Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1481
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door mrbbs » 18 sep 2016, 21:05

Ik ben in de markt voor een Porsche Cayman of Cayman S van 2009-2011. De 2.9 of 3.4 dus.
Wat zijn de zaken waar ik moet op letten bij aanschaf van dergelijke wagen naast de gebruikelijke zaken?
Hoe betrouwbaar is zo'n Cayman en wat zijn de grootste maintenance kosten?

Is er overigens een korte final drive + sper beschikbaar, zoja wat kosten die?

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door MarkS » 18 sep 2016, 21:43

Ik zou eens op PF kijken, oa dit topic ...

https://www.porscheforum.nl/viewtopic.p ... Cayman+987

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door tuurgtt » 20 sep 2016, 10:08

Toevallig, net een late 2012 S met handbak in DL gekocht.
Zoals je kunt lezen in de buying guides hieronder waren er vóór 2009 wat issues zoals de Rear Main Seal, de Intermediate Shaft en mogelijke Bore Scoring wat bij de Direct Injection motoren allemaal verholpen is.
Natuurlijk zijn er van de Pre Facelift ook een heleboel gewoon zonder problemen en kun je omgekeerd bij een latere auto ook weer net pech hebben.
Toch vertelt een specialist in een van de Buying Guides dat hij een Mk2 2.9 boven een Mk1 S verkiest.

Opties zijn natuurlijk afhankelijk van persoonlijke voorkeur.
Ik heb gewacht op een handgeschakelde 320pk S mét sportstoelen maar zonder PASM of sportuitlaat.
Het PASM systeem is mooi zolang het werkt maar als er iets mis mee is of vervangen moet worden is het gelijk twee keer zo duur als bij de gewone dempers.
En voor een sportuitlaat wilde ik sowieso naar Gert Carnewal bij jou in België, zijn Carnewal GT demper is wereldwijd vermaard.
Ook laat ik bij hem de Cayman R veren plaatsen, ik wil niet meer dan 20 of 25 mm omlaag en volgens hem is dat bij de R veren precies dat, terwijl een KW of Eibach set gelijk naar 35 mm gaat of meer.
Een setje spacers van 7mm voor en 15mm achter en dan is hij voor mij eigenlijk wel af.
Het grote voordeel van de 987 Cayman is wmb de korte bakverhoudingen itt die van de 981 vanaf 2013 die met handbak een belachelijke 135 km/u haalt in z'n twee. En natuurlijk de hydraulische stuurbekrachtiging, vanaf 2013 is met de EPAS een groot deel van de steering feel verloren gegaan.

Initieel zat ik te kijken naar een S met het af-fabriek sper maar die komen maar zeer zelden langs en na wat internet research blijkt dat het Porsche sper een beetje een cheap joke schijnt te zijn (letterlijk), alleen bedoeld om een LSD op de optielijst te kunnen aanbieden.
Het was een optie van rond de 1000 euro, het spert voor geen meter en had ook helemaal niets van doen met de LSD die ze bijv. onder een GT3 schroeven.
Voor een echt goed sper moet je dus aftermarket.
Het jou welbekende OS Giken staat goed bekend maar is noisy, een Quaiffe is nog steeds geen echt LSD (gears no plates en geen sperwerking under braking), in de US zijn ze erg blij met het sper van Guard en als je gewoon het beste wil that money can buy is er natuurlijk altijd nog good old Drexler.

Of een Cayman nou als Driftmeister gezien moet worden is natuurlijk weer een tweede, het is meer een auto van de pinpoint handling, precision and balance, maar ik laat me graag door jou of iemand anders van het tegendeel overtuigen.
Filmpjes graag. :foto:

En voor info van een echte specialist, bel anders gewoon even met d'n Gert.
http://www.carnewal.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Buying Guides:

http://www.pistonheads.com/news/ph-buyi ... rain/28005" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.autocar.co.uk/car-news/used- ... ying-guide" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door Kasteel » 20 sep 2016, 10:30

Mooie info!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39706
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door Arthur » 20 sep 2016, 11:32

Ik ga t niet lezen :tooth:

Twist
Berichten: 1372
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door Twist » 20 sep 2016, 17:47

Hey, heb jij dan die gt silver met rood interieur gekocht toevallig?

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door FreudeamFahren » 20 sep 2016, 18:40

Volledigheidshalve: alleen de S van na de facelift heeft directe brandstofinspuiting (en daarmee zijn eigen problemen met dichtgekoekte cilinderkoppen omdat ze niet meer schoonbranden door inspuitnevel). De instap 2.9 heeft wel de verbeterde smering van de DFI tor en geen tussenaslager(issues) meer, maar verder gewone inspuiting. Parel van een motor. Toeren hongerig, hoge toeren worden beloond met lekker tempo. Een instap 2.9 op passief onderstel met bescheiden wielen (op 19" walsen ligt de limiet veel te ver weg en is het grensbereik smaller) en 3 pedalen is wat mij betreft the pick of the bunch.

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door Rnd » 20 sep 2016, 19:51

Ik rijd tijdens de zomermaanden een Boxster Spyder uit 2012 met PDK, Sportchrono en sportuitlaat. Die 3 opties zou ik allemaal nemen als het mogelijk is, waarbij voor mij PDK en Sportchrono een must zijn. PDK schakelt met de flippers en Sportchrono aan echt waanzinnig snel op. Verder vind ik de balans van de auto echt heel erg goed en geeft het met de sportuitlaat veel beleving. Zonder Sportchrono is het al geen stakker, maar met die optie aan reageert het allemaal veel sneller (gas en schakelen).

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39706
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door Arthur » 21 sep 2016, 01:19

Nee, maar ik heb een 987S van voor 2009 :tooth: Ga ik niet allemaal lezen wat voor ellende je ermee kunt krijgen :wink:
Twist schreef:Hey, heb jij dan die gt silver met rood interieur gekocht toevallig?

ZZII
Berichten: 138
Lid geworden op: 13 okt 2008, 10:22

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door ZZII » 21 sep 2016, 16:02

@tuurgtt top info!

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door tuurgtt » 21 sep 2016, 18:30

Cheers.

Jammer alleen dat Kevin (TS) hem is gepeerd.
Misschien dat hij op aanraden van de FaF gelijk naar DL is gescheurd voor http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... eyeCatcher" onclick="window.open(this.href);return false;

In België is zo'n 2.9 natuurlijk ook nog eens goedkoper in de tax dan een 3.4.
The FaF is on the ball again...

Al mist de kleinere motor wel 70 Nm koppel tov de S. En Kevin wil natuurlijk toch weer dwars.
Ik moet zeggen dat die paar keer dat ik nu een stukje heb gestuurd in de Porker ik nogal onder de indruk ben van de gretigheid waarmee de kont naar buiten wil bij enige vorm van liften in de bocht.
De mijne staat trouwens ook op 18 inch en gewone Michelin Pilot Sport N4.
Niet dat ik nu overal haaks de bocht in hoek want ik durf natuurlijk nog niks zonder het PSM :bag: maar de adjustability op het gaspedaal is behoorlijk wat scherper dan die in mijn bmw compact.
En ik snap wel dat er een wereld van verschil qua handling tussen die twee zit, maar juist die tailhappiness is wel waar een E36 Compact altijd om bekend stond. Danwel berucht was.

Ik weet iig zeker dat de Cayman met TC af in de handen van iemand die kan sturen ( that's me off out, sadly ) behoorlijk levendig in het rond kan worden gesmeten. Fun car, this!

Overigens is het prijsverschil tussen 2.9 en 3.4 te verwaarlozen:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39706
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door Arthur » 22 sep 2016, 12:36

Pakte ik toch de 3.4.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1481
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door mrbbs » 25 sep 2016, 16:21

Net terug van een tripje naar Bormio/Valdidentro, vandaar even stil geweest.

Maar wel mooi om hier de nodige feedback te kunnen lezen, dank mannen voor de inspanning en uitleg!
Ik lees er even de threads op na en kom hier dra op terug :)

Inmiddels al even bij-gelezen en beide opties liggen voor mij nog open.
Alleen staan de meeste interessante Cayman's wat ver en zou ik graag een uurtje kunnen sturen met zo'n Cayman om te zien of het wel mijn ding is, mits betaling uiteraard. Een 2.9 is voor mij taks-wege de meest interessante optie. De wagen is volgens mij ook wat lichter dan de 3.4. Uiteraard wil ik een auto zonder PASM. Sportuitlaat hoeft voor mij niet, wel heb ik hem graag op 18" zodat hij inderdaad beweeglijk blijft en heb je tenminste nog iets van vering in de banden zodat deze bestand zijn tegen het fantastische Belgische wegdek :) Uiteraard ook een manuele!

Eerst en vooral dien ik dus te weten of de Cayman speels genoeg kan zijn voor mij, vooral dan in het dagelijkse verkeer want tracken hoeft voor mij niet meer meteen.

Hopelijk zijn de basics op zo'n Cayman in orde. Dwz in de hoogte/diepte verstelbaar stuur, goede positie van rem/gas en kan de zetel laag genoeg, of kan ik hem retro fitten met een Recaro Pole Position.

Zit daar trouwens standaard een goede handrem op? Of pakt deze zo fantastisch als op een BMW :duh:
Laatst gewijzigd door mrbbs op 25 sep 2016, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1481
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door mrbbs » 25 sep 2016, 16:41

Deze staat trouwens erg aantrekkelijk geprijsd, alleen heeft die wel PASM die ik liever niet heb..

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/po ... n=parkItem" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39706
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door Arthur » 25 sep 2016, 16:44

Waarom niet?

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1481
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door mrbbs » 25 sep 2016, 16:54

Arthur schreef:Waarom niet?
Goh, hoe minder tech hoe liever eigenlijk. Ook kosten die bij problemen zoals hier boven aangegeven een stuk meer dan de standard dempers. Trouwens mijn idee is dat een goede demper 1 setting heeft die overal goed moet zijn.. (ik heb het dan niet over verstelbare dempers zoals KW, Bilstein, Öhlins)
Laatst gewijzigd door mrbbs op 25 sep 2016, 21:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39706
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door Arthur » 25 sep 2016, 17:00

Kun je, als de PASM dempers het tzt begeven, geen normale dempers plaatsen?
En is PASM ook niet gewoon een verstelbare demper? 2 standen maar dan met een druk op de knop?

Tom
Berichten: 21719
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door Tom » 25 sep 2016, 19:20

Onderstel is top, ook met 19 inch en Belgische wegen.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door Macboy » 25 sep 2016, 20:58

mrbbs schreef:Trouwens is mijn idee dat een goede demper 1 setting heeft die overal goed moet zijn.. (ik heb het dan niet over verstelbare dempers zoals KW, Bilstein, Öhlins)
Helemaal mee eens en precies mijn gedachte. BMW en Porsche kunnen als de beste allround onderstellen bouwen. Al die verstelbare dingen heb je niet echt nodig.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1481
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door mrbbs » 25 sep 2016, 21:18

Staan wel weinig wagens te koop met mijn zoekopdracht:

bouwjaar: 2010-2013
2.9 of 3.4
manueel
cruise control (is zoiets achteraf in te bouwen, want dit zou de selectie uitbreiden)
<40.000 euro
<70.000 kms
Liefst zonder PASM

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door RS-Ron » 26 sep 2016, 11:30

mrbbs schreef:
Arthur schreef:Waarom niet?
Goh, hoe minder tech hoe liever eigenlijk. Ook kosten die bij problemen zoals hier boven aangegeven een stuk meer dan de standard dempers. Trouwens mijn idee is dat een goede demper 1 setting heeft die overal goed moet zijn.. (ik heb het dan niet over verstelbare dempers zoals KW, Bilstein, Öhlins)
Zijn er inmiddels geen gespecialiseerde bedrijven die deze dempers (PASM) kunnen reviseren voor een redelijker tarief ? Ik heb zelf goede ervaringen met EDC op de M5. Stand Citroën voor de comfortabele rit, stand ///M voor een rit waar je echt voor het sturen gaat zitten. Als het echt alleen bij de dealer kan geef ik je gelijk, zijn er betaalbaardere alternatieven zou ik het nog eens overwegen.

Gr Ron

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2252
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door Will F. » 26 sep 2016, 12:48

Het verschil in adviesprijs tussen bilstein b4 met en zonder damptronic (volgens mij de oem demper) is 135 ex btw. ofwel 265 en 400 beide ex btw volgens de bilstein catalogus. Daar zal nog een goede discount vanaf gaan (als je een beetje zoekt/ thuis bent in onderdelen). Vervang je een pasm onderstel door bijv een schroefset krijg je natuurlijk foutmeldingen maar ik neem aan dat een porschespecialist met race/ tuning ervaring die er wel uit geprogrammeerd krijgt.
Kortom die Gt zilveren 2.9 zou mijn keuze zijn na inspectie. Mooiste kleur!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39706
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door Arthur » 26 sep 2016, 19:48

Okay, we praten dus over een honderdje of 5 incl btw? Nou dan maakte ik me daar geen zorgen om. Het gaat vast niet om de 10kkm stuk.

Twist
Berichten: 1372
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door Twist » 26 sep 2016, 23:36

Geinig, iemand liet mijn Cayman staan omdat er geen PASM op zat. Die had 19 inch en kon ik prima mee overweg.

Nu de Boxster met PASM, en is eigenlijk wel lekker. Onderstel is echt top, maar nu heb je een iets zachtere en behoorlijk harde stand (met 18inch al). Sportstand was heerlijk afgelopen weekend rond de nurburgring. Echter klappertanden zoals in de Z4 wordt het nooit.

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door Andre » 27 sep 2016, 13:13

Gewoon een gt4 halen.

Leef nu betaal later:)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Thomas H en 116 gasten