BMW onderhoud

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: BMW onderhoud

Bericht door romo » 17 jan 2018, 20:54

Knot kwam er al na 14 dagen toch :tooth:

Want het rubber wilde niet glije.......... :lol:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39588
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW onderhoud

Bericht door Arthur » 17 jan 2018, 21:10

Om hem te verkopen, toch? :)

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW onderhoud

Bericht door Knot » 17 jan 2018, 21:51

Martin van der Zwaard schreef: 17 jan 2018, 20:51 En Knot...bij de BMW kan jij echt wel met je 10 jaar oude auto aankomen hoor. Dus hop....voortaan naar de BMW toe :nana:
Mwah, met de 630i zaken als oliefilterhuispakking die lekt etc dat laat ik liever aan Bas Roos over.

Moet ie alleen voor een oliebeurt, remvloeistof, interieurfilter(s) dan wel naar de dealer maar zodra ze niet standaard dingen moeten gaan doen vind ik dat een specialist dat beter kan, al moest ik bij Bas Roos daar ook 120 euro betalen kies ik voor het laatste.

Aan de andere kant moesten hun ook samen met de BMW dealer het serviceintervallen probleem oplossen, die auto/software update moet de dealer gewoon doen. Overigens wel een megaul die dat verkloot heeft met een olieservice interval van 6.000km en remblokken die 150.000km mee moeten gaan.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: BMW onderhoud

Bericht door allen » 17 jan 2018, 21:56

Dat jij de dealer niet vertrouwt is wat anders dan dat de dealer jou liever niet ziet verschijnen met je 10 jaar oude auto. En mocht je ze niet vertrouwen en Bas is goedkoper, snap ik weer niet waarom je niet ook de standaard dingen door hem laat doen. Of vertrouw je dan hem weer niet? :lol:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31027
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: BMW onderhoud

Bericht door JP » 17 jan 2018, 21:58

Komt Lewinsky wel eens bij de dealer ? :tooth:

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW onderhoud

Bericht door Knot » 17 jan 2018, 22:03

Ik laat alles bij Bas Roos doen, tenzij het een nieuwe auto is in de garantie of premium selectie dan hou ik hem bij BMW, ook voor de stempels en inruilwaarde... wordt hij ouder en moet er meer aan gebeuren dan regulier onderhoud dan liever naar de specialist, daar wordt meer gesleuteld dan bij de dealer kan ik je vertellen.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: BMW onderhoud

Bericht door allen » 17 jan 2018, 22:12

JP schreef: 17 jan 2018, 21:58 Komt Lewinsky wel eens bij de dealer ? :tooth:
:lol:
Ik heb wat mindere ervaringen bij een paar bedrijven die ik het beste gun, maar waar zeker niet genoeg gesleuteld werd.
Breng de wagen inmiddels met plezier bij een garage die hun afspraken steeds sneller na zijn gekomen dan ik had verwacht en ik sinds vorig jaar ook echt weer heb kunnen rijden op momenten dat ik dat zelf wil.
Uiterst plezierig als je een bedrijf hebt die z'n afspraken keer op keer nakomt, kan ik je vertellen. :df:

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: BMW onderhoud

Bericht door Auke M535i » 18 jan 2018, 12:08

Dealer = voornamelijk lease bakken en daar handelen ze ook naar
Universele garage / specialist = prive wagens

markm
Berichten: 808
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: BMW onderhoud

Bericht door markm » 18 jan 2018, 12:14

Knot schreef: 17 jan 2018, 12:32 Ik ga met mijn E63 ook naar Bas Roos omdat ze bij Hans Severs niet op een 10 jaar oud hok zitten te wachten maar in geval van de F30 F22 etc gewoon naar de dealer.
Dat vind ik echt onzin, waarom zouden ze niet op een 10 jaaar oudeauto zitten te wachten? een bmw dealer voert toch alleen maar handelingen uit volgens een schema en dat schema van jou 10 jaar oude auto staat gewoon in hun systeem, dus kunnen ze makkelijk uitvoeren en is weer dik centen verdienen voor ze.

markm
Berichten: 808
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: BMW onderhoud

Bericht door markm » 18 jan 2018, 12:19

theo300pk+ schreef: 17 jan 2018, 12:09 Het werkplaatstarief van mijn BMW dealer bedraagt 120 euro/uur :shock:
Omwille van het behoud van de garantie zal ik de reguliere vereiste onderhoudsbeurten dan toch daar laten uitvoeren.
Echter om tussentijds bijvoorbeeld een extra keer olie en filter voor >>>> 300 euro voor mijn M240i te laten verversen vind ik te gortig.
Ik zoek daarom een liefst in BMW gespecialiseerd auto bedrijf zo dicht mogelijk nabij regio Hilversum het Gooi. Dus geen BMW-dealer.
Reacties met goede ervaringen zijn welkom.

Theo
Maar wat wil je dan met stempels in je boekje? wil je stempels van een ander bedrijf dr in? of zeg je nee die wil ik niet en alleen maar bmw stempels, dan krijg je misschien bij verkoop juist waardestijging door die extra stempel van de dealer m.b.t extra tussendoor olieservice.
Aan de andere kant als de dealer er 300 eur voor vraagt voor enkel olie en oliefilter zal een ander bedrijf er geen 100 euro vanaf zitten aangezien het max een uurtje werk is. Het verschil is voornamelijk het arbeidsloon en misschien een paar tientjes aan olie.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: BMW onderhoud

Bericht door Kasteel » 18 jan 2018, 12:25

Mijn ervaringen so far met onderhoud voor de M135i, is dat het juist heel erg meeviel, ik herken de €120 per uur ook niet echt, wel dat er prima prijsafspraken te maken zijn en deze altijd worden gehanteerd?
Oliewissel bij mijn BMW heeft mij nog nooit €300 gekost....
Voorheen bij Z4M deed ik beurten bij de dealer en tussendoor de aanvullende oliewissel bij de garage om de hoek (BMW specialist), vooral ivm logistiek.

Waar ik wel op zou letten is de interval en keuze van olie, de std olie van BMW vind ik niet de beste olie voor de motor + de interval en 45k vind ik veel te lang, ik houd meestal 15k-20k aan.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: BMW onderhoud

Bericht door veejay » 18 jan 2018, 22:13

Uit eigen ervaring: Ook omwille van coulance bijvoorbeeld als je auto al 6 jaar oud is is sluitend dealer onderhoud zeer handig. Let op vertrouw niet op je sleutel of idrive. Bewaar alle (dealer) facturen!

Ook is de specialist niet altijd goedkoper dan dealer gebleken bij bijvoorbeeld vervangen kettingen en geleiders. Ook krijg je dan bij de dealer 2 jaar garantie op reparatie.

Ook bijvoorbeeld bougies vervangen is tientjeswerk dealer vs. Specialist.

Ik moet nog twee raam motoren vervangen, is bij dealer 600 euro, ik moet nog offerte bij specialist vragen. Wellicht kan de specialist de ramen opnieuw inleren, de dealer lukte dat niet zeiden ze. Ik ga het zien.

WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: BMW onderhoud

Bericht door WillemBoer » 18 jan 2018, 23:01

Vandaag offerte bij een bosch/bovag garage voor distributieriem wissel van een Iveco daily opgevraagd,
€750,- ex btw, bij Iveco dealer €475,- ex ....

Thijs-v-d-H
Berichten: 664
Lid geworden op: 14 mei 2009, 20:59

Re: BMW onderhoud

Bericht door Thijs-v-d-H » 19 jan 2018, 09:00

ErikS schreef: 17 jan 2018, 12:29 Lol wat een bullshit.

Olie verversen kan elke garage. Waarom daar 120 euro per uur voor betalen?

Ik ga met plezier naar een specialist.
Het is het onderliggende tarief, €120 is incl. BTW, echter word dit verrekend in zogenaamde “flat rate tijden” zodat iedereen hetzelfde betaald.

Een olie wissel en microfilter kost circa €275,-. Daarvoor krijg je 0W30 olie en wordt het onderhoud weggeschreven op de hardeschijf van de auto.

Het reguliere onderhoud is echt niet overpriced, ook voor de meeste reparaties staan vaste prijzen. Als je bang bent voor een hoge rekening vraag dan gewoon om een offerte vooraf, wij doen dit ook regelmatig.

Wij hebben ook een werkplaats tarief van € 95,40 ex. en hebben nog altijd genoeg E46, E38, E39, E53, E60 in onderhoud. Zeker juist de laatste tijd met de opkomst van de youngtimer zelfs weer meer.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: BMW onderhoud

Bericht door ErikS » 19 jan 2018, 09:15

Thnx voor de tip.

Ik moet er nog over nadenken waar ik hem heen ga brengen.
Mijn eerste ervaringen met dealer onderhoud waren ronduit triest. Toen was ik 19 jaar & werd bij lange na niet serieus genomen. Zo erg dat ik op gegeven moment vroeg of mijn geld toevallig niet welkom was, of minder waard was in hun ogen.

Dat was echter Ekris, bij (vroeger) Jan de Jong alleen maar positieve ervaringen, dus misschien rijdt ik daar wel heen.
Bij een E9* ook al sleutel registratie? Weet jij toevallig of er bij een Alpina nog andere dingen zijn waar een dealer minder makkelijk mee om kan gaan?

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1956
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: BMW onderhoud

Bericht door 350 Z » 19 jan 2018, 09:30

€120.- waarvan €25.- is om de monteur te betalen en de rest is voor de stealer

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: BMW onderhoud

Bericht door allen » 19 jan 2018, 09:34

Stealer nog wel... :kotsen:

Erik, goede en slechte ervaringen heb je bij zowel dealers als de zogenoemde specialisten.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW onderhoud

Bericht door ///Joost » 19 jan 2018, 09:45

M.i. wordt er veel te panisch gedaan over boekjes en dealeronderhoud. Laten we even realistisch blijven, hoe gaaf de wagen ook is, maar over het algemeen rijden de meesten hier geen auto die meer of minder waard gaat zijn als de auto wel of niet dealeronderhouden is. Zolang de onderhoudshistorie sluitend en aantoonbaar is (facturen!) zou dat geen significante invloed moeten hebben op de waarde.

Voor auto's tot zeg 5 jaar oud kan ik me indenken dat men liever dealerstempels ziet, maar daarna maakt het echt niets uit voor de waarde. Om het even heel zwart/wit te stellen; ik zou die Alpina van Erik zonder probleem kopen zolang de onderhoudshistorie sluitend en aantoonbaar was, dealer of niet. Hoe je het ook went of keert, de km stand blijft meestal toch bepalend voor de waarde. Kijk maar naar de dure klassiekers en youngtimers. Onderhoud wordt nauwelijks naar gekeken, maar des te meer naar de mate van exclusiviteit icm aantoonbare km stand. Als het onderhoud ook nog eens klopt, is dat een bonus. Zie ook de wagen(s) van Nick. Al dat onderhoud en al die documentatie is vele malen waardevoller dan een dealerstempel met 'dezelfde' service.

Mijn keus zou zijn, is de auto jonger dan 5 jaar, dan dealer, ook ivm garantie. Ouder dan 5 jaar specialist. Voor beide geldt iemand zoeken die je vertrouwt. Het gaat om de naam, en niet om het logo dat op de gevel prijkt.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: BMW onderhoud

Bericht door ErikS » 19 jan 2018, 09:56

allen schreef: 19 jan 2018, 09:34 Stealer nog wel... :kotsen:

Erik, goede en slechte ervaringen heb je bij zowel dealers als de zogenoemde specialisten.
Klopt.
Maar ik heb het over mijn eigen ervaringen.
Nog nooit echt m'n neus gestoten bij een specialist. Maar die verwachten misschien wel een liefhebber ipv een dom ventje van 19 wat met een E36 naar de dealer gaat voor de stempels.

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1327
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: BMW onderhoud

Bericht door JdBn » 19 jan 2018, 10:07

Ik ben tot nu toe met de 335d wel naar de Dealer gegaan, maar dat heeft ook wel voor een deel te maken met de locatie (5 minuten van huis) en dat het qua arbeidsuren niet heel tijdrovend (dus duur) was. Bas Roos zou ik em zo naartoe brengen en dat zal vast ook nog wel gebeuren, daar heb ik toen ook de aankoopkeuring laten doen.

Thijs-v-d-H
Berichten: 664
Lid geworden op: 14 mei 2009, 20:59

Re: BMW onderhoud

Bericht door Thijs-v-d-H » 19 jan 2018, 10:21

ErikS schreef: 19 jan 2018, 09:15 Thnx voor de tip.

Ik moet er nog over nadenken waar ik hem heen ga brengen.
Mijn eerste ervaringen met dealer onderhoud waren ronduit triest. Toen was ik 19 jaar & werd bij lange na niet serieus genomen. Zo erg dat ik op gegeven moment vroeg of mijn geld toevallig niet welkom was, of minder waard was in hun ogen.

Dat was echter Ekris, bij (vroeger) Jan de Jong alleen maar positieve ervaringen, dus misschien rijdt ik daar wel heen.
Bij een E9* ook al sleutel registratie? Weet jij toevallig of er bij een Alpina nog andere dingen zijn waar een dealer minder makkelijk mee om kan gaan?
Wel op sleutel maar niet in de auto zoals bij de nieuwere types.

Alpina is geen probleem, alleen remdelen is even zoeken. Wij hebben een D5 F10 in onderhoud en daar bleken de schijven van een 5GT onder te zitten.

Tom
Berichten: 21696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: BMW onderhoud

Bericht door Tom » 19 jan 2018, 10:25

Dealeronderhouden zal voor sommige mensen zeker een pluspunt zijn bij verkoop, zeker bij normale auto's. De liefhebbers weten wel dat een specialist even goed of soms zelfs beter is. Is de kans groot dat je auto gekocht wordt door een liefhebber (het speciale spul en alles met dikkere motor), dan maakt het weinig uit voor de koper denk ik. Zo'n Alpina zou ik ook naar een specialist brengen... zo'n auto zal gegarandeerd worden gekocht door een liefhebber die niet heilig in het dealer-sprookje gelooft.

Ik heb m'n BMW's vroeger ook door de dealer laten onderhouden maar toen ik een keer een meningsverschil had was men totaal niet coulant/oplossingsgericht. Zo'n stugge houding maar wel meer betalen voor het glazen paleis met mooie poppetjes achter de receptie gaat er bij mij niet in. Sindsdien de specialist. De Porsche ook naar een specialist gebracht.
De 4C gaat wel naar de dealer, maar vanwege het carbon monocoque is specialistische kennis wel handig lijkt me (bij de dealers die 'm kunnen/mogen onderhouden is er één monteur in dienst die er een opleiding voor heeft gehad). Er zijn natuurlijk wel Alfa Romeo specialisten maar ik geloof niet dat die veel kennis van de 4C hebben.

Gebruikersavatar
Ronnie
Berichten: 184
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:59
Locatie: Limmen

Re: BMW onderhoud

Bericht door Ronnie » 19 jan 2018, 10:39

ik heb mijn 320d in onderhoud bij bmw, hierbij wat kosten van de afgelopen jaren :

Repareren
• Remslijtage indicator
• Luchtfilterhuis
Uitvoeren
• A.P.K.
Vervangen
• Remvloeistof
• Gordelspanner
Het totaalbedrag van de werkzaamheden bedraagt € 173,96 inclusief BTW

nog 1 :
Uitvoeren
• Olie service
• BMW standaard omvang
• Onderhoudsbeurt
• Wissel naar Run on Flat zomerbanden
• Ruitensproeiervloeistof
Vervangen
• Koelvloeistof
• Brandstoffilter
• Luchtfilter
• Ruitewisserblad(en) voorzijde
• Interieurfilter
Het totaalbedrag van de werkzaamheden bedraagt € 693,06 inclusief BTW

en nog 1 :
Uitvoeren
• Wissel naar Run on Flat winterbanden
Het totaalbedrag van de werkzaamheden bedraagt € 66,55 inclusief BTW

vind het erg meevallen....

Inmiddels 4 jaar gereden ik heb geen gekke kosten gehad

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1327
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: BMW onderhoud

Bericht door JdBn » 19 jan 2018, 10:54

Ronnie schreef: 19 jan 2018, 10:39 ik heb mijn 320d in onderhoud bij bmw, hierbij wat kosten van de afgelopen jaren :

Repareren
• Remslijtage indicator
• Luchtfilterhuis
Uitvoeren
• A.P.K.
Vervangen
• Remvloeistof
• Gordelspanner
Het totaalbedrag van de werkzaamheden bedraagt € 173,96 inclusief BTW

nog 1 :
Uitvoeren
• Olie service
• BMW standaard omvang
• Onderhoudsbeurt
• Wissel naar Run on Flat zomerbanden
• Ruitensproeiervloeistof
Vervangen
• Koelvloeistof
• Brandstoffilter
• Luchtfilter
• Ruitewisserblad(en) voorzijde
• Interieurfilter
Het totaalbedrag van de werkzaamheden bedraagt € 693,06 inclusief BTW

en nog 1 :
Uitvoeren
• Wissel naar Run on Flat winterbanden
Het totaalbedrag van de werkzaamheden bedraagt € 66,55 inclusief BTW

vind het erg meevallen....

Inmiddels 4 jaar gereden ik heb geen gekke kosten gehad
De bedragen vond ik ook niet heel gek verder. Ja, het vervangen van de remmen voor was allesbehalve goedkoop maar dat lag vooral aan de onderdelen, bijna €200 per remschijf, die bij een specialist niet veel goedkoper zouden zijn. En voor twee nieuwe winterbanden achter was de BMW dealer €100 goedkoper dan de universele..

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: BMW onderhoud

Bericht door JWtje » 19 jan 2018, 10:59

Maar bij die €120,- per uur krijg je denk ik wel een gratis originele afdekhoes.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Eeuwe, Google [Bot], Kocheler, mark123, TimoW en 134 gasten