mark323ti schreef: ↑05 aug 2020, 17:40
Ook helemaal mee eens. Maar ik probeer wat perspectief te geven. Porsche werd verguisd om de 4 cilinders.
Maar het blijken toch capabele blokken te zijn.
Aan de ene kant is er het plezier van een NA motor met het bij behorende geluid. Aan de andere kant een 4 cilinder met veel koppel en veel dagelijkse bruikbaarheid. Ook daar zit fun in. En het verschil tussen een nieuwe GTS 4.0 en een gebruikte 2.5 met Max 20k op de teller is gewoon 50k op dit moment. Heel veel geld.
Als we allemaal miljonair zouden zijn dan is de keuze makkelijk. Maar voordat ik 140k aan een auto uit zou geven zou ik persooonlijk minimaal 1,5 miljoen cash op de bank willen hebben. Dus zonder vermogen in stenen of iets anders.
Dat die blokken capabel zijn heeft volgens mij niemand ooit over getwijfeld. De blokken zelf zijn super en waarschijnlijk beter dan welke 4 cilinder dan ook (het is niet dat ze één of ander VAG blok erin gelepeld hebben). In die zin heeft Porsche z'n huiswerk wel gedaan. Het commentaar was tweeledig:
- Het geluid is 'minder'. Wellicht persoonlijk maar ik denk dat het merendeel liever de 6 cilinder boxer hoort.
- Porsche bouwt prachtige 6 cilinder motoren. En die zat gewoon in de voorganger. Ligt gewoon op de plank.
Dat maakt het een downgrade (puur motorisch) en frustrerend omdat ze het kunnen/klaar hebben liggen. Daar was commentaar op (toen was uitsluitend 4 cilinder leverbaar, nu heb je nog de keus, ondanks de flinke meerprijs). Destijds stond zo'n 6 cilinder ook voor 70-80K (of zoiets) in de prijslijst.
Blok zelf en auto is natuurlijk hartstikke goed, elk merk zal er jaloers op zijn. Maar ten opzichte van die 6 cilinder...
Qua koppel en dagelijkse bruikbaarheid: zou kunnen, ik heb nog nooit een 718 gereden dus kan geen vergelijk maken. Maar de normale 6 cilinders van Porsche komen naar mijn idee niks tekort. Ze zijn niet toerenlui (het is wel een sportblok), maar het is ook geen GT3 of ander hoogtoerig spul waar onderin weinig gebeurt. In mijn ex-987 lag een 3.4 liter blok, het is niet dat dat behelpen is qua dagelijks meekomen met verkeer. Kan zijn dat ik sneller tevreden ben, sportief spul koop ik niet om koppellui te rijden