Twist schreef: 13 aug 2019, 13:23
Een aangeklede X3 m40i kost 100k, een 540i touring 80k dus 20k minder.
Een basis X3 is er vanaf 60k, 5 serie Touring ook vanaf 60k
Ik bepaal niet wat anderen met elkaar moeten vergelijken, maar qua prijs, motorisering, en opties zijn deze auto's in mijn ogen directe concurrenten. X3 m40i staat zelfs boven een 540i in prijs. Ik sta nu zelf ook in de positie dat ik twijfel tussen deze twee. Ik zou daarentegen geen 3 serie overwegen.
Dat is imho naar je eigen straatje praten. De X3 is echt geen concurrent voor de 5 serie. Kan best dat er een X3 is die duurder is dan een 5 serie, maar dat maakt ze nog geen concurrenten (ja, misschien voor iemand die een 'dikke' SUV wil rijden, maar een X5 niet kan betalen). Een gemiddelde koper zal eerst kijken naar het platform, i.e. willen ze de ruimte van een 3 serie platform of een 5 serie qua grootte, dan of ze een hoge of lage instap willen, en als laatste naar de motorisering, want die krijg je in alle smaken. Het budget bepaalt dan welke keus het wordt. Het kan nog een afzwaaier worden in de trant van 'we nemen een X3 want meer ruimte dan een 5 serie sedan', maar dat is kolder want je krijgt alleen maar ruimte die je niet gebruikt (boven je hoofd, en niet extra bagageruimte). In een 5 serie kun je meer lijken vervoeren dan in een X3.
Luco schreef: 12 aug 2019, 19:24
X3 moet je met 3 serie vergelijken en een X5 met een 5 serie
en dan wordt de prijs van goedkoop naar duurder
sedan
touring
x
in gelijke uitvoeringen
Wat Luco eerder zegt, kan ik dan meer in mee gaan.
Disclaimer: Bovenstaand is mijn mening, niet dé mening.