Wanneer komen de rest van de foto's?
BMW Z3
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: BMW Z3
Het zijn altijd gevoelige snaren die geraakt worden bij de M brigade.Niels schreef: ↑07 sep 2017, 23:32Je verdraait wel een hoop. Er is niemand hier die zegt dat de 2.8 een stakker is, maar maak het ook niet de meest briljante motor van BMW....not by far namelijk. Het is standaard geen gretige motor, de 2.2 is veel speelser. Sneller? Nee. Beter? Nee. Zuiniger? Nee maar wel moderner, in aanschaf een stukje goedkoper en derhalve (imho) een prima optie om te nemen.Jussi schreef: ↑07 sep 2017, 23:00 Wanneer hij op de rem gaat staan, zijn we al 11 seconden in het filmpje. Ik en Tom hebben die hele avond liggen testen. Het verschil is er zeker, maar het is echt niet alsof de 2.8 zo'n stakker is als wel vaker wordt gezegd.
2.2 staat daar mijlenver vandaan.
Leuke tabel Emi, maar ik heb het zelf kunnen ervaren.
Btw, na 5 sec. vanaf vertrekt haalt ie je al in en dan zit de M bijna aan de 100. Daarna wordt het verschil alleen maar groter. In jouw beleving zijn de verschillen wellicht klein maar als je tijden uitzet aan de snelheid dan ga je verbaast zijn.
Voor alle duidelijkheid:
De M is stukken sneller
De M haalt mij altijd in
De M is boven de 100 helemaal weg.
Tuurlijk is de M50B28 maar een kutmotortje tegenover een S5X.
Wat zei ik? Naar de 100 is het gelijk en in tussensprintjes (70-120) moet de M ook serieus werken. Tractieproblemen of niet, even op adem komen of niet, we zijn boven de 100 wanneer hij voorbij komt. Daar ging het om, en alleen maar daar om. Is het daarom een geduchte tegenstander voor een S5X? Nee, absoluut niet. Het is alleen geen stakker en het beste wat je uit de reeks kan hebben buiten de 3.0.
De 2.2 deed in de E46 bijna 10s naar de 100. Dat die oliezuiper (zuigerveren, disa, LMM, lambdas, klepstelen, etc.) als het betere blok wordt beschouwd, is mij een raadsel.
P.S. Als Emi= Emilio dan heeft die wel een van de mooiste M Coupes van de lage landen.
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW Z3
Verschil tussen de 2.2 en 2.8(23pk) is een stuk kleiner dan tussen de 2.8 en de M.
Olie is vaak vooral de carterventilatie die een keer verstopt raakt, bij het grootste deel van de mensen is het dan opgelost.
Het is niet het betere blok, ik zou ook altijd de 2.8 kiezen als dat kon. Maar voor het budget wat in het begin wordt genoemd, kun je beter een nette 2.2 halen. Het verschil in aanschafprijs is aanzienlijk.
Olie is vaak vooral de carterventilatie die een keer verstopt raakt, bij het grootste deel van de mensen is het dan opgelost.
Het is niet het betere blok, ik zou ook altijd de 2.8 kiezen als dat kon. Maar voor het budget wat in het begin wordt genoemd, kun je beter een nette 2.2 halen. Het verschil in aanschafprijs is aanzienlijk.
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW Z3
Hier haak ik wel even op in, want ik ben wel een beetje een ervaringsdeskundige.
Kocht op m'n 18e met al m'n spaarcenten een 1.9 automaat pre-facelift, 140PK versie dus. Wat een heerlijke auto. Ongelofelijk veel km's mee gemaakt en geen enkel defect gehad. Heerlijk!
Na een paar jaar verkocht aan een andere liefhebber om een 2.8 single vanos (pre-faclift ook dus M52B28) te kopen. Deze wagen staat te koop! Ik kocht die wagen van de 2e eigenaar, een KLM captain, en heb 'm zelf HE-LE-MAAL gefinetuned: motor, uitlaat, alles heeft fikse upgrades gehad, er is waarschijnlijk voor 10K+ in die wagen gegaan aan onderdelen, respray, de hele mikmak... En hier staat hij!
https://link.marktplaats.nl/m1192581138
Is dat niet iets voor je?
De huidige eigenaar is ook een liefhebber en rijdt ook een Z4 Coupé, had een Z3 Coupé en meerdere andere BMW's.
Ik heb uiteindelijk deze 2.8 weggedaan omdat ik voor de Z3M ging. Ben daar nu heel blij mee, want het is echt een ander slag wagen. Echter, als ik heel eerlijk ben... De 1.9 was de lekkerste 'cruise' auto. Rustig, vlot, genoeg koppel in het hele bereik. De automaat wordt doorgaans flink bekritiseerd, maar die is gewoon gemaakt om mee te cruisen. Mocht je iets snellers en spartaanser willen, koop dan bovenstaande 2.8 en bouw er een handbak in haha. Dat ding had 240pk, heb ik op meerdere testbanken laten controleren. Klinkt overigens bizar goed!
Kocht op m'n 18e met al m'n spaarcenten een 1.9 automaat pre-facelift, 140PK versie dus. Wat een heerlijke auto. Ongelofelijk veel km's mee gemaakt en geen enkel defect gehad. Heerlijk!
Na een paar jaar verkocht aan een andere liefhebber om een 2.8 single vanos (pre-faclift ook dus M52B28) te kopen. Deze wagen staat te koop! Ik kocht die wagen van de 2e eigenaar, een KLM captain, en heb 'm zelf HE-LE-MAAL gefinetuned: motor, uitlaat, alles heeft fikse upgrades gehad, er is waarschijnlijk voor 10K+ in die wagen gegaan aan onderdelen, respray, de hele mikmak... En hier staat hij!
https://link.marktplaats.nl/m1192581138
Is dat niet iets voor je?
De huidige eigenaar is ook een liefhebber en rijdt ook een Z4 Coupé, had een Z3 Coupé en meerdere andere BMW's.
Ik heb uiteindelijk deze 2.8 weggedaan omdat ik voor de Z3M ging. Ben daar nu heel blij mee, want het is echt een ander slag wagen. Echter, als ik heel eerlijk ben... De 1.9 was de lekkerste 'cruise' auto. Rustig, vlot, genoeg koppel in het hele bereik. De automaat wordt doorgaans flink bekritiseerd, maar die is gewoon gemaakt om mee te cruisen. Mocht je iets snellers en spartaanser willen, koop dan bovenstaande 2.8 en bouw er een handbak in haha. Dat ding had 240pk, heb ik op meerdere testbanken laten controleren. Klinkt overigens bizar goed!
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW Z3
@Jussi: Boven de 100 kwam de M pas voorbij? Dus jouw 2.8 deed 0-100 in minder dan 5sec? Voor de rest zegt Bert het allemaal. Natuurlijk "haters gonna hate, M- brigade" Heel internet zit vol met "tuners" die het een doorontwikkelde fabrieksmotor wel ff lastig zullen maken. Heb je ook op een goede bank gerold met dat ding? Een goede bank hè, niet dat ding waar heel Bimmerboard op rolt die 50% teveel aangeeft...
Die 1465kg klopt volgens mij niet, de Coupé zit op 1350kg iig.Jan-Willem schreef: ↑07 sep 2017, 23:22 Het lijkt mij ook sterk, een m52b28tu met wat mods zit rond de 220/230pk een Z3M heeft bijna 100pk meer.
Dat verschil is erg groot zelfs van 0-100km/h!
Toch zijn zulke sprintjes lastig als de een iets eerder weg is krijg je al een andere uitkomst.
Tegen het eind van de 2e versnelling pakt die Z3M wel behoorlijk wat meters!
Ik verbaas mij wel over het feit dat de Z3M 165kg zwaarder is
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: BMW Z3
Ja dat vind ik ook bijzonder.
Daarbij hebben ze ook nog een 3.38 - 3.45 diff dus heb je constant het gevoel dat je in de 4e versnelling rijd op de snelweg
Zijn de 2.2 ook geleverd met standaard een sperdiff?
Bij mijn e36 323ti greep de ASC+T snel in op nat weg dek erg irritant, met een 25% sper was het een stuk beter.
Ik moet met het 3.15 diff nog net naar de 3e versnelling om de echte 100km/h te halen.
Of is die van jou ook gechipt na 7000rpm zodat je wel de echte 100km/h haalt?
Maar dan nog scheelt dat een paar tiende en geen anderhalf seconde.
-
- Berichten: 51378
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: BMW Z3
Bij die foto's van Emi dacht ik: Ik sta hier in hier in het Van Gogh of in het Stedelijk naar wat non figuratiefs te kijken:)
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: BMW Z3
@Niels, je kan blijven met cijfers gooien (Z3M <5s, 100pk minder, blabla) maar feit blijft dat ik en Tomj met zijn Z3M hebben liggen testen en dat het tot 100 gelijk op gaat. Daarna is het inderdaad bye bye.
Of het nu komt omdat er verlies is door wheelspin, trager op gang komt, een dikke kater had, maakt in deze allemaal niet uit. Als het na een avondje back-to-back testen voor jou nog niet duidelijk is, dan heb je gewoon een plaat voor je hoofd en wil je gewoon geloven wat je wil.
Straks zal het nog aan zijn Z3M liggen.
Of het nu komt omdat er verlies is door wheelspin, trager op gang komt, een dikke kater had, maakt in deze allemaal niet uit. Als het na een avondje back-to-back testen voor jou nog niet duidelijk is, dan heb je gewoon een plaat voor je hoofd en wil je gewoon geloven wat je wil.
Straks zal het nog aan zijn Z3M liggen.
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: BMW Z3
Wat een prijzen!Emi schreef: ↑08 sep 2017, 08:30De coupes zijn in het algemeen duurder want exclusiever.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... =ASCENDING
Dan was de vraagprijs van The One and Only nog niet eens zo gek...
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: BMW Z3
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: BMW Z3
Als jou ecu nog origineel was haal je geen echte 100km/h in de 2 met het originele 3.15 diff.Jussi schreef: ↑08 sep 2017, 10:45 @Niels, je kan blijven met cijfers gooien (Z3M <5s, 100pk minder, blabla) maar feit blijft dat ik en Tomj met zijn Z3M hebben liggen testen en dat het tot 100 gelijk op gaat. Daarna is het inderdaad bye bye.
Of het nu komt omdat er verlies is door wheelspin, trager op gang komt, een dikke kater had, maakt in deze allemaal niet uit. Als het na een avondje back-to-back testen voor jou nog niet duidelijk is, dan heb je gewoon een plaat voor je hoofd en wil je gewoon geloven wat je wil.
Straks zal het nog aan zijn Z3M liggen.
En in de 2e versnelling komt die Z3M al voorbij.
Die heeft ook een 3.15 diff maar haalt wel echte 100km/h in de 2e versnelling.
Begrijp me niet verkeerd hoor het verschil is kleiner dan ik dacht!
Ik ben zelf ook bijzonder van de m52b28 maar dat een m52b28tu met een paar mods net zo snel is van 0-100km/h als een Z3M is niet realistisch.
-
- Berichten: 51378
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: BMW Z3
Tijd voor 'n Tesla!
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: BMW Z3
Om mijn ervaringen nog even kort te delen. heb 2 jaar met de z3 coupe gereden in standaardtrim (3,15 torsen + later m54b30 intake mod. schat +- 210pk oid). nu al zo'n 3 jaar de s54b32 +6 bak in dezelfde auto (waarvan afgelopen seizoen met 3,64 platensper, daarvoor nog 2 jaar oem 3,15 torsen).
wat mij over het algemeen het meeste opviel (zonder verder een lang en gedetailleerd verhaal neer te kladden) is dat onderin en midden gebied van beide motoren gevoelsmatig redelijk gelijk is (tot 4000rpm). de 2,8i is gewoon erg soepel en laat je makkelijk inhalen zonder bijv een tandje terug te moeten. echter, en daar zit mijns inziens het grootste verschil, begint de s54 juist vanaf 4000rpm echt hard te trekken met ook 85nm meer dan de 2,8i. vervolgens heb je de speelruimte om de s54 door te halen tot 8000rpm waar de 2,8i bij de 5500-6000 echt wel stopt. dit betekent in de praktijk gewoon dat je 4000rpm 'speelruimte' hebt. verder zit het grootste verschil hem in vanaf de 3e versnelling imo aangezien de 2,8i in de eerste 2 versnelling ook al gewoon erg hard trekt.
wat mij over het algemeen het meeste opviel (zonder verder een lang en gedetailleerd verhaal neer te kladden) is dat onderin en midden gebied van beide motoren gevoelsmatig redelijk gelijk is (tot 4000rpm). de 2,8i is gewoon erg soepel en laat je makkelijk inhalen zonder bijv een tandje terug te moeten. echter, en daar zit mijns inziens het grootste verschil, begint de s54 juist vanaf 4000rpm echt hard te trekken met ook 85nm meer dan de 2,8i. vervolgens heb je de speelruimte om de s54 door te halen tot 8000rpm waar de 2,8i bij de 5500-6000 echt wel stopt. dit betekent in de praktijk gewoon dat je 4000rpm 'speelruimte' hebt. verder zit het grootste verschil hem in vanaf de 3e versnelling imo aangezien de 2,8i in de eerste 2 versnelling ook al gewoon erg hard trekt.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW Z3
Je post zelf de video.Jussi schreef: ↑08 sep 2017, 10:45 @Niels, je kan blijven met cijfers gooien (Z3M <5s, 100pk minder, blabla) maar feit blijft dat ik en Tomj met zijn Z3M hebben liggen testen en dat het tot 100 gelijk op gaat. Daarna is het inderdaad bye bye.
Of het nu komt omdat er verlies is door wheelspin, trager op gang komt, een dikke kater had, maakt in deze allemaal niet uit. Als het na een avondje back-to-back testen voor jou nog niet duidelijk is, dan heb je gewoon een plaat voor je hoofd en wil je gewoon geloven wat je wil.
Straks zal het nog aan zijn Z3M liggen.
Je kan toch zien dat die Z3M in 2e versnelling zo weg knalt? Zo gauw jij naar 2 gaat dan is hij weg. Dat is logisch want hij heeft ca 1000 RPM meer bij dezelfde diff ratio. En dat scheelt best wat meters. Dus zeggen dat het tot de 100 gelijk op gaat is IMHO onzin en dat zie je ook in je video. En wat je eerder zegt klopt dus niet, hij komt helemaal niet boven de 100 pas voorbij, maar in zijn 2 al dus hij komt al lang en breed voorbij voor je aan de 100 zit.
70-120 gaat in zijn 3 en dan heeft een Z3M ca 70 Nm voordeel, hij rijd dan namelijk precies op piek koppel (ca 3200-3300 RPM in die richting) Dus hier wil ik ook niet aannemen dat het gelijk op gaat. Hier is helemaal geen rijderskwaliteit van invloed, gewoon alle 2 op het geas gaan staan op hetzelfde moment. Hierbij is 70 Nm nog een voorzichtige schatting omdat de 2.8 nog niet op piek koppel rijd of er net iets onder.
Alleen, nu het verhaal beleving. Ik heb de getallen even niet bij de hand maar volgens mij deed mijn M3 80-120 in iets van 2.9 sec in 3. Doe je dit met een 2.8 dan kom je op 3.5-4 uit? Even een gok. Een halve seconde verschil is maar heel kort en natuurlijk loopt hij geen mega afstand weg. 2.8 is ook weer geen nissan micra natuurlijk. Alleen als je in de andere auto gaat zitten dan merk je het verschil wel, 280 of 350 Nm.
Ik deed eens een sprintje tegen een andere E36 M3 op de snelweg, beiden in 4. Mijne met een 3.62 diff en die ander op origineel 3.23 dus ik had 12% meer koppel. En het was no contest je rijd zo weg. Zelfs een tweede keer speelde hij vals en nam de jump, ik reed er alsnog zo voorbij. Dus een Z3M vs een 2.8 waarbij de Z3M ca 25% meer koppel heeft (voorzichtige schatting omdat de 2.8 bij 70-120 onder piek koppel begint) is ook gewoon no contest.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW Z3
En dan heb ik de plaat voor mijn kop
Prachtige auto Emi!!
Prachtige auto Emi!!
-
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53
Re: BMW Z3
Op de Z3 fora is al jaren zo`n heerlijk plaatje met een een omgekeerde verhouding tussen penislengte en motorvermogen.. Helaas kan ik deze niet vinden op google..
https://link.marktplaats.nl/m1201305105
@WJ. Dit is misschien ook wat (1.9 handbak met hardtop).
Het nadeel van de groter gemotoriseerde Z3 is de prijs; E85 Z4 geld, zelfs duurder lijkt het. De Z4 met 231pk M54 3.0 is er al vanaf 8.000 (nette met 175K vanaf 10K). Tevens zit je dan in Porsche Boxter-gebied.
Je komt toch weer op de vraag 'wat wil je'. De E85 is bruikbaarder als daily (meer binnen- en kofferruimte, betere kap).
Ziet er mooi uit, je merkt meteen dat de markt voor Z3 automaten een stuk slechter is dan voor de handbakken. Dan was die al lang verkochtEnzo schreef: ↑08 sep 2017, 09:36 Z3 2.8A https://link.marktplaats.nl/m1192581138
Is dat niet iets voor je?
https://link.marktplaats.nl/m1201305105
@WJ. Dit is misschien ook wat (1.9 handbak met hardtop).
Het nadeel van de groter gemotoriseerde Z3 is de prijs; E85 Z4 geld, zelfs duurder lijkt het. De Z4 met 231pk M54 3.0 is er al vanaf 8.000 (nette met 175K vanaf 10K). Tevens zit je dan in Porsche Boxter-gebied.
Je komt toch weer op de vraag 'wat wil je'. De E85 is bruikbaarder als daily (meer binnen- en kofferruimte, betere kap).
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Re: BMW Z3
Als ik er een Z3 Roadster bij zou kopen (voor snelheid heb ik andere BMW's), zou het zeker een 1.9 worden. Vanwege het lagere motorgewicht stuurt die erg leuk.
- WJ
- Berichten: 11740
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: BMW Z3
Zeker een leuk ding!Bombadil schreef: ↑09 sep 2017, 10:20
https://link.marktplaats.nl/m1201305105
@WJ. Dit is misschien ook wat (1.9 handbak met hardtop).
Helaas zal pas begin volgend jaar worden dat ik de plannen doorzet, ben gewoon vroeg aan het orienteren.
De funfactor op de wegen die ik voornamelijk rijd zal denk ik tussen de 40 en 140kph liggen, korte bak is dan fijner/leuker denk ik op de kronkel wegentjes.
De 6 cilinder doet heel veel voor beleving, maar eerlijk gezegd zou een 4cilinder geen dealbreaker zijn. Het autotje moet gewoon leven en fijn sturen.
Maar het kan dus nog van alles worden.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW Z3
Lijkt me ook niet zo gek:
https://link.marktplaats.nl/m1200908331
https://link.marktplaats.nl/m1197948783
https://link.marktplaats.nl/m1200908331
https://link.marktplaats.nl/m1197948783
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW Z3
Voor mij enkel de 2.8 met sportstoelen en zoveel mogelijk opties.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: BMW Z3
Semi elektrisch dak is ook erg fijn, dan doe je hem veel sneller open!
Bij de e30 was dat altijd wel even gekut, al gaat het bij de Z3 met normale kap wel iets makkelijker.
Bij de e30 was dat altijd wel even gekut, al gaat het bij de Z3 met normale kap wel iets makkelijker.
- Jules
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: M135i
Re: BMW Z3
Ik dacht dat een z3 alleen voor kappers was
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW Z3
Nee das de TT
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 208 gasten