BMW: Wanneer komt de garantie te vervallen

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: BMW: Wanneer komt de garantie te vervallen

Bericht door Flamman » 31 mar 2016, 22:25

Jussi schreef:
Flamman schreef:Officieel wel.
Er zal echter geen dealer moeilijk doen als het onderhoud bij andere officiële dealers is uitgevoerd.
Dat is ook oppassen.

Zo ging ik met mijn F31 die ik in Duitsland heb gekocht met Premium Selection en Euro Garantie naar een Belgische dealer vanwege enkele kleine garantiekwesties. Het afdekzeil werkt namelijk niet goed en de armsteun kraakt behoorlijk. Bij het schetsen van het probleem gaf de medewerker al aan dat ie niet wist of dit wel onder garantie kon daar het om een Duitse wagen ging. Toen heb ik ook gezegd dat ik er vanuit ging dat Euro garantie in heel Europa geldig is en niet alleen in het land van aankoop. Veel gemompel en hij gaf ook grif toe dat dit met een Belgische wagen geen probleem zou zijn.Uiteindelijk is ie dan vanochtend binnengegaan en gingen ze een nieuwe afdekzeil bestellen.

Het is deels daarom dat ik dit topic ook heb gestart. Ik heb zo het gevoel dat ze snel van zich willen schuiven.
Logisch ook want als men geen geld verdiend heeft aan de verkoop van de auto en je kunt maar een deel van de kosten of zelfs niets claimen bij de europlus/premium garantie sta je niet te springen.

Maar nogmaals let goed op de verschillen he' coulance is een totaal ander verhaal dan europlus of premium garantie !!

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: BMW: Wanneer komt de garantie te vervallen

Bericht door Jussi » 31 mar 2016, 22:33

Flamman schreef:
Jussi schreef:
Flamman schreef:Officieel wel.
Er zal echter geen dealer moeilijk doen als het onderhoud bij andere officiële dealers is uitgevoerd.
Dat is ook oppassen.

Zo ging ik met mijn F31 die ik in Duitsland heb gekocht met Premium Selection en Euro Garantie naar een Belgische dealer vanwege enkele kleine garantiekwesties. Het afdekzeil werkt namelijk niet goed en de armsteun kraakt behoorlijk. Bij het schetsen van het probleem gaf de medewerker al aan dat ie niet wist of dit wel onder garantie kon daar het om een Duitse wagen ging. Toen heb ik ook gezegd dat ik er vanuit ging dat Euro garantie in heel Europa geldig is en niet alleen in het land van aankoop. Veel gemompel en hij gaf ook grif toe dat dit met een Belgische wagen geen probleem zou zijn.Uiteindelijk is ie dan vanochtend binnengegaan en gingen ze een nieuwe afdekzeil bestellen.

Het is deels daarom dat ik dit topic ook heb gestart. Ik heb zo het gevoel dat ze snel van zich willen schuiven.
Logisch ook want als men geen geld verdiend heeft aan de verkoop van de auto en je kunt maar een deel van de kosten of zelfs niets claimen bij de europlus/premium garantie sta je niet te springen.

Maar nogmaals let goed op de verschillen he' coulance is een totaal ander verhaal dan europlus of premium garantie !!
Of het nu fabrieksgarantie/Euro garantie/ Premium Selection garantie is. Als men zegt dat het gedekt is, is het gedekt. Dat moeten ze maar intern oplossen bij wie ze de kosten verhalen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW: Wanneer komt de garantie te vervallen

Bericht door Arthur » 31 mar 2016, 23:30

Intern oplossen? Dat geldt volgens mij niet voor al die garanties, lees de Europlusgarantie voorwaarden maar eens na, bv. Je moet iig in contact staan met de verkopende buitenlandse dealer. NL is zo'n beetje het enige land wat moeilijk doet mbt Europlusgarantie. Dus op papier makkelijk gezegd maar in de praktijk wat minder vanzelfsprekend. Bij PS weet ik het niet.
Mijn auto heeft nog fabrieksgarantie en daar doet de dealer helemaal niet moeilijk over. Voordeel is bij een auto jonger dan 2 jaar ook nog eens dat je er meerdere jaren fabrieksgarantie bij kunt kopen. Heb je niets met coulance te maken, je hebt dan gewoon nog fabrieksgarantie. Als ik de mijne dan nog heb dan verleng ik die met 2 jaar voor ~700,-. Rijd ik weer 2 jaar met garantie rond :) Kan best handig zijn bij moderne diesels en automaatbakken.

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: BMW: Wanneer komt de garantie te vervallen

Bericht door Flamman » 31 mar 2016, 23:31

Logisch ook want als men geen geld verdiend heeft aan de verkoop van de auto en je kunt maar een deel van de kosten of zelfs niets claimen bij de europlus/premium garantie sta je niet te springen.

Maar nogmaals let goed op de verschillen he' coulance is een totaal ander verhaal dan europlus of premium garantie !!
Of het nu fabrieksgarantie/Euro garantie/ Premium Selection garantie is. Als men zegt dat het gedekt is, is het gedekt. Dat moeten ze maar intern oplossen bij wie ze de kosten verhalen.
Ik snap je instelling maar lees wel goed wat er gedekt wordt in de voorwaarden b.v geluiden, piepjes, kraakjes enz. zijn niet gedekt en zo zijn er meer uitsluitingen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW: Wanneer komt de garantie te vervallen

Bericht door Arthur » 31 mar 2016, 23:38

Klopt, bij Europlus is het alleen op mechanische en elektrische gebreken. Is ruim toepasbaar... Die garantie heb ik er ook bij (Neuwagenanschlussgarantie) en gaat in als de auto 2 jaar wordt. Maar daar ga ik dus geen gebruik van maken als ik de auto dan nog heb, dan koop ik "gewoon" 2 jaar fabrieksgarantie erbij. Dan maar iets meer betalen voor meer en, vooral, langere zekerheid.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: BMW: Wanneer komt de garantie te vervallen

Bericht door Mike R32 » 01 apr 2016, 21:39

Ik heb een BMW 325i gekocht met 24 maanden garantie. Als ik de auto laat tunen door Mosselman incl spruitstuk vervalt dan mijn BMW garantie?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW: Wanneer komt de garantie te vervallen

Bericht door Arthur » 01 apr 2016, 21:40

Kort door de bocht, ja.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: BMW: Wanneer komt de garantie te vervallen

Bericht door Mike R32 » 01 apr 2016, 21:44

Jammer. Had graag de 272 pk gehad ipv de 218.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW: Wanneer komt de garantie te vervallen

Bericht door Arthur » 01 apr 2016, 21:45

:)
Chip tuning doet niets anders dan eenzijdig ingrijpen in door BMW vastgestelde (veiligheids)marges. Want het vermogen gaat omhoog zonder aandacht voor de consequenties voor onder meer de aandrijflijn, de remmen en het milieu. Met als gevolg een hogere belasting, dus meer slijtage en een hogere kans op mechanische schade. De garantie van BMW eindigt voor een groot gedeelte terstond. Elke schade die direct of indirect kan worden toegewezen aan chip tuning is uitgesloten van enigerlei garantie.
http://www.bmw.nl/nl/content/service/di ... antie.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: BMW: Wanneer komt de garantie te vervallen

Bericht door Mike R32 » 01 apr 2016, 21:46

Jij reageert snel zeg. Bedankt daarvoor :thumbup:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW: Wanneer komt de garantie te vervallen

Bericht door Arthur » 01 apr 2016, 22:05

:D

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: BMW: Wanneer komt de garantie te vervallen

Bericht door Macboy » 02 apr 2016, 11:20

Mike vaak kan een goede tuner die garantie overnemen. Verder zou ik me niet snel laten tegenhouden door het vervallen van garantie. Tuning is tegenwoordig nooit bulletproof, maar over het algemeen nooit gezeik. Mits je gewoon de motor goed warm rijdt. Maar dat is altijd zo.

Als jij wel garantie hebt en geen tuning, en je motor ploft, zal je alsnog altijd gezeik krijgen met je dealer of de importeur. Ergo: tuning is voor hun alleen maar een joker kaart om aansprakelijkheid af te ketsen.

Dus zo bezien zou het denk ik weinig uitmaken. Als je het aan tuning kan relateren dan kan je de tuner vaak aanspreken. Als je het ergens anders aan kan relateren heb je gezeik met de dealer en importeur wat je zonder de tuning ook zou hebben gehad. Net wat Jussi ook roept: elke dealer en importeur probeert garantie af te schuiven, logisch want kost geld.

Beetje status quo dus.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: BMW: Wanneer komt de garantie te vervallen

Bericht door Jussi » 02 apr 2016, 11:28

Macboy schreef:Mod-edit: Als je er direct onderstaat is het hele verhaal quoten niet nodig.
Zou je, met in het achterhoofd de zwakheden van een N47 motor, het aandurven om deze the chippen tijdens de garantieperiode?
Wetende dat je wellicht tussen schip en wal valt bij BMW en tuner mbt aantoonbare oorzaak van de kapotte motor. En er rekening mee houdend dat zulke motor wellicht 5-6K los kost.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW: Wanneer komt de garantie te vervallen

Bericht door Arthur » 02 apr 2016, 11:30

@Macboy: Lijkt mij niet helemaal juist. Jij, als jurist, zou dat toch moeten "zien". Ik ben het met je eens dat de tuning een jokerkaart is voor hen. Maar als je je motor niet hebt laten tunen, aantoonbaar onderhoud hebt gedaan en je motor ploft dan heb je een erg sterke zaak lijkt mij met je garantie.
Dat je gezeik hebt is sowieso het geval. Maar dat is met blikschade bv ook, niet erg maar veel gezeik/rompslomp.
Een status quo zou ik het niet willen noemen. En probeer jij bij die tuner maar eens je gelijk te halen dat het aan zijn tuning ligt. En die verwijst je door naar zijn verzekeraar, nou dan weet je het wel... Verzekeraar. Dus zonder tuning sta je gewoon sterk(er) mocht je een motorschade (of motor gerelateerde schade) oplopen.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: BMW: Wanneer komt de garantie te vervallen

Bericht door Macboy » 02 apr 2016, 11:45

Dat ontken ik ook niet. Vanzelfsprekend dat je minder gezeik zult hebben. Maar bottomline is eigenlijk dat je altijd gezeik hebt. Geplofte motor hoor je niet vaak, maar dat een dealer zomaar iets vervangt kosteloos hoor je al helemaal niet. Dan heeft de rijder dit of dat of zus of zo nagelaten. De dealer zal altijd onder de garantie uit proberen te komen. Dus altijd gezeik. Ook zonder tuning.

Dus zo bezien zou ik dus niet zeggen: garantie vervalt bij tunen ? Dan doe ik het niet. Ik zou dus altijd kijken naar de overige relevante omstandigheden. Dus hoe oud ? Hoeveel kilometer ? Heb je al gedoe gehad of een smetteloze auto en motor ? Is het een blok dat storing gevoelig is of juist een bulletproof blok ? Zulke vragen zijn voor mij belangrijker dan "geen garantie bij tuning".

Garantie is in veel opzichten ook een loze kreet. Niet alleen doordat ze het proberen af te schuiven. Maar juridisch kun je ook zonder garantie de fabrikant gewoon aansprakelijk stellen als het een aantoonbare fabrieksfout is. Bij motor ploffen is dat vaak wel ergens toe te herleiden.

Daarbij merk ik nog op dat een goede tuner tegenwoordig de motor en software juist veel beter en stabieler kan maken. Door al die eco beperkingen loopt een blok juist veel mooier en stabieler zonder al die onzin. Daar heb ik wel vertrouwen in gekregen.

Mijn woorden hiervoor moeten dus in dit perspectief worden geplaatst. En ik zei beetje status quo.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: BMW: Wanneer komt de garantie te vervallen

Bericht door Jussi » 02 apr 2016, 11:51

Zou je dus chippen zoals mijn vraag hierboven?

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: BMW: Wanneer komt de garantie te vervallen

Bericht door Macboy » 02 apr 2016, 11:52

Welke vraag ? Misschien handig als je even quote.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW: Wanneer komt de garantie te vervallen

Bericht door Arthur » 02 apr 2016, 11:54

:lol:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: BMW: Wanneer komt de garantie te vervallen

Bericht door Jussi » 02 apr 2016, 11:56

Jussi schreef:
Macboy schreef:Mod-edit: Als je er direct onderstaat is het hele verhaal quoten niet nodig.
Zou je, met in het achterhoofd de zwakheden van een N47 motor, het aandurven om deze the chippen tijdens de garantieperiode?
Wetende dat je wellicht tussen schip en wal valt bij BMW en tuner mbt aantoonbare oorzaak van de kapotte motor. En er rekening mee houdend dat zulke motor wellicht 5-6K los kost.
@Macboy

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: BMW: Wanneer komt de garantie te vervallen

Bericht door Macboy » 02 apr 2016, 11:56

Was natuurlijk een grap Jussi :mrgreen:

Even serieus: die N47 tekortkomingen ken ik zelf niet. Ben daar zelf niet technisch genoeg voor Jussi. Maar als jij weet van anderen dat het een "probleem" motor is, dan zou ik het zelf dus niet zomaar doen. Goed rondvragen en uitzoeken of dat waar is. De juiste mensen kennen dus. Je kunt me een pb sturen voor iemand binnen die wereld.

Als het klopt, dan zou ik het zelf dus niet doen.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW: Wanneer komt de garantie te vervallen

Bericht door Riceaux » 02 apr 2016, 12:59

De N47 problemen zijn preventief te fixen voor rond de 800-1000 euro. Ja als je het bij de dealer laat fixen smeren ze je een nieuw blok aan, maar met een beetje wijsheid en een goed oor hoor je de problemen al ver voordat je een nieuw blok nodig hebt aankomen.

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2697
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: BMW: Wanneer komt de garantie te vervallen

Bericht door Mark 320iS » 02 apr 2016, 14:31

Blij dat ik een auto zonder garantie gekocht heb als ik dit allemaal lees, geen discussies en mogelijkheid om meteen te chippen ;-)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW: Wanneer komt de garantie te vervallen

Bericht door Arthur » 02 apr 2016, 14:44

Dat is niet van garantie afhankelijk, dat is gewoon een keuze:)

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: BMW: Wanneer komt de garantie te vervallen

Bericht door Mike R32 » 02 apr 2016, 17:24

Arthur en Macboy bedankt voor de uitleg. De 325i LCI is volgens mij een geknepen 330i, dat brengt misschien wat minder risico met zich mee.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1919
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: BMW: Wanneer komt de garantie te vervallen

Bericht door Erik » 02 apr 2016, 22:58

Ik werd netjes gebeld door BMW Dusseldorp, wat mijn km stand was omdat er melding was dat ik over de service termijn was (had storing en online hulp gehad).

Ze wilde hem uit Duitsland op komen halen omdat anders de garantie op de hele aandrijflijn zou komen te vervallen. Uiteindelijk beurt in Duitsland laten doen, daar kwamen die kapotte turbo's aan het licht en is er een M man gekomen met een glimmende koffer, om die dingen met speciaal gereedschap en mallen te verwisselen, onder fabrieks garantie. Dikke prima. Tevreden klant.

Maar er zijn ook andere verhalen......

Mijn accountant met een bijna nieuwe 535d (gekocht met 8k op de klok ofzo, ingeruild een 530d met 780000km op de klok) is te lang door gereden op zijn 25000km beurt, BMW dealer in NL zegt niets natuurlijk gewoon beurt bij 30k gedaan. Bij 80k twee turbo's kapot. Ja meneer u heeft toen en toen te lang doorgereden. Volledige garantie op motor bak en de rest van de aandrijflijn vervallen. U begrijpt hem al. Hij rijdt nu mercedes en doet zijn beurten op tijd. Volgens mij loopt de rechtzaak tegen de dealer nog. Om hem te ondersteunen heb ik hem toen nog een verklaring gestuurd dat ook ik bij aankoop nergens op gewezen ben, maar dat mijn dealer wel meedacht.

BMW NL is trouwens keihard in dit verhaal. Teveel km. Garantie vervallen. Onherroepbaar. Verwijzen naar kleine lettertjes. Geen coulance. Klant weg (al 30 jaar BMW gereden), niet hun schuld. Ongelofelijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten