Het grote F10 (occasion) topic

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Knot » 12 mar 2021, 11:38

een M550d had iemand hier eens aangehaald idd, kosten waren dermate hoog dat hij m van ellende maar bij de dealer achter gelaten had en een 7 serie meegenomen had (dacht ik).

Zou gewoon voor een frisse 530d gaan, 6cyl en rap zat.

Online
Richardt.
Berichten: 6491
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Richardt. » 12 mar 2021, 11:40

Hij ziet er inderdaad wel erg fraai uit, maar ik zou het ook niet vertrouwen.

Een nette 520d is al goed zoeken voor dat geld, zeker met die opties. Nu zal een 520d wel wat populairder zijn en daardoor relatief wat prijziger.
In de advertentie staat wel dat de km stand sluitend is met de onderhoudshistorie, dus dan zou je moeten kunnen zien wat er allemaal al aan gedaan is en of de pijnpunten (preventief) zijn aangepakt.

Peter heeft/had toch zo'n apparaat en maakt veel kilometers, die zal vast meer kunnen vertellen over de gebruikskosten.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7022
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Fabian » 12 mar 2021, 12:09

Idd, ik zou een M550d niet durven. Heb rekeningen gezien waar je akelig van wordt. En die zijn geen uitzondering, maar eerder regel.

Wimo
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Wimo » 12 mar 2021, 12:57

Lekker voor de 530D met chip gaan, die combo is heerlijk. Die beruchte factuur was overigens rond de 28k incl. BTW. :ken ik jou:
Laatst gewijzigd door Wimo op 12 mar 2021, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Kadett
Berichten: 4638
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Kadett » 12 mar 2021, 12:58

Of hier of op tweakers forum had iemand problemen met turbo's. Uiteindelijk moest er 20k afgetikt worden bij de dealer.

Dan te bedenken dat B57 50d 4 turbo's heeft :tooth: Van de B57 50d nog weinig problemen gelezen dus misschien dat de pijnpunten aangepakt zijn. Alleen nooit geleverd in de F10/11.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Knot » 12 mar 2021, 14:21

https://www.br-performance.nl/nl-nl/chi ... ?stage=398

Die 245pk is al lekker, naar 300 met chip en een berg koppel. Of is de (stock) 258pk versie de betere 530d?

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1335
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door JdBn » 12 mar 2021, 15:24

Ach ja. Ik moet sowieso nog een week afwachten of mijn auto nog teruggevonden wordt. Als er dan geen interessante 335d voorbij komt misschien toch eens bij de M550D gaan kijken. Als ie echt netjes is en de historie is enigszins te vertrouwen een dagje meenemen om em goed aan de tand te voelen en een aankoopkeuring doen.. Want ondanks dat ik ook meen dat ik wel eens horrorverhalen heb gehoord over de M550D ben ik die horrorverhalen niet tegengekomen na een aantal muntjes in de Google machine te hebben gegooid. En misschien is er nog een leuke deal te doen zonder inruil en het feit dat ie al bijna anderhalf jaar te koop staat.

Zou wel de ultieme 'YOLO' wagen zijn :lol: Maar zeker een gechipte 530D is ook geen stakker. Daar een 'dikke' uitvoering van vinden is dan wel weer lastig, vooral die dynamic drive en massagestoelen lijken me leuk om eens gehad te hebben :roll:

Eric Z
Berichten: 3974
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Eric Z » 12 mar 2021, 15:29

Ik zou mijn vingers er niet aan willen branden. Ja, heel misschien als er net nieuwe turbo’s etc. op zitten. Maar volgens mij riep iedereen al “onderhoudskosten!”...

Kadett
Berichten: 4638
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Kadett » 12 mar 2021, 15:38

Wat ik vooral las over de 50D tov de 53D was dat de 50D minder vloeiend door het toerenbereik ging. 3 vs 2 turbo's is 50% meer kans op een defect op dat onderdeel :)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39690
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Arthur » 12 mar 2021, 16:32

YOLO is prima :lol:

Online
Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2468
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Erik dB » 12 mar 2021, 16:49

Ik heb een krap jaartje een 535D gehad. Snelle auto, maar dat merkte alleen als je in je binnenspiegel keek (voor de rest nul beleving). Iets van 25k mee gereden en toen verkocht omdat ik merkte dat ik fun-per-buck verhouding voor mij niet goed was. De volgende eigenaar is inmiddels iets van 40k kilometer en 8k aan onderhoud (turbo’s, koeling, draagarmpjes,...) verder.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Knot » 12 mar 2021, 16:59

Je moet ze in de juiste windows rijden, net na de grootste afschrijving en VOORdat de ellende begint. Ik neem niet voor niets auto's van 1 jaar oud.

Gijzert
Berichten: 4990
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Gijzert » 12 mar 2021, 18:13

Knot schreef: 12 mar 2021, 16:59 Je moet ze in de juiste windows rijden, net na de grootste afschrijving en VOORdat de ellende begint. Ik neem niet voor niets auto's van 1 jaar oud.
Dan kun je ze beter van 2 jaar oud rijden. Meer afschrijving en in basis prima qua ellende.

Kadett
Berichten: 4638
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Kadett » 12 mar 2021, 18:29

Is er uberhaupt een betrouwbare BMW voor 150k km?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Knot » 12 mar 2021, 21:14

3 jaar kan ook, 4 ook, zolang je ze voor de 120.000km maar weer kwijt bent.

Ik wil graag een beetje fris spul nog, daarom koop ik meestal 1j oud

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Niels » 12 mar 2021, 21:35

Alleen kopen van de eerste of tweede eigenaar die weinig trappen, niet chippen en om de 15000km voor onderhoud bij de dealer/specialist staan. Anders zou ik er niet aan durven beginnen.

Ik heb mijn Skoda Superb 1.6TDI (ex Gijzert) verkocht aan een ex M550D eigenaar. Die reed em gechipt en regelmatig met boottrailer van 180dkm naar 250dkm, vertelde vol trots dat zo'n ding ook 300 haalt op terugweg van wintersport maar naast een dramatische afschrijving was ie gemiddeld ook 1000,- per maand kwijt aan onderhoud/reparatie. Was er nu wel klaar mee en zat ook tegen een bak+diff revisie aan...

ErikS
Berichten: 18529
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door ErikS » 12 mar 2021, 21:42

Erik dB schreef: 12 mar 2021, 16:49 Ik heb een krap jaartje een 535D gehad. Snelle auto, maar dat merkte alleen als je in je binnenspiegel keek (voor de rest nul beleving). Iets van 25k mee gereden en toen verkocht omdat ik merkte dat ik fun-per-buck verhouding voor mij niet goed was. De volgende eigenaar is inmiddels iets van 40k kilometer en 8k aan onderhoud (turbo’s, koeling, draagarmpjes,...) verder.
+1.
3 weken 550i, vermogen voegt niks toe. 530d/i liever icm onderhoud.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3437
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Joël D. » 13 mar 2021, 00:07

Knot schreef: 12 mar 2021, 21:14 3 jaar kan ook, 4 ook, zolang je ze voor de 120.000km maar weer kwijt bent.

Ik wil graag een beetje fris spul nog, daarom koop ik meestal 1j oud
Dacht mijn vader ook met zijn E350 toen hij hem kocht 3 jaar oud met 75k op de teller. Inmiddels bijna 6 jaar en dik 200.000 km verder en totale onderhoud (incl banden) zit ruim onder de 5 cent per kilometer. Jullie zitten gewoon op het verkeerde merk te geilen joh.

Maar ik zou het gewoon doen, wat kan er fout gaan? :hungry:

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1335
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door JdBn » 13 mar 2021, 00:21

Nou ja, moet ook wel zeggen dat de e91 335d me erg meegevallen is, ook al zijn veel normale slijtage delen behoorlijk duur aan zo’n ding.

Een gechipte die veel gebruikt is om zware trailers mee te trekken lijkt me alleen niet zo’n goede keuze idd :lol:

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3437
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Joël D. » 13 mar 2021, 00:25

Ik zou een RWD 530d zoeken.

Gebruikersavatar
ASW
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:07

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door ASW » 13 mar 2021, 00:46

Ik heb een F10 535d gehad en in tweeënhalf jaar met veel plezier 160.000 km gereden. Weinig problemen gehad op storingen van de originele televisie schermen na kan ik me herinneren. Hierna heb ik tweeënhalf jaar plezier gehad met de facelift M550d, welke ik in de individual kleur LeMans blauw had samengesteld tezamen met een alcantara interieur. Wat een fijne auto was dit (staat nog wel in mijn voorsteltopic), een echte kilometervreter met (veel) meer beleving dan de 535d. Geen centje pijn ook in al die tijd en 140.000 kilometers, terwijl ik wel van het doortrappen ben. Hierna heb ik deze auto (uit de lease) verkocht aan een vriend, ook BMW liefhebber en overstappend uit een F10 535i. Het is ook één van de fijnste auto’s die hij heeft gereden maar hij heeft wel fikse garage rekeningen gehad. Door de gunstige aanschafprijs had hij bijna geen afschrijving gehad bij inruil op een CLS 400d maar het onderhoud en verbruik was wel fiks!

Iets anders: de auto woog net geen 2.000 kg waardoor ik me afvraag of het eerder aangegeven gewicht in dit topic van 2,5 ton wel klopt..? Heb met beide F10’en altijd met veel plezier en gemak mijn boten getrailerd alsmede met de Brian James Trailer en een 964 erop de circuits aangedaan.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39690
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Arthur » 13 mar 2021, 09:41

Kadett schreef: 12 mar 2021, 18:29 Is er uberhaupt een betrouwbare BMW voor 150k km?
M’n broer heeft net z’n 2012 520d F11 met 340kkm ingeruild op een 2018 520d G31 met 90kkm. De F11 heeft hij gereden van 180kkm tot die 340kkm. Mss is hij de uitzondering. Ding heeft uiteraard z’n onderhoud en reparaties wel gehad, maar niet aan motor, turbo en automaatbak. Al begon je nu wel te merken dat het allemaal minder werd. Zeker na het rijden in die aangeschafte G31 :)

Maar voor JdBn: met wat ik hier vaak lees over de dikkere diesels zou ik ‘gewoon’ een 530d pakken, schijnt toch de meest betrouwbare te zijn van de 6 cilinders? 535d kan ook nog, heb je ook in de 3-er gehad, maar een 550d durfde ik echt niet.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Knot » 13 mar 2021, 11:41

Ik wil na de volgende winter de CT200h ook wisselen voor een F10 of F11 misschien. Moet een benzine zijn maar de 535i vind ik nog riante bedragen wat ze willen hebben. De vroege N20 520i/528i wil je ook niet, tenzij die ketting al gedaan is.

Geen idee of een vroege (2011) of juist late 535i de betere keuze is, was toch ook nog PWG/EWG verhaal ivm tuning?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Martijn_bmw » 13 mar 2021, 13:24

Klopt een ewg haal je meer uit met tuning maar een 535 ga je toch niet tunen? In zo’n familie bak lijkt mij de standaard 306pk zat :) qua degelijkheid zijn ze vergelijkbaar pwg en ewg

Kadett
Berichten: 4638
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote F10 (occasion) topic

Bericht door Kadett » 13 mar 2021, 13:26

Martijn_bmw schreef: 13 mar 2021, 13:24 Klopt een ewg haal je meer uit met tuning maar een 535 ga je toch niet tunen? In zo’n familie bak lijkt mij de standaard 306pk zat :) qua degelijkheid zijn ze vergelijkbaar pwg en ewg
Daar denkt Alpina heel anders over ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 61 gasten