Aankoop Porsche 911 (996 of 997)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31194
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Aankoop Porsche 911 (997)

Bericht door JP » 23 feb 2017, 21:37

Luca schreef: 22 feb 2017, 19:02 Waarschijnlijk komt er naast de Porsche wederom een Mii :-)
Moet de S-Max ook wijken voor de Porsche ? :tooth: :wink:

Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 3372
Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
Locatie: Porsche 996 / S-max

Re: Aankoop Porsche 911 (997)

Bericht door Luca » 23 feb 2017, 21:39

S-max blijft nog heeeeel lang. Beste aankoop ooit (als gezinsauto)

Echt heel tevreden over.

bm-dub
Berichten: 1168
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: Aankoop Porsche 911 (997)

Bericht door bm-dub » 23 feb 2017, 22:24

Die Seal Grey cabrio bij Leitner heeft bij 86.000 een complete revisie gehad. Is wel een automaat en prijs ligt hoger.

Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 3372
Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
Locatie: Porsche 996 / S-max

Re: Aankoop Porsche 911 (997)

Bericht door Luca » 23 feb 2017, 22:27

Gezien. Erg mooi. Alleen cabrio.....

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Aankoop Porsche 911 (997)

Bericht door MarkS » 23 feb 2017, 22:35

Goed voorbeeld idd, die 3.6 cabrio heeft al een kennelijk noodzakelijke revisie achter de rug, nu met mods dus prima optie alhoewel wat duurder en cabrio idd. De 3.4 coupe (vesuvio) die hij heeft staan is nog zonder revisie en aantrekkelijker in de prijs. Laat je daar zelf de mods op zetten ben je nog goedkoper uit wss.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2697
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Aankoop Porsche 911 (997)

Bericht door Mark 320iS » 23 feb 2017, 23:05

Ik vind die kosten voor die (preventieve) werkzaamheden nog erg meevallen eigenlijk. Heb me er nooit echt in verdiept, iedereen had het altijd over die hoge kosten etc etc, dus ik dacht altijd dat je minimaal 5k armer zou zijn...

Ter vergelijking, bij een e46 m3 ben je ook 2k verder als je lagerschalen en subframe laat aanpakken.

@Luca, ik weet dat je geen Cayman wilt, maar onderstaande is wel érg mooi toch?:
Cayman S

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Aankoop Porsche 911 (997)

Bericht door e30touring1990 » 23 feb 2017, 23:19

vind die 1500 idd ook nog wel meevallen als je dat vergelijkt met een kuurtje lagerschalen en subframe oid waar je al meer voor kwijt bent. die cayman zou mij ook wel aanspreken als evt alternatief, mooi ding

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 992
Lid geworden op: 14 mei 2006, 19:54

Re: Aankoop Porsche 911 (997)

Bericht door Sander » 24 feb 2017, 07:58

Die Cayman is erg mooi, persoonlijk zou ik die ook nemen als een 911 om wat voor reden dan ook niet zou doorgaan. Dan liever een keer een Porsche gehad hebben dan een V10.
Ik zou ook angstig zijn voor hoge onderhoudskosten en die zijn bij de V10 ook zeker mogelijk.

Een niet auto kenner denkt dat een Cayman hetzelfde is als een 911, dus daar hoef je het niet voor te doen/te laten. :P

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Aankoop Porsche 911 (997)

Bericht door Vlokmans » 24 feb 2017, 08:07

Voor 1500 doe je geen IMS lager, koelmodificatie en AOS-aanpassing, voor de goede orde. Eerder tussen de 2500 en 3000, rekening houdende met "kleine" dingetjes die je onderweg ook nog eens tegenkomt, of een nieuwe koppeling. Mocht je bezig zijn en ook verse kettinggeleiders willen (of moeten) monteren, of er is onverhoopt een schokbrekertje lek, dan loopt het nog verder op. Ik zou als bare minimum wel 5k achter de hand houden.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Aankoop Porsche 911 (997)

Bericht door FreudeamFahren » 24 feb 2017, 08:23

Of je koopt een auto die netjes bij is, of de prijs moet ruimte geven om hem upto speed te brengen. Mijn 997 heeft de Auto Resto modificatie al gehad bijvoorbeeld, en had net verse radiateurs en PASM dempers. Hij was bij aanschaf wel toe aan een beurt, maar die kan dan weer mooi uitgevoerd worden door de specialist die ik vertrouw, is ie meteen helemaal nagelopen en dat zijn de kosten dan weer niet.

Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 3372
Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
Locatie: Porsche 996 / S-max

Re: Aankoop Porsche 911 (997)

Bericht door Luca » 24 feb 2017, 11:09

Mark 320iS schreef: 23 feb 2017, 23:05
@Luca, ik weet dat je geen Cayman wilt, maar onderstaande is wel érg mooi toch?:
Cayman S

Afbeelding
Afbeelding
Erg mooie dikke Cayman!

Alleen rood..........

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2697
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Aankoop Porsche 911 (997)

Bericht door Mark 320iS » 24 feb 2017, 11:28

FreudeamFahren schreef: 24 feb 2017, 08:23 Of je koopt een auto die netjes bij is, of de prijs moet ruimte geven om hem upto speed te brengen. Mijn 997 heeft de Auto Resto modificatie al gehad bijvoorbeeld, en had net verse radiateurs en PASM dempers. Hij was bij aanschaf wel toe aan een beurt, maar die kan dan weer mooi uitgevoerd worden door de specialist die ik vertrouw, is ie meteen helemaal nagelopen en dat zijn de kosten dan weer niet.
Jij hebt al een 997? Kun je wat meer info geven over je auto? Ben wel benieuwd! Jij drift ook wel eens toch? Laat je er een sper onder zetten?
Als de m3 bij mij een keer weggaat zou ik hem willen vervangen voor een 1m of een 997s. Probleem is, ik heb nog nooit in een 1m gereden en maar een paar kilometer in een 997. Hoe bepaal je dan wat de auto is die het beste bij je past? Dat vind ik heel moeilijk omdat je (ík) er bij een proefrit toch niet achter komt.

Sorry voor off-topic, maar moet het gepieker ff van me afschrijven ;-)

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Aankoop Porsche 911 (997)

Bericht door Will F. » 24 feb 2017, 11:34

Idd zeker gezien FaF's porsche kennis is het leuk en interessant om iets meer over je 997-ervaring te lezen. Wie beschouw jij als kundige specialist bijvoorbeeld?

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10406
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Aankoop Porsche 911 (997)

Bericht door tomgtr » 24 feb 2017, 11:49

Prachtig die Cayman. Als je geen intentie heb om de kids ooit mee te nemen zou ik met liefde 997 laten staan en zo'n Cayman aanschaffen! En dat rode interieur is lekker.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Aankoop Porsche 911 (997)

Bericht door Macboy » 24 feb 2017, 20:18

Rood is natuurlijk dikke porno, maar er klopt iets niet aan dat interieur van die Cayman !

En ik zou toch ook even wat energie stoppen in wat Mark zegt. Die jongen lult niet zomaar uit zijn nek he. Komt klein beetje 'arrogant' (niet lullig bedoeld) over dat je hier van alles post, maar als mensen serieuze adviezen geven dat je je dan blind staart op je tussenpersoon zonder echt een duidelijke toelichting te geven.

Misschien weet die tussenpersoon ook meer, daar gaat het even niet om, maar dat blijkt dan weer niet uit de info die je hier post. Dan handig om dat ook hier uitdrukkelijker te delen. Sowieso kan het raadplegen van een second opinion bij bepaalde zaken geen kwaad. Misschien laat je onnodig een parel staan ?

Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 3372
Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
Locatie: Porsche 996 / S-max

Re: Aankoop Porsche 911 (997)

Bericht door Luca » 24 feb 2017, 20:34

Ik zal nog eens informeren

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Aankoop Porsche 911 (997)

Bericht door MarkS » 24 feb 2017, 21:33

Ik was vanmiddag (toevallig) voor het eerst zelf bij Auto Resto in Nijmegen, en nee ik heb geen aandelen daar. ;-)

Een vriend van me moest z'n auto daar ophalen en had vervoer nodig en aangezien ik in de buurt woon ... Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de in dit topic vermelde beweringen tav de 996 3.4 vs 3.6 te verifiëren. In de basis kent de 3.6, alhoewel een doorontwikkeling van het 3.4 blok, dezelfde problemen als de 3.4 die potentieel (8-10% zoals nu bekend) kunnen leiden tot motorschade, dus IMS, AOS en koeling. Qua concept geven sommigen het 3.4 blok zelfs de voorkeur omdat daar met een kleinere motor inhoud en kortere slag vd motor de belasting op de internals van het blok minder groot zou zijn dan bij de 3.6. (mijn vrije niet door diepe technische kennis gehinderde vertaling). Auto resto heeft inmiddels zo'n 200 996 blokken gemodificeerd (verhouding 3.4 vs 3.6 mij niet bekend). En om er geen reclameblok van te maken, er zijn een aantal andere specialisten die deze mods ook uitvoeren. Kort samengevat, issues maar ook de oplossingen (mods) zijn voor de 996 3.4 én 3.6 vergelijkbaar maar in ieder geval bekend (geen verrassingen). Maw, de specialisten weten wat er fout kan gaan en hoe dit (preventief) op te lossen.

Vanaf de DFI motoren (997.2, maar dus ook Cayman 987.2), geen IMS issue meer maar wel andere potentiële issues die inherent zijn aan de manier waarop Porsche dit blok heeft ontwikkeld. Imho zijn die issues (en dus ook de oplossingen) op dit moment nog niet volledig uitgekristalliseerd. Voordeel is dat de faal percentages daar nog beduidend lager liggen. Maar die wagens zijn ook nieuwer en meestal met minder km's. Maar ook die auto's beginnen nu uit de (Porsche approved) garantie te lopen en reparaties die eerst vooral onder de radar bij de dealer werden uitgevoerd beginnen ook langzaam naar boven te komen. Dus tijd zal bepalen hoe die motor/techniek zich qua betrouwbaarheid gaat bewijzen. We zullen dat tzt ook wel via de fora kunnen volgen.

Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 3372
Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
Locatie: Porsche 996 / S-max

Re: Aankoop Porsche 911 (997)

Bericht door Luca » 24 feb 2017, 22:13

Duidelijk!

Dus als ik het goed begrijp heeft de 3.4 EN de 3.6 dezelfde modificaties nodig?!

Beide motoren hebben dezelfde "problemen" en lopen dezelfde risico's

Modificaties zijn nodig en kunnen tussen de 1650 en enkele duizende (3a4) kosten?!

Mijn korte samenvatting :-)

Dus elke Porsche die ik koop (want de 997 mkII is echt te duur) heeft een evt modificatie nodig?!

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Aankoop Porsche 911 (997)

Bericht door MarkS » 24 feb 2017, 22:35

In grote lijnen is dat wel iets om rekening mee te houden bij de 996 Carrera, ja. Wat de noodzaak van die mods betreft, is de vraag of je voor die basis mods (1.650 EUR) het risico op (grotere) schade wilt lopen. De kans bestaat natuurlijk ook dat hij probleemloos blijft. Maar ik vind die percentages eerlijk gezegd nu al te hoog. Je hoeft er zeker niet meteen duizenden euro's aan uit te geven. Wat ik ervan begrijp is dat ze bij die basis mods ook een inschatting kunnen geven of je IMS lager vervangen moet worden. Zo niet, kunnen ze dat bij regulier periodiek onderhoud monitoren en ben je voor een relatief beperkt bedrag snel klaar.

Bovenstaande geldt natuurlijk niet voor de 996 turbo, GT3 en GT2. En ook niet voor de 993. Maar goed, dat zijn ook hele andere auto's met andere aanschafprijzen. En een 993 is al weer meer dan 20 jaar oud. Dus waar je het daar op motor modificaties bespaart, maak je die kosten wel weer qua overig onderhoud. 996 zou qua regulier onderhoud ook best mee moeten vallen, mits je een al goed onderhouden exemplaar koopt.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Aankoop Porsche 911 (997)

Bericht door FreudeamFahren » 24 feb 2017, 23:26

Het ligt genuanceerder dan dat MarkS. Vergeet niet dat Auto Resto zijn boterham ervan eet: hoe meer modificaties er verkocht worden, hoe beter. Je kunt niet alle 3.4s en 3.6en over één kam scheren. "Vroege" 3.4s, zeg tot modeljaar 2000 ongeveer, maar dat is geen harde grens, want er is niet van de één op de andere dag geswitcht in de productie, hebben een tussenaslager met twee rijen lagers. Vanaf modeljaar 2000 is dat niet meer zo; 3.6'en zijn zelfs altijd met een enkele rij geleverd. Het lager van de vroege 3.4 is eigenlijk probleemloos: de grootte van een eventuele vervolgschade maakt dat het de moeite is om hem te controleren op speling, en eventueel om het rubberjasje dat er omheen zit eraf te laten zodat het lager meedraait in de reguliere smering, maar het is zeker geen must om hem preventief te vervangen is mijn mening, simpelweg omdat de kwaliteit van het lager dik in orde is. Dat kun je van het enkelvoudige lager zeker niet zeggen, dat eigenlijk niet op zijn taak berekend is. Het heeft tot modeljaar 2006 geduurd voordat Porsche dat ook vond en weer een dikker lager ging monteren.

Verder is het geen tovenarij wat Resto levert. Om de thermische huishouding te verbeteren verplaatsen ze de thermostaat zodat ze eerder open gaat, ze vervangen de sensoren die de blazers activeren voor een setje dat ze eerder aan laat slaan en ze monteren een in hun woorden "bijzondere waterpomp met stalen schoepen met een hogere opbrengst". Zo bijzonder is die niet: hij doet normaal dienst in een auto waar in Nederland vaak blauwe platen opzitten ;-) Daarbij heb ik een aantal van hun auto's gezien met AOS modificatie: dat leek toch vooral op een soort van ontluchting middels een oud stuk binnenband: ik hoop dat de werking effectiever is dan de afwerking netjes. Dat wil niet zeggen dat het allemaal niks voorstelt: ik denk dat de truuk met de thermostaat een verstandige is; de waterpomp kan dat ook zijn.

Vwb dat een Turbo een betrouwbaarder alternatief zou zijn, of een 993. Een Turbo is een prijzige complexe sportwagen met 420 pk af fabriek. Ok, geen tussenaslager gedoe, maar vergis je niet in de complexiteit van zo'n apparaat. De idee dat een 996 Turbo goedkoper is in onderhoud omdat hij niet de pitfalls heeft van een reguliere waterkoeler zet ik weg als een "illusie", al is dat niet persé het punt wat je maakt. Hetzelfde geldt voor een 993. Dat zijn onderhand de jongste niet meer: voetpakkinkjes gaan en de 993 die jaren lang bekend stond als de niet lekkende 911 gaat ondertussen ook gewoon territorium markeren. En zo hebben ze meer ouderdoms kwaaltjes: zo vergaan de bougiekabels naar verloop van tijd. Da's origineel ook geen heel goedkope om te fixen: de 6 kabels naar de onderste bougies kun je niet heel lekker bij.

Om dan ook nog heel even stil te staan bij de vraag van Mark320iS: 1M of 997? Dat is voor een ieder anders. Het zijn mijn twee grote passies. M BMWs en Porsches. Ze hebben allebei hun charmes. Grootste manco van elke M BMW vind ik dat het uiteindelijk een 316 of een 520 met een dikke motor is. Het voelt gewoon zoals elke auto voelt en ergens is dat ook weer de charme, want ze zijn door die praktische basis verschrikkelijk bruikaar. De tegenstelling voor mij is dat een 911 op alle vlakken in hoe ik het beleef een bijzondere auto is, die met 4 zitplaatsen evengoed heel bruikbaar is. Maar zo'n apparaat voelt aan alle kanten wél anders dan welke andere auto dan ook, niet in de laatste plaats door de transaxle met daarachter de motor. Dat verschil in hoe zo'n auto is is vanaf '97 kleiner geworden, en vanaf de 991 had het - in mijn beleving - een Audi met de motor op een afwijkende plek kunnen zijn. Het leukst vind ik de luchtkoelers. Van hoe het portier open klikt en dicht "pingt" tot en met hoe zo'n dikke luchtkoeler klinkt, van het rechtopstaande voorruitje dat super dicht bij je neus zit tot de bijzondere veer- en stuurkarakteristiek met die motor helemaal achterin. Want hoewel de 997 om te zien een schitterende auto is (ik heb een Carrera 4S in donkerblauw) en met alle creature comforts meer dan prima dagelijks inzetbaar is, en nog steeds een meer dan uitdagende auto is om op tempo kundig te besturen, heeft ie dat hele bijzondere van de ouwe meuk niet meer (de voorruit ligt een stuk vlakker, de carrosserie is groter en daarmee het interieur veel ruimer etc). Daarom mag hij binnenkort het veld ook al weer ruimen. Dat zijn acties waar een luchtkoeler zich bij mij helemaal geen zorgen over hoeft te maken. En daarmee heb ik Luca's draadje denk ik wel voldoende vervuild... :-)

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Aankoop Porsche 911 (997)

Bericht door MarkS » 25 feb 2017, 04:35

Ook dat is een heel betoog. Ik heb het twee keer moeten lezen. ;-) Maar ik zie eerlijk gezegd niet dat we tav de 996 nu tot hele andere conclusies komen. Dat het qua details nog wat genuanceerder ligt ben ik met je eens. En het is goed dat je daarover nog wat meer info geeft. Ik zeg ook zeker niet dat wat Resto doet (of willekeurig welke andere specialist die deze mods uitvoert) heel erg bijzonder is. Ik constateer alleen dat de 996 Carrera, net als veel andere merken/modellen, een aantal (gelukkig bekende) potentiële issues kent, waarvoor oplossingen beschikbaar zijn. Ik denk dus zelfs dat het financieel redelijk overzichtelijk is en dat je, als je dat zou willen, dit preventief kunt laten beoordelen /aanpassen door "een specialist". Alhoewel er verschillen zijn tussen vroege 3.4, 3,4 en 3.6 is geen enkele 996 geheel "veilig". En imho is het dus vanuit dat oogpunt ook niet nodig om met een boog om een ongemodificeerde 3.4 (vroege of latere variant) heen te lopen of specifiek op zoek te gaan naar een 3.6.

Verder bevestig je vooral wat ik ook al aangaf. Zoals je wss weet rij ik zelf een turbo, een 993, heb daarvoor ook de Carrera gereden en weet dus ook dat die zeker niet goedkoper zijn in het onderhoud, in tegendeel. En dat was nu ook precies het punt dat ik maakte. Het beeld zou nu kunnen ontstaan dat de 996 Carrera zeer onbetrouwbaar is en een potentiële bodemloze put qua kosten. Dat is, samen met het ietwat ongeliefde uiterlijk van de 996, ook de reden voor de reputatie die dit model heeft gekregen. En ik denk eerlijk gezegd dat dit best meevalt. Bijkomend voordeel is dat de prijzen voor de 996 een stuk interessanter zijn. Verder denk ik dat als je interesse hebt in deze wagens het alleen maar goed is jezelf te (laten) informeren over dit soort zaken,

Mooi om te lezen dat we twee passies delen, BMW (M) en Porsche.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Aankoop Porsche 911 (997)

Bericht door FreudeamFahren » 25 feb 2017, 07:13

Ja, we zijn het aardig eens ja :-)

m3e30_chris
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 apr 2006, 00:04

Re: Aankoop Porsche 911 (997)

Bericht door m3e30_chris » 25 feb 2017, 09:59

Zou je zoiets overwegen Luca?
http://www.porschecentrumamsterdam.nl/o ... ronic-3090
Lijkt me een prima alternatief voor een 996 als tip of handbak jou niet uitmaakt.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2697
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Aankoop Porsche 911 (997)

Bericht door Mark 320iS » 25 feb 2017, 10:33

Bedankt voor de uiteenzetting FaF. De 997 heeft me wat uiterlijk betreft altijd erg aangesproken, met name de 997.1. De oudere modellen spreken me nu weer minder aan omdat ze zo ontzettend duur zijn geworden.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Aankoop Porsche 911 (997

Bericht door Macboy » 25 feb 2017, 10:59

Chris dat Luca zelf zegt dat handbak of tiptronic hem niet uitmaakt betekent niet dat wij hem daarvoor niet hoeven te hoeden. Die tiptronic is gewoon bagger vergeleken met de PDK. Als je je leven gedroomd hebt over een sportwagen kan je daar gewoon niet mee aankomen. Dat zijn boulevard cruisers voor vrouwen die een handtas kopen op de PC Hooftstraat. Als liefhebber kán dat gewoon niet. Punt.

Wil je zelf per sé geen handbak, dan kan je natuurlijk voor PDK gaan. Dat systeem is wel top en sportief, mits de juiste flippers op sportstuur uiteraard, anders werkt ook dat niet ideaal.

Tuurlijk kan je zeggen Luca weet zelf wel wat die wil en bepaalt het zelf wel. Maar dan hadden we natuurlijk geen forum nodig om te discussiëren en elkaar te helpen. Of door te zeggen: Luca is geen sportieve rijder. Dat heeft er niks mee te maken. Grootste deel hier op DF zijn geen coureurs. Alsof Tom en Romo driftend met hun Porsches de snelweg op knallen. Maar je hoeft niet als een mongool te rijden om te genieten van een sportwagen. De ware essentie van Porsche is bij de tiptronic niet aanwezig. Althans niet op een wijze dat je het kan vergelijken bij de betrokkenheid van de handbak of de snelheid van de PDK.

Het is de droom van Luca. Dan moet die droom wat mij betreft niet verpest worden. Maar goed als hij er zelf in gereden heeft en hij vindt het zelf prima, dan kan ik alleen nog maar zeggen: probeer ze wel alledrie uit voordat je dan durft te zeggen dat de tiptronic Porsche of sportwagen waardig is.


@FaF: uiteraard bedoelde ik ook zeker jouw kennis hierboven, niet alleen van Mark :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 104 gasten