Kartel afspraken Duitse automobiel industrie
- romo
- Berichten: 26919
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Kartel afspraken Duitse automobiel industrie
Het schandaal groeit met de minuut, waar it vervolgens eindigt mag Merkel weten;
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/07/21/ee ... 8-a1567496
Dit versnelt IMO de industriële overstap aar electro alleen maar, kortom; wil je nog een keer atmo janken, dan moet je het snel doen......want het is klaar, klip en klaar onhoudbaar.
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/07/21/ee ... 8-a1567496
Dit versnelt IMO de industriële overstap aar electro alleen maar, kortom; wil je nog een keer atmo janken, dan moet je het snel doen......want het is klaar, klip en klaar onhoudbaar.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie
Onzin allemaal. Gewoon als de sodeflikker normale verbruikstesten introduceren en een verbod op afwijking van 15% bij een controle en moet je zien hoe makkelijk het gaat. Tijd voor actie waar automobilisten al jaren om smeken. Het is de EU die steken heeft laten vallen. Niemand anders.
- romo
- Berichten: 26919
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie
^ IMO verwissel je de causaliteit.
Eerst was er een kartel, met afspraken over prijzen.
Vervolgens resulteerde dat mede in gemanipuleerde software en -emissies.
Dat de de EU nu het kartel aansprakelijk houdt, is natuurlijk normaal, we hebben niet voor niets een nationale en een EU kartel waakhond.
Het feit de VW het toegeeft met de hoop om zelf minder straf te krijgen spreekt boekdelen.
De hele Duitse auto industrie komt hiermede in een bedenkelijk daglicht te staan, de belangen zijn economisch enorm ook gezien alle toeleveranciers, waar dit gaat eindigen is niet voorspelbaar.
Eerst was er een kartel, met afspraken over prijzen.
Vervolgens resulteerde dat mede in gemanipuleerde software en -emissies.
Dat de de EU nu het kartel aansprakelijk houdt, is natuurlijk normaal, we hebben niet voor niets een nationale en een EU kartel waakhond.
Het feit de VW het toegeeft met de hoop om zelf minder straf te krijgen spreekt boekdelen.
De hele Duitse auto industrie komt hiermede in een bedenkelijk daglicht te staan, de belangen zijn economisch enorm ook gezien alle toeleveranciers, waar dit gaat eindigen is niet voorspelbaar.
-
Onlinesitechris
- Berichten: 4454
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie
idd, dit kan een flinke shitstorm opwekken. Zeker als de EU zich ermee gaat bemoeien.
-
- Berichten: 21697
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie
Dan ben ik wel benieuwd of de EU dat ook durft. Duitsland is een belangrijke speler en de auto-industrie één van de grootste werkgevers daar.
-
- Berichten: 9049
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86 | VW California | Mazda 3
Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie
Dat denk ik ook. Net als met banken: too big to fail. Glas, plas, was. De economische importantie in combinatie met een legertje lobbyisten en het wordt met de mantel der liefde bedekt, hooguit aangevuld met wat boetes voor de bühne maar waar de Duitse CEO's geen sigaar minder om hoeven te roken.
Het wordt vooraleerst tijd, zoals Macboy al aangeeft, dat er eens realistische meetmethodes komen die overeenkomen met gebruik in de echte wereld ipv. in een laboratorium.
Het wordt vooraleerst tijd, zoals Macboy al aangeeft, dat er eens realistische meetmethodes komen die overeenkomen met gebruik in de echte wereld ipv. in een laboratorium.
-
Onlinesitechris
- Berichten: 4454
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie
maar de kracht van de duitse autolobby neemt wel af. Wat als er in Duitsland weer de discussie oplaait over de tempolimit? Is de autolobby dan nog zo krachtig? Verbod van diesels? Etc etc.
-
- Berichten: 51206
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: Juinen
Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie
Met Macboy en Wouter eensch. De EU is in dit geval de grootste boosdoener met hun onrealistische regelgeving.. En dan krijg je dit.
- tomgtr
- Berichten: 10383
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie
Is de EU geen kartel waar verschillende landen afspraken maken om hun burgers zoveel mogelijk een poot uit te draaien?
-
OnlineWill F.
- Berichten: 2251
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie
Pas wanneer ze het totale pakket aan Co2 uitstoot gaan belasten/ in regelgeving willen vormgeven dus ook het vlieg/vracht/scheepverkeer, zware industrie en fossiele opwekking, dan pas ga ik het serieus nemen. Tot die tijd sluit ik me aan bij de opmerking van Tomgtr hierboven.
-
- Berichten: 11225
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie
Onrealistische co2 eisen van de EU. Tja dan krijg je dit!
Vraag naar electrisch is helemaal niet groot ten opzichte van ice.
Vraag naar electrisch is helemaal niet groot ten opzichte van ice.
Laatst gewijzigd door Andre op 23 jul 2017, 01:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- romo
- Berichten: 26919
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie
Zie hier de Duitse spagaat;
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/07/22/du ... 9-a1567602
1 Er zijn regels, waar ook Duitsers zich aan moeten conformeren
2 Er zijn 800.000 mensen werkzaam in de sector, de Duitse politiek heeft ook een beschermend karakter
Ergens gaat het botsen...........
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/07/22/du ... 9-a1567602
1 Er zijn regels, waar ook Duitsers zich aan moeten conformeren
2 Er zijn 800.000 mensen werkzaam in de sector, de Duitse politiek heeft ook een beschermend karakter
Ergens gaat het botsen...........
- romo
- Berichten: 26919
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie
Nogmaals, onredelijke eisen tav CO2 uitstoot staan los van het reeds 20 jaar (!!) bestaande kartel, zelfs het sluiten van een cabrio kap tot max 50 km/h werd onderling afgestemd.
Niets heeft dat alles van doen met onredelijke EU eisen, dat is pas veel later van toepassing. De zaken zijn gewoon met elkaar en onderling afgekaart, das een doodzonde in de vrije markt economie, daar gaat het over !
https://www.volkskrant.nl/economie/der- ... ~a4507732/
Niets heeft dat alles van doen met onredelijke EU eisen, dat is pas veel later van toepassing. De zaken zijn gewoon met elkaar en onderling afgekaart, das een doodzonde in de vrije markt economie, daar gaat het over !
https://www.volkskrant.nl/economie/der- ... ~a4507732/
-
- Berichten: 4977
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
-
- Berichten: 51206
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: Juinen
Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie
romo schreef: ↑22 jul 2017, 19:36 Nogmaals, onredelijke eisen tav CO2 uitstoot staan los van het reeds 20 jaar (!!) bestaande kartel, zelfs het sluiten van een cabrio kap tot max 50 km/h werd onderling afgestemd.
Niets heeft dat alles van doen met onredelijke EU eisen, dat is pas veel later van toepassing. De zaken zijn gewoon met elkaar en onderling afgekaart, das een doodzonde in de vrije markt economie, daar gaat het over !
https://www.volkskrant.nl/economie/der- ... ~a4507732/
Dat 't theoretisch een doodzonde is voor de vrije markt economie mee eens. Maar in de praktijk valt dat dus mee.
Niet dat ik van tevoren van dit kartel wist, maar ik kijk er niet raar van op, integendeel ik 'wist' onbewust dat dit kartel er was/is.
En ik snap dat kartel ook wel eigenlijk. Protectionisme, bescherming industrie eigen land.
Niet dat ik wil vingerwijzen naar USA/Japan en andere grote autoindustrielanden, maar ik geloof er niks van dat dit alleen bij onze Oosterburen zo is en gaat.
Dat 'zij doen het ook, dus wij ook en is 't min of meer geoorloofd' wil ik niet zeggen, maar zo gaat 't wel in de praktijk.
Vind ik 't een probleem? Helemaal niet. Wat was er eerder, kip of ei?
'Pre EU' regelgeving is ook ontstaan uit iets. En dat iets is vaak de remmende factor die overheid heet.
Edit, uit de laatste link van Romo, 'kwaliteitskrant'(...) Volkskrant citeert Der Spiegel(idem)
Oeh, daar schrik ik van inderdaad. 50kmh. Waarom niet 40, waarom niet 60. 50kmh. Vreemd getal, zo zijn natuurlijk die rare tellerindelingen onstaan 20 40 50 60 80 100 110 130 150 170 190 210.Zo werd zelfs onderling afgestemd bij welke snelheid de bezitter van een cabrio nog zijn automatische kap kon laten dichtklappen. Bij alle vijf fabrikanten ligt die maximumsnelheid daardoor dus bij 50 kilometer per uur.
Kortom, een prima onderlinge afspraak, niks meer niks minder....
Ik ben toe aan koffie.
- dvh
- Berichten: 17191
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie
Wat mij ontgaat. Dat bepaald ' de vrije markt' toch helemaal zelf of zij onderling afspraken maken, of niet.
?!
?!
- alt
- Berichten: 3015
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie
In Nederland zijn in alle takken van de industrie werkgeversorganisaties, bedrijfstakorganisaties, enz.
Zelf weet ik uit het verleden, dat wij daar prijsafspraken maakten, nog voorde tijd dat er mobile telefoons waren.
Tijdens de vergadering werden de prijzen afgesproken.
Een van de leden zei: ik moet even naar de wc.
Een vriend van mijn liep hem achterna naar het café aan de overzijde van de straat.
Zag hem de telefoon van de barkeeper vragen & hoorde hem bellen met de inkoper van AH.
Bood hem het product voor de oude prijs als hij vanavond het contract ondertekende.
Zo zie je hebt zelf leden die zich onder de afspraken trachten te onttrekken.
Het is zo oud als de wereld.
Waarom trouwde geld met geld.
Waarom trouwden de kinderen van leenheren met elkaar.
Alles gaat om macht.
Ook politiek.
Een oude Nederlandse journalist, die jaren in Duitsland had gewerkt, vertelde: de leden van CDU hebben geld & willen macht, de leden van SPD hebben macht & willen geld.
Zelf weet ik uit het verleden, dat wij daar prijsafspraken maakten, nog voorde tijd dat er mobile telefoons waren.
Tijdens de vergadering werden de prijzen afgesproken.
Een van de leden zei: ik moet even naar de wc.
Een vriend van mijn liep hem achterna naar het café aan de overzijde van de straat.
Zag hem de telefoon van de barkeeper vragen & hoorde hem bellen met de inkoper van AH.
Bood hem het product voor de oude prijs als hij vanavond het contract ondertekende.
Zo zie je hebt zelf leden die zich onder de afspraken trachten te onttrekken.
Het is zo oud als de wereld.
Waarom trouwde geld met geld.
Waarom trouwden de kinderen van leenheren met elkaar.
Alles gaat om macht.
Ook politiek.
Een oude Nederlandse journalist, die jaren in Duitsland had gewerkt, vertelde: de leden van CDU hebben geld & willen macht, de leden van SPD hebben macht & willen geld.
- romo
- Berichten: 26919
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie
Het is mij, uiteraard, geheel duidelijk dat prijsafspraken (Mondiaal niveau) zo oud zijn al alle mogelijke wegen naar Rome.
Nederland had natuurlijk de beruchte bouwfraude;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ad_Bos
Waar ik op wil wijzen;
Er is sprake van een dubbel belangen conflict, enerzijds het conflict dat prijsafspraken tussen bedrijven die bij wet verboden zijn, daar hebben we in Nederland de ACM (Autoriteit Consument en Markt) voor, dus om de consument te beschermen.
Anderzijds is het het belang van de Nationale industrie, Duitsland het voorbeeld bij uitstek gezien de machtige auto industrie, met alle toeleveranciers en daaraan gekoppelde werkgelegenheid een zeer machtige en invloedrijke speler, waar dus ook politieke bescherming van belang zal zijn.
Ik zeg niet dat (prijs) en of andere afspraken goed of fout zijn, of dat deze afspraken niet eerder bestonden, waar het mij om gaat is dat de belangen conflicteren, op nationaal/Europees niveau als ook consumenten niveau, dit gekoppeld aan de wettelijke kaders zwel landelijk als ook Europees. Waar dat toe gaat leiden vind ik een interessante vraag.
Zoals in mijn OP opgemerkt; ik denk dat het zeer sterk sturend kan zijn v.w.b. de richting als ook de snelheid van die richting, welke de Duitse automobiel industrie zal (moeten) kiezen, dit door zowel politieke- als consumenten druk.
Nederland had natuurlijk de beruchte bouwfraude;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ad_Bos
Waar ik op wil wijzen;
Er is sprake van een dubbel belangen conflict, enerzijds het conflict dat prijsafspraken tussen bedrijven die bij wet verboden zijn, daar hebben we in Nederland de ACM (Autoriteit Consument en Markt) voor, dus om de consument te beschermen.
Anderzijds is het het belang van de Nationale industrie, Duitsland het voorbeeld bij uitstek gezien de machtige auto industrie, met alle toeleveranciers en daaraan gekoppelde werkgelegenheid een zeer machtige en invloedrijke speler, waar dus ook politieke bescherming van belang zal zijn.
Ik zeg niet dat (prijs) en of andere afspraken goed of fout zijn, of dat deze afspraken niet eerder bestonden, waar het mij om gaat is dat de belangen conflicteren, op nationaal/Europees niveau als ook consumenten niveau, dit gekoppeld aan de wettelijke kaders zwel landelijk als ook Europees. Waar dat toe gaat leiden vind ik een interessante vraag.
Zoals in mijn OP opgemerkt; ik denk dat het zeer sterk sturend kan zijn v.w.b. de richting als ook de snelheid van die richting, welke de Duitse automobiel industrie zal (moeten) kiezen, dit door zowel politieke- als consumenten druk.
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie
Prijsafspraken mogen niet. Dat wordt lekkere boete. Is die aan Google niets bij
(He, daar is Sperdi weer! )
(He, daar is Sperdi weer! )
-
- Berichten: 18513
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie
Ha die Spermi, welcome back.
Net onkruid, dat zaad komt de hele tijd weer opsteken als het hun tijd is......
Net onkruid, dat zaad komt de hele tijd weer opsteken als het hun tijd is......
- Tim N
- Berichten: 7747
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie
Als je er snel bij bent kun je het in de kiem smoren.
- Arthur
- Berichten: 39593
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
- Joop
- Berichten: 8885
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie
BMW laat ook van zich horen...
...en blijkbaar hebben zij de afspraken genegeerd en/of anders ingevuld.
http://www.bimmertoday.de/2017/07/23/bm ... ch-zuruck/
Overigens is BMW van de 'grote vijf (of drie als je VAG als een partij ziet)' ook degene die tot op heden niet in opspraak is geweest in het hele Dieselschandaal.
...en blijkbaar hebben zij de afspraken genegeerd en/of anders ingevuld.
http://www.bimmertoday.de/2017/07/23/bm ... ch-zuruck/
Overigens is BMW van de 'grote vijf (of drie als je VAG als een partij ziet)' ook degene die tot op heden niet in opspraak is geweest in het hele Dieselschandaal.
- Arthur
- Berichten: 39593
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie
Wat niet is...
-
- Berichten: 51206
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: Juinen
Re: Kartel afspraken Duitse automobiel industrie
De (Duitse en wereldwijde) autoindustrie en aanverwante takken(olie) hebben heel wat monden te voeden, ze zijn van zwaar economisch belang voor direct miljoenen huishoudens en indirect vele meer.
Er zijn spreekwoorden en gezegdes als: Geen slapende honden wakker maken. En: Wat niet weet wat niet deert.
IMHO zou dat hierop ook wel wat van toepassing kunnen zijn, want hoe 'om de tuin geleid' voelt de consument zich nou écht na Dieselgate en dit? Nu gaan ze zitten schreeuwen van zie je nou wél?
Een vorm van wishful thinking:)
De media vind ik in dit geval ook alweer een boosdoener die blijkbaar niet weet wat voor schade ze écht aanricht en heeft aangericht op deze aardkloot.
En wat alt ook al zegt, klopt.
Sperdy wat voor moois rij jij nu?
Er zijn spreekwoorden en gezegdes als: Geen slapende honden wakker maken. En: Wat niet weet wat niet deert.
IMHO zou dat hierop ook wel wat van toepassing kunnen zijn, want hoe 'om de tuin geleid' voelt de consument zich nou écht na Dieselgate en dit? Nu gaan ze zitten schreeuwen van zie je nou wél?
Een vorm van wishful thinking:)
De media vind ik in dit geval ook alweer een boosdoener die blijkbaar niet weet wat voor schade ze écht aanricht en heeft aangericht op deze aardkloot.
En wat alt ook al zegt, klopt.
Sperdy wat voor moois rij jij nu?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot] en 134 gasten