BMW Z3

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: BMW Z3

Bericht door Jussi » 07 sep 2017, 16:04

Robin Hartog schreef: 07 sep 2017, 15:49 Ik kan het mis hebben hoor, maar ik vond de M52B28 uit mijn Touring een heerlijk blok, maar het lijkt me juist niet het juiste blok voor een Z3? Zou denk ik persoonlijk liever een 2.2 hebben in een Z3. Maar goed, kan het mis hebben.
Robin, dat moet je toch even uitleggen hoe een heerlijk koppelrijke 6-in-lijn niet bij de Z3 zou passen? :)

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: BMW Z3

Bericht door Robin Hartog » 07 sep 2017, 16:07

Jussi schreef: 07 sep 2017, 16:04
Robin Hartog schreef: 07 sep 2017, 15:49 Ik kan het mis hebben hoor, maar ik vond de M52B28 uit mijn Touring een heerlijk blok, maar het lijkt me juist niet het juiste blok voor een Z3? Zou denk ik persoonlijk liever een 2.2 hebben in een Z3. Maar goed, kan het mis hebben.
Robin, dat moet je toch even uitleggen hoe een heerlijk koppelrijke 6-in-lijn niet bij de Z3 zou passen? :)
Ik zie een Z3 meer als een auto die uitnodigt tot wat toeren maken en lekker beetje doorhalen in de versnellingen. Daar vond ik de M52B28 niet echt tot uitnodigen. Maar goed, ik heb geen ervaring met de Z3, dus misschien (waarschijnlijk) praat ik wel volledige onzin nu en is het wel een heerlijke combi. :tooth:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: BMW Z3

Bericht door Jussi » 07 sep 2017, 16:14

We willen allemaal een S5X in het vooronder maar als de keuze moet gemaakt worden tussen de 1.9, 2.2 of de 2.8 dan wint die laatste wel met een kilometer voorsprong.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: BMW Z3

Bericht door Robin Hartog » 07 sep 2017, 16:16

Jussi schreef: 07 sep 2017, 16:14 We willen allemaal een S5X in het vooronder maar als de keuze moet gemaakt worden tussen de 1.9, 2.2 of de 2.8 dan wint die laatste wel met een kilometer voorsprong.
Hmm, de S54 buiten beschouwing gelaten, ik begin nu wel benieuwd te worden naar het verschil tussen de 1.9/2.2 en de 2.8 in een Z3. :) De 2.8 klonk wel heerlijk soepel..

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW Z3

Bericht door matthyssie » 07 sep 2017, 16:21

Met jou achter het stuur wordt elke motor lui Robin. :)

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW Z3

Bericht door Riceaux » 07 sep 2017, 16:33

2.8 is hartstikke leuk blok. Alleen standaard niet. Andere inlaat + uitlaat erop en het wordt een ander verhaal!

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: BMW Z3

Bericht door Robin Hartog » 07 sep 2017, 16:51

Riceaux schreef: 07 sep 2017, 16:33 2.8 is hartstikke leuk blok. Alleen standaard niet. Andere inlaat + uitlaat erop en het wordt een ander verhaal!
Ja, met aanpassingen wordt het een ander verhaal ja, maar ik ga even uit van het standaard laten van de motor.

@Thys: Liever lui dan moe. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1676
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW Z3

Bericht door Jan-Willem » 07 sep 2017, 19:26

Riceaux schreef: 07 sep 2017, 16:33 2.8 is hartstikke leuk blok. Alleen standaard niet. Andere inlaat + uitlaat erop en het wordt een ander verhaal!
Ik wil wel is een sprintje doen tegen iemand met die mods.
Ben erg benieuwd wat het in de praktijk scheelt.
Die van mij is origineel op het luchtfilter na, maar hangt goed aan het gas.
Waarschijnlijk kost die simota alleen meer vermogen, maar het geluid maakt dat weer goed.


Ik vind de m52b28 juist goed bij de Z3 passen, door het kortere diff ( 3.15 inplaats van 2.93 ) word die wel wat levendiger.
Trekt altijd in elke versnelling bij elk toerental, je kan makkelijk schakel lui rijden als je lekker aan het cruisen bent.
De 1.9 16v moet je constant boven de 4500rpm houden om een beetje vooruit te komen.


Als kilometerstand je niet zoveel uit maakt kan je met €7500 wel een Z3 2.8 m52b28 kopen.
Blokken zijn aardig hufterproof en in de Z3 hebben ze ook nog is stalen cilinder bussen.

Een mooie 2.2 lijkt me ook niet verkeerd maar die zijn wel iets gevoeliger met dubbele vanos en disa.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW Z3

Bericht door Riceaux » 07 sep 2017, 20:37

Geen idee wat het qua snelheid scheelt. Weet wel dat het gigantisch veel verschil maakt qua beleving. Bij de 328i had ik nou niet echt de neiging om 'm aldoor tot de redline door te trekken. Blok kakte bovenin teveel in voor mijn gevoel. Had een beetje een diesel gevoel bij het blok. Met andere inlaat en uitlaat (niet bij mijn eigen gedaan toen) had ik dat gevoel totaal niet. Bleef gewoon sterk en vermogen opbouwen tot de redline. Als ik lui wil rijden rij ik wel diesel. :tooth:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW Z3

Bericht door Niels » 07 sep 2017, 22:21

Ik vond de 2.8 ook niet gretig genoeg voor de Z3 in standaard trim. Best prima hoor allemaal maar dat dat nu de versie is die je moet hebben? Imho niet. De 2.2. ken ik alleen uit de E46 en die lijkt me echt leuk in de Z3. Draait op de snelweg wel toeren maar is wel lekker levendig met de korte eindoverbrenging.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: BMW Z3

Bericht door Jussi » 07 sep 2017, 22:23

2.8 icm spaghetti en cat delete heb ik gehad en dat was echt een dik verschil tov standaard. 0-100 was gelijk met de Z3M en in tussensprintjes moest ie ook niet erg onderdoen.
Ik heb trouwens nog een andere inlaat (M54 330i spruitstuk) met adapter liggen om het plaatje compleet te maken.

Ik heb ook 4 jaar E46 M54B22 gereden en hoe je dat blok nu beter kan vinden, is mij een mysterie. Geen koppel en te weinig top end vermogen om een deuk in een pak boter te slaan. Enige pluspunt was het geluid.
Laatst gewijzigd door Jussi op 07 sep 2017, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW Z3

Bericht door Niels » 07 sep 2017, 22:25

Een Z3M US versie zeker? :lol:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: BMW Z3

Bericht door Jussi » 07 sep 2017, 22:27

Nee, de S50 met 321pk van Tomj hier. :hangloose:

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: BMW Z3

Bericht door DF-user-13935 » 07 sep 2017, 22:31

Jussi schreef: 07 sep 2017, 22:27 Nee, de S50 met 321pk van Tomj hier. :hangloose:
Hier ook in mijn Z3 :wink:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door DF-user-13935 op 07 sep 2017, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW Z3

Bericht door Niels » 07 sep 2017, 22:34

a) Ik zeg nergens dat ik de 2.2 beter vind :wink:
b) mods kunnen de 2.8 veel goeds doen maar je gaat er geen 1,5 seconden naar de 100 mee winnen. Wellicht ben je beter in sprinten dan Tom maar no-way dat de 2.8 aan een S50 kan tippen. In de beleving tot ca. 150km/h ofzo maar ik ging van de Z3-Coupe naar een E36 M3 3.2 en het verschil is echt aanzienlijk.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: BMW Z3

Bericht door Jussi » 07 sep 2017, 22:43

Ah, haters gonna hate. :)

Boven de 100 is een Z3M heer en meester, daar spreek ik me nooit over uit. Maar 0 naar 100 is het gewoon gelijk. Ik heb ook tegen een E36 M3 3.0 gesprint en dat was dezelfde uitkomst.

P.S. Tom is een veul betere chauffeur dan ik.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: BMW Z3

Bericht door Jussi » 07 sep 2017, 22:47

Filmpje bij opgezocht. Even skippen tot 30sec

https://www.youtube.com/watch?v=WTxRUQcRvQk

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW Z3

Bericht door Niels » 07 sep 2017, 22:53

Lijkt me duidelijk, dat gaat redelijk gelijk op tot 6500rpm en dan is het bye-bye en zwaai-zwaai. Natuurlijk moet de M ff op toeren komen maar als Tom niet op de rem had gestaan dan had je em nooit weer gezien. Niettemin, de 2.8 is een aardig blok maar met 7500,- als budget liever een knappe 2.2 dan een vermoeide 2.8

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: BMW Z3

Bericht door DF-user-13935 » 07 sep 2017, 22:54

Afbeelding

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: BMW Z3

Bericht door Jussi » 07 sep 2017, 23:00

Wanneer hij op de rem gaat staan, zijn we al 11 seconden in het filmpje. ;) Ik en Tom hebben die hele avond liggen testen. Het verschil is er zeker, maar het is echt niet alsof de 2.8 zo'n stakker is als wel vaker wordt gezegd.
2.2 staat daar mijlenver vandaan.

Leuke tabel Emi, maar ik heb het zelf kunnen ervaren.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1676
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW Z3

Bericht door Jan-Willem » 07 sep 2017, 23:22

Het lijkt mij ook sterk, een m52b28tu met wat mods zit rond de 220/230pk een Z3M heeft bijna 100pk meer.
Dat verschil is erg groot zelfs van 0-100km/h!

Toch zijn zulke sprintjes lastig als de een iets eerder weg is krijg je al een andere uitkomst.
Tegen het eind van de 2e versnelling pakt die Z3M wel behoorlijk wat meters!

Ik verbaas mij wel over het feit dat de Z3M 165kg zwaarder is :duh:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW Z3

Bericht door Niels » 07 sep 2017, 23:32

Jussi schreef: 07 sep 2017, 23:00 Wanneer hij op de rem gaat staan, zijn we al 11 seconden in het filmpje. ;) Ik en Tom hebben die hele avond liggen testen. Het verschil is er zeker, maar het is echt niet alsof de 2.8 zo'n stakker is als wel vaker wordt gezegd.
2.2 staat daar mijlenver vandaan.

Leuke tabel Emi, maar ik heb het zelf kunnen ervaren.
Je verdraait wel een hoop. Er is niemand hier die zegt dat de 2.8 een stakker is, maar maak het ook niet de meest briljante motor van BMW....not by far namelijk. Het is standaard geen gretige motor, de 2.2 is veel speelser. Sneller? Nee. Beter? Nee. Zuiniger? Nee maar wel moderner, in aanschaf een stukje goedkoper en derhalve (imho) een prima optie om te nemen.

Btw, na 5 sec. vanaf vertrekt haalt ie je al in en dan zit de M bijna aan de 100. Daarna wordt het verschil alleen maar groter. In jouw beleving zijn de verschillen wellicht klein maar als je tijden uitzet aan de snelheid dan ga je verbaast zijn.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW Z3

Bericht door Bert ///M3 » 07 sep 2017, 23:39

Die Z3M rijd die 2.8 finaal zoek.

Met een M3/Z3M heb je meestal in de eerste versnelling wat tractie problemen dus je moet wat voorzichtig zijn met het gas maar je ziet in die video dat hij meteen weg is zo gauw je naar 2 gaat. Dus die zit echt wel sneller op de 100.

Is niet de eerste keer, jaren geleden beweerde de 328i+M50 inlaat brigade ook dat ze de M3's bij konden houden maar ik heb het nog nooit zien gebeuren.

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: BMW Z3

Bericht door Robin » 08 sep 2017, 08:05

Ik heb één keer in de stromende regen hier in 'n Z3M Coupe mogen rijden. Wat 'n geweldig haring in blik TVR gevoel was dat. Maar dan dat je de binnenspiegel niet op schoot had te liggen bij de eerste de beste verkeersheuvel.

Z3M Roadster/Coupé. Prijsvast? Vooral de Roadster is denk ik 'n 'prima' investering??

Jeses, 34500km maar. Mooie daily:)
https://www.premiumclassics.nl/news/774 ... man-Kardon

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: BMW Z3

Bericht door DF-user-13935 » 08 sep 2017, 08:30

Robin schreef: 08 sep 2017, 08:05
Z3M Roadster/Coupé. Prijsvast? Vooral de Roadster is denk ik 'n 'prima' investering??
De coupes zijn in het algemeen duurder want exclusiever.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... =ASCENDING

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] en 158 gasten