BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 22646
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Locatie: 1978 De Z 1300 is de grootste motorfiets die men produceert tot op dat moment. De Mastodont

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Luco » 24 sep 2020, 19:06

ook de 6 cilinders hebben er last van

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 21072
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Niels » 24 sep 2020, 19:28

De C heeft er ook nog last van maar schijnt wel verbeterd te zijn. Anyway, zelfs een F10/11 en F30/31 kom je best nog wel eens tegen met een kapotte motor. Persoonlijk zou ik em laten staan als ie lange olie intervallen heeft genoten of 1750,- marge houden.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 2910
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door RJK » 24 sep 2020, 19:55

Zal dat laatste wel moeten worden dan want hij is er redelijk van overtuigd dat het een E91 320d moet worden. Ik heb ooit (enige diesel die ik heb gehad) een E46 320d met M47 gehad. Klonk koud als een trekker maar het bleef wel heel.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 3940
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Locatie: Groningen

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door EvdP » 24 sep 2020, 20:28

Mijn 520d uit 2009 had toe ik hem wegdeed bij bijna 300k geen ketting problemen, de 118d uit 2009 die ik had die had bij 147k een andere ketting. Alleen weet ik niet of dat een garantie / recall dingetje was of noodzaak.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 7617
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Martin van der Zwaard » 24 sep 2020, 21:57

Kopen en gelijk vervangen. Weet je zeker dat het goed is.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 698
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: BMW 125D+330I Rotrex
Locatie: Gelderland

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Jan Terwolde » 25 sep 2020, 12:12

Had mijn 125d gekocht met 200.00 op de klok, toen is de ketting reeds vervangen door de vorige eigenaar. Na mijn aanschaf zijn de drijfstanglagers verrot gelopen en er zit nu een revisie blok in (dus ook nieuwe ketting).

Maar de grote vraag is dan na hoeveel km's de ketting (en evt drijfstanglagers) weer preventief vervangen? Of alleen vervangen als je hem hard hoort/motorstoring komt? Iedere 15k komt er nieuwe olie in maar ik gebruik hem ook soms op het circuit. reeds alweer 65k er op gezet.

Lastige is natuurlijk ook dat de restwaarde steeds minder doet na een bult kilometers, maar aan de andere kant wil ik hem gewoon erg lang houden.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 9734
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Hielke » 25 sep 2020, 12:26

Preventief vervangen lijkt me niet nodig als het blok nog goed loopt. Je hoort het echt wel als er teveel ruimte op de ketting begint te komen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 21072
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Niels » 25 sep 2020, 13:33

Jan Terwolde schreef: 25 sep 2020, 12:12 Iedere 15k komt er nieuwe olie in maar ik gebruik hem ook soms op het circuit. reeds alweer 65k er op gezet.
Iedere 15kkm schone olie is al voor minstens de helft de oplossing van het probleem gok ik.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 2910
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door RJK » 25 sep 2020, 22:03

Vandaag drie stuks 320d bekeken. De knapste had van de drie had ruim 50.000 km tussen twee beurten, van 96.000 naar 151.000 km zonder enige beurt :bag: . Jammer, reed wel goed en motor klonk ook prima. De andere twee was :'( Eerste toch maar laten staan, later nog maar eens rondkijken.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 21072
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Niels » 25 sep 2020, 22:38

Niet een stempeltje vergeten? En op hoeveel kilometer stonden ze nu dan Reinier?

Ik ben ook wel een beetje aan het kijken naar zo’n ding en je komt ze nog wel eens tegen dat ze na de lease periode wel een redelijke interval hebben gehad a 20dkm. maar ik blijf wat gereserveerd ook omdat een diesel niet echt noodzakelijk is met mijn kilometers.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 9976
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door WJ » 25 sep 2020, 23:14

RJK schreef: 25 sep 2020, 22:03 Vandaag drie stuks 320d bekeken. De knapste had van de drie had ruim 50.000 km tussen twee beurten, van 96.000 naar 151.000 km zonder enige beurt :bag: . Jammer, reed wel goed en motor klonk ook prima. De andere twee was :'( Eerste toch maar laten staan, later nog maar eens rondkijken.
Hoeveel tijd zat daar tussen dan?
Want als je 50k in een paar maanden knalt dan snap ik wel dat daar geen beurt voor komt.
Als wij onze diesels elke 30k naar de dealer zouden brengen dan staan ze daar 3~4x per jaar. haha

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 9734
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW N47 distributieketting problemen. Hoe erg?

Bericht door Hielke » 26 sep 2020, 00:24

Met een auto op de brug is een oliewissel in een kwartiertje gepiept. Mag geen reden zijn om dan maar wissels over te slaan.

Aan de andere kant, als de auto een kilometervreter is die hoofdzakelijk op de snelweg met relatief lage toerentallen voorttokkelt, dan zie ik geen bezwaar tegen wissels om de 30k kilometer.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten