Porsche 718 Boxster / Cayman
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Moet zeggen dat ik ook wel naar een handbak neig in de 718. Turbo en handbak is gewoon een geweldige combo. Lekker schakellui rijden. Met een atmo zou de PDK het dan weer geweldig doen.
En wat die resonantie betreft helemaal eens (hebben het ook samen ervaren) maar in de 718 Boxster heb je daar weer amper last van want geen coupe.
En wat die resonantie betreft helemaal eens (hebben het ook samen ervaren) maar in de 718 Boxster heb je daar weer amper last van want geen coupe.
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 23 apr 2016, 23:14
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
De 4 cilinder wordt in mijn ogen vaak tekort gedaan in de 718. De oude 6 cilinders klonken mooier maar waren voor het type auto niet overdreven sterk. Weinig koppel onderin en ook geen gigantische vermogensafgifte bovenin. Het goede onderstel, gewichtsverdeling etc. maakte het alsnog een auto die elke concurrent met gemak kon verslaan. Ik heb met de 981 Cayman op het circuit gereden en dat was typisch een auto die z'n snelheid uit het bochtenwerk moest halen.
De nieuwe 4 cilinder geeft de auto ineens een berg koppel onderin waarmee je direct het fantastische chassis kan benutten. Porsche spreekt over 350 pk, maar dat schijnt conservatief te zijn, 365pk+ lijkt eerder werkelijkheid te zijn. Daarnaast heeft de 718 nog een berg verbeteringen t.o.v. de oude types. De besturing heeft bijvoorbeeld veel elementen overgenomen uit de 991 Turbo en GT3 waardoor het stuurgevoel nog veel beter is dan de oude 981 Cayman en Boxster. Dat merk je direct.
Waar de beleving misschien wat minder is, lijkt de 718 qua performance z'n segment uit te groeien.
Als je kijkt naar bijv een aantal rondetijden op de Ring:
Alfa 4C -------------- 8:04
BMW M2 ------------ 7:58
Cayman S 981------ 7:55
Lotus Exige V6 S -- 7:53
BMW M4 ------------ 7:52
Cayman S 718 ----- 7:46
Cayman GTS 718 -- ????
Cayman GT4 --------7:42
De oude Cayman lijkt gelijkwaardig aan de M2 en Exige (verschillen verwaarloosbaar door weersomstandigheden, coureur etc). De Alfa lijkt een stuk langzamer dan alle concurrenten en de 718 een stuk sneller...
https://www.autoevolution.com/news/pors ... 11282.html#
Dat de 4 cilinder minder goed klinkt als de oude 6 cilinder staat vast. Maar in vergelijking met andere 4 cilinder turbo's (o.a. Alfa 4C en Alpine) krijg je wel veel waar voor je geld.
Anyway, mijn vader heeft zijn 981 Cayman na lang twijfelen ingeruild en heeft een 718 besteld. Zeker voor 30.000 KM per jaar een top keuze. (Afschrijving op de Cayman na 2 jaar was ook per km erg weinig)
De nieuwe 4 cilinder geeft de auto ineens een berg koppel onderin waarmee je direct het fantastische chassis kan benutten. Porsche spreekt over 350 pk, maar dat schijnt conservatief te zijn, 365pk+ lijkt eerder werkelijkheid te zijn. Daarnaast heeft de 718 nog een berg verbeteringen t.o.v. de oude types. De besturing heeft bijvoorbeeld veel elementen overgenomen uit de 991 Turbo en GT3 waardoor het stuurgevoel nog veel beter is dan de oude 981 Cayman en Boxster. Dat merk je direct.
Waar de beleving misschien wat minder is, lijkt de 718 qua performance z'n segment uit te groeien.
Als je kijkt naar bijv een aantal rondetijden op de Ring:
Alfa 4C -------------- 8:04
BMW M2 ------------ 7:58
Cayman S 981------ 7:55
Lotus Exige V6 S -- 7:53
BMW M4 ------------ 7:52
Cayman S 718 ----- 7:46
Cayman GTS 718 -- ????
Cayman GT4 --------7:42
De oude Cayman lijkt gelijkwaardig aan de M2 en Exige (verschillen verwaarloosbaar door weersomstandigheden, coureur etc). De Alfa lijkt een stuk langzamer dan alle concurrenten en de 718 een stuk sneller...
https://www.autoevolution.com/news/pors ... 11282.html#
Dat de 4 cilinder minder goed klinkt als de oude 6 cilinder staat vast. Maar in vergelijking met andere 4 cilinder turbo's (o.a. Alfa 4C en Alpine) krijg je wel veel waar voor je geld.
Anyway, mijn vader heeft zijn 981 Cayman na lang twijfelen ingeruild en heeft een 718 besteld. Zeker voor 30.000 KM per jaar een top keuze. (Afschrijving op de Cayman na 2 jaar was ook per km erg weinig)
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Leuk geschreven Pokkie.
Ik zie het echter als, 30.000km met een emotieloze, niet-fijn klinkende motor onderweg.... Juist met dergelijke km's gaat het niet om de pure power en prestatiecijfers, maar om de beleving imho.
Ik zie het echter als, 30.000km met een emotieloze, niet-fijn klinkende motor onderweg.... Juist met dergelijke km's gaat het niet om de pure power en prestatiecijfers, maar om de beleving imho.
- Joy
- Berichten: 10780
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Ik vond het geen emotieloze ervaring. Een auto is de som der delen. Wat Pokkie aangeeft is dat de turbomotor het chassis nu meer op de proef stelt en de aanwezige grip sneller weet te verslaan. Dit maakt de auto speelser dan zijn atmosferische voorganger.
Het geluid is niet top maar ik kon er mee leven gezien de rest van de auto zo heerlijk reed.
Het geluid is niet top maar ik kon er mee leven gezien de rest van de auto zo heerlijk reed.
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 23 apr 2016, 23:14
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Gedeeltelijk mee eens, de oude 6 cilinder is een waanzinnig klinkende motor. Maar het probleem is dat de oude 6 cilinders pas gaan "zingen" bij hoge toeren en de kracht pas bovenin vrij komt. Dat is heel leuk op een bergpas maar juist in dagelijks gebruik minder relevant. Tegelijkertijd mis je op de momenten dat je er wel volledig voor wil gaan (o.a. trackday) net een beetje power als je bijvoorbeeld een bocht uit accelereert. Bij de nieuwe is dat probleem er niet. Het chassis van de Cayman is geniaal, en door de sterkere motor kun je er nu veel meer uithalen. Met een GT4 kan je dat ook, maar dan praat je over een veel duurdere auto.
De turbo motoren maken zowel de 718 als de 911 uitdagender. Ze zetten in de regen veel eerder een stap opzij. De oude modellen waren redelijk hufter-proof, door de geleidelijke opbouw van vermogen. In de gewone 981 Cayman (S) had je altijd het gevoel dat de auto makkelijk 100pk meer had kunnen hebben. De nieuwe 911 en 718 verassen veel eerder door een explosievere opbouw. Daarnaast stuurt de 718 nog beter dan de oude, ook dat merk je iedere bocht.
Als je in het weekend een auto zoekt om een rondje te toeren, ijsje halen etc. dan zou ik ook de oude 981 Boxster kopen. Die klinkt beter en biedt dan meer beleving. Voor dagelijks gebruik zou ik voor de 718 kiezen en voor flink stevig autorijden zou ik ook voor de 718 kiezen (tenzij de GT4 binnen het budget valt).
De bestelde 718 heeft trouwens ook adaptive cruise control, echt gaaf dat je een serieuze sportwagen ook zo'n dubbel karakter kan hebben (evenveel bagageruimte V+A als een VW Golf!).
De turbo motoren maken zowel de 718 als de 911 uitdagender. Ze zetten in de regen veel eerder een stap opzij. De oude modellen waren redelijk hufter-proof, door de geleidelijke opbouw van vermogen. In de gewone 981 Cayman (S) had je altijd het gevoel dat de auto makkelijk 100pk meer had kunnen hebben. De nieuwe 911 en 718 verassen veel eerder door een explosievere opbouw. Daarnaast stuurt de 718 nog beter dan de oude, ook dat merk je iedere bocht.
Als je in het weekend een auto zoekt om een rondje te toeren, ijsje halen etc. dan zou ik ook de oude 981 Boxster kopen. Die klinkt beter en biedt dan meer beleving. Voor dagelijks gebruik zou ik voor de 718 kiezen en voor flink stevig autorijden zou ik ook voor de 718 kiezen (tenzij de GT4 binnen het budget valt).
De bestelde 718 heeft trouwens ook adaptive cruise control, echt gaaf dat je een serieuze sportwagen ook zo'n dubbel karakter kan hebben (evenveel bagageruimte V+A als een VW Golf!).
-
- Berichten: 51393
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Goed verhaal Pokkie en vooral dit. Een turbo maakt 't eerder spannend dan makkelijk, maar dat is roepen in 'n woestijn hier.... ))
(Sound hoor ik liever de 6 pot natuurlijk)
(Sound hoor ik liever de 6 pot natuurlijk)
Dikgedrukt: Heeft Porsche ook brandwerende kleding/handschoenen/Nomex spul te koop? Lijkt me een goed idee!:)Pokkie schreef: ↑08 mar 2018, 14:06 De turbo motoren maken zowel de 718 als de 911 uitdagender. Ze zetten in de regen veel eerder een stap opzij. De oude modellen waren redelijk hufter-proof, door de geleidelijke opbouw van vermogen. In de gewone 981 Cayman (S) had je altijd het gevoel dat de auto makkelijk 100pk meer had kunnen hebben. De nieuwe 911 en 718 verassen veel eerder door een explosievere opbouw.
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 23 apr 2016, 23:14
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Brandblusser is bij Porsche een optie
Ik ben niet tegen atmosferisch. Ik vind een GT4/GT3 geniaal maar in het geval van de oude 981 wordt er soms iets te sentimenteel gedaan. Op die motoren was een paar jaar geleden kritiek dat ze te lui (de 3.4) en niet krachtig genoeg (de 2.7) waren. Nu lijken ze bij sommige journalisten ineens bijna heilig.
Ik ben niet tegen atmosferisch. Ik vind een GT4/GT3 geniaal maar in het geval van de oude 981 wordt er soms iets te sentimenteel gedaan. Op die motoren was een paar jaar geleden kritiek dat ze te lui (de 3.4) en niet krachtig genoeg (de 2.7) waren. Nu lijken ze bij sommige journalisten ineens bijna heilig.
-
- Berichten: 51393
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Man alweer mee eensch!!!Pokkie schreef: ↑08 mar 2018, 15:12 Brandblusser is bij Porsche een optie
Ik ben niet tegen atmosferisch. Ik vind een GT4/GT3 geniaal maar in het geval van de oude 981 wordt er soms iets te sentimenteel gedaan. Op die motoren was een paar jaar geleden kritiek dat ze te lui (de 3.4) en niet krachtig genoeg (de 2.7) waren. Nu lijken ze bij sommige journalisten ineens bijna heilig.
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Het enige wat een 718 beter doet dan een 981 (das maar goed ook) is sturen.
Maar verder de 981 voor mij. De 981CGTS was briljant qua sound, qua beleving, daar is de 718 maar een natte scheet bij.
Never nooit dat ik Porsche geld ging uitgeven voor de F4T, het is gewoon geen mooi lopende motor. (en dan laat ik het geluid nog even achterwege, ach dat hoeft niet, wat je hoort toch niks )
Das niet sentimenteel, das een feit.
FYI; ik heb alle 718 varianten gereden, geen enkele kon mij (motorisch)bekoren, tevens de 981GT4 gereden, das andere koek.
Maar verder de 981 voor mij. De 981CGTS was briljant qua sound, qua beleving, daar is de 718 maar een natte scheet bij.
Never nooit dat ik Porsche geld ging uitgeven voor de F4T, het is gewoon geen mooi lopende motor. (en dan laat ik het geluid nog even achterwege, ach dat hoeft niet, wat je hoort toch niks )
Das niet sentimenteel, das een feit.
FYI; ik heb alle 718 varianten gereden, geen enkele kon mij (motorisch)bekoren, tevens de 981GT4 gereden, das andere koek.
- Kasteel
- Berichten: 5282
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
- FreudeamFahren
- Berichten: 2833
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Interessante inzichten Pokkie. Rijd je vader PDK of handbak? Verdere specs?
-
- Berichten: 9063
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86 | VW California | Mazda 3
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Mooi verhaal idd.
Wat dus het beste zou zijn is een 6 cilinder turbo. Het beste van twee werelden. Het koppel onderin maar ook het geluid en laufkultur van een 6 cilinder. Als ik naar de B58 motor kijk in m'n eigen BMW 440i, dan is dat gewoon een briljante motor. Doet echt alles goed. Loopt prachtig, koppel onderin maar trekt ook prachtig door naar 7000 toeren. Relatief zuinig ook nog, heerlijk geluid. Zo'n B58-achtige motor met 350 PK en 450 Nm oid. in de 718 en je hebt een briljante auto.
Wat dus het beste zou zijn is een 6 cilinder turbo. Het beste van twee werelden. Het koppel onderin maar ook het geluid en laufkultur van een 6 cilinder. Als ik naar de B58 motor kijk in m'n eigen BMW 440i, dan is dat gewoon een briljante motor. Doet echt alles goed. Loopt prachtig, koppel onderin maar trekt ook prachtig door naar 7000 toeren. Relatief zuinig ook nog, heerlijk geluid. Zo'n B58-achtige motor met 350 PK en 450 Nm oid. in de 718 en je hebt een briljante auto.
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Die motor (of de opvolger) vinden we dus terug in de Z5 en Supra
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
4 Of 6 cilinders boeit me echt geen f****.
Als de 718 goed stuurt dan mag die best voor m’n deur staan.
Als de 718 goed stuurt dan mag die best voor m’n deur staan.
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 23 apr 2016, 23:14
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Eens, maar dat zou dan de 6 cilinder turbo uit de 911 moeten zijn. Die past helaas niet in de 718 omdat die inclusief turbo's en koeling te groot is. De 6 cilinder van BMW heeft helaas niet het voordeel van een boxer motor dat hij zo plat is. Daardoor hangt de hele motor en het gewicht heel laag in de auto. Dat is een van de redenen waarom een 718 zo'n goede sportwagen is t.o.v. de concurrentie (en hij heel praktisch is qua bagageruimte).Wouter81 schreef: ↑08 mar 2018, 16:18 Mooi verhaal idd.
Wat dus het beste zou zijn is een 6 cilinder turbo. Het beste van twee werelden. Het koppel onderin maar ook het geluid en laufkultur van een 6 cilinder. Als ik naar de B58 motor kijk in m'n eigen BMW 440i, dan is dat gewoon een briljante motor. Doet echt alles goed. Loopt prachtig, koppel onderin maar trekt ook prachtig door naar 7000 toeren. Relatief zuinig ook nog, heerlijk geluid. Zo'n B58-achtige motor met 350 PK en 450 Nm oid. in de 718 en je hebt een briljante auto.
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 23 apr 2016, 23:14
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Nu en straks ook PDK vanwege veel file rijden. Vroeger wel boxster met handbak gehad.FreudeamFahren schreef: ↑08 mar 2018, 15:54 Interessante inzichten Pokkie. Rijd je vader PDK of handbak? Verdere specs?
De huidige heeft vanwege de 6 cilinder wel een sportuitlaat, de 718 is zonder besteld. Verder krijgt de 718 een rustige kleur; nachtblauw, aluminium raamlijsten, 20 inch Carrera S wielen, het kleinere GT-sportstuur, Sportstoelen Plus, Adaptive cruise en allerlei gebruikelijke zaken variërend van parkeersensoren tot inklapbare buitenspiegels. Gewoon een mooie, chique auto. De huidige is vergelijkbaar alleen Agaatgrijs en geen adaptive cruise control. De auto wordt voor woon-werkverkeer gebruikt maar ook trackdays, roadtrips enz. M'n moeder heeft een Macan dus die functioneert als praktische auto.
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 23 apr 2016, 23:14
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Grappig, m'n vader heeft eerst nog proefgereden in een jong gebruikte 981 Cayman GTS als opvolger van z'n huidige Cayman. De GTS verschilde naar zijn mening te weinig met z'n huidige auto en heeft toen de 718 besteld. De GT4 is inderdaad echt een andere categorie, ook qua prijskaartje en daardoor niet vergelijkbaar.romo schreef: ↑08 mar 2018, 15:33 Het enige wat een 718 beter doet dan een 981 (das maar goed ook) is sturen.
Maar verder de 981 voor mij. De 981CGTS was briljant qua sound, qua beleving, daar is de 718 maar een natte scheet bij.
Never nooit dat ik Porsche geld ging uitgeven voor de F4T, het is gewoon geen mooi lopende motor. (en dan laat ik het geluid nog even achterwege, ach dat hoeft niet, wat je hoort toch niks )
Das niet sentimenteel, das een feit.
FYI; ik heb alle 718 varianten gereden, geen enkele kon mij (motorisch)bekoren, tevens de 981GT4 gereden, das andere koek.
- Arthur
- Berichten: 39737
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Je praat nu wel tegen Romo hè. Onbegonnen werk
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Een 981CGTS moet je ook gewoon WOTTEN voor het beste resultaat, zoals bedoeld bij een atmo blok. Maar 15 PK verschil met een S is idd niet veel, GTS gaat uiteraard meer om total pakkage.
De algemene teneur vergelijking 981 vs 718 series (niet zijnde GT4)
-De gehele internationale autopers vindt de 718 (S) motor DE zwakke schakel (voor wat zich als ultieme sportkar laat voorstaan, en laat afmeten is dat een blamage)
-Bijna alle 981 rijders, die een 718 serie hebben gereden, willen er geen aanschaffen, want niet de beleving van een toerenjankert. De 6F loopt gewoon zoveel mooier, ronder, vrij-ademend, rev happy, daar is de 718 versie zwaar astmatisch, rochelend, resonerend bij.
-Bijna alle mensen die een 718 kopen, hebben geen ervaring/vergelijking met de 981 (of eerder series)
Dan hebben we nog het lulkoek verhaal dat de 718 goedkoper, zuiniger zou zijn; dat blijkt niet het geval.
Nochtans wil ik niemand zijn/haar keuze bekritiseren, ik motiveer alleen maar mijn eigen besluitvorming aangaande deze materie.
De algemene teneur vergelijking 981 vs 718 series (niet zijnde GT4)
-De gehele internationale autopers vindt de 718 (S) motor DE zwakke schakel (voor wat zich als ultieme sportkar laat voorstaan, en laat afmeten is dat een blamage)
-Bijna alle 981 rijders, die een 718 serie hebben gereden, willen er geen aanschaffen, want niet de beleving van een toerenjankert. De 6F loopt gewoon zoveel mooier, ronder, vrij-ademend, rev happy, daar is de 718 versie zwaar astmatisch, rochelend, resonerend bij.
-Bijna alle mensen die een 718 kopen, hebben geen ervaring/vergelijking met de 981 (of eerder series)
Dan hebben we nog het lulkoek verhaal dat de 718 goedkoper, zuiniger zou zijn; dat blijkt niet het geval.
Nochtans wil ik niemand zijn/haar keuze bekritiseren, ik motiveer alleen maar mijn eigen besluitvorming aangaande deze materie.
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 23 apr 2016, 23:14
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Begrijp je argumentatie helemaal, denk dat het per gebruiker verschilt wat goed/fout is.
Wij zeiden thuis altijd dat de (981) Cayman sneller klinkt dan hij daadwerkelijk is. Dat geldt voor alle types 981, ook als je 'm tot de toeren begrenzer doorhaalt.
De 718 is het omgekeerde, die is veel sneller dan hij klinkt. Net wat je wil
Wij zeiden thuis altijd dat de (981) Cayman sneller klinkt dan hij daadwerkelijk is. Dat geldt voor alle types 981, ook als je 'm tot de toeren begrenzer doorhaalt.
De 718 is het omgekeerde, die is veel sneller dan hij klinkt. Net wat je wil
-
- Berichten: 51393
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Er zijn geen feiten, alleen interpretaties en meningen:)
- sitechris
- Berichten: 4470
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Turbomotoren zijn alleen zuinig als je het gaspedaal aait. Iets wat je niet doet met een Porsche.
- Sjoerd
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Pokkie slaat voor één ding wel de spijker op z'n kop; iets wat ik ook altijd over de 981S heb gezegd: 100 pk tekort. Ik zit om die reden soms nog steeds met een schuin oog naar een Spyder te kijken. Hele fijne auto die relatief eenvoudig naar 430pk is te brengen.
Romo; ik was een paar uur voor jou in Enter. De RS stond toen nog onder een doek. Heel dik apparaat.
Romo; ik was een paar uur voor jou in Enter. De RS stond toen nog onder een doek. Heel dik apparaat.
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
^IRL zeer indrukwekkend, wellicht zelfs wat over the top.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Pokkie mooie verhalen en helemaal mee eens
Heeft je vader gewoon “saai” zwart interieur ? Waarom niet voor bijv. donkerblauw gegaan ?
Heeft je vader gewoon “saai” zwart interieur ? Waarom niet voor bijv. donkerblauw gegaan ?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 438 gasten