Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door indobesar » 19 apr 2018, 16:09

Tristan schreef: 18 apr 2018, 13:27 Nieuwe M3/M4 doet me weinig. Veel liever een LCI E9x M3 (met Akra, carbon airbox, DCT met GTS software, setje goede fietspompen en iets korter diff). :crazy:
Jaa! + setje lichtgewicht 18" wielen.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door FreudeamFahren » 19 apr 2018, 16:20

indobesar schreef: 19 apr 2018, 16:09
Tristan schreef: 18 apr 2018, 13:27 Nieuwe M3/M4 doet me weinig. Veel liever een LCI E9x M3 (met Akra, carbon airbox, DCT met GTS software, setje goede fietspompen en iets korter diff). :crazy:
Jaa! + setje lichtgewicht 18" wielen.
Me 3! Als het diffje korter gaat mag er ook een klassiek 45/45 sperretje in. Vergeten we de remmerij niet? Zijn mooie conversies met latere OEM BMW klauwen te krijgen.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door Tristan » 19 apr 2018, 16:37

Remmen zeker, setje AP's liefst.

Nog wat overtuiging om de Fx M3/M4 links te laten liggen:



:headbang:

Mis de sound nog dagelijks van de GT4. :(

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door FreudeamFahren » 19 apr 2018, 16:44

Afbeelding

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door Mike R32 » 19 apr 2018, 18:26

:hosanna: :thumbup:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door Martijn_bmw » 19 apr 2018, 22:03

wat een mega sound idd!

WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door WillemBoer » 19 apr 2018, 23:13

Een van de beste reviews wat mij betreft:

[YouTube]https://youtu.be/aWxdaEJMTwU[/YouTube]

Johan-Alpina
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 dec 2017, 10:24
Auto: Alpina

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door Johan-Alpina » 23 apr 2018, 12:09

Aangezien dit oranje apparaat beter in dit topic past:


Oppassen voor onderstaande BMW E92 M3 Coupé Lime Rock Edition #145/200
Afbeelding
Link naar de advertentie

Het betreft hier de KT-064-J met chassisnummer WBSKG9C55DJ593251
De auto is een USA import met salvage title.
Deze auto is volledig kopje onder gegaan en heeft een dermate grote waterschade opgelopen dat de verzekeringsmaatschappij hem Total Loss heeft verklaard (zie carfax hieronder)

Enkele foto's ten tijde van de schade:
Link naar M register
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De auto is destijds voor $ 32.500 USD verkocht.

En hier het Carfax Rapport:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
We zien in het rapport de eerste toelating 12-10-2012 (gelijk aan KT-064-J), de Total Loss verklaring, en de Export naar Rotterdam, Netherlands.

Let dus zéér goed op voor het uitgeven van uw € 149.900,- en vraag even naar de historie van deze auto.
De auto staat ook op Facebook

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door Vlokmans » 13 nov 2019, 15:37

Hierbij een klein schopje, en even het stof er af. Niet omdat ik één of ander pareltje heb gevonden, maar omdat ik benieuwd ben of hier mensen de overstap van een e46 M3 naar een e92 M3 gemaakt hebben. Speel ook met deze gedachte en ja, de interwebs staan vol met allerlei vergelijkingen tussen beide modellen. Zou graag wat lezen over "real world" ervaringen van mensen hier die beide modellen hebben of hebben gehad.

Heb afgelopen zomer een dag een e92 M3 met handbak ervaren en was daar niet echt van onder de indruk. Niet dat ik hier al zelf het antwoord wil geven op mijn impliciete vraag, maar wellicht dat ik met ervaringen van anderen tot nieuwe inzichten kom.

WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door WillemBoer » 13 nov 2019, 16:24

Heb een E90 M3, maar hij wordt wel pas echt leuk met een andere uitlaat/uitlaat modificatie en de camber pinnen eruit voor ( meer camber) Dat maakt m al een stuk rauwer en levendiger voor de extra beleving.

///M-Bub
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 jan 2012, 23:43

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door ///M-Bub » 15 nov 2019, 15:23

Ik ben dit jaar overgestapt van een E46 M3 SMG cabriolet naar een E92 M3 DCT. De V8 motor in combinatie met DCT is briljant. Nu is DCT sowieso een upgrade na SMG. Ondanks veel tegenstanders van SMG, was ik wel fan van de SMG, had wel de CSL software erin, maar de DCT doet dit een stuk beter. De S65 vind ik spectaculairder om te rijden dan de S54. Net als Willem heb ik ook een andere uitlaat, uitlaat met kleppen erin en dat maakt hem inderdaad een stuk rauwer en levendiger.

Qua rijden vind ik het lastiger om te vergelijken omdat ik van cabrio naar coupe ben gegaan, dat is toch anders dan van coupe naar coupe. Ik kan wel zeggen, dat ik erg blij ben met de EDC. Als de EDC op soft staat vind ik hem vrij comfortabel en als je overschakelt naar de hardste stand is een groot verschil. Als alles op sport staat, vind ik hem beestachtig goed. Dan vind ik hem een stuk sneller en de beleving hoger dan de E46 M3 cabrio, die ik had.

Ik denk als je met een M3 DCT, EDC en de M modus aan zet, wellicht een andere indruk krijgt. Uiteindelijk is het allemaal persoonlijk, maar ik heb er nog geen moment spijt van gehad.

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 4985
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door Fernando » 15 nov 2019, 20:52

Vlokmans schreef: 13 nov 2019, 15:37 Hierbij een klein schopje, en even het stof er af. Niet omdat ik één of ander pareltje heb gevonden, maar omdat ik benieuwd ben of hier mensen de overstap van een e46 M3 naar een e92 M3 gemaakt hebben. Speel ook met deze gedachte en ja, de interwebs staan vol met allerlei vergelijkingen tussen beide modellen. Zou graag wat lezen over "real world" ervaringen van mensen hier die beide modellen hebben of hebben gehad.

Heb afgelopen zomer een dag een e92 M3 met handbak ervaren en was daar niet echt van onder de indruk. Niet dat ik hier al zelf het antwoord wil geven op mijn impliciete vraag, maar wellicht dat ik met ervaringen van anderen tot nieuwe inzichten kom.
Romo en Robin hebben ooit de overstap van E46 M3 naar E9* M3 gemaakt. Geloof dat romo ook geen fan was van de handbak in de E9*
Hieronder stukje van romo:
romo schreef: 24 sep 2008, 19:59 Helemaal eens; Dubben is een zwaar woord, maar het is echt wennen, het is anders, echt anders dan de E46 M3, ik ben de grenzen al wat meer aan het opzoeken, uiteraard met de nodige voorzichtigheid. De remmen zijn van de bijterige soort. Mischien ligt het mij, maar als ik net wegrijd heb ik de indruk dat het systeem nog op scherp gezet moet worden, of zie/voel ik dat verkeerd? Eerst heb ik meer "pedaalslag" en een een stukje rijden neemt die slag duidelijk af, hij remt dan dus agressiever......................net of er druk opgebouwd wordt FWIW..................

Af en toe een beetje trappen als ie op temp is ( wat betrekkelijk snel gaat idd) De RPM gaat echt met gezwinde spoed de hoogte in, dit alles bij een meer dan beschaafd geluidsniveau. Dat vertekend het beeld van de echte snelheid, een blik op de teller doet je bijna het schaamrood te voorschijn roepen :oops: ( dat gaat toch wel ietsie pietsie harder dan ik zo dacht :mrgreen: )
Beetje oefenen met de EDC, waarbij de zachtste stand naar mijn smaak niet echt uitgebalanceerd is ( die hadden wel wat zachter moeten maken om het limo karakter meer te benadrukken waar dat nodig mocht zijn) Vooralsnog vind ik de middelste stand ( sport) de beste.
De koppeling van ik een ( gering) minpunt, zoals eerder gemeld, beetje doods en gevoelloos ( moet een strakkere veer in IMO, weet niet of dat alsnog kan, wie het weet mag het zeggen, roept u maar) een beetje een wijven koppeling, met respect verder :wink:
Ander klein punt; bij een onregelmatig wegdek, hoor ik af en toe mijn "stijlloze" zijruit.............hoe dat zit snap ik niet, het zal toch geen torsie van de karrosserie zijn ga ik van uit?

Nou das weer veel info en wat vragen, zal binnenkort de 31 even met een bezoekje vereren, dus wees gewaarschuwd :df: :mrgreen:

romo schreef: 30 jan 2012, 22:18 Heb met beide gereden, voor beide is iets te zeggen, hoewel Andre een sterk punt heeft als om het om een exemplaar gaat waar de voorgeschiedenis niet danwel onvoldoende bekend is in combinatie met een hoge KM stand.

Het mooie van de handbak vond ik dat het echt een precisie bak was, een degelijke, zware koppeling, met een duidelijk aangrijpingspunt wat vooral niet te laat lag. (de huidige generatie bakken, mn E9X M3 vind ik ronduit slecht qua koppelingsgevoel, veel te licht ( de eerste keer trapte ik hem zowat door het schutboard) met een vaag en veel te laat aangrijpingspunt, de 1M is beter, maar verre van hoe ik het persoonlijk prefereer, ik hou van een direct en duidelijk aangrijpende koppeling))

Ook liggen de verzetten mooi bij elkaar, dus niet overdreven veel slag voor achterwaarts als ook zijwaarts ( de E9X M3 liggen de verzetten qua slag veel verder uit elkaar, vind ik minder sportief)

Soms een nukkige 2e verzet, en te weinig gas bij altijd de bekende klunk......maar bij goed schakelen, timing en niet te veel liften is die klunk makkelijk te voorkomen, ............gewoon een heerlijk apparaat........

Je moet gewoon een klare en geconcentreerde kop hebben als je goed met een E46 M3 handbak wil rijden, ben je moe, niet geconcentreerd, dan word je altijd afgestraft.................KLUNK

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door Vlokmans » 16 nov 2019, 08:58

Leuk om te lezen en goed gevonden, thanks!

Ik herken een aantal zaken. Ik was positief verrast door de relatieve lichtvoetigheid van de e92; had 'm sowieso zwaarder verwacht en had ook verwacht dat meer te voelen, dus dat was al minder erg dan verwacht. Daarnaast spreekt de V8 me aan en is ook het feit dat een e92 iets nieuwer en moderner is dan een e46 ook een soort van pluspunt. Ben alleen niet overtuigd van de gebruikte materialen in het interieur en de styling van het dashboard/interieur, maar dat zal de trade off wel zijn voor een iets nieuwere, modernere auto.

Ik heb gereden met een exemplaar met Eisenmann (sport...?) einddempers, en dat vond ik eerlijk gezegd net wat te veel van het goede. Op snelheid/snelweg vond ik het geluid te hard en indringend en zag het niet zitten om met zo'n apparaat naar bijvoorbeeld Le Mans te rijden. Maar goed, deels afhankelijk van toerental/versnelling, dus daar is misschien nog "omheen" te rijden op momenten dat je er geen trek in hebt. Handbak zoals gezegd niet spannend: overbrengingen zijn lang. Desalniettemin wel spannend(er) te maken door hard(er) te gaan rijden, vond het ding wel snel.

Hoe dan ook, ik had bedacht om de e92 in plaats van de e46 te nemen, en niet er bij. Daarmee begaf ik me weer eens in het tranendal der autohandel en komt er dus nog een variabele bij.

WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door WillemBoer » 16 nov 2019, 12:36

Eisenmann race waarschijnlijk, dreunt als een malle inderdaad.
Zijn veel betere alternatieven beschikbaar met een mooie sound zonder gedreun.

Onderstel is een stuk moderner dan een E46, dus lichtvoetigheid voor z'n gewicht zit wel goed.
De S65 motor is geweldig, zo worden ze nooit meer gemaakt!

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door Vlokmans » 16 nov 2019, 12:48

Dat zou best wel eens kunnen. Het mag best een beetje klinken, maar dit vond ik te gortig. Jij rijdt nog naar tevredenheid met de M-Performance uitlaat? En ook happy met handbak? Moet bekennen dat het voor mij nog geen uitgemaakte zaak is dat het een DCT moet worden, omdat een koppelingspedaal en handmatig roeren in een versnellingsbak ondanks alle "nadelen" heel veel beleving toevoegt.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door Joy » 16 nov 2019, 12:56

Ik denk dat een handgeschakelde bak met een wat kortere overbrenging in het differentieel een mooie match zou zijn. De DCT heeft een stuk kortere overbrengingen:
Naamloos.png
Naamloos.png (22.59 KiB) 5859 keer bekeken

WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door WillemBoer » 16 nov 2019, 13:14

Heb de M performance demper “geruild” tegen een Akrapovic Evo 😎 Ook geen gedreun!
M performance uitlaat is vrij tam, prima voor dagelijks gebruik.

Ik vind de handbak geweldig, koppeling en bak gaat lekker zwaar en gevoel is ook heel goed.
Het gevoel zelf onder controle te hebben met HB is gewoon gaaf, maar je moet er van houden icm met een hoogtoerige motor. Het is wel flink poken om echt hard te gaan!
Heel anders dan een standaard middenklasser in ieder geval.
Voor dagelijks gebruik is een DCT denk ik fijner, maar wie rijd er nog een M3 dagelijks...


Overbrenging lijkt lang, maar is vooral het enorme toerenbereik wat de motor heeft.
120kmh in 6 is toch al 3000tpm.
Ik zou geen korter diff willen, wordt ie veel te nerveus van.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door romo » 16 nov 2019, 15:10

Voor het leukste rijden met een E92 M3 altijd voor de DCT gaan, de HB is veel te lang, je kan hem normaal gesproken al niet uitwringen in NL, laat staan nu met de klimaatgekte onder ons :tooth:


Mooi die oude berichten, staat nog als een huis !

Gebruikersavatar
malle eppie
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:27
Auto: RS6-M140i-1MCoupe-Ftype
Locatie: Fryslân

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door malle eppie » 16 nov 2019, 16:45

Ook ooit in een handbak gereden en niet onder de indruk, auto voelde log aan en er was bijna niet tegen op te schakelen als je eenmaal de toeren op gang had.

Toen we eenmaal de autobahn op gingen en een paar keer een 200+ run deden werd ik wel enthousiast, maar op secundaire wegen deed het me weinig. Het ( standaard) geluid vond ik ook erg matig kan ik me herinneren.

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 4985
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door Fernando » 16 nov 2019, 16:49

Dus Akra+DCT :-)

WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door WillemBoer » 16 nov 2019, 17:33

HB of DCT is persoonlijk, ik (en veel andere) vind m wel leuker rijden dan een DCT. (En zeldzaam straks!)
Ding is echt wel serieus rap als de voorkats eruit zijn, loopt erg hard door zn toeren heen, top-end power is gewoon verslavend.
Laatst gewijzigd door WillemBoer op 17 nov 2019, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Zylinder
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 nov 2015, 12:48

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door Zylinder » 17 nov 2019, 14:10

Hier ook de overstap gemaakt van E46 M3 -> 130i -> E90 M3 - alledrie handgeschakeld en alledrie erg verschillend in karakter.

De E46 M3 blonk voor mij uit in motorisering en het directe gevoel. Geeft relatief snel vertrouwen om op tempo te rijden.
De 130 was later aangepast met een sper, E9x draagarmen en een Eibach onderstel. Ik durf er eigenlijk wel geld op in te zetten dat de 130i een bochtige en krappe B-weg als snelste zou afleggen. Qua insturen en gevoel om de limiet aan te voelen eenvoudig de fijnste auto. Ook de auto met het minste vermogen, dus voldoende tijd om te anticiperen.

De E90 M3 is de meest comfortabele auto van de drie, zeker met adaptief onderstel. Ik rijd op de standaard 19" velgen en dat gaat prima op klinkerwegen. Tegelijkertijd ook de meest logge en zwaarst aanvoelende auto van de drie. Dat de handbak te lang zou zijn vind ik erg meevallen. Daarnaast met tussengas terugschakelen kan geen DCT bak tegen op, zeker met zo'n snel toerende V8.

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door Flamman » 23 nov 2019, 09:21

Helemaal mee eens ! Ik zou ook voor een handbak gaan.
Ik vond de M3 E90 ook zwaar aan voelen maar dat ligt sterk aan wat je gewend bent.

Als je kijkt naar het bakverhoudingen schema hier boven zie je ook in kleine letters staan dat de eindoverbrenging van een handbak korter is waardoor zijn 1 exact even lang is en de 2e versnelling marginaal langer. (Zie max speed per versnelling)
Daarna zie je uiteraard steeds meer verschil ontstaan want je mist tenslotte 1 verzet t.o.v. DCT.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door Robin » 23 nov 2019, 09:49

malle eppie schreef: 16 nov 2019, 16:45 Ook ooit in een handbak gereden en niet onder de indruk, auto voelde log aan en er was bijna niet tegen op te schakelen als je eenmaal de toeren op gang had.

Toen we eenmaal de autobahn op gingen en een paar keer een 200+ run deden werd ik wel enthousiast, maar op secundaire wegen deed het me weinig. Het ( standaard) geluid vond ik ook erg matig kan ik me herinneren.
Helemaal mee eens, met elk woord als ex E46 M3 6MT en ex E90 M3 6MT rijder.

Standaardgeluid matig, veel geschreeuw weinig wol. Graag de S54 in de E46 M3!

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door WJ » 05 jun 2020, 10:23


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JdBn, KoenM, Reihen 6 en 132 gasten