BMW Z3
- WJ
- Berichten: 11740
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
BMW Z3
Ik weet niet of er al een topic over de Z3 was, zoeken op BMW & Z3 is namelijk niet mogelijk want die woorden komen te vaak voor.
Anyway, ik zit een beetje rond te kijken naar van alles en nog wat. Zo ook de BMW Z3. De 2.8 is me wat te duur maar de andere 6cilinders zijn best betaalbaar. (2.2 en 2.0 geloof ik?) De 1.9 met 140 pk lijkt me misschien ook wel leuk.
Nog bijzonderheden waar op te letten bij deze auto's? En wat input over het rijden met bv de 1.9?
Anyway, ik zit een beetje rond te kijken naar van alles en nog wat. Zo ook de BMW Z3. De 2.8 is me wat te duur maar de andere 6cilinders zijn best betaalbaar. (2.2 en 2.0 geloof ik?) De 1.9 met 140 pk lijkt me misschien ook wel leuk.
Nog bijzonderheden waar op te letten bij deze auto's? En wat input over het rijden met bv de 1.9?
-
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53
Re: BMW Z3
Heb zelf een 140pk 1.9. Vind het een leuk ding, voldoende vermogen en ruim beschikbaar.
De kleinere zes cilinders hebben niet veel meer praktisch vermogen, wel mooie sound. De 2.8 en 3.0 zijn (te?) prijzig.
Vind de wagens veel aaibaarder dan de E85 Z4. Die is wel een stuk stiller op de snelweg.
Airco was een optie, goed nadenken of je die wil?
Technisch:
Relatief bullitproof. Simpele E36 techniek met dezelfde problemen.
Volgens mij kan het M3 uitscheuren van het dif ook bij de sterkere Z3`s voorkomen. Kofferbak checken is altijd een goed idee.
Na veel jaren zal de Vanos wel toe zijn aan een revisie.
Staat kap, zeker het plastic ruitje. Nieuwe kap gemonteerd is iets van 700 euro, de betere kappen 900.
Raammechnieken zijn vaak gaar. Wordt standaard gemaskeerd met WD40 spuiten.
Stoelen hebben wat speling ivm uitgedroogde rubbers (schuiven bij remmen/ optrekken). Relatief simpel op te lossen.
Verder zijn het auto`s van 20 jaar oud dus de geijkte dingen
Edit: hardtopvoorbereiding is een optie, even opletten als je een hardtop wil kopen. Onderdelen kosten iets van 250 euro dacht ik los.
De kleinere zes cilinders hebben niet veel meer praktisch vermogen, wel mooie sound. De 2.8 en 3.0 zijn (te?) prijzig.
Vind de wagens veel aaibaarder dan de E85 Z4. Die is wel een stuk stiller op de snelweg.
Airco was een optie, goed nadenken of je die wil?
Technisch:
Relatief bullitproof. Simpele E36 techniek met dezelfde problemen.
Volgens mij kan het M3 uitscheuren van het dif ook bij de sterkere Z3`s voorkomen. Kofferbak checken is altijd een goed idee.
Na veel jaren zal de Vanos wel toe zijn aan een revisie.
Staat kap, zeker het plastic ruitje. Nieuwe kap gemonteerd is iets van 700 euro, de betere kappen 900.
Raammechnieken zijn vaak gaar. Wordt standaard gemaskeerd met WD40 spuiten.
Stoelen hebben wat speling ivm uitgedroogde rubbers (schuiven bij remmen/ optrekken). Relatief simpel op te lossen.
Verder zijn het auto`s van 20 jaar oud dus de geijkte dingen
Edit: hardtopvoorbereiding is een optie, even opletten als je een hardtop wil kopen. Onderdelen kosten iets van 250 euro dacht ik los.
Laatst gewijzigd door Bombadil op 08 sep 2017, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- bartb
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
- Locatie: Friesland
Re: BMW Z3
Misschien niet geheel onbelangrijk, waar wil je de auto voor gaan gebruiken?
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: BMW Z3
Ja toch ook belachelijk dat je met phppB niet kan zoeken met woorden met 2 of 3 letters....
Lekker handig op een autoforum
Lekker handig op een autoforum
-
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 11 nov 2006, 21:23
Re: BMW Z3
In google het volgende plakken:
z3 site:driving-fun.com
https://www.google.co.uk/search?q=z3+si ... ent=safari
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: BMW Z3
Ook gewoon een eigen post meteen bovenaan
Maar dank voor de tip !
Maar dank voor de tip !
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: BMW Z3
Wat is je budget?
Wil je een pre facelift of facelift?
Ondanks dat mijn 2.8 echt heel goed loopt kan het onderstel echt veel meer hebben.
Zelfs in de regen kan je aardig gek doen met asc+t uit de auto breekt niet snel uit en als die het doet corrigeer je hem makkelijk.
Ik zou niet minder vermogen willen hebben en al helemaal geen 4 cilinder.
Die M42's en M44's hebben amper koppel pas als je ze compleet door trapt komt het een beetje vooruit.
De 8v hebben iets meer koppel onderin maar trekken geen knakworst van tafel.
De 2.0 en 2.2 hebben wel iets meer pit maar zijn net zo duur in onderhoud en brandstof als de 2.8 en 3.0
Een bekende van mij heeft een hele mooie 1.9 8v maar hij vond mijn Z3 2.8 zoveel mooier rijden, het geluid en het koppel maakt de beleving echt helemaal anders.
Dan nog het optische gedeelte van de pre facelift 2.8, widebody, breedset, uitgebreid leer pakket, standaard airco en een standaard sperdiff.
Ik weet niet waar je vandaan komt maar je bent welkom voor een bakje koffie en een stuk mee rijden
Hier nog wat aankooptips
http://www.z3forum.nl/forums/topic/1095 ... verzameld/
Wil je een pre facelift of facelift?
Ondanks dat mijn 2.8 echt heel goed loopt kan het onderstel echt veel meer hebben.
Zelfs in de regen kan je aardig gek doen met asc+t uit de auto breekt niet snel uit en als die het doet corrigeer je hem makkelijk.
Ik zou niet minder vermogen willen hebben en al helemaal geen 4 cilinder.
Die M42's en M44's hebben amper koppel pas als je ze compleet door trapt komt het een beetje vooruit.
De 8v hebben iets meer koppel onderin maar trekken geen knakworst van tafel.
De 2.0 en 2.2 hebben wel iets meer pit maar zijn net zo duur in onderhoud en brandstof als de 2.8 en 3.0
Een bekende van mij heeft een hele mooie 1.9 8v maar hij vond mijn Z3 2.8 zoveel mooier rijden, het geluid en het koppel maakt de beleving echt helemaal anders.
Dan nog het optische gedeelte van de pre facelift 2.8, widebody, breedset, uitgebreid leer pakket, standaard airco en een standaard sperdiff.
Ik weet niet waar je vandaan komt maar je bent welkom voor een bakje koffie en een stuk mee rijden
Hier nog wat aankooptips
http://www.z3forum.nl/forums/topic/1095 ... verzameld/
-
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53
Re: BMW Z3
Ik persoonlijk vind de Z3 geen auto die veel vermogen nodig heeft om lol mee te hebben, i.t.t. de Z4. De vraag van Bartb; welk doel is essentieel; wil je open cruisen en een bocht pakken of op Zandvoort knallen?
M44 is gewoon een heel mooi blok wat perfect past bij het lage gewicht van een Z3. In een zware E39, E38 geef ik je helemaal gelijk; dan begint het rollen pas bij 3.0
Das toch gek; de M44 heeft met 180 Nm slechts 10 Nm koppel minder dan de 2.0 zes cilinder.Jan-Willem schreef: ↑06 sep 2017, 18:58 Ik zou niet minder vermogen willen hebben en al helemaal geen 4 cilinder.
Die M42's en M44's hebben amper koppel pas als je ze compleet door trapt komt het een beetje vooruit.
M44 is gewoon een heel mooi blok wat perfect past bij het lage gewicht van een Z3. In een zware E39, E38 geef ik je helemaal gelijk; dan begint het rollen pas bij 3.0
Laatst gewijzigd door Bombadil op 06 sep 2017, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- Joop
- Berichten: 8891
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: BMW Z3
Die 2.0 R6 zou ik geeneens overwegen eerlijk gezegd. Juist om de reden die hierboven genoemd worden, of je moet 'm enkel en alleen om de zescilinder roffel overwegen en niet geven om snelheid. De 1.9 4 cyl is in de praktijk gewoon net zo vlot als de 2.0 R6.
En qua onderhoud maakt het ook niets tov de 2.2/2.8/3.0 R6
En qua onderhoud maakt het ook niets tov de 2.2/2.8/3.0 R6
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: BMW Z3
De M4419 is waarschijnlijk aan koppel superieur aan de M52B20.Bombadil schreef: ↑06 sep 2017, 21:06 Ik persoonlijk vind de Z3 geen auto die veel vermogen nodig heeft om lol mee te hebben, i.t.t. de Z4. De vraag van Bartb; welk doel is essentieel; wil je open cruisen en een bocht pakken of op Zandvoort knallen?
Das toch gek; de M44 heeft met 180 Nm slechts 10 Nm koppel minder dan de 2.0 zes cilinder.Jan-Willem schreef: ↑06 sep 2017, 18:58 Ik zou niet minder vermogen willen hebben en al helemaal geen 4 cilinder.
Die M42's en M44's hebben amper koppel pas als je ze compleet door trapt komt het een beetje vooruit.
M44 is gewoon een heel mooi blok wat perfect past bij het lage gewicht van een Z3. In een zware E39, E39 geef ik je helemaal gelijk; dan begint het rollen pas bij 3.0
Ook kwa verbruik en kwa snelheid zal het niet veel schelen.
Ik heb zelf een e30 318iS met remus einddemper en powerfilter en een originele 318ti gehad.
Toch zou ik de M52B20 altijd verkiezen boven de M42's en M44's ook al zuipen ze als een grote en zijn ze niet bijzonder snel.
Ik vind ze persoonlijk het beste klinken van de non-///M 6 cilinders!
De 4 cilinders klinken als een natte scheet in een regen ton, vooral vermoeiend op lange afstanden dat onzettend irritante gejengel.
Met een iets langer diff werd het ook niet veel beter.
Er zit trouwens 17kg verschil in een kale M4419 en een M52B20.
Natuurlijk is het gewicht wel verdeelt bij de 4 pitter maar ik vraag me af of je iets van merkt op straat.
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: BMW Z3
Gewoon gaan voor de 2.8. Hoeveel kan het schelen qua prijs?
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW Z3
Gewoon een nette scoren. Zoeken, rijden en kopen
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9101
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: BMW Z3
Dit is wel een leuke.
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... uniek.html
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... uniek.html
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- WJ
- Berichten: 11740
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: BMW Z3
De 2.8 is zo'n 50~100% duurder als je hem vergelijkt met een 1.9 in goede staat.
Het budget zou zo'n 7500 zijn. Maar ben echt gewoon een beetje aan het rondkijken, niet alleen naar een Z3 maar naar van alles. (ook bijvoorbeeld naar een Corrado Vr6, een G60 was mijn eerste auto dus lekker nostalgisch )
HHet hoeft niet hard te gaan (daar is het budget niet voor), het circuit kom ik niet op, rijksweg heb ik ook wel gezien dus gewoon binnendoorwegen enzo en daar heb je niet veel vermogen voor nodig om fun te hebben, alleen een goed onderstel. Maar die/een 6cilinder doet wel een hoop voor de beleving natuurlijk, dus wie weet.
Airco zou eigenlijk wel een must zijn
Een vriend van mij gaat altijd mee, die heeft heel lang in de autoschades gezeten dus die trekt zo'n wagen binnenstebuiten. Kan je die diff problemen gelijk zien als je de bekleding omhoog trek in de kofferbak, of moet je er onder hangen?
Het budget zou zo'n 7500 zijn. Maar ben echt gewoon een beetje aan het rondkijken, niet alleen naar een Z3 maar naar van alles. (ook bijvoorbeeld naar een Corrado Vr6, een G60 was mijn eerste auto dus lekker nostalgisch )
HHet hoeft niet hard te gaan (daar is het budget niet voor), het circuit kom ik niet op, rijksweg heb ik ook wel gezien dus gewoon binnendoorwegen enzo en daar heb je niet veel vermogen voor nodig om fun te hebben, alleen een goed onderstel. Maar die/een 6cilinder doet wel een hoop voor de beleving natuurlijk, dus wie weet.
Airco zou eigenlijk wel een must zijn
Een vriend van mij gaat altijd mee, die heeft heel lang in de autoschades gezeten dus die trekt zo'n wagen binnenstebuiten. Kan je die diff problemen gelijk zien als je de bekleding omhoog trek in de kofferbak, of moet je er onder hangen?
Laatst gewijzigd door WJ op 07 sep 2017, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 21725
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: BMW Z3
Ik heb ervaring met de 1.9 en 2.2. Die 2.2 is wel een heel fijn blok. 170pk geloof ik.
- WJ
- Berichten: 11740
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: BMW Z3
2.2 Heb ik ook paar keer voorbij zien komen, die zijn relatief gunstig geprijst ook. Waarschijnlijk omdat iedereen die voor de 6cilinder gaat de 2.8 wil?
edit; het enige waar ik bij een cabrio tegenop ziet is het buitenstallen. Weer en wind 24/7 op die kap, dus een hardtop erbij is misschien een must?
edit; het enige waar ik bij een cabrio tegenop ziet is het buitenstallen. Weer en wind 24/7 op die kap, dus een hardtop erbij is misschien een must?
-
- Berichten: 21725
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: BMW Z3
Mijn cabrio's hebben altijd buiten gestaan. Is geen probleem. Fabrikanten kunnen zo'n auto niet in de showroom zetten als ie niet tegen weer/wind kan Er komt alleen groene aanslag op de kap, dus een keer of twee met groene zeep en een borstel om dat eraf te krijgen.
Had wel relatief nieuwere cabrio's.
Had wel relatief nieuwere cabrio's.
- Arthur
- Berichten: 39725
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW Z3
De mijne staat ook 6 maanden vh jaar buiten. En ondanks dat dat de mooie maanden zouden moeten zijn is het hier toch heel vaak nat.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW Z3
Liever een hele knappe Corrado VR6 dan een Z3 1.9 imho. Wat een geweldige auto vond ik dat en wat een potentiële klassieker! De mijne heb ik in 2005 verkocht en is nog steeds in bezit van dezelfde eigenaar. Zou ik zo weer als hobby auto nemen.
- WJ
- Berichten: 11740
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: BMW Z3
De Corrado en VR6 motor heb ik beide een zwak voor, hehe.
Denk wel dat ik daarvoor echt in Duitsland moet shoppen, in NL zijn ze compleet aangepast (en vaak niet op de goede manier) voor teveel centjes of eentje die letterlijk weg staat te roesten.
Maar als ik op Mobile.de kijk staan er daar in totaal zelfs maar een stuk of 40 tekoop. :o
Denk wel dat ik daarvoor echt in Duitsland moet shoppen, in NL zijn ze compleet aangepast (en vaak niet op de goede manier) voor teveel centjes of eentje die letterlijk weg staat te roesten.
Maar als ik op Mobile.de kijk staan er daar in totaal zelfs maar een stuk of 40 tekoop. :o
- Arthur
- Berichten: 39725
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW Z3
Hoeveel ben je d'r nodig dan?
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW Z3
Heb voor dezelfde keuze gestaan bij de e46. Eerst een 318i(m43) gereden, deze is vrij antiek, saai en klinkt matig. Verbruik is ookniet echt weinig, maar het blijft wel heel.
Toen de keuze gemaakt om een 6cilinder coupé te rijden, en heb toen de 2.2 genomen. Rijdt erg prettig, klinkt goed, maar verbruikt niet minder dan de 2.5/3.0(m54) en 2.8(m52) .
Qua onderhoud maakt het bij de M54 inderdaad niet uit(Olieverbruik/DISA/VANOS/Sensoren etc). Bijna alles om het blok is gelijk(2.2/2.5/3.0), waarbij de slag langer is van de 2.5 en 3.0. Verbruik is ook redelijk gelijk, behalve dat de 3.0 natuurlijk aanzienlijk meer koppel heeft en je deze dus wat rustiger kan rijden voor dezelfde snelheid.
Als ik nu voor de keuze zou staan zou ik echter kiezen voor de 2.8(M52). Sound is iets minder spectaculair dan bovenstaande versies, maar dit is natuurlijk wel te verhelpen met wat kleine aanpassingen. Blijft vooral wat beter heel, en olieverbruik is zeer zeldzaam.
Als je maar een klein aantal KM's per jaar rijdt zou ik gewoon kiezen voor de auto die je vind voor een leuke prijs, alle 6-cilinders klinken goed, de 1 gaat gewoon wat harder dan de andere. Enige die ik echt zou overslaan is de 2.0.
Toen de keuze gemaakt om een 6cilinder coupé te rijden, en heb toen de 2.2 genomen. Rijdt erg prettig, klinkt goed, maar verbruikt niet minder dan de 2.5/3.0(m54) en 2.8(m52) .
Qua onderhoud maakt het bij de M54 inderdaad niet uit(Olieverbruik/DISA/VANOS/Sensoren etc). Bijna alles om het blok is gelijk(2.2/2.5/3.0), waarbij de slag langer is van de 2.5 en 3.0. Verbruik is ook redelijk gelijk, behalve dat de 3.0 natuurlijk aanzienlijk meer koppel heeft en je deze dus wat rustiger kan rijden voor dezelfde snelheid.
Als ik nu voor de keuze zou staan zou ik echter kiezen voor de 2.8(M52). Sound is iets minder spectaculair dan bovenstaande versies, maar dit is natuurlijk wel te verhelpen met wat kleine aanpassingen. Blijft vooral wat beter heel, en olieverbruik is zeer zeldzaam.
Als je maar een klein aantal KM's per jaar rijdt zou ik gewoon kiezen voor de auto die je vind voor een leuke prijs, alle 6-cilinders klinken goed, de 1 gaat gewoon wat harder dan de andere. Enige die ik echt zou overslaan is de 2.0.
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
- Contacteer:
Re: BMW Z3
Ik kan het mis hebben hoor, maar ik vond de M52B28 uit mijn Touring een heerlijk blok, maar het lijkt me juist niet het juiste blok voor een Z3? Zou denk ik persoonlijk liever een 2.2 hebben in een Z3. Maar goed, kan het mis hebben.
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW Z3
Jaa daar heb je wellicht een punt. Ik zat in mijn hoofd nog met mijn eigen e46 zoektocht. Denk dat de 2.2 voor de Z3 inderdaad net zo leuk rijdt. Liever een wat fellere motor dan een koppelmotor dan.
Als ik zo rondkijk op internet zit je met 7500,- wel aan de onderkant van markt 6-cilinders(veel rechtsgestuurd of schade/3ton gelopen). Rond de 10 koop je al een hele nette met acceptabele KM-stand(rond de 150k).
Zoiets:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... ANUAL_GEAR
Als ik zo rondkijk op internet zit je met 7500,- wel aan de onderkant van markt 6-cilinders(veel rechtsgestuurd of schade/3ton gelopen). Rond de 10 koop je al een hele nette met acceptabele KM-stand(rond de 150k).
Zoiets:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... ANUAL_GEAR
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: bleu_dust en 170 gasten