via de bmw etk site dat de basiskoets van een sedan een beduidend stuk lichter is dan een coupe. Dus dit is ook wel een heerlijk voordeel. Ook vind ik na steeds meer foto’s van de STW wagens te hebben bekeken de sedan ook steeds mooier worden.

Eind augustus ben ik begonnen met het leeghalen van de sedan.
Ik heb van Auto Molenaar een rijdende 318i over genomen. Hiervan mocht ik houden wat ik nodig had en de rest kon ik terug brengen. Geen haast bij demontage dus dat was een mooie deal.

Ik heb van tevoren bewust geen budget opgesteld. Mezelf kennende kom ik hier toch altijd boven uit dus dan heb ik in ieder geval die teleurstelling niet :tooth:
De bouw en aanschaf van de auto en onderdelen gebeurt uit lopende cashflow. Hierdoor zullen sommige dingen langer duren, maar omdat ik tussentijds gewoon racen kan met de huidige is dat geen probleem.

Het doel is om de auto afgetankt onder de 1000kg te laten wegen (ben zelf zwaar genoeg) en rond de 2:00 op cpz te rijden. Tijdens de bouw zo min mogelijk uit te besteden staat centraal, onderdelen die we zelf kunnen maken ook zelf te febriceren.
Hierdoor hou je de kosten ook lager. Voorbeeld; ik kan bij koopman racing een verstelbare stabistang kopen voor 500/600euro. Ik kan ook voor 100/150 euro materiaal aanschaffen en er zelf 1 fabriceren.
Of hij dan net zo goed is als de echte? Maar altijd beter dan origineel en je hebt de eer met je zelfgemaakte auto rond te rijden strax.


Ik ben begonnen met leeghalen en demonteren van de koets.
Heb naast de snijdraad uiteindelijk een sleepkabel moeten gebruiken om het voorraam er uit te snijden. Armen waren niet lang genoeg :tooth:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Auto op de brug
Afbeelding

Zo veel mogelijk staal binnenin verwijderen, bitumen en kitresten eruit
Afbeelding

Kale plekken in auto behandelen
Afbeelding


Strax ga ik verder met het plaatsen van foto’s. Dit zal gaan over het maken van de rolkooi. Ik ben benieuwd naar jullie op of aanmerkingen.

Smeeris
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 dec 2015, 20:31

Re: Het zoveelste e36 circuitauto topic

Bericht door Smeeris » 21 jan 2018, 18:56

De rolkooi...

Ga maar eens naar een staalleverancier en vraag naar rolkooibuis :lollerdelol:
Dit was dus een heel gedoe om uit te zoeken... uiteindelijk was ik er achter en zal dit ook meteen delen zodat iedereen voortaan het goede kan bestellen. Als je geen chroommoly buizen gaat gebruiken moet je: naadloze koudgetrokken stalen precisiebuis EN 10305-1 Din 2391 met een staalkwaliteit van E235+c hebben.

Ik heb voor de hoofdbuis 45mm en de overige buizen 40mm gebruikt.

Begonnen met de hoofdbuis en aangrenzende buizen
Afbeelding

Buizen naar voren, was er nog niet over uit hoe ik het stuurkolom vast zou gaan maken
Afbeelding

Het begint wat te worden
Afbeelding

Toch nog wat staal kunnen verwijderen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Subframe er onder vandaan, ik wil deze verbinden met de rolkooi
Afbeelding
Afbeelding

Me maatje heeft op de draaibank een gat van 6mm in een bout geboord, hierdoor kon ik mijn komboor heel precies over het oude bevestigingspunt van het subframe boren.
Afbeelding
Afbeelding

Uiteindelijk heb ik grote schotels aan een 40mm buis gelast, deze buis ging precies door het 40mm gat wat ik met mijn komboor geboord heb.
Daarna heb ik de buis EN de schotel aan de carroserie vast gelast.
Afbeelding
Afbeelding

Smeeris
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 dec 2015, 20:31

Re: Het zoveelste e36 circuitauto topic

Bericht door Smeeris » 21 jan 2018, 20:14

Dit dan weer sterker gemaakt door er een kruis in te lassen en dat door te zetten naar de schokbrekertorens.
Afbeelding

De schokbrekertorens heb ik meteen verstevigd, plan is om mijn huidige bc racing set over te zetten en uiteindelijk een ast 5100 of intrax 1k2 set met 4 coilovers te nemen. Dan is het wel fijn als de torens uit meer plaat bestaan dan de 1mm blik die bmw ervoor in gedachte heeft gehad.
Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen ging het differentieel onder de huidige racer kapot, dus toen meteen een diff besteld zoals ik hem in de nieuwe auto wil hebben.
Afbeelding

Ook verder gegaan met de kooi
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Ondertussen alles wat losboutbaar was aan de onderkant van de auto laten stralen en poedercoaten, daarna voorzien van strongflex geel.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen ben ik begonnen de onderkant en wielkasten te ontdoen van de bitumen en kit. Wat een hels karwij met de slijptol en staalborstels... volgende auto gaat anders ontlakt en schoongemaakt worden kan ik je zeggen...
Afbeelding
Afbeelding

Dit moest in de ets primer om goede hechting op het metaal te krijgen
Afbeelding

En in de kleur ral 9003 gespoten
Afbeelding

Daarna de onderdelen van de achterbrug weer gemonteerd
Afbeelding

Smeeris
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 dec 2015, 20:31

Re: Het zoveelste e36 circuitauto topic

Bericht door Smeeris » 21 jan 2018, 20:27

Toen weer verder met de rolkooi
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rolkooi in de ets gespoten
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna in de vulprimer
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen rondom nieuwe wiellagers geplaatst en voor komt de auto op e46 draagarmen te staan
Afbeelding
Afbeelding

Ook heeft de rolkooi de definitieve kleur gekregen (je moet er van houden zeg maar)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Smeeris
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 dec 2015, 20:31

Re: Het zoveelste e36 circuitauto topic

Bericht door Smeeris » 21 jan 2018, 20:40

Toen voornamelijk bezig geweest de wielkasten achter te verruimen, keuze nu is om op 17” te gaan rijden. Mocht dit in de toekomst veranderen door bijv keuze van remmen of omdat 17” steeds moeilijker begaanbaar word in gebruikte slicks wil ik wel dat ik op 18” kan overstappen zonder dat dat enorme gevolgen heeft voor de koets.

We hebben de dubbele wand uit de wielkast geboort en geslepen, toen het achterscherm uitgerolt, en daarna de wielkuip weer dichtgelast. Hier een aantal fotos.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vulhals tank weg en gat dichtgelast
Afbeelding

En tankklep dichtgelast
Afbeelding

Auto kan nu (op 17”) zover inzakken dat de draagarmen achter de carroserie raken en de band nog niet aanloopt
Afbeelding
Afbeelding

Er moet achter wel verbreed worden want dit is geen gezicht
Afbeelding

Smeeris
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 dec 2015, 20:31

Re: Het zoveelste e36 circuitauto topic

Bericht door Smeeris » 21 jan 2018, 21:03

Toen begon het werk... afplakken van de kooi om de binnenkant wit te spuiten
Afbeelding

Auto van binnen in de vulprimer gespoten
Afbeelding
Afbeelding

Toen ook in de ral 9003 gespoten
Afbeelding

En daarna de kooi mogen uitpakken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Het zoveelste e36 circuitauto topic

Bericht door 328Ti » 21 jan 2018, 21:10

Geweldige kleurcombinatie!

Keep up the good work

Smeeris
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 dec 2015, 20:31

Re: Het zoveelste e36 circuitauto topic

Bericht door Smeeris » 21 jan 2018, 21:15

Nu het werk aan de binnenkant aan het eind begint te raken ben ik verder gagaan met de motor.

Het originele oliefilterhuis heb ik er af gehaald
Afbeelding

Hier heb ik een oliefilterhuis van een s50 opgezet. Deze heeft namelijk aansluitingen voor een oliekoeler.

Ik moest een blinddop uitboren en hier moest m12x1,5 draad ingetapt worden om de oliedruk sensor te kunnen plaatsen, aangezien de olie toevoerleiding van de vanos op de plek komt waar de oliedruk sensor zat.
Afbeelding
Afbeelding

Toen de oliepomp gedemonteerd om hier de onderdelen van bmw motorsport in te monteren
Afbeelding

Dit zijn de motorsport onderdelen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit was het tot nu toe, volgende week gaan ik weer verder en er zal van tijd tot tijd een update volgen.

Smeeris
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 dec 2015, 20:31

Re: Het zoveelste e36 circuitauto topic

Bericht door Smeeris » 21 jan 2018, 21:19

328Ti schreef: 21 jan 2018, 21:10 Geweldige kleurcombinatie!

Keep up the good work
Danku danku! Is begonnen als geintje. De huidige bmw begonnen we mat zwart, dat is wel geinig om te zien maar helemaal niet leuk en uniek. Toen in een gekke bui naar de action gereden en 2 bussen wit en rode verf bij elkaar gevoegd. Daar kwam het baby roze uit dat op de huidige auto zit.

Deze sedan pak ik wat netter aan dus gebruik nu autolak en heb voor de kleur RAL 4006 gekozen. Dit word hij buitenom ook behalve de motorkap, dak, en kofferbak. Dat wil ik van carbon.

Online
Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Het zoveelste e36 circuitauto topic

Bericht door Sander-E46 » 21 jan 2018, 21:41

Lekker kleurtje hoor. Wordt ook weer grondig aangepakt, gaaf!

Online
Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2180
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het zoveelste e36 circuitauto topic

Bericht door Djessey » 21 jan 2018, 21:45

Heb de auto gezien en ik kan bevestigen dat dit echt een gigantisch vette build is. Wordt echt een serieuze auto zo. :blink:

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Het zoveelste e36 circuitauto topic

Bericht door Crookie » 22 jan 2019, 20:46

Hoe staat het hiermee? :lezen:

Smeeris
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 dec 2015, 20:31

Re: Het zoveelste e36 circuitauto topic

Bericht door Smeeris » 22 jan 2019, 21:42

Goed! Auto rijd inmiddels.

Als ik eerdaags ff tijd over heb zal ik de rest posten.

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Het zoveelste e36 circuitauto topic

Bericht door Jeffrey026 » 22 jan 2019, 22:53

Erwin toch????

:p stucadoor met tijd over, daar zie je er maar weinig van haha.

Mooi bouwsel! Zijn er nog plannen voor ombouw naar geblazen?
Laatst gewijzigd door Jeffrey026 op 23 jan 2019, 06:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Het zoveelste e36 circuitauto topic

Bericht door Crookie » 22 jan 2019, 22:58

Ben benieuwd!

Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: Het zoveelste e36 circuitauto topic

Bericht door Thomas H » 23 jan 2019, 08:06

Ik ben ook benieuwd. Niet goed naar de datum gekeken, dacht weer een leuke build thread erbij, is het een jaar oud :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2180
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het zoveelste e36 circuitauto topic

Bericht door Djessey » 23 jan 2019, 08:45

Ik zal jullie een voorproefje geven!

Afbeelding

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het zoveelste e36 circuitauto topic

Bericht door ///Joost » 23 jan 2019, 09:31

:( Zie de draad nu pas, maar wat een werk en wat lijkt het allemaal goed in elkaar te zitten (no pun). Knap dat iemand zo een auto helemaal kan opbouwen met zelfbedachte rolkooi en al.

Die laatste foto ziet er niet heel erg hoopvol uit....

Smeeris
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 dec 2015, 20:31

Re: Het zoveelste e36 circuitauto topic

Bericht door Smeeris » 24 jan 2019, 05:44

Whahahha djessey wat ben je toch een figuur he🤣.

Smeeris
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 dec 2015, 20:31

Re: Het zoveelste e36 circuitauto topic

Bericht door Smeeris » 24 jan 2019, 06:19

Oke,
Verder dan met het uitrollen van de achterschermen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Omdat ik een losse tank achterin wilde kwam ik kwa hoogte ook niet helemaal lekker uit met het originele vulgat voor de brandstof. Deze dus ook dichtgelast en de nieuwe alvast een locatie gegeven.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen kwam vriend djessey met foto’s van een stw auto en het wonderlijke idee om toch meer eventjes de voorkant aan te pakken zodat de auto toch lager kon.

Afbeelding

Redelijk wat ruimte gewonnen denk ik zo...

Afbeelding
Afbeelding

Hier zie je het resultaat als het weer dicht gelast is
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rechterkant in aanbouw
Afbeelding
Afbeelding

In de etch primer
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Grondverf en aflak
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit was het dan weer even, misschien dat ik vanavond wel even verder kan.
Idd een stukadoor met tijd over is een relatief iets :tooth:
Laatst gewijzigd door Smeeris op 24 jan 2019, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
E36-italia
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
Auto: Laro Discovery TD5
Contacteer:

Re: Het zoveelste e36 circuitauto topic

Bericht door E36-italia » 24 jan 2019, 08:55

Djessey schreef: 23 jan 2019, 08:45 Ik zal jullie een voorproefje geven!
Afbeelding
Djessey is van de voorproefjes, ik meer van het hoofdgerecht! (ik zat naast smeeris toen ie dat lampje kapot reed)
Afbeelding

Ik kan je vertellen, op het moment dat je weet dat het fout gaat totdat je daadwerkelijk de gevolgen van de fout krijgt heb je alle tijd van de wereld!
Je kan bij wijze van spreken uitstappen, naar het restaurant lopen, koffie halen, terug lopen, instappen en dan pas boem is ho roepen.

Daarna niet meer bij hem in de auto gezeten.. :tong: :tong: :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door E36-italia op 24 jan 2019, 10:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het zoveelste e36 circuitauto topic

Bericht door ///Joost » 24 jan 2019, 09:01

Ah, ok, dat is de andere auto dus! ;)

Smeeris
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 dec 2015, 20:31

Re: Het zoveelste e36 circuitauto topic

Bericht door Smeeris » 24 jan 2019, 16:53

Toen maar eens begonnen met het uitpluizen van de draadboom, djessey heeft me hier erg veel geholpen met het “standalone” maken van de ms43 ecu.
Afbeelding

De motor er in gehangen
Afbeelding

Het instrumentenpanneel
Afbeelding
Afbeelding

Begonnen met het vervangen van de stuurstang met rubber schijf., deze komt van een e8x 1 serie. Met wat aanpassen van de naaldlagertjes kon ik de (te)grote aansluiting eraf halen en vervangen voor 1 die op een e36 stuurhuis past.
Afbeelding

Nu maar weer verder met de electronica.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen ik nog in de waan was dat een rembekrachtiger met abs niet nodig zou zijn had ik dus een grotere remcilinder gekozen en deze direct op het rempedaal gemaakt. Reed redelijk goed, maar toch weer emmeren met een remdrukverdeler, die een keertje niet goed stond omdat mn dochter in de auto had gezeten voor ik een sessie ging vrij rijden en ik dus belandde in de grindbak van de tarzanbocht.
Afbeelding

Smeeris
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 dec 2015, 20:31

Re: Het zoveelste e36 circuitauto topic

Bericht door Smeeris » 24 jan 2019, 17:00

Toen de grote dag dat ik het polyester kon ophalen!
Afbeelding
Afbeelding

Voor gewichtsbesparing EN looks heb ik gekozen voor een carbon dak.
Afbeelding

Smeeris
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 dec 2015, 20:31

Re: Het zoveelste e36 circuitauto topic

Bericht door Smeeris » 24 jan 2019, 17:11

Voorfront er op en aansluiten van oliekoeler, radiator en ventialtor
Afbeelding
Afbeelding

Het dichtmaken van de deurgrepen, ik vond de sloten en grepen vrij zwaar en om het gewicht van de auto zo laag mogelijk te houden heb ik achter voor snelsuitingen gekozen en bij de voorkant kan ik ze van binnen uit via het raam open doen. Moet duidelijk nog geschuurd en strak gemaakt worden
Afbeelding
Afbeelding


Nu verder met de remmen, ik kwam een complete set van een lotus evora/exige V6 tegen voor een redelijk prijs.
Hier heb ik dus de brackets voor gefreesd en pas gemaakt op de e36 naven.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot], Kadett, Rogerb, SvB en 109 gasten