Velgen circuit BMW E36 M3 3.0

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bartjansen94
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 aug 2017, 17:31
Auto: BMW E36 M3 3.0

Velgen circuit BMW E36 M3 3.0

Bericht door bartjansen94 » 07 aug 2017, 17:47

Hallo iedereen,

Ik ben momenteel op zoek naar een setje velgen voor mijn trackday auto. Zoals in de titel al staat beschreven is dit een E36 325i sedan carrosserie met een E36 M3 3.0 blok erin. Ik ben nu aan het kijken naar een set velgen dat uiteraard geschikt is voor het circuit. Ik zit te twijfelen tussen 17 & 18 inch velgen en of ik 8J of 8.5J achter wil hebben. Heeft iemand hier wat tips over m.b.t. rijgedrag etc.?
Zit nu o.a. een beetje te kijken naar Inter Action en Alutec, maar ben ook benieuwd naar jullie ervaringen met deze merken en andere merken.

Graag zou ik ook weleens willen weten met welke banden jullie rijden!

Ik hoor het graag!

Groetjes,

Bart
Laatst gewijzigd door bartjansen94 op 07 aug 2017, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul S
Berichten: 463
Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37

Re: Velgen circuit BMW E36 M3 3.0

Bericht door Paul S » 07 aug 2017, 17:57

Interaction is nu niet meteen het eerste wat in me opkomt als je circuit gaat rijden.
De E36 M3 3.0 velgen geen optie? Wel 7,5j maar kwalitatief lijkt me wel beter als interaction.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 764
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Velgen circuit BMW E36 M3 3.0

Bericht door Tomj » 07 aug 2017, 17:59


Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: Velgen circuit BMW E36 M3 3.0

Bericht door witje » 07 aug 2017, 18:03

Zelfde maat rondom ivm onderstuur
225/45r17 of 225/40r18 (8J)

18 inch loopt licht aan tegen het binnenscherm voor en achter is het een en ander aan klopwerk nodig

Gebruikersavatar
bartjansen94
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 aug 2017, 17:31
Auto: BMW E36 M3 3.0

Re: Velgen circuit BMW E36 M3 3.0

Bericht door bartjansen94 » 07 aug 2017, 18:07

witje schreef: 07 aug 2017, 18:03 Zelfde maat rondom ivm onderstuur
225/40r17 of 225/40r18

18 inch loopt licht aan tegen het binnenscherm voor en achter is het een en ander aan klopwerk nodig
Dat is bij mij geen probleem, omdat er een uitbouw op zit. Rijd momenteel met Alpina velgen 19 inch achter en 18 inch voor.

Gebruikersavatar
bartjansen94
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 aug 2017, 17:31
Auto: BMW E36 M3 3.0

Re: Velgen circuit BMW E36 M3 3.0

Bericht door bartjansen94 » 07 aug 2017, 18:08

Ziet er goed uit, maar wil ze iets breder!

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: Velgen circuit BMW E36 M3 3.0

Bericht door witje » 07 aug 2017, 18:09

225/40r18 met spacers dan :)

Gebruikersavatar
bartjansen94
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 aug 2017, 17:31
Auto: BMW E36 M3 3.0

Re: Velgen circuit BMW E36 M3 3.0

Bericht door bartjansen94 » 07 aug 2017, 18:10

witje schreef: 07 aug 2017, 18:09 225/40r18 met spacers dan :)
Waarom die maat? Iets specifieker :D

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: Velgen circuit BMW E36 M3 3.0

Bericht door witje » 07 aug 2017, 18:33

Veelgebruikte maat dus veel keus en goedkoop, genoeg grip, ook nog handelbaar in de regen.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Velgen circuit BMW E36 M3 3.0

Bericht door 328Ti » 07 aug 2017, 20:55

17 is nog enigzins comfort en vergevingsgezind. 18 op een e36 is spijkerhard icm schroefset en rijd je al snel op de grens (eigen subjectieve ervaring). Wellicht ook juist de bedoeling, ik ben dan ook geen "racer"

Zed240
Berichten: 2920
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Velgen circuit BMW E36 M3 3.0

Bericht door Zed240 » 07 aug 2017, 21:22

Motec velgen niet wat? Erg licht en aantrekkelijk geprijsd.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Velgen circuit BMW E36 M3 3.0

Bericht door MarkS » 07 aug 2017, 21:30

Heb ook Motec velgen. 17inch. Met interstate DNRT iST80. 225/45/17

Gebruikersavatar
bartjansen94
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 aug 2017, 17:31
Auto: BMW E36 M3 3.0

Re: Velgen circuit BMW E36 M3 3.0

Bericht door bartjansen94 » 08 aug 2017, 19:55

Zal een velg van 8,0J een ander rijgedrag leveren dan eentje van 9,0J? Er van uitgaand dat er een zelfde soort band opzit.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Velgen circuit BMW E36 M3 3.0

Bericht door MarkS » 08 aug 2017, 20:08

Wat bedoel je met een zelfde soort band. Een zelfde breedte band zit om een 9J velg strakker dan om een 8J velg. Beweegt dus minder. Ervan uitgaande dat eea binnen de toleranties valt van wat bandbreedte vs velgbreedte (het moet wel passen).

Gebruikersavatar
bartjansen94
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 aug 2017, 17:31
Auto: BMW E36 M3 3.0

Re: Velgen circuit BMW E36 M3 3.0

Bericht door bartjansen94 » 08 aug 2017, 22:02

MarkS schreef: 08 aug 2017, 20:08 Wat bedoel je met een zelfde soort band. Een zelfde breedte band zit om een 9J velg strakker dan om een 8J velg. Beweegt dus minder. Ervan uitgaande dat eea binnen de toleranties valt van wat bandbreedte vs velgbreedte (het moet wel passen).
Ja ik bedoel dezelfde breedte band. Ik neem aan dat dat weinig invloed heeft op het rijgedrag van de auto.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Velgen circuit BMW E36 M3 3.0

Bericht door MarkS » 08 aug 2017, 22:28

Voor het circuit kun je verhoudingsgewijs een wat bredere maat velg nemen die mogelijk is met de breedte van je band.

Openbare weg zul je er niet veel van merken, maar voor circuit gebruik heeft wat minder beweging in je band normaal gesproken wel de voorkeur.

Probeer binnen de voorkeursbreedte te blijven. Verschillende merken banden willen ook nog wel eens afwijken in breedte (bij een zelfde maat).

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Velgen circuit BMW E36 M3 3.0

Bericht door Bert ///M3 » 12 aug 2017, 17:24

bartjansen94 schreef: 08 aug 2017, 19:55 Zal een velg van 8,0J een ander rijgedrag leveren dan eentje van 9,0J? Er van uitgaand dat er een zelfde soort band opzit.
Kortweg, Ja.

Sowieso qua gevoel al, als ik 8J wielen gebruik met 240/610/17 slicks dan moet ik de spanning 0,2 bar hoger zetten tov 9J wielen.

Verder is de zijwang stijver bij een bredere velg, dat heeft tot gevolg dat de band meer grip geeft alleen kan het ten koste van het gevoel gaan, je voelt de grens iets minder.

Voor een E36 M3 zou ik overigens 8J voor doen en 9J achter als je het beste resultaat wilt. 9J ET40 achter gaat net zonder rollen met maatje 245 banden. Mits je geen coil over poten achter hebt want die zijn dikker.

Onderstuur verhaal is een beetje internet onzin, dat is heel makkelijk te verhelpen met een iets andere onderstel afstelling. Alleen wat wil het geval, er is maar 1 E36 met achter bredere wielen en dat is de M3 3,2. Alle schroefsets die zo van de plank komen zijn ontwikkeld op een gewone E36 en daarom gaan ze ondersturen als je er achter bredere banden op zet.

Het enige voordeel van gelijke wielen rondom is dat bandenmanagment veel makkelijker is, je kan namelijk gewoon rondom mixen.

Als je rondom op gelijke banden rijden wilt dan zit je waarschijnlijk aan 8-8,5J vast omdat 9J voor haast niet past tenzij je mega spacers gebruikt. Ik heb 9J ET25 (ET35+10mm spacer) voor en 9J ET35 achter maar dat is met speciale Intrax veerpoten voor en upside down coil over achter, waarbij het verenpakket binnen de velg valt.

Qua maat, ik zou zo lang mogelijk bij 17 inch blijven, minder omtrek geeft het minste verlies en de wagenhoogte is lager waardoor je minder hoeft te verlagen. Nadeel is dat je een beetje vast zit aan 240-250 max breedte, bijna alle bredere banden zijn 18 inch of groter. Dus het is een beetje afhankelijk van wat voor banden je gebruiken wilt.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Velgen circuit BMW E36 M3 3.0

Bericht door 328Ti » 30 aug 2020, 22:03

Bert ///M3 schreef: 12 aug 2017, 17:24
bartjansen94 schreef: 08 aug 2017, 19:55 Zal een velg van 8,0J een ander rijgedrag leveren dan eentje van 9,0J? Er van uitgaand dat er een zelfde soort band opzit.
Kortweg, Ja.

Sowieso qua gevoel al, als ik 8J wielen gebruik met 240/610/17 slicks dan moet ik de spanning 0,2 bar hoger zetten tov 9J wielen.

Verder is de zijwang stijver bij een bredere velg, dat heeft tot gevolg dat de band meer grip geeft alleen kan het ten koste van het gevoel gaan, je voelt de grens iets minder.

Voor een E36 M3 zou ik overigens 8J voor doen en 9J achter als je het beste resultaat wilt. 9J ET40 achter gaat net zonder rollen met maatje 245 banden. Mits je geen coil over poten achter hebt want die zijn dikker.

Onderstuur verhaal is een beetje internet onzin, dat is heel makkelijk te verhelpen met een iets andere onderstel afstelling. Alleen wat wil het geval, er is maar 1 E36 met achter bredere wielen en dat is de M3 3,2. Alle schroefsets die zo van de plank komen zijn ontwikkeld op een gewone E36 en daarom gaan ze ondersturen als je er achter bredere banden op zet.

Het enige voordeel van gelijke wielen rondom is dat bandenmanagment veel makkelijker is, je kan namelijk gewoon rondom mixen.

Als je rondom op gelijke banden rijden wilt dan zit je waarschijnlijk aan 8-8,5J vast omdat 9J voor haast niet past tenzij je mega spacers gebruikt. Ik heb 9J ET25 (ET35+10mm spacer) voor en 9J ET35 achter maar dat is met speciale Intrax veerpoten voor en upside down coil over achter, waarbij het verenpakket binnen de velg valt.

Qua maat, ik zou zo lang mogelijk bij 17 inch blijven, minder omtrek geeft het minste verlies en de wagenhoogte is lager waardoor je minder hoeft te verlagen. Nadeel is dat je een beetje vast zit aan 240-250 max breedte, bijna alle bredere banden zijn 18 inch of groter. Dus het is een beetje afhankelijk van wat voor banden je gebruiken wilt.
Schopje. Nu voor eigen gebruik.

@ Bert, je geeft aan dat ET40/9J/17inch met 245 band nét lukt zonder uitrollen. Ik heb nu stalen velgen (set van kieskes) met ET waarde 47/7J/17inch. Ik wil de achtervelgen verbreden naar minimaal 9J. Maar wellicht kan 9,25 of 9,5J ook omdat ik nog (als ik op jouw ervaring mag afgaan) nog "7cm" play heb op de ET waarde. Klopt mijn hersenspinsel?

Heeft trouwens niets met racing te maken alswel met "deep dish" looks. Betreft trouwens een 328i cabrio, geen m3. Ik ga er even vanuit dat de carros van beide modellen gelijk zijn i.t.t. de e30 die totaal anders is aan achterzijde right?

Hoor graag

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Velgen circuit BMW E36 M3 3.0

Bericht door Bert ///M3 » 10 sep 2020, 23:13

Ik weet niet wat voor dempers je achter hebt, maar bij mij met coil over achter komen de wielen al bijna tegen de demper aan, en dan is het al een up side down coilover waarbij het veren pakket binnen de velg valt. Ruimte aan de binnenkant is net zo goed een probleem als aan de buitenkant. ET47 kan wel eens krap worden.

Maar als het past dan zou je 9,25J kunnen proberen of zoiets.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Velgen circuit BMW E36 M3 3.0

Bericht door 328Ti » 11 sep 2020, 13:48

Thnx voor je reactie, lijkt me dat 9J idd de max is.

Ik laat het nog weten wat het gaat worden!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ErikS, Kocheler, mark123, Will F. en 138 gasten