Kartel afspraken Duitse automobiel industrie

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Kartel afspraken Duitse automobiel industrie

Bericht door romo » 21 jul 2017, 19:17

Het schandaal groeit met de minuut, waar it vervolgens eindigt mag Merkel weten;


https://www.nrc.nl/nieuws/2017/07/21/ee ... 8-a1567496



Dit versnelt IMO de industriële overstap aar electro alleen maar, kortom; wil je nog een keer atmo janken, dan moet je het snel doen......want het is klaar, klip en klaar onhoudbaar.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie

Bericht door Macboy » 22 jul 2017, 07:33

Onzin allemaal. Gewoon als de sodeflikker normale verbruikstesten introduceren en een verbod op afwijking van 15% bij een controle en moet je zien hoe makkelijk het gaat. Tijd voor actie waar automobilisten al jaren om smeken. Het is de EU die steken heeft laten vallen. Niemand anders.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie

Bericht door romo » 22 jul 2017, 08:36

^ IMO verwissel je de causaliteit.

Eerst was er een kartel, met afspraken over prijzen.

Vervolgens resulteerde dat mede in gemanipuleerde software en -emissies.


Dat de de EU nu het kartel aansprakelijk houdt, is natuurlijk normaal, we hebben niet voor niets een nationale en een EU kartel waakhond.

Het feit de VW het toegeeft met de hoop om zelf minder straf te krijgen spreekt boekdelen.

De hele Duitse auto industrie komt hiermede in een bedenkelijk daglicht te staan, de belangen zijn economisch enorm ook gezien alle toeleveranciers, waar dit gaat eindigen is niet voorspelbaar.

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie

Bericht door sitechris » 22 jul 2017, 08:58

idd, dit kan een flinke shitstorm opwekken. Zeker als de EU zich ermee gaat bemoeien.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie

Bericht door Tom » 22 jul 2017, 10:08

Dan ben ik wel benieuwd of de EU dat ook durft. Duitsland is een belangrijke speler en de auto-industrie één van de grootste werkgevers daar.

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie

Bericht door Wouter81 » 22 jul 2017, 11:57

Dat denk ik ook. Net als met banken: too big to fail. Glas, plas, was. De economische importantie in combinatie met een legertje lobbyisten en het wordt met de mantel der liefde bedekt, hooguit aangevuld met wat boetes voor de bühne maar waar de Duitse CEO's geen sigaar minder om hoeven te roken.

Het wordt vooraleerst tijd, zoals Macboy al aangeeft, dat er eens realistische meetmethodes komen die overeenkomen met gebruik in de echte wereld ipv. in een laboratorium.

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie

Bericht door sitechris » 22 jul 2017, 12:16

maar de kracht van de duitse autolobby neemt wel af. Wat als er in Duitsland weer de discussie oplaait over de tempolimit? Is de autolobby dan nog zo krachtig? Verbod van diesels? Etc etc.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie

Bericht door Robin » 22 jul 2017, 12:23

Met Macboy en Wouter eensch. De EU is in dit geval de grootste boosdoener met hun onrealistische regelgeving.. En dan krijg je dit.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie

Bericht door tomgtr » 22 jul 2017, 16:30

Is de EU geen kartel waar verschillende landen afspraken maken om hun burgers zoveel mogelijk een poot uit te draaien?

Online
Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie

Bericht door Will F. » 22 jul 2017, 17:24

Pas wanneer ze het totale pakket aan Co2 uitstoot gaan belasten/ in regelgeving willen vormgeven dus ook het vlieg/vracht/scheepverkeer, zware industrie en fossiele opwekking, dan pas ga ik het serieus nemen. Tot die tijd sluit ik me aan bij de opmerking van Tomgtr hierboven.

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie

Bericht door Andre » 22 jul 2017, 17:44

Onrealistische co2 eisen van de EU. Tja dan krijg je dit!

Vraag naar electrisch is helemaal niet groot ten opzichte van ice.
Laatst gewijzigd door Andre op 23 jul 2017, 01:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie

Bericht door romo » 22 jul 2017, 19:21

Zie hier de Duitse spagaat;

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/07/22/du ... 9-a1567602


1 Er zijn regels, waar ook Duitsers zich aan moeten conformeren

2 Er zijn 800.000 mensen werkzaam in de sector, de Duitse politiek heeft ook een beschermend karakter


Ergens gaat het botsen...........

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie

Bericht door romo » 22 jul 2017, 19:36

Nogmaals, onredelijke eisen tav CO2 uitstoot staan los van het reeds 20 jaar (!!) bestaande kartel, zelfs het sluiten van een cabrio kap tot max 50 km/h werd onderling afgestemd.

Niets heeft dat alles van doen met onredelijke EU eisen, dat is pas veel later van toepassing. De zaken zijn gewoon met elkaar en onderling afgekaart, das een doodzonde in de vrije markt economie, daar gaat het over !

https://www.volkskrant.nl/economie/der- ... ~a4507732/

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie

Bericht door Gijzert » 22 jul 2017, 20:11

@Romo +1

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie

Bericht door Robin » 23 jul 2017, 06:06

romo schreef: 22 jul 2017, 19:36 Nogmaals, onredelijke eisen tav CO2 uitstoot staan los van het reeds 20 jaar (!!) bestaande kartel, zelfs het sluiten van een cabrio kap tot max 50 km/h werd onderling afgestemd.

Niets heeft dat alles van doen met onredelijke EU eisen, dat is pas veel later van toepassing. De zaken zijn gewoon met elkaar en onderling afgekaart, das een doodzonde in de vrije markt economie, daar gaat het over !

https://www.volkskrant.nl/economie/der- ... ~a4507732/

Dat 't theoretisch een doodzonde is voor de vrije markt economie mee eens. Maar in de praktijk valt dat dus mee.
Niet dat ik van tevoren van dit kartel wist, maar ik kijk er niet raar van op, integendeel ik 'wist' onbewust dat dit kartel er was/is.

En ik snap dat kartel ook wel eigenlijk. Protectionisme, bescherming industrie eigen land.
Niet dat ik wil vingerwijzen naar USA/Japan en andere grote autoindustrielanden, maar ik geloof er niks van dat dit alleen bij onze Oosterburen zo is en gaat.
Dat 'zij doen het ook, dus wij ook en is 't min of meer geoorloofd' wil ik niet zeggen, maar zo gaat 't wel in de praktijk.
Vind ik 't een probleem? Helemaal niet. Wat was er eerder, kip of ei?
'Pre EU' regelgeving is ook ontstaan uit iets. En dat iets is vaak de remmende factor die overheid heet.

Edit, uit de laatste link van Romo, 'kwaliteitskrant'(...) Volkskrant citeert Der Spiegel(idem)
Zo werd zelfs onderling afgestemd bij welke snelheid de bezitter van een cabrio nog zijn automatische kap kon laten dichtklappen. Bij alle vijf fabrikanten ligt die maximumsnelheid daardoor dus bij 50 kilometer per uur.
Oeh, daar schrik ik van inderdaad. 50kmh. Waarom niet 40, waarom niet 60. 50kmh. Vreemd getal, zo zijn natuurlijk die rare tellerindelingen onstaan 20 40 50 60 80 100 110 130 150 170 190 210.



Kortom, een prima onderlinge afspraak, niks meer niks minder....

Ik ben toe aan koffie.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie

Bericht door dvh » 23 jul 2017, 09:13

Wat mij ontgaat. Dat bepaald ' de vrije markt' toch helemaal zelf of zij onderling afspraken maken, of niet.
?!

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie

Bericht door alt » 23 jul 2017, 09:19

In Nederland zijn in alle takken van de industrie werkgeversorganisaties, bedrijfstakorganisaties, enz.

Zelf weet ik uit het verleden, dat wij daar prijsafspraken maakten, nog voorde tijd dat er mobile telefoons waren.
Tijdens de vergadering werden de prijzen afgesproken.
Een van de leden zei: ik moet even naar de wc.
Een vriend van mijn liep hem achterna naar het café aan de overzijde van de straat.
Zag hem de telefoon van de barkeeper vragen & hoorde hem bellen met de inkoper van AH.
Bood hem het product voor de oude prijs als hij vanavond het contract ondertekende.
Zo zie je hebt zelf leden die zich onder de afspraken trachten te onttrekken.

Het is zo oud als de wereld.
Waarom trouwde geld met geld.
Waarom trouwden de kinderen van leenheren met elkaar.
Alles gaat om macht.
Ook politiek.

Een oude Nederlandse journalist, die jaren in Duitsland had gewerkt, vertelde: de leden van CDU hebben geld & willen macht, de leden van SPD hebben macht & willen geld.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie

Bericht door romo » 23 jul 2017, 12:01

Het is mij, uiteraard, geheel duidelijk dat prijsafspraken (Mondiaal niveau) zo oud zijn al alle mogelijke wegen naar Rome.

Nederland had natuurlijk de beruchte bouwfraude;

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ad_Bos


Waar ik op wil wijzen;

Er is sprake van een dubbel belangen conflict, enerzijds het conflict dat prijsafspraken tussen bedrijven die bij wet verboden zijn, daar hebben we in Nederland de ACM (Autoriteit Consument en Markt) voor, dus om de consument te beschermen.

Anderzijds is het het belang van de Nationale industrie, Duitsland het voorbeeld bij uitstek gezien de machtige auto industrie, met alle toeleveranciers en daaraan gekoppelde werkgelegenheid een zeer machtige en invloedrijke speler, waar dus ook politieke bescherming van belang zal zijn.

Ik zeg niet dat (prijs) en of andere afspraken goed of fout zijn, of dat deze afspraken niet eerder bestonden, waar het mij om gaat is dat de belangen conflicteren, op nationaal/Europees niveau als ook consumenten niveau, dit gekoppeld aan de wettelijke kaders zwel landelijk als ook Europees. Waar dat toe gaat leiden vind ik een interessante vraag.

Zoals in mijn OP opgemerkt; ik denk dat het zeer sterk sturend kan zijn v.w.b. de richting als ook de snelheid van die richting, welke de Duitse automobiel industrie zal (moeten) kiezen, dit door zowel politieke- als consumenten druk.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie

Bericht door Sperdy » 23 jul 2017, 13:23

Prijsafspraken mogen niet. Dat wordt lekkere boete. Is die aan Google niets bij :coffee:

(He, daar is Sperdi weer! :D )

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie

Bericht door ErikS » 23 jul 2017, 14:09

Ha die Spermi, welcome back.
Net onkruid, dat zaad komt de hele tijd weer opsteken als het hun tijd is......

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie

Bericht door Tim N » 23 jul 2017, 14:33

Als je er snel bij bent kun je het in de kiem smoren.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie

Bericht door Arthur » 23 jul 2017, 15:17

:-)

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie

Bericht door Joop » 23 jul 2017, 18:32

BMW laat ook van zich horen...
...en blijkbaar hebben zij de afspraken genegeerd en/of anders ingevuld.

http://www.bimmertoday.de/2017/07/23/bm ... ch-zuruck/

Overigens is BMW van de 'grote vijf (of drie als je VAG als een partij ziet)' ook degene die tot op heden niet in opspraak is geweest in het hele Dieselschandaal.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie

Bericht door Arthur » 23 jul 2017, 19:57

Wat niet is... ;-)

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie

Bericht door Robin » 24 jul 2017, 09:08

De (Duitse en wereldwijde) autoindustrie en aanverwante takken(olie) hebben heel wat monden te voeden, ze zijn van zwaar economisch belang voor direct miljoenen huishoudens en indirect vele meer.

Er zijn spreekwoorden en gezegdes als: Geen slapende honden wakker maken. En: Wat niet weet wat niet deert.
IMHO zou dat hierop ook wel wat van toepassing kunnen zijn, want hoe 'om de tuin geleid' voelt de consument zich nou écht na Dieselgate en dit? Nu gaan ze zitten schreeuwen van zie je nou wél?
Een vorm van wishful thinking:)

De media vind ik in dit geval ook alweer een boosdoener die blijkbaar niet weet wat voor schade ze écht aanricht en heeft aangericht op deze aardkloot.

En wat alt ook al zegt, klopt.

Sperdy wat voor moois rij jij nu?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot] en 134 gasten