Porsche 718 Boxster / Cayman

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 35744
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Hyundai Pony, VF-19
Locatie: Botswana

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin » 19 jun 2019, 10:32

Tom schreef:
19 jun 2019, 10:18
Robin schreef:
19 jun 2019, 09:50

Alle Mk1 GT4 rijders die 'klagen' over te lange verzetten zijn 't ook niet waard dus?

Er zit verschil in motoren en ook in bakken. Een 6 handbak/PDK7 en motor van 'n GT3 vergelijken met deze handbak GT4 lijkt me niet zo handig:)
Prima dat ze klagen maar dan vinden ze een GT3 ook kut.
De GT4 heeft weliswaar iets langere verzetten maar verschil is minimaal, kijk maar:

1.png

dit zijn overigens theoretische topsnelheden, zijn berekeningen:
Omtrek = ((Bandbreedte X Serie / 100) X 2 + Velgmaat X 25,4) X Pi
Snelheid = ((Toerental / Differentiëel / Versnellingsverhouding) X (Omtrek / 100 X 60) / 1000
Nee. Verschillende types motoren en bakken én verzetten. Kun je niet met elkaar vergelijken. Je doet aannames. En dat werkt niet.

Je gaat voorbij aan 't feit dat er 'n hoop klagers van GT4 betr de bakverhoudingen was.

En wat mijn naamgenoot hier zegt.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 35744
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Hyundai Pony, VF-19
Locatie: Botswana

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin » 19 jun 2019, 10:34

Theoretische topsnelheden doen er al helemaal niet toe. De tweede versnelling loopt in Mk1 GT4 tot 120kmh. Dat maakt 'm daar veel te braafjes.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8466
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin Hartog » 19 jun 2019, 10:34

Robin schreef:
19 jun 2019, 10:34
Theoretische topsnelheden doen er al helemaal niet toe. De tweede versnelling loopt in Mk1 GT4 tot 120kmh. Dat maakt 'm daar veel te braafjes.
130 zelfs. :tooth:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 25292
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door romo » 19 jun 2019, 10:50

Niet zo zeer braafjes.

GT4 is primair een straat auto, secundair een circuit kar.

Op straat een hoogtoerig monster uitwringen met lange verzetten is onmogelijk zonder dat Ilija overuren gaat draaien :tooth:

Dus het plezier van het uitwringen blok gaat bij straat rijden geheel verloren, dat was bij de E92 M3 HB zo, de 981 GT4 zo en zeer waarschijnlijk 718 GT4 ook.

De oplossing; kortere verzetten, dat weet Preuninger ook wel, maar die zit met EU CO2 emissies in de maag, kan gewoon niet meer.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 35744
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Hyundai Pony, VF-19
Locatie: Botswana

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin » 19 jun 2019, 10:54

Klopt, met braafjes bedoel ik, als je bij 50 in z'n 2 op gas gaat in Mk1 GT4 dat het dan 'braafjes' aanvoelt(ook en zeker te wijten aan onze turbokoppel belevingen) zoals dat 't ook was met E9x M3 handbak. Hij knalt niet qua feel vooruit alhoewel hij wel 'gaat' natuurlijk.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 25292
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door romo » 19 jun 2019, 10:57

^mee eens

Daarom vind ik de PDK ook beter bij een atmo blok, gewoon beter bij de les. Turbo met HB, verzet luistert minder nauw.

Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 18463
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Tom » 19 jun 2019, 11:24

Robin schreef:
19 jun 2019, 10:32

Kun je niet met elkaar vergelijken. Je doet aannames. En dat werkt niet.
Dit zijn geen aannames, het is onderbouwd met cijfers.
Het commentaar is de bakverhouding die kut is want je haalt 127 in z'n 2 bij een GT4 en dat is teveel. Toch?
Ik bereken dat je in een GT3 ook 120 haalt in z'n 2. Natuurlijk is dat een andere auto en heeft die meer vermogen/koppel wat zaken misschien wat verbloemd, maar zowel vermogensopbouw als bakverhoudingen zijn vrijwel identiek.

Als ik naar de cijfers van de GT3 handbak en PDK kijk heb ik ook niet het idee dat dat het grote verschil maakt. Die ene versnelling extra loopt vanaf de 4e versnelling pas meer dan 10km/u uit de pas (maar dan top je al over de 200km/u), daaronder gaat het aardig gelijk op. Tenzij ze de PDK met 8 versnellingen erin duwen, misschien maakt dat dan net genoeg verschil. Maar ik zou geen rally-achtige bakverhoudingen verwachten, sowieso niet omdat het raar is als er grote verschillen in bakverhoudingen zouden zijn bij hetzelfde model.
Op straat een hoogtoerig monster uitwringen met lange verzetten is onmogelijk
Maar dan wil je toch gewoon de verkeerde auto? Turbo is dan veel logischere keus, draaien in de regel minder toeren dus je teller zit vaker in bruikbaar gebied, meer koppel, andere vermogensopbouw (kromme ipv linear).
Ik heb het idee dat die auto afgekraakt wordt op iets wat het niet is.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 16261
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Auto: FoFo
Locatie: Niets zo fijn, als een 3 in lijn !!
Contacteer:

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door JP » 19 jun 2019, 11:30

Gisteren onthuld en vannacht al gereden door half DF...... ja ze zijn er als de kippen bij :tooth:

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 35744
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Hyundai Pony, VF-19
Locatie: Botswana

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin » 19 jun 2019, 11:33

Tom schreef:
19 jun 2019, 11:24
Robin schreef:
19 jun 2019, 10:32

Kun je niet met elkaar vergelijken. Je doet aannames. En dat werkt niet.
Dit zijn geen aannames, het is onderbouwd met cijfers.
Het zijn aannames als ik een bakverhouding te lang vind en daarom geen hoogtoerige motoren blief.
Het zijn aannames als er hopen klaagzangen zijn betr bakverhouding GT4 Mk1 en dat er DUS OOK klaagzangen zouden moeten zijn ivm GT3 handbak, die er niet zijn ivm andere motor/bak/andere verhoudingen en koppel.

Dus. Snap je 't nu aub?:)

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 35744
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Hyundai Pony, VF-19
Locatie: Botswana

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin » 19 jun 2019, 11:34

Een GT3 met 'n GT4 vergelijken in je betoog Tom. Dat doe je toch niet? Echt?

Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 18463
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Tom » 19 jun 2019, 11:35

Je roept maar wat maar onderbouwd niks :)

Gebruikersavatar
Wouter81
Berichten: 8289
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Wouter81 » 19 jun 2019, 11:35

JP schreef:
19 jun 2019, 11:30
Gisteren onthuld en vannacht al gereden door half DF...... ja ze zijn er als de kippen bij :tooth:
Testrijders zijn niet meer nodig bij de fabrikant. Gewoon hier op DF elk nieuw model posten, in no time hebben we de auto perfect geanalyseerd. :kikker:

Online
Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 7004
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Riceaux » 19 jun 2019, 11:39

Tom schreef:
19 jun 2019, 11:35
Je roept maar wat maar onderbouwd niks :)
Ik ben het volledig met jouw onderbouwing eens. Juist het hoog in toeren moeten rijden is wat zo’n auto leuk maakt. Het uit moeten wringen, werken voor de snelheid en niet in iedere versnelling bij ieder toerental lomp op het gas kunnen gaan en vooruit geschoten worden. Als je dat wilt moet je inderdaad een GT2 of Turbo kopen. :thumbup:

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 35744
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Hyundai Pony, VF-19
Locatie: Botswana

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin » 19 jun 2019, 11:42

Tom schreef:
19 jun 2019, 11:35
Je roept maar wat maar onderbouwd niks :)


LOL , ik wilde nog zeggen, jij brengt dit verhaal naar Autoweek niveau man....echt.

Een GT3 blok is veel koppelsterker dan de 3.8/4.0 in Mk1/2 GT4. Er zijn klaagzangen. Ik heb je aannames hierboven onderbouwd Tom.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 35744
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Hyundai Pony, VF-19
Locatie: Botswana

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin » 19 jun 2019, 11:44

Hoog in toeren moeten rijden is niks mee, uitwringen ook niet, maar een bakverhouding moet wél matchen met het type motor/koppel/pk bij toerentallen. Doodvallen irl is niks.

flieger
Berichten: 516
Lid geworden op: 09 jun 2010, 13:24

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door flieger » 19 jun 2019, 11:49

@Romo:
Heb je al contact gehad met een Porsche dealer? Je lijkt me een hot lead, dus dan heeft een verkoper je vast al laten weten dat de PDK GT4/Spyder eind Q3 2020 voorzien is.

FWIW NOKIY WWT DYK POK

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 35744
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Hyundai Pony, VF-19
Locatie: Botswana

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin » 19 jun 2019, 11:53

Volgens mij wil Romo wachten op de PDK en hij heeft al gezegd waarom.

Nu wil ik deze GT4 handbak wel(da's de vierde keer:-)) omdat ik denk dat deze nieuwe 4.0 is ipv 3.8 en de bakverhoudingen ietsje (aldus Robin Hartog?) aangepast zijn en Preuninger ook goed weet wat er in de media/carforums speelt qua 'klachten'.

Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 18463
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Tom » 19 jun 2019, 11:57

Robin schreef:
19 jun 2019, 11:42

Een GT3 blok is veel koppelsterker dan de 3.8/4.0 in Mk1/2 GT4.
Koppel niet eens.
GT4 420 Nm
GT3 460 Nm

Punt is dat de GT3 en GT4 hetzelfde concept heeft qua aandrijflijn: hoogtoerige atmo, lineaire vermogensopbouw, lange (maar wederom lineaire) verzetten. Alleen is de GT3 boven de GT4 geplaatst (en blok zit op een andere plek, maar dat is rijgedrag) en heeft dus 100pk extra.

Een aantal vinden dat concept (hoogtoerige atmo, lineaire vermogensopbouw, lange lineaire verzetten) niet fijn. Want dan haal je 120+ in z'n 2. Dat was bij de E9x M3 ook kut. En is dus ook bij een GT3.
Wat maakt dat bij een GT3 zoveel anders dan in jouw ogen dat het niet te vergelijken is? Natuurlijk, iets meer vermogen dus je kunt eerder schakelen... maar je koopt zo'n kar toch niet om bij 4500rpm te schakelen? Het vermogen blijft lineair en bovenin zitten.
Mooiste oplossing is lagere topsnelheid, andere eindoverbrenging en klaar.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 35744
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Hyundai Pony, VF-19
Locatie: Botswana

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin » 19 jun 2019, 11:59

Tom schreef:
19 jun 2019, 11:57
Robin schreef:
19 jun 2019, 11:42

Een GT3 blok is veel koppelsterker dan de 3.8/4.0 in Mk1/2 GT4.
Koppel niet eens.
GT4 420 Nm
GT3 460 Nm

Punt is dat de GT3 en GT4 hetzelfde concept heeft qua aandrijflijn: hoogtoerige atmo, lineaire vermogensopbouw, lange (maar wederom lineaire) verzetten. Alleen is de GT3 boven de GT4 geplaatst (en blok zit op een andere plek, maar dat is rijgedrag) en heeft dus 100pk extra.

Een aantal vinden dat concept (hoogtoerige atmo, lineaire vermogensopbouw, lange lineaire verzetten) niet fijn. Want dan haal je 120+ in z'n 2. Dat was bij de E9x M3 ook kut. En is dus ook bij een GT3.
Wat maakt dat bij een GT3 zoveel anders dan in jouw ogen dat het niet te vergelijken is? Natuurlijk, iets meer vermogen dus je kunt eerder schakelen... maar je koopt zo'n kar toch niet om bij 4500rpm te schakelen? Het vermogen blijft lineair en bovenin zitten.
Mooiste oplossing is lagere topsnelheid, andere eindoverbrenging en klaar.
Omdat er klaagzangen te over zijn betr tweede verzet te lang GT4 Mk1 Tom....

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 35744
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Hyundai Pony, VF-19
Locatie: Botswana

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin » 19 jun 2019, 12:04

Hoogtoerige atmo(mits een beetje hubraum en/of kleppentech, maar dat zit bij Porsche wel goed): Prima
Lineaire vermogensopbouw: Heb ik nu ook, dus prima(niet te vergelijken met 'n F12 Berlinetta of Corvette 7 liter, daar heb je koppel onderin)
Lange lineaire verzetten: Hangt van het motortype af wat er aan vast zit(Een F12 of 7 liter Vette geen probleem) Anders krijg je klaagzangen van rijders die echt ervaring hebben met dat soort verzetten.

Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 18463
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Tom » 19 jun 2019, 12:14

Robin schreef:
19 jun 2019, 11:59

Omdat er klaagzangen te over zijn betr tweede verzet te lang GT4 Mk1 Tom....
Die dus niet veel anders zijn dan bij een GT3 :wheelchair:

Misschien luisteren ze en hebben ze het in de nieuwe GT4 een 10km/u lager gemaakt. Lijkt mij ook beter, maar denk niet dat dat een groot verschil maakt.
Zelf zou ik het liefst een lagere eindoverbrenging zien, de top boeit mij ook niet, heb ook liever bruikbare versnellingen op lagere snelheden.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 35744
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Hyundai Pony, VF-19
Locatie: Botswana

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin » 19 jun 2019, 12:17

Tom schreef:
19 jun 2019, 12:14
[
Die dus niet veel anders zijn dan bij een GT3 :wheelchair:


Maar daar hangt een totaal andere motor aan lol. 100pk meer....

10kmh lagere tweede verzet in GT4 zou een groter verschil maken dan je denkt.
Tom schreef:
19 jun 2019, 12:14
[Zelf zou ik het liefst een lagere eindoverbrenging zien, de top boeit mij ook niet, heb ook liever bruikbare versnellingen op lagere snelheden.
Nou hèhè eindelijk. :beer:

Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 18463
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Tom » 19 jun 2019, 13:31

Regarding the GT4, its gears are pretty optimal in most all performance analysis. there was an entire thread discussing this in detail. the main take-away there was that the GT4 HP curve is pretty flat from 6000rpm to 7800rpm, where you maximize acceleration..this clearly means, if you are ever at 6000 RPM to 7800rpm, you have the most acceleration forces to the rear wheels as possible. Many have thought if you dont reach max RPM in any gear (by a downshift) you miss out on acceleration force.. this is not true. if you EVER have the same HP in any particular gear, the force to accelerate will be the same.

All that being said, the gears for a GT4 are not too tall. the spacing of 1st to 2nd is a big spread, but only not optimal for a fraction of a second after a 1st gear shift. (a fairly wide spacing) however, after that, its is optimal from 2nd onward. this means , it cannot be improved much by changes.

The GT3 997 has a very similar gear box spacing, and a little more RPM to work with.

the main complaint of a few of the GT4 owners is that they want to shift more in the slower speed ranges on the street. Personally, i drive a performance street car with similar gears and same redline, and HP curve, and havent seen any of those issues. (track or street driving) But, that is a matter of preference. some want to run through 3 or 4 gears before running to 100mph, but with the GT4 it is not necessary for performance, and in fact ,would provide for unnecessary shifts which waste valuable acceleration time.

Look at average HP for any period you are spending in each gear. (for any speed range on the street or on any particular track) if you optimize this, you optimize its acceleration rate overall.

Andre
Berichten: 9942
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Andre » 19 jun 2019, 13:36

Ik heb het vorige gt4 model testgereden. Rotonde driften moet in zijn 1 anders lukt het niet. De 2 is te lang en drukt de gt4 in onderstuur.

Ik was niet overtuigd van de versnellingsbak en de koppeling was ook mega zwaar! Ik zou hem alleen overwegen met pdk.

Voor de rest geen negatieven op het vorige model. Heerlijke rijders auto.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 35744
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Hyundai Pony, VF-19
Locatie: Botswana

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin » 19 jun 2019, 13:38

Duidelijk verhaal André.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alex, Bokkepoot, Eric Z, Kadett, m3e30_chris, Megator, Vanos, Will F. en 36 gasten