Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door mrbbs » 10 okt 2016, 13:34

Momenteel zijn mijn ervaringen nog niet overtuigend. Zaterdag een S sport gereden maar daar waren de banden 8-9 jaar oud en hadden de remmen hun beste tijd gehad.
Vandaag naar Luxembourg geweest voor een Cayman 2.9i. Heel mooie wagen en ik kon hem testen op de mooie Luxembourgse wegen, van kort en technisch tot lang uitgestrekte snelle bochten.
Op de snelle bochten is het een droom om mee te rijden, maar in de technische sectie in het bos waar het nog wat nat lag had ik vooral veel last van onderstuur, en kon ik er niet omheen..
Voor mij geeft dat op dat moment geen vertrouwen.. Ik had de Cayman was neutraler verwacht, maar je moet echt op de onderstuur grens rijden heb ik de indruk. Niet mijn manier van rijden uiteraard, ik stuur graag met de achterkant, zonder dat ik effectief veel aan het stuur moet draaien.
Dus, we gaan maar nog een derde exemplaar testen en daarna zien wat we doen.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door Hans R » 10 okt 2016, 13:40

Alfa 4C dus :-)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door allen » 10 okt 2016, 13:48

Andre schreef:Gewoon een 4C halen.

Leef nu betaal later:)
:tooth:

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door Andre » 10 okt 2016, 14:50

Nou doe dat maar niet. Of je moet van sleutelen houden:)

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door Robin » 10 okt 2016, 15:03

Volgens mij heb je met 'n middenmotor als je 't kut aanpakt qua rijden eerder/vaker onderstuur dan met 'n goed uitgebalanceerde FR auto zoals je nu hebt mrbbs.
4C ziet er écht supergeweldig uit. Kleine Ferrari, maar dan liever 'n échte Ferrari:)

Ik ken 'n auto die gewoon doorgaat bij insturen op gas en geen onderstuur geeft. Je zult 't niet geloven:)

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door tuurgtt » 10 okt 2016, 15:58

Hans R schreef:Alfa 4C dus :-)
Eerlijk waar; om te zien - no contest. Op P30 bij Schiphol staat vaak een bloedrode 4C en inderdaad, it blows quite a few Ferrari's into the weeds. Wat een ontzettend mooi apparaat!

Maar om te rijden (en nee, ik zelf nog nooit) heb ik nog geen test gezien van Evo of sportAuto of zelfs die eigenwijze tuinkabouter van een Chris Harris waar dat ding niet vollédig wordt afgebrand. JijBuis staat er vol mee, maar het is geen happy viewing.
En een 4C zal al zéker niet minder ondersturen dan een Cayman, die staat daar eigenlijk sowieso niet om bekend. Een 911 daarentegen al een stuk meer.
Maar zoals ik al zei, een bestaan als driftmonster is waarschijnlijk toch niet helemaal de Cayman's raison d'etre.

Nou is een beetje afremmen voor een bocht trouwens vaak ook wel handig om niet rechtuit de scenery in te kleunen, Kevin.

Geintje he... :)

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1931
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
Locatie: Flevoland

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door Hitz » 10 okt 2016, 16:20

M235i/M240i?

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door Kasteel » 10 okt 2016, 19:50

Dat is denk ik niet zijn ding :), niet puurder/lichter/wilder dan gt86, alleen rapper :)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door allen » 10 okt 2016, 20:02

Hij moet gewoon een R620 kopen. Net wat lichter en sneller dan een GT86.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door GTRene » 10 okt 2016, 20:11

of ff wachten en zoiets kopen?

http://forum.driving-fun.com/viewtopic.php?f=15&t=33380" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door Hans R » 10 okt 2016, 21:25

Lol @ Allen :tooth:
Betreft 4C verhaal, gewoon zelf proberen en kijken wat bij je past, ik probeer alleen te zeggen dat er veel leukere auto's zijn dan de zoveelste saaie Porsche.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door Macboy » 11 okt 2016, 23:58

Toch past een M135i of M235i volgens mij veel meer bij zijn wensen dan een Cayman met middenmotor. Ik weet het eigenlijk wel zeker als ik zijn verslag lees.

Online
ErikS
Berichten: 18514
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door ErikS » 13 okt 2016, 10:23

plus één. Rody is ook onder de indruk, volgens mij moet je dan toch wel een flinke auto meenemen..... ;-)

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door FreudeamFahren » 13 okt 2016, 12:02

mrbbs schreef:(...) maar in de technische sectie in het bos waar het nog wat nat lag had ik vooral veel last van onderstuur, en kon ik er niet omheen..
Voor mij geeft dat op dat moment geen vertrouwen.. Ik had de Cayman was neutraler verwacht, maar je moet echt op de onderstuur grens rijden heb ik de indruk.
Op welke maat & merk banden en wielen stond de auto? Hoe kleiner hoe beter, Pilot (Super) Sports werken het beste. Bijna onvoorstelbaar hoe gevoelig een 986/987 daarvoor is. Net als goede uitlijning trouwens. Aftermarket stabi's kun je ook veel mee, maar dan moet eerst de basis goed zijn, anders kun je nog niet "op de neus leunen". Heeft mijn voorkeur ook.

Wat mij in een 987 ook ontzettend aanspreekt is de zitpositie. Verhouding / afstand pedalen - pook - stuur. Meer dan top voor elkaar. Geeft ook veel vertrouwen.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door mrbbs » 13 okt 2016, 16:01

FreudeamFahren schreef:
mrbbs schreef:Blabla
De wagen stond op N-labeled Michelin Pilot Sport 2 banden in 18" met 3-4000kms op de teller. Dus dat zou goed moeten zijn..
Echter vond ik er geen mogelijkheid in terug om toch maar wat te sturen op het gas.. zelfs de bocht inremmen en dan op het gas mocht niet baten.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door Macboy » 14 okt 2016, 09:57

En wat denk jij dan van de (bijv) M235i modellen als dat op het gas sturen jouw ding is ? Als een auto met middenmotor ergens niet om bekend staat is dat het wel toch ? Gewoon even serieus bedoeld. Je bent namelijk heel duidelijk in wat je wel en niet lijkt te willen, maar ergens matcht het dan weer niet met wat je nu laat weten.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door mrbbs » 14 okt 2016, 11:35

Macboy schreef:Blabla
Ik dacht dat de definitie van een neutrale auto, welke ik dacht dat een Cayman met middenmotor toe behoorde, toeliet om te spelen tussen onder- en overstuur. Maar dit zal voor interpretatie vatbaar zijn...

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door MarkS » 14 okt 2016, 12:48

Volgens mij is dat ook zo en zie niet in waarom een Cayman niet neutraal daarin zou zijn terwijl je prima met gas de auto zou moeten kunnen sturen. YouTube staat trouwens ook vol met beelden waaruit dat blijkt. Maar ik zal morgenochtend het nog eens zelf proefondervindelijk uitproberen, met een Cayman R.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door FreudeamFahren » 14 okt 2016, 12:55

+1. Het allergaafste aan een goed rijdende 986 / 987 is dat ie heel lichtvoetig en heel precies op de gripgrens, zowel ondersturend als oversturend, te rijden is. Als hij onderstuurt, lastwissel inzetten en het kontje helpt mee de neus naar binnen te duwen. Nukkig ondersturen hoort niet in die optelsom te zitten (tenzij je in lompe boer modus opereert) en herken ik ook niet uit de praktijk.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door Macboy » 14 okt 2016, 23:21

Ik dacht altijd wel precies op de gripgrens, maar niet kunnen spelen met onderstuur/overstuur. Net zoals een Lotus dat ook niet kan. Maar goed kan dat dus volledig mis hebben.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door allen » 14 okt 2016, 23:26

Ik denk dat je het volledig mis hebt. Speedster was daar heel makkelijk in zoals Freude am Fahren omschrijft. Een Elise of Exige zou dat dus minstens zo goed moeten kunnen.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door MarkS » 14 okt 2016, 23:44

Lightweights zijn wel wat trickier ...

Mbt de Cayman (987) hier iemand die het snapt én kan uitleggen ...


Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door GTRene » 15 okt 2016, 01:00

leuk, slingert meteen mobile.de weer aan...pff word soms moe van mezelf haha :-)

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door tuurgtt » 15 okt 2016, 13:58

MarkS: Thx, mooi filmpje.

Wel een kleine kanttekening, dit was een Cayman R.
Deze heeft toch een wat agressievere set-up qua onderstel, met dikkere anti-roll bars, hardere veren/dempers en meer negatief camber. En standaard een 22 procent slippy diff.
Hiermee overstuurt een R wat makkelijker maar wordt het grensbereik denk ik wat smaller al heeft de meneer in de film er inderdaad weinig moeite mee.

Ik krijg volgende week de R veren onder mijn S, maar qua camber instelling is er weinig tot geen verstelmogelijkheid.
Daarvoor zijn bijv. wel weer GT3 draagarmen verkrijgbaar, net als dikkere en/of verstelbare stabi's, deze kosten allemaal niet de wereld dus er valt op het gebied van balans en wegligging nog wel het een en ander te tweaken.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Aankoopadvies Porsche Cayman (S) 2009-2011

Bericht door FreudeamFahren » 15 okt 2016, 16:26

allen schreef:Ik denk dat je het volledig mis hebt. Speedster was daar heel makkelijk in zoals Freude am Fahren omschrijft. Een Elise of Exige zou dat dus minstens zo goed moeten kunnen.
Geldt voor een Elise inderdaad ook. Vorig jaar een paar maand een Elise S2 op de dam gehad, met het 136 pk Yoyoya torretje. Grootste verschil met een 986 / 987 is dat je in een Elise nog meer mee krijgt wat er gebeurt tussen wielen en asfalt, dat het wezenlijk minder auto is (flimsy plastic paneeltjes op een alu tubje geschroefd), dat je iets rapper moet zijn in je reflexen, dat de ergonomie matiger is (stoel gaat alleen naar voor en naar achter, geen rugleuning verstelling, geen stuur verstelling, verlichting waar je geen zak aan hebt, op de radio file info luisteren gaat alleen als je stil staat etc) en dat er een totaal zielloos grasmaaier torretje in zit. Aanzuig en uitlaat geluid van de Pork boxer tor is adem benemend (zeker met wat after market modificatie pret); perfect tussengas geeft voldoening: dat is op een Elise allemaal niet. De motor zit er alleen maar in om hem voort te bewegen (alleen zelf duwen is saaier): het ding draagt op geen enkele andere manier bij aan de rijpret. Dat doet de Porsche veel beter. Was ook meteen dé reden om hem weer uit te zwaaien.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 163 gasten