BMW Z3

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

BMW Z3

Bericht door WJ » 05 sep 2017, 14:31

Ik weet niet of er al een topic over de Z3 was, zoeken op BMW & Z3 is namelijk niet mogelijk want die woorden komen te vaak voor. :lol:

Anyway, ik zit een beetje rond te kijken naar van alles en nog wat. Zo ook de BMW Z3. De 2.8 is me wat te duur maar de andere 6cilinders zijn best betaalbaar. (2.2 en 2.0 geloof ik?) De 1.9 met 140 pk lijkt me misschien ook wel leuk.

Nog bijzonderheden waar op te letten bij deze auto's? En wat input over het rijden met bv de 1.9?

Bombadil
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: BMW Z3

Bericht door Bombadil » 05 sep 2017, 20:33

Heb zelf een 140pk 1.9. Vind het een leuk ding, voldoende vermogen en ruim beschikbaar.

De kleinere zes cilinders hebben niet veel meer praktisch vermogen, wel mooie sound. De 2.8 en 3.0 zijn (te?) prijzig.
Vind de wagens veel aaibaarder dan de E85 Z4. Die is wel een stuk stiller op de snelweg.
Airco was een optie, goed nadenken of je die wil?

Technisch:
Relatief bullitproof. Simpele E36 techniek met dezelfde problemen.
Volgens mij kan het M3 uitscheuren van het dif ook bij de sterkere Z3`s voorkomen. Kofferbak checken is altijd een goed idee.
Na veel jaren zal de Vanos wel toe zijn aan een revisie.
Staat kap, zeker het plastic ruitje. Nieuwe kap gemonteerd is iets van 700 euro, de betere kappen 900.
Raammechnieken zijn vaak gaar. Wordt standaard gemaskeerd met WD40 spuiten.
Stoelen hebben wat speling ivm uitgedroogde rubbers (schuiven bij remmen/ optrekken). Relatief simpel op te lossen.
Verder zijn het auto`s van 20 jaar oud dus de geijkte dingen

Edit: hardtopvoorbereiding is een optie, even opletten als je een hardtop wil kopen. Onderdelen kosten iets van 250 euro dacht ik los.
Laatst gewijzigd door Bombadil op 08 sep 2017, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1078
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: BMW Z3

Bericht door bartb » 05 sep 2017, 21:32

Misschien niet geheel onbelangrijk, waar wil je de auto voor gaan gebruiken?

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: BMW Z3

Bericht door Macboy » 06 sep 2017, 00:16

Ja toch ook belachelijk dat je met phppB niet kan zoeken met woorden met 2 of 3 letters....

Lekker handig op een autoforum :)

E60 M5
Berichten: 1000
Lid geworden op: 11 nov 2006, 21:23

Re: BMW Z3

Bericht door E60 M5 » 06 sep 2017, 01:15

Macboy schreef: 06 sep 2017, 00:16 Ja toch ook belachelijk dat je met phppB niet kan zoeken met woorden met 2 of 3 letters....

Lekker handig op een autoforum :)
In google het volgende plakken:

z3 site:driving-fun.com





https://www.google.co.uk/search?q=z3+si ... ent=safari

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: BMW Z3

Bericht door Macboy » 06 sep 2017, 09:00

Ook gewoon een eigen post meteen bovenaan :)

Maar dank voor de tip !

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1676
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW Z3

Bericht door Jan-Willem » 06 sep 2017, 18:58

Wat is je budget?
Wil je een pre facelift of facelift?

Ondanks dat mijn 2.8 echt heel goed loopt kan het onderstel echt veel meer hebben.
Zelfs in de regen kan je aardig gek doen met asc+t uit de auto breekt niet snel uit en als die het doet corrigeer je hem makkelijk.

Ik zou niet minder vermogen willen hebben en al helemaal geen 4 cilinder.
Die M42's en M44's hebben amper koppel pas als je ze compleet door trapt komt het een beetje vooruit.
De 8v hebben iets meer koppel onderin maar trekken geen knakworst van tafel.

De 2.0 en 2.2 hebben wel iets meer pit maar zijn net zo duur in onderhoud en brandstof als de 2.8 en 3.0

Een bekende van mij heeft een hele mooie 1.9 8v maar hij vond mijn Z3 2.8 zoveel mooier rijden, het geluid en het koppel maakt de beleving echt helemaal anders.

Dan nog het optische gedeelte van de pre facelift 2.8, widebody, breedset, uitgebreid leer pakket, standaard airco en een standaard sperdiff.

Ik weet niet waar je vandaan komt maar je bent welkom voor een bakje koffie en een stuk mee rijden :thumbup:


Hier nog wat aankooptips
http://www.z3forum.nl/forums/topic/1095 ... verzameld/

Bombadil
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: BMW Z3

Bericht door Bombadil » 06 sep 2017, 21:06

Ik persoonlijk vind de Z3 geen auto die veel vermogen nodig heeft om lol mee te hebben, i.t.t. de Z4. De vraag van Bartb; welk doel is essentieel; wil je open cruisen en een bocht pakken of op Zandvoort knallen?
Jan-Willem schreef: 06 sep 2017, 18:58 Ik zou niet minder vermogen willen hebben en al helemaal geen 4 cilinder.
Die M42's en M44's hebben amper koppel pas als je ze compleet door trapt komt het een beetje vooruit.
Das toch gek; de M44 heeft met 180 Nm slechts 10 Nm koppel minder dan de 2.0 zes cilinder.
M44 is gewoon een heel mooi blok wat perfect past bij het lage gewicht van een Z3. In een zware E39, E38 geef ik je helemaal gelijk; dan begint het rollen pas bij 3.0
Laatst gewijzigd door Bombadil op 06 sep 2017, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: BMW Z3

Bericht door Joop » 06 sep 2017, 21:47

Die 2.0 R6 zou ik geeneens overwegen eerlijk gezegd. Juist om de reden die hierboven genoemd worden, of je moet 'm enkel en alleen om de zescilinder roffel overwegen en niet geven om snelheid. De 1.9 4 cyl is in de praktijk gewoon net zo vlot als de 2.0 R6.

En qua onderhoud maakt het ook niets tov de 2.2/2.8/3.0 R6

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1676
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW Z3

Bericht door Jan-Willem » 06 sep 2017, 22:15

Bombadil schreef: 06 sep 2017, 21:06 Ik persoonlijk vind de Z3 geen auto die veel vermogen nodig heeft om lol mee te hebben, i.t.t. de Z4. De vraag van Bartb; welk doel is essentieel; wil je open cruisen en een bocht pakken of op Zandvoort knallen?
Jan-Willem schreef: 06 sep 2017, 18:58 Ik zou niet minder vermogen willen hebben en al helemaal geen 4 cilinder.
Die M42's en M44's hebben amper koppel pas als je ze compleet door trapt komt het een beetje vooruit.
Das toch gek; de M44 heeft met 180 Nm slechts 10 Nm koppel minder dan de 2.0 zes cilinder.
M44 is gewoon een heel mooi blok wat perfect past bij het lage gewicht van een Z3. In een zware E39, E39 geef ik je helemaal gelijk; dan begint het rollen pas bij 3.0
De M4419 is waarschijnlijk aan koppel superieur aan de M52B20.
Ook kwa verbruik en kwa snelheid zal het niet veel schelen.
Ik heb zelf een e30 318iS met remus einddemper en powerfilter en een originele 318ti gehad.

Toch zou ik de M52B20 altijd verkiezen boven de M42's en M44's ook al zuipen ze als een grote en zijn ze niet bijzonder snel.
Ik vind ze persoonlijk het beste klinken van de non-///M 6 cilinders!

De 4 cilinders klinken als een natte scheet in een regen ton, vooral vermoeiend op lange afstanden dat onzettend irritante gejengel.
Met een iets langer diff werd het ook niet veel beter.

Er zit trouwens 17kg verschil in een kale M4419 en een M52B20.
Natuurlijk is het gewicht wel verdeelt bij de 4 pitter maar ik vraag me af of je iets van merkt op straat.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: BMW Z3

Bericht door Jussi » 06 sep 2017, 22:31

Gewoon gaan voor de 2.8. Hoeveel kan het schelen qua prijs?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW Z3

Bericht door Niels » 07 sep 2017, 00:09

Gewoon een nette scoren. Zoeken, rijden en kopen :df:

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: BMW Z3

Bericht door smiley » 07 sep 2017, 00:20


Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW Z3

Bericht door Niels » 07 sep 2017, 00:34


Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: BMW Z3

Bericht door WJ » 07 sep 2017, 11:10

De 2.8 is zo'n 50~100% duurder als je hem vergelijkt met een 1.9 in goede staat.
Het budget zou zo'n 7500 zijn. Maar ben echt gewoon een beetje aan het rondkijken, niet alleen naar een Z3 maar naar van alles. (ook bijvoorbeeld naar een Corrado Vr6, een G60 was mijn eerste auto dus lekker nostalgisch :P )

HHet hoeft niet hard te gaan (daar is het budget niet voor), het circuit kom ik niet op, rijksweg heb ik ook wel gezien dus gewoon binnendoorwegen enzo en daar heb je niet veel vermogen voor nodig om fun te hebben, alleen een goed onderstel. :) Maar die/een 6cilinder doet wel een hoop voor de beleving natuurlijk, dus wie weet.

Airco zou eigenlijk wel een must zijn
Een vriend van mij gaat altijd mee, die heeft heel lang in de autoschades gezeten dus die trekt zo'n wagen binnenstebuiten. Kan je die diff problemen gelijk zien als je de bekleding omhoog trek in de kofferbak, of moet je er onder hangen?
Laatst gewijzigd door WJ op 07 sep 2017, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: BMW Z3

Bericht door Tom » 07 sep 2017, 11:14

Ik heb ervaring met de 1.9 en 2.2. Die 2.2 is wel een heel fijn blok. 170pk geloof ik.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: BMW Z3

Bericht door WJ » 07 sep 2017, 11:15

2.2 Heb ik ook paar keer voorbij zien komen, die zijn relatief gunstig geprijst ook. Waarschijnlijk omdat iedereen die voor de 6cilinder gaat de 2.8 wil?

edit; het enige waar ik bij een cabrio tegenop ziet is het buitenstallen. Weer en wind 24/7 op die kap, dus een hardtop erbij is misschien een must?

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: BMW Z3

Bericht door Tom » 07 sep 2017, 11:32

Mijn cabrio's hebben altijd buiten gestaan. Is geen probleem. Fabrikanten kunnen zo'n auto niet in de showroom zetten als ie niet tegen weer/wind kan ;) Er komt alleen groene aanslag op de kap, dus een keer of twee met groene zeep en een borstel om dat eraf te krijgen.
Had wel relatief nieuwere cabrio's.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW Z3

Bericht door Arthur » 07 sep 2017, 11:38

De mijne staat ook 6 maanden vh jaar buiten. En ondanks dat dat de mooie maanden zouden moeten zijn is het hier toch heel vaak nat.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW Z3

Bericht door Niels » 07 sep 2017, 13:15

Liever een hele knappe Corrado VR6 dan een Z3 1.9 imho. Wat een geweldige auto vond ik dat en wat een potentiële klassieker! De mijne heb ik in 2005 verkocht en is nog steeds in bezit van dezelfde eigenaar. Zou ik zo weer als hobby auto nemen.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: BMW Z3

Bericht door WJ » 07 sep 2017, 15:02

De Corrado en VR6 motor heb ik beide een zwak voor, hehe.
Denk wel dat ik daarvoor echt in Duitsland moet shoppen, in NL zijn ze compleet aangepast (en vaak niet op de goede manier) voor teveel centjes of eentje die letterlijk weg staat te roesten.

Maar als ik op Mobile.de kijk staan er daar in totaal zelfs maar een stuk of 40 tekoop. :o

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW Z3

Bericht door Arthur » 07 sep 2017, 15:10

Hoeveel ben je d'r nodig dan?
:-)

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: BMW Z3

Bericht door Str8Six » 07 sep 2017, 15:39

Heb voor dezelfde keuze gestaan bij de e46. Eerst een 318i(m43) gereden, deze is vrij antiek, saai en klinkt matig. Verbruik is ookniet echt weinig, maar het blijft wel heel.

Toen de keuze gemaakt om een 6cilinder coupé te rijden, en heb toen de 2.2 genomen. Rijdt erg prettig, klinkt goed, maar verbruikt niet minder dan de 2.5/3.0(m54) en 2.8(m52) .

Qua onderhoud maakt het bij de M54 inderdaad niet uit(Olieverbruik/DISA/VANOS/Sensoren etc). Bijna alles om het blok is gelijk(2.2/2.5/3.0), waarbij de slag langer is van de 2.5 en 3.0. Verbruik is ook redelijk gelijk, behalve dat de 3.0 natuurlijk aanzienlijk meer koppel heeft en je deze dus wat rustiger kan rijden voor dezelfde snelheid.

Als ik nu voor de keuze zou staan zou ik echter kiezen voor de 2.8(M52). Sound is iets minder spectaculair dan bovenstaande versies, maar dit is natuurlijk wel te verhelpen met wat kleine aanpassingen. Blijft vooral wat beter heel, en olieverbruik is zeer zeldzaam.

Als je maar een klein aantal KM's per jaar rijdt zou ik gewoon kiezen voor de auto die je vind voor een leuke prijs, alle 6-cilinders klinken goed, de 1 gaat gewoon wat harder dan de andere. Enige die ik echt zou overslaan is de 2.0.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: BMW Z3

Bericht door Robin Hartog » 07 sep 2017, 15:49

Ik kan het mis hebben hoor, maar ik vond de M52B28 uit mijn Touring een heerlijk blok, maar het lijkt me juist niet het juiste blok voor een Z3? Zou denk ik persoonlijk liever een 2.2 hebben in een Z3. Maar goed, kan het mis hebben.

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: BMW Z3

Bericht door Str8Six » 07 sep 2017, 16:01

Jaa daar heb je wellicht een punt. Ik zat in mijn hoofd nog met mijn eigen e46 zoektocht. Denk dat de 2.2 voor de Z3 inderdaad net zo leuk rijdt. Liever een wat fellere motor dan een koppelmotor dan.

Als ik zo rondkijk op internet zit je met 7500,- wel aan de onderkant van markt 6-cilinders(veel rechtsgestuurd of schade/3ton gelopen). Rond de 10 koop je al een hele nette met acceptabele KM-stand(rond de 150k).
Zoiets:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... ANUAL_GEAR

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], S-RS en 148 gasten