E60 5XXd

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

E60 5XXd

Bericht door Vliet » 08 dec 2016, 11:43

Heren, ik kon geen draadje over de e60 (non M5). Maar mijn E39 530d gaat zeer binnenkort over de 300K, dus ik begin langzaam aan te kijken voor een waardige vervanger. Hoe betrouwbaar is een E60 LCI tov een E39? Wij hebben nu 230K gereden met de E39 zonder grote problemen. Ik zoek een auto die het net zo goed doet.

Ik zag een hele mooie 535d staan, maar de dubbele turbo doet mij toch een beetje twijfelen. 520d LCI zou ik qua power al genoeg vinden, zit gelijk aan de E39, maar zes cilinders is toch ook wel fijn..... Je hoort alleen wel veel problemen de pre facelift modellen. Veelal elektronisch gerelateerd. LCI weet ik eigenlijk te weinig over qua problemen. Iemand met ervaring?

Twijfel alom. Soms denk ik dat ik nog even wacht op een F10.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: E60 5XXd

Bericht door allen » 08 dec 2016, 11:48

Ervaring heb ik er niet mee. Nooit kunnen wennen aan het dashboard en de neus. Wellicht een interessant filmpje voor je?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E60 5XXd

Bericht door Knot » 08 dec 2016, 11:58

Ik zou toch voor een 530d gaan dan hoor, aanschaf scheelt niet zoveel en loopt vele malen mooier!

Maar die E39 is overigens ook nog lang niet op...

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: E60 5XXd

Bericht door EvdP » 08 dec 2016, 13:26

Ik 3 E39 ers gehad. Allemaal sedan benzine (528i) en die reden echt prima. Ik heb nu een E61 520d lci en dat rijdt ook erg fijn. Toen ik ging kijken wou ik eigenlijk een 530d en dan wel die met 231 of 235 pk. Alleen wogen de souplesse en het motorgeluid niet op tegen de kostten die een 6 cilinder met zich meebrengt. Mijn 520d is gechipt en is sneller en zuiniger dan een 530d met 218 pk. De kwaaltjes zijn volgens mij veel minder vanaf 2005 / 2006. Een vriend van mij rijdt al een jaar of 4 in een 530d van 2006 en die heeft echt minimale onderhoudskostten. Over de 535d lees je vaak negatieve verhalen maar ik vraag me soms ook wel af wat de staat van onderhoud dan is. De E39 is echt een prima auto maar ik vind de E61 wel beter.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: E60 5XXd

Bericht door Riceaux » 08 dec 2016, 13:39

Sinds kort een 525D uit 2004. Electronica is inderdaad wel een puntje. En uiterlijk is ook discutabel. Ik persoonlijk vind de auto niet mooi. Maar hij past bij m'n eisen en rijdt heerlijk. Idrive is fijn, Logic7 is fijn, luchtvering achter is fijn. Was eigenlijk ook op zoek naar een 530/535d, maar kon niks vinden wat aan m'n eisen en budget voldeed. LCI is qua kwaliteit wel een stuk beter. Qua uiterlijk zou ik 100% voor een F10 gaan.

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E60 5XXd

Bericht door Eric Z » 08 dec 2016, 16:18

Luchtvering is ook gelijk een zwak punt.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: E60 5XXd

Bericht door dvh » 08 dec 2016, 17:51

Heb ik al een keer kapot gehad.
Gewoon een imitatie compressor gemonteerd a 350,- en het werkte weer :-) ( en nog steeds )

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E60 5XXd

Bericht door Eric Z » 08 dec 2016, 19:00

In of exclusief de balgen? Die gaan volgens mij vaker kapot dan de compressor zelf.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: E60 5XXd

Bericht door allen » 08 dec 2016, 19:40

Is dat niet gewoon hetzelfde verhaal als bij een Range Rover? Zou gewoon betekenen dat je op tijd je balgen zelf wisselt voor een verse set. Kost de wereld niet.

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E60 5XXd

Bericht door Eric Z » 08 dec 2016, 19:46

Klopt, maar als je ermee staat word je niet blij. Soms kan het zijn dat de auto nog hard genoeg druk opbouwt om naar de garage te rijden. Maar anders kan je beter afgesleept worden.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: E60 5XXd

Bericht door EvdP » 08 dec 2016, 19:54

Een E60 heeft toch geen luchtvering? Net als de E39 sedan. Bij de E39 station was het hetzelfde issue.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: E60 5XXd

Bericht door Riceaux » 08 dec 2016, 19:56

Klopt. Alleen de E61. Bij mij is het al een keer vervangen volgens mij. En anders 200 euro per balg en compressor a 400 euro is ingecalculeerd.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: E60 5XXd

Bericht door Vliet » 09 dec 2016, 09:21

Bedankt heren. Ga mijn ogen open houden voor een LCI denk ik. Rondom een ton aan kilometers. Dus zal wel Duitsland worden

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: E60 5XXd

Bericht door ErikS » 09 dec 2016, 10:23

5XXd, is dat een Laferrari FXX Bmw special?! ;-)

LCI is inderdaad wel fijn! Let er ook op of de kabelboom bij de kofferklep al vervangen is. Die gaat absoluut kapot.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: E60 5XXd

Bericht door EvdP » 09 dec 2016, 10:44

Ook dat is toch alleen voor de E61?

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: E60 5XXd

Bericht door Riceaux » 09 dec 2016, 11:23

E60 ook voor zover ik begrepen heb. Minder vaak, maar nog steeds regelmatig.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: E60 5XXd

Bericht door Vliet » 09 dec 2016, 11:40

ErikS schreef:5XXd, is dat een Laferrari FXX Bmw special?! ;-)
:kikker: Haha, nee twijfel over 520/525/530/535d. Verbruik is geen eerste prioriteit. Zolang het maar ongeveer rond de 1:12 zit die ik nu haal met de 530d. Ik zoek gewoon een bullet proof snelweg machine.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: E60 5XXd

Bericht door EvdP » 09 dec 2016, 15:11

Als het verbruik geen issue is dan zou mijn voorkeur uitgaan naar de 530d (231 of 235 pk). 535d is qua vermogen leuker, maar als je daarvoor gaat kun je net zo goed een 530d chippen. Iets eenvoudiger techniek en de kans op dure reparaties is wel wat minder.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: E60 5XXd

Bericht door Riceaux » 09 dec 2016, 15:43

Ik zit nu gemiddeld over de eerste 1500 km op 1:12,8. 530D zal ongeveer hetzelfde doen denk ik. Als je gewoon 120/130 rijdt verbruikt een 525 1:15,4. Zodra je de snelweg verlaat schiet het verbruik wel behoorlijk omhoog, of zodra je de autobahn opdraait. :mrgreen:

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: E60 5XXd

Bericht door FreudeamFahren » 09 dec 2016, 16:09

EvdP schreef:Een E60 heeft toch geen luchtvering? Net als de E39 sedan. Bij de E39 station was het hetzelfde issue.
En bij de F11 ook gewoon weer. Blijft een slijtagedeel.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39745
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: E60 5XXd

Bericht door Arthur » 09 dec 2016, 18:15

Wordt wel luchtvering genoemd, vaak. Maar wat is het dan?

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: E60 5XXd

Bericht door Eric Z » 09 dec 2016, 18:58

Ik interpreteerde het als dat een station luchtvering heeft en de sedans gewone veren.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E60 5XXd

Bericht door Martijn_bmw » 09 dec 2016, 20:07

Arthur schreef:Wordt wel luchtvering genoemd, vaak. Maar wat is het dan?
Ipv een stalen veer zit er een rubber balg tussen de draagarm en carrosserie. Voordeel is bij meer belading -> meer lucht en de auto blijft flak verder is het comfortabeler qua veercomfort en kan je er als fabrikant ook leuk bocht neutraliteit mee tweaken (tijdelijk meer lucht in de balg waar hij heen wil hangen)

Nadeel is er draait een compressor voor die perslucht en die gaat regelmatig stuk en de rubber balgen drogen uit en scheuren dan. Resultaat je auto hangt op de ze draagarm/schokdemper en moet worden afgesleept naar de dealer voor een nieuwe balg.

Plaatje bij het praatje: (het linker zwarte ding dus op de foto is de lucht balg, Rechts daarvan zie je een stuk schokdemper )

Afbeelding

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: E60 5XXd

Bericht door DF-user-278 » 09 dec 2016, 20:41

Wat Knot zegt kan ik beamen. De 530d loopt veel soepeler, de 535d wel duidelijk een stuk sneller maar ook een 530d is snel zat en stukken vlotter dan in de E39.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E60 5XXd

Bericht door Martin van der Zwaard » 10 dec 2016, 10:53

Vliet schreef:Bedankt heren. Ga mijn ogen open houden voor een LCI denk ik. Rondom een ton aan kilometers. Dus zal wel Duitsland worden
Hoeft niet hoor. Ik heb een 530xda staan van 2009 met net iets over de 100k op de teller.
Zwart met zwart leer.

Moet je alleen ff zelf de E39 verkopen :angel:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 437 gasten