M'n baas is een hypochonder
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
M'n baas is een hypochonder
Het is een druiligere koude dag. Maar zo voelt het niet voor m'n basie. Hij glimlacht en is vrolijk. Deels door mij, een reeds op leeftijd komende Carbonzwarte e46 M3. Maar meer nog omdat ie net een telefoontje heeft gehad dat de bestelde spulletjes binnen zijn.
"Lingerie voor z'n nieuwe schatje" noemt hij het. En stilletjes pink ik een traantje weg bij de gedachte. Ik ben toch z'n schatje? Natuurlijk weet ik beter want de motoraanhanger en Rizoma valprotectie voor de KTM Super Duke gaat hij glimlachend ophalen. Samen met mij. Een prachtig binnendoor ritje naar Hazerswoude, koud en in de miezerregen.
Hier zijn we voor gemaakt en dit is wat we blijven doen. Tot we er bij neervallen. Rustig warm worden en daarna gillend boven de 6000rpm over binnenweggetjes knallen. Met gepast tegenstuur natuurlijk want ik ben van het type dat een serieus grip probleem heeft op de achterwielen in dit soort omstandigheden. En afgeragde Toyo zomerbanden met 2,5mm profiel op de achteras helpen daar ook niet bij. Of juist wel. Het is maar hoe je het ziet.
Wij zijn super in ons element maar moeten even stoppen voor een verkeerslicht. Rustig stationair draaiend staan we te wachten. Genietend van ons samenzijn. Maar dan, dan knapt er iets in mij. M'n baasje heeft het nog niet door en denkt dat ik gewoon nog stationair aan het draaien ben maar oh boy wat een verrassing staat hem te wachten.
Groen en hij geeft gas. Stotter, stotter, stotter en met elke milliseconden zie ik hem droeviger en angstiger worden. Om 'em extra te pesten zet ik m'n motormanagement lampje op het dashboard aan. Dat zal 'em leren. Lingerie voor z'n nieuwe schatje ophalen. Pfff....
Ik hoor 'em in pijn schreeuwen. WTF. Direct aan de kant. Motorkap open en verder niks te ontdekken anders dan een wat onregelmatig draaiend S54 blokje. Direct rijdt hij naar de garage. Stotterend waarbij niets, maar dan helemaal niets meer over is van zo'n prachtig jankende 6-cylinder S54. Allerlei gedachten gaan door z'n hoofd. "Nee niet m'n M3 blok naar de klote". Damn. Stotter, stotter, stotter.
Ik weet allang dat er niets ernstigs aan de hand is. Een van m'n zes bobines heeft de geest gegeven en met een nieuwe draai ik weer jankend van plezier 8000rpm.
's Avonds enkele uren later krijgt m'n basie het verlossende verhaal pas te horen. En wat een zware uren waren dat voor hem zeg. Angstig, bang, nieuwsgierig. Wat zou het zijn? En wat was ie blij toen ie hoorde dat het slechts een bobine was.
De hypochonder...
Mark.
"Lingerie voor z'n nieuwe schatje" noemt hij het. En stilletjes pink ik een traantje weg bij de gedachte. Ik ben toch z'n schatje? Natuurlijk weet ik beter want de motoraanhanger en Rizoma valprotectie voor de KTM Super Duke gaat hij glimlachend ophalen. Samen met mij. Een prachtig binnendoor ritje naar Hazerswoude, koud en in de miezerregen.
Hier zijn we voor gemaakt en dit is wat we blijven doen. Tot we er bij neervallen. Rustig warm worden en daarna gillend boven de 6000rpm over binnenweggetjes knallen. Met gepast tegenstuur natuurlijk want ik ben van het type dat een serieus grip probleem heeft op de achterwielen in dit soort omstandigheden. En afgeragde Toyo zomerbanden met 2,5mm profiel op de achteras helpen daar ook niet bij. Of juist wel. Het is maar hoe je het ziet.
Wij zijn super in ons element maar moeten even stoppen voor een verkeerslicht. Rustig stationair draaiend staan we te wachten. Genietend van ons samenzijn. Maar dan, dan knapt er iets in mij. M'n baasje heeft het nog niet door en denkt dat ik gewoon nog stationair aan het draaien ben maar oh boy wat een verrassing staat hem te wachten.
Groen en hij geeft gas. Stotter, stotter, stotter en met elke milliseconden zie ik hem droeviger en angstiger worden. Om 'em extra te pesten zet ik m'n motormanagement lampje op het dashboard aan. Dat zal 'em leren. Lingerie voor z'n nieuwe schatje ophalen. Pfff....
Ik hoor 'em in pijn schreeuwen. WTF. Direct aan de kant. Motorkap open en verder niks te ontdekken anders dan een wat onregelmatig draaiend S54 blokje. Direct rijdt hij naar de garage. Stotterend waarbij niets, maar dan helemaal niets meer over is van zo'n prachtig jankende 6-cylinder S54. Allerlei gedachten gaan door z'n hoofd. "Nee niet m'n M3 blok naar de klote". Damn. Stotter, stotter, stotter.
Ik weet allang dat er niets ernstigs aan de hand is. Een van m'n zes bobines heeft de geest gegeven en met een nieuwe draai ik weer jankend van plezier 8000rpm.
's Avonds enkele uren later krijgt m'n basie het verlossende verhaal pas te horen. En wat een zware uren waren dat voor hem zeg. Angstig, bang, nieuwsgierig. Wat zou het zijn? En wat was ie blij toen ie hoorde dat het slechts een bobine was.
De hypochonder...
Mark.
Laatst gewijzigd door markk op 06 dec 2016, 07:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2315
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: M'n baas is een hypochonder
.
Laatst gewijzigd door Walter op 29 jan 2017, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- Alexsti
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: M'n baas is een hypochonder
Geweldig opgeschreven.
- Mark 320iS
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: M'n baas is een hypochonder
Haha, heel herkenbaar! Ik heb vorige maand hetzelfde gehad. Eerst 1 vervangen toen na 2 weken weer 1 kapot, toen maar meteen allemaal gedaan.
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: M'n baas is een hypochonder
Haha, ja ze komen een keer voorbij bij de S54. Ik heb ze bij mister-auto gekocht destijds.
- Bert ///M3
- Berichten: 9348
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M'n baas is een hypochonder
Als je nog originele Bremi's hebt dan vervangen voor Bosch. Anders kom je gegarandeerd aan de beurt.
- Mark 320iS
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: M'n baas is een hypochonder
Hmm, die van Bosch schijnen ook minder te zijn. BMW levert nu Eldor, die hebben schijnbaar een betere mantel die hittebestendiger is.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: M'n baas is een hypochonder
Geweldig Mark
-
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
- Locatie: M6 F06
Re: M'n baas is een hypochonder
Leuk stukje weer Mark! Je gaat altijd uit van het ergste he. Bij mij onlangs ook twee bobines vervangen.
- Tim N
- Berichten: 7747
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: M'n baas is een hypochonder
Mooi verhaal, zo herkenbaar. (helaas niet met een eigen S54 maar wel in de context)
- Joy
- Berichten: 10779
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: M'n baas is een hypochonder
Toevallig een paar weken terug hetzelfde euvel met de M3. Ik reed gelukkig nog in de straat dus kon omkeren en van auto wisselen. De Bremi's hebben het toch 15 jaar volgehouden. Nu zitten er bobines van Bosch in. Als die het ook 15 jaar volhouden zal het wel loslopen allemaal.
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: M'n baas is een hypochonder
Wat ik me nog afvraag. Ik ben toch een stukje naar de garage gereden. Kan een falende bobine nog gevolgschade opleveren.
Ik denk dan: Geen ontsteking, wel inspuiting, uiteindelijk iets van hydrolock. Of onbalans in motor, drijfstanglagers / krukus krijgen schade. Etc.
Mark.
Ik denk dan: Geen ontsteking, wel inspuiting, uiteindelijk iets van hydrolock. Of onbalans in motor, drijfstanglagers / krukus krijgen schade. Etc.
Mark.
- Bert ///M3
- Berichten: 9348
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M'n baas is een hypochonder
Niet echt. Op een gegeven moment na meerdere misfires schakelt hij die cylinder uit.
Alleen niet al te lang mee doorrijden door onbalans zoals je al zegt. Maar dat stukje naar de garage dat doet niks. Ik had het op Zandvoort en heb een paar rondjes op 4 cylinder gereden ipv 6 (Ferrari 430 op PZero Corsa losgereden, die man kwam later langs voor een praatje maar was een beetje zuur toen hij de codes zag en het ook bleek dat ik maar op 4 cylinders reed ipv 6 LOL) Naderhand niks aan de hand. Gewoon bobines gewisseld en rijden.
Alleen niet al te lang mee doorrijden door onbalans zoals je al zegt. Maar dat stukje naar de garage dat doet niks. Ik had het op Zandvoort en heb een paar rondjes op 4 cylinder gereden ipv 6 (Ferrari 430 op PZero Corsa losgereden, die man kwam later langs voor een praatje maar was een beetje zuur toen hij de codes zag en het ook bleek dat ik maar op 4 cylinders reed ipv 6 LOL) Naderhand niks aan de hand. Gewoon bobines gewisseld en rijden.
- Mark 320iS
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: M'n baas is een hypochonder
Volgens mij kan ook je katalysator stuk gaan van te lang rijden met een kapotte bobine, maar dat zal ook niet gebeuren in een paar kilometer.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26691
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: M'n baas is een hypochonder
Je cat gaat alleen stuk als de dme niet de brandstof inspuiting stopt. Dan gaat de onverbrande benzine de cat in en verband daar waardoor het binnenwerk smelt. Maar de Bmw dme stopt die inspuiting dus dat zal niet gebeuren
- Corsa_GSi
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
- Locatie: Regio 010
- Contacteer:
Re: M'n baas is een hypochonder
Mooi verhaal Mark
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: M'n baas is een hypochonder
PreciesJoy schreef:Toevallig een paar weken terug hetzelfde euvel met de M3. Ik reed gelukkig nog in de straat dus kon omkeren en van auto wisselen. De Bremi's hebben het toch 15 jaar volgehouden. Nu zitten er bobines van Bosch in. Als die het ook 15 jaar volhouden zal het wel loslopen allemaal.
- Arthur
- Berichten: 39706
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: M'n baas is een hypochonder
Dan kunnen er ook wel weer Bremi's in
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten