Porsche 718 Boxster / Cayman

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
sdlauto
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door sdlauto » 24 jan 2020, 22:37

Leuk geschreven stuk.
Wat betreft een pk of 50 meer mogen hebben ben ik met je eens.
300 is prima maar nooit echt super snel, de S is dan een stuk spannender qua acceleratie.
Vind hem ook prima oppakken en mooi tot 7.5k doortrekken.
Banden stoor ik mij nooit aan en heb ik zelf niet vaker gehoord, stoelen zijn met mijn aardig stevige postuur wel wat krap haha.

Porsche heeft me uitgenodigd een proefrit te maken in de GT4 wat ik zeker ga doen en ook een verslag van zal doen.

Verder ben ik super tevreden met mijn 718 en deze heeft alweer bijna 14k achter de kiezen.
Ben van plan hem te laten chippen na mijn eerste beurtje bij JD, gaat dan naar 380pk en 440NM.
En eventueel mijn velgen nog zwart/antraciet maken en dan vind ik het basta.
Verbruik is tot op heden 1 op 9 met nog veel snelweg erbij, heb wel een stevige rechtervoet ;)

WillemBoer
Berichten: 556
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M3 E90

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door WillemBoer » 25 jan 2020, 08:51

Dan zit er nog aardig wat rek in die motor! Ben benieuwd wat je bevindingen zijn.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 2732
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: Seat Leon Cupra R
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door sitechris » 25 jan 2020, 11:55

Met 380 pk in een Boxster kun je serieuze stappen zetten! Mooi hoor :). Wat is de reden van relatief bescheiden koppelwinst? PDK bescherming?

sdlauto
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door sdlauto » 25 jan 2020, 12:07

Koppel van de blokjes ligt sowieso niet bijzonder hoog, 380NM voor de standaard en 420NM voor de S.
In het contact met JD gaven zij aan dat deze zo mooi binnen de marges blijft.
Een Porsche een aantal dagen geleden hadden ze van 310 en 390NM standaard, stage 1 gechipt naar 381 pk en 442NM.
De S heeft ook een iets andere turbo en meer inhoud dus waarschijnlijk kunnen ze er daardoor meer uithalen, in ieder geval veel meer koppel dan bij de non S.
Ik verwacht niet dat het met de PDK te maken heeft want de S gaat naar 455PK en 570NM stage 1.
Allicht kunnen ze stage 2 nog iets beter finetunen, maar ik houd het liever veilig binnen de marges.

Ja over een paar maanden een afspraak inplannen , want 300pk rijdt leuk maar de auto kan veel meer vermogen handelen.
En zou het gewoon gaaf vinden iets boven de waardes van de 4 cilinder GTS te komen, welke ik niet betalen kon haha.
En ik tevens de meerprijs niet vond kunnen rechtvaardigen.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 36734
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin » 25 jan 2020, 13:21

Koppel zou je ook per liter motorinhoud moeten bekijken. En dan is 380Nm uit 2 liter ook als turbo echt niet 'weinig'. Draaimoment is lekker, maar 't zorgt ook voor enorme belasting van/in motor/onderdelen/aandrijflijn/bak.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 2732
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: Seat Leon Cupra R
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door sitechris » 25 jan 2020, 14:46

En bij zo'n auto staat vermogen boven koppel. Lekker bovenin doorhalen. Verschil met de TSI van VAG viel me alleen beetje op. Die draaien al snel 500 nm.

sdlauto
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door sdlauto » 25 jan 2020, 14:51

Ja dat is zeker waar is het koppel is niet extreem hoog..
Is daar een verklaring voor?
Een m140 heeft al 500NM geloof ik op 340PK, waar een 718S slechts 420NM heeft.

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 569
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door tuurgtt » 25 jan 2020, 15:01

M140 is natuurlijk 3 liter volume, de 718S slechts 2,5.
De Porker is oversquare qua lay-out, korte slag grote boring. 140 zeer lange slag wat koppel ten goede komt maar hoge toeren en top-end vermogen moeilijker maakt door hoge zuigersnelheden richting 25m/s.
Ik denk dat een PDK bak ook minder koppel aan kan dan een ZF8 automaat.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 36734
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin » 25 jan 2020, 15:06

+1 tuurgtt en idd de langeslag van de 140i die 3 liter meet en sdl's motor meet 2 liter met korteslag.
Je moet idd ook aan de bak denken als je op Nms gaat tunen.

sdlauto
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door sdlauto » 25 jan 2020, 15:12

Bedankt voor de verduidelijking en een stukje technische bijscholing.
Ik merk wel dat de P echt blijft trekken tot de redline waar ik de B58 niet echt meer voel blijven trekken bij mijn collega zijn M140.
Heeft dit ook met die korte slag te maken of hebben ze dit gewoon zo geprogrammeerd bij de 718?

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 36734
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin » 25 jan 2020, 15:31

sdlauto schreef:
25 jan 2020, 15:12
Bedankt voor de verduidelijking en een stukje technische bijscholing.
Ik merk wel dat de P echt blijft trekken tot de redline waar ik de B58 niet echt meer voel blijven trekken bij mijn collega zijn M140.
Heeft dit ook met die korte slag te maken of hebben ze dit gewoon zo geprogrammeerd bij de 718?


Korteslagmotoren = meer toeren (jouw 718 blok) (overvierkant slag(korter) in mm x boring (groter))
Langeslag=meer koppel dus onderin kracht, minder toerengretig (140i) ^andersom.
Zowel als atmo als turbo van toepassing.

sdlauto
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door sdlauto » 25 jan 2020, 15:43

.
Laatst gewijzigd door sdlauto op 25 jan 2020, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.

sdlauto
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door sdlauto » 25 jan 2020, 15:45

Ah top bedankt voor de opheldering dan was ik al die tijd niet gek.
Mijn zoon ervaarde dat ook al in mijn auto dat die onderin voor een turbo niet super bijzonder oppakt, maar bovenin wel tot 7500 toeren blijft gaan.
Onder de 2500 vind ik de auto niet zo fel als de m140 maar jouw tekstje bevestigd dit dus.

Het zou me niet verbazen als ze dit gedaan hebben om een beetje dat atmosferische gevoel na te bootsen van de 981 en eerdere generaties.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 36734
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin » 25 jan 2020, 15:48

Ze kunnen idd met de motorelectronica dat ook mooi 'mappen' dat hij bijv een geleidelijker drukopbouw, mooier naar boven loopt en bovenin nog wat grunt heeft of explosiever onderin Etc.

sdlauto
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door sdlauto » 25 jan 2020, 16:09

Ja onderin vind ik hem niet bijzonder oppakken althans dat doet een 140i in vergelijk veel soepeler.
Lijkt echt of de druk beetje moet opbouwen in de 718.
Vonden sommigen ook vervelend als je pdk in lage toeren komt, maar bij mij staat ie altijd in sport dus geen last van.
Benieuwd of het karakter veranderd na tuning met extra NM en PK.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 36734
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin » 25 jan 2020, 16:23

sdlauto schreef:
25 jan 2020, 16:09
Ja onderin vind ik hem niet bijzonder oppakken althans dat doet een 140i in vergelijk veel soepeler.
Lijkt echt of de druk beetje moet opbouwen in de 718.
Vonden sommigen ook vervelend als je pdk in lage toeren komt, maar bij mij staat ie altijd in sport dus geen last van.
Benieuwd of het karakter veranderd na tuning met extra NM en PK.
Maar de 140i is in de basis al een grotere motor met 50 % meer inhoud( 3 liter ipv 2 liter).

Een A45S AMG met 420(?) pk uit 2 liter heeft ook meer 'lag'(minder power) onderin dan een M2C met 410pk uit 3 liter.

Online
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 25586
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door romo » 25 jan 2020, 18:10

Die 2.0 en 2.5 motoren zijn beide nogal rauw, niet mijn type motoren, loopt niet mooi, geluid discutabel, nare dreun in het interieur.

De B58 maakt van beide gehakt als het op draadeigenschappen aankomt (niet raar uiteraard)

Alle 4 cilinder Porkers kunnen rijden, ik laat ze beleefd staan. Opvallend ook dat de normaliter zeer goede PDK enige moeite heeft om beide blokken te kunnen "lezen", ik vond het geen gelukkige combinatie zoals ik het wel bij mijn 981 GTS had, die was subliem.

sdlauto
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:23

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door sdlauto » 05 feb 2020, 21:09


Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 36734
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin » 06 feb 2020, 07:56

307 had ook gekund denk ik:)

100-200 is niet superspectaculair, maar boven 200 is ie sterk. En de sound. Meer Porsche qua sound wordt 't voor dit geld niet.

Weer petje af voor Porsche engineers. Met 'n stuk wapperend textiel 300+ best makkelijk....

Online
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 25586
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door romo » 06 feb 2020, 08:11

Zelfde kar proefgereden, dat dak vind ik niks idd, al helemaal niet op de snelweg met gas er op.

Gaat lekker, maar toch dat lange doorhalen met die verzetten, ik denk direct terug aan de E92 M3 6HB, exact het zelfde verhaal.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 36734
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin » 06 feb 2020, 08:44

Oh was dit letterlijk dezelfde Spyder? Ik had van jou foto's van die GT4 ook blauw. Anyway. PDK en je hebt een Wonder der Techniek. Ge-wel-dig!

Online
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 25586
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door romo » 06 feb 2020, 08:52


TLRS
Berichten: 1110
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door TLRS » 06 feb 2020, 17:14

Voor wat betreft het boring en slag verhaal. Nu ben ik niet zo heel erg thuis in BMW blokken, maar heb wel eens gekeken naar e36 m3. De 3.0 was vierkant, de 3.2 lange slag. Door het piekvermogen te verschuiven naar een iets lager toerental, is er onder de streep over de hele lijn meer power.

Het nadeel is dat het feestje begint af te bouwen na de vermogenspiek, maar voor de toerenbegrenzer. Persoonlijk vind ik het wat hebben als het grettig blijft gaan en klinken tot de begrenzer. Toyota vond dat trouwens ook nodig voor de GT86 met een 86x86 boring.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 36734
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin » 06 feb 2020, 17:24

Inderdaad TLRS, maar een langeslag is in theorie als daily dan koppelrijker/rijdbaarder.

Online
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 25586
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door romo » 06 feb 2020, 20:13

Intussen;

https://www.evo.co.uk/porsche/718-spyde ... nd-of-2020


Ik heb reeds een app naar de porker verkoper gestuurd in hoeverre mijn ETA juni/juli dit jaar nog correct is.

Anders gaat het nog erg lang duren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: NickM5, Niels N, veejay, zegmaarboris en 33 gasten