Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011
- mrbbs
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
- Locatie: belgie
- Contacteer:
Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011
Momenteel zijn mijn ervaringen nog niet overtuigend. Zaterdag een S sport gereden maar daar waren de banden 8-9 jaar oud en hadden de remmen hun beste tijd gehad.
Vandaag naar Luxembourg geweest voor een Cayman 2.9i. Heel mooie wagen en ik kon hem testen op de mooie Luxembourgse wegen, van kort en technisch tot lang uitgestrekte snelle bochten.
Op de snelle bochten is het een droom om mee te rijden, maar in de technische sectie in het bos waar het nog wat nat lag had ik vooral veel last van onderstuur, en kon ik er niet omheen..
Voor mij geeft dat op dat moment geen vertrouwen.. Ik had de Cayman was neutraler verwacht, maar je moet echt op de onderstuur grens rijden heb ik de indruk. Niet mijn manier van rijden uiteraard, ik stuur graag met de achterkant, zonder dat ik effectief veel aan het stuur moet draaien.
Dus, we gaan maar nog een derde exemplaar testen en daarna zien wat we doen.
Vandaag naar Luxembourg geweest voor een Cayman 2.9i. Heel mooie wagen en ik kon hem testen op de mooie Luxembourgse wegen, van kort en technisch tot lang uitgestrekte snelle bochten.
Op de snelle bochten is het een droom om mee te rijden, maar in de technische sectie in het bos waar het nog wat nat lag had ik vooral veel last van onderstuur, en kon ik er niet omheen..
Voor mij geeft dat op dat moment geen vertrouwen.. Ik had de Cayman was neutraler verwacht, maar je moet echt op de onderstuur grens rijden heb ik de indruk. Niet mijn manier van rijden uiteraard, ik stuur graag met de achterkant, zonder dat ik effectief veel aan het stuur moet draaien.
Dus, we gaan maar nog een derde exemplaar testen en daarna zien wat we doen.
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011
Alfa 4C dus
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011
Andre schreef:Gewoon een 4C halen.
Leef nu betaal later:)
-
- Berichten: 11233
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011
Nou doe dat maar niet. Of je moet van sleutelen houden:)
-
- Berichten: 51393
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011
Volgens mij heb je met 'n middenmotor als je 't kut aanpakt qua rijden eerder/vaker onderstuur dan met 'n goed uitgebalanceerde FR auto zoals je nu hebt mrbbs.
4C ziet er écht supergeweldig uit. Kleine Ferrari, maar dan liever 'n échte Ferrari:)
Ik ken 'n auto die gewoon doorgaat bij insturen op gas en geen onderstuur geeft. Je zult 't niet geloven:)
4C ziet er écht supergeweldig uit. Kleine Ferrari, maar dan liever 'n échte Ferrari:)
Ik ken 'n auto die gewoon doorgaat bij insturen op gas en geen onderstuur geeft. Je zult 't niet geloven:)
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011
Eerlijk waar; om te zien - no contest. Op P30 bij Schiphol staat vaak een bloedrode 4C en inderdaad, it blows quite a few Ferrari's into the weeds. Wat een ontzettend mooi apparaat!Hans R schreef:Alfa 4C dus
Maar om te rijden (en nee, ik zelf nog nooit) heb ik nog geen test gezien van Evo of sportAuto of zelfs die eigenwijze tuinkabouter van een Chris Harris waar dat ding niet vollédig wordt afgebrand. JijBuis staat er vol mee, maar het is geen happy viewing.
En een 4C zal al zéker niet minder ondersturen dan een Cayman, die staat daar eigenlijk sowieso niet om bekend. Een 911 daarentegen al een stuk meer.
Maar zoals ik al zei, een bestaan als driftmonster is waarschijnlijk toch niet helemaal de Cayman's raison d'etre.
Nou is een beetje afremmen voor een bocht trouwens vaak ook wel handig om niet rechtuit de scenery in te kleunen, Kevin.
Geintje he...
- Hitz
- Berichten: 1935
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
- Locatie: Flevoland
Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011
M235i/M240i?
- Kasteel
- Berichten: 5282
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011
Dat is denk ik niet zijn ding , niet puurder/lichter/wilder dan gt86, alleen rapper
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011
Hij moet gewoon een R620 kopen. Net wat lichter en sneller dan een GT86.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011
of ff wachten en zoiets kopen?
http://forum.driving-fun.com/viewtopic.php?f=15&t=33380" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.driving-fun.com/viewtopic.php?f=15&t=33380" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011
Lol @ Allen
Betreft 4C verhaal, gewoon zelf proberen en kijken wat bij je past, ik probeer alleen te zeggen dat er veel leukere auto's zijn dan de zoveelste saaie Porsche.
Betreft 4C verhaal, gewoon zelf proberen en kijken wat bij je past, ik probeer alleen te zeggen dat er veel leukere auto's zijn dan de zoveelste saaie Porsche.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011
Toch past een M135i of M235i volgens mij veel meer bij zijn wensen dan een Cayman met middenmotor. Ik weet het eigenlijk wel zeker als ik zijn verslag lees.
-
- Berichten: 18532
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011
plus één. Rody is ook onder de indruk, volgens mij moet je dan toch wel een flinke auto meenemen.....
- FreudeamFahren
- Berichten: 2833
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011
Op welke maat & merk banden en wielen stond de auto? Hoe kleiner hoe beter, Pilot (Super) Sports werken het beste. Bijna onvoorstelbaar hoe gevoelig een 986/987 daarvoor is. Net als goede uitlijning trouwens. Aftermarket stabi's kun je ook veel mee, maar dan moet eerst de basis goed zijn, anders kun je nog niet "op de neus leunen". Heeft mijn voorkeur ook.mrbbs schreef:(...) maar in de technische sectie in het bos waar het nog wat nat lag had ik vooral veel last van onderstuur, en kon ik er niet omheen..
Voor mij geeft dat op dat moment geen vertrouwen.. Ik had de Cayman was neutraler verwacht, maar je moet echt op de onderstuur grens rijden heb ik de indruk.
Wat mij in een 987 ook ontzettend aanspreekt is de zitpositie. Verhouding / afstand pedalen - pook - stuur. Meer dan top voor elkaar. Geeft ook veel vertrouwen.
- mrbbs
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
- Locatie: belgie
- Contacteer:
Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011
De wagen stond op N-labeled Michelin Pilot Sport 2 banden in 18" met 3-4000kms op de teller. Dus dat zou goed moeten zijn..FreudeamFahren schreef:mrbbs schreef:Blabla
Echter vond ik er geen mogelijkheid in terug om toch maar wat te sturen op het gas.. zelfs de bocht inremmen en dan op het gas mocht niet baten.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011
En wat denk jij dan van de (bijv) M235i modellen als dat op het gas sturen jouw ding is ? Als een auto met middenmotor ergens niet om bekend staat is dat het wel toch ? Gewoon even serieus bedoeld. Je bent namelijk heel duidelijk in wat je wel en niet lijkt te willen, maar ergens matcht het dan weer niet met wat je nu laat weten.
- mrbbs
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
- Locatie: belgie
- Contacteer:
Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011
Ik dacht dat de definitie van een neutrale auto, welke ik dacht dat een Cayman met middenmotor toe behoorde, toeliet om te spelen tussen onder- en overstuur. Maar dit zal voor interpretatie vatbaar zijn...Macboy schreef:Blabla
- MarkS
- Berichten: 2903
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41
Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011
Volgens mij is dat ook zo en zie niet in waarom een Cayman niet neutraal daarin zou zijn terwijl je prima met gas de auto zou moeten kunnen sturen. YouTube staat trouwens ook vol met beelden waaruit dat blijkt. Maar ik zal morgenochtend het nog eens zelf proefondervindelijk uitproberen, met een Cayman R.
- FreudeamFahren
- Berichten: 2833
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011
+1. Het allergaafste aan een goed rijdende 986 / 987 is dat ie heel lichtvoetig en heel precies op de gripgrens, zowel ondersturend als oversturend, te rijden is. Als hij onderstuurt, lastwissel inzetten en het kontje helpt mee de neus naar binnen te duwen. Nukkig ondersturen hoort niet in die optelsom te zitten (tenzij je in lompe boer modus opereert) en herken ik ook niet uit de praktijk.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011
Ik dacht altijd wel precies op de gripgrens, maar niet kunnen spelen met onderstuur/overstuur. Net zoals een Lotus dat ook niet kan. Maar goed kan dat dus volledig mis hebben.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011
Ik denk dat je het volledig mis hebt. Speedster was daar heel makkelijk in zoals Freude am Fahren omschrijft. Een Elise of Exige zou dat dus minstens zo goed moeten kunnen.
- MarkS
- Berichten: 2903
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41
Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011
Lightweights zijn wel wat trickier ...
Mbt de Cayman (987) hier iemand die het snapt én kan uitleggen ...
Mbt de Cayman (987) hier iemand die het snapt én kan uitleggen ...
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011
leuk, slingert meteen mobile.de weer aan...pff word soms moe van mezelf haha
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011
MarkS: Thx, mooi filmpje.
Wel een kleine kanttekening, dit was een Cayman R.
Deze heeft toch een wat agressievere set-up qua onderstel, met dikkere anti-roll bars, hardere veren/dempers en meer negatief camber. En standaard een 22 procent slippy diff.
Hiermee overstuurt een R wat makkelijker maar wordt het grensbereik denk ik wat smaller al heeft de meneer in de film er inderdaad weinig moeite mee.
Ik krijg volgende week de R veren onder mijn S, maar qua camber instelling is er weinig tot geen verstelmogelijkheid.
Daarvoor zijn bijv. wel weer GT3 draagarmen verkrijgbaar, net als dikkere en/of verstelbare stabi's, deze kosten allemaal niet de wereld dus er valt op het gebied van balans en wegligging nog wel het een en ander te tweaken.
Wel een kleine kanttekening, dit was een Cayman R.
Deze heeft toch een wat agressievere set-up qua onderstel, met dikkere anti-roll bars, hardere veren/dempers en meer negatief camber. En standaard een 22 procent slippy diff.
Hiermee overstuurt een R wat makkelijker maar wordt het grensbereik denk ik wat smaller al heeft de meneer in de film er inderdaad weinig moeite mee.
Ik krijg volgende week de R veren onder mijn S, maar qua camber instelling is er weinig tot geen verstelmogelijkheid.
Daarvoor zijn bijv. wel weer GT3 draagarmen verkrijgbaar, net als dikkere en/of verstelbare stabi's, deze kosten allemaal niet de wereld dus er valt op het gebied van balans en wegligging nog wel het een en ander te tweaken.
- FreudeamFahren
- Berichten: 2833
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011
Geldt voor een Elise inderdaad ook. Vorig jaar een paar maand een Elise S2 op de dam gehad, met het 136 pk Yoyoya torretje. Grootste verschil met een 986 / 987 is dat je in een Elise nog meer mee krijgt wat er gebeurt tussen wielen en asfalt, dat het wezenlijk minder auto is (flimsy plastic paneeltjes op een alu tubje geschroefd), dat je iets rapper moet zijn in je reflexen, dat de ergonomie matiger is (stoel gaat alleen naar voor en naar achter, geen rugleuning verstelling, geen stuur verstelling, verlichting waar je geen zak aan hebt, op de radio file info luisteren gaat alleen als je stil staat etc) en dat er een totaal zielloos grasmaaier torretje in zit. Aanzuig en uitlaat geluid van de Pork boxer tor is adem benemend (zeker met wat after market modificatie pret); perfect tussengas geeft voldoening: dat is op een Elise allemaal niet. De motor zit er alleen maar in om hem voort te bewegen (alleen zelf duwen is saaier): het ding draagt op geen enkele andere manier bij aan de rijpret. Dat doet de Porsche veel beter. Was ook meteen dé reden om hem weer uit te zwaaien.allen schreef:Ik denk dat je het volledig mis hebt. Speedster was daar heel makkelijk in zoals Freude am Fahren omschrijft. Een Elise of Exige zou dat dus minstens zo goed moeten kunnen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Majestic-12 [Bot] en 431 gasten