C63AMG pré-facelift (2008-2011) cilinderkopbouten vervangen?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Turbo
Berichten: 384
Lid geworden op: 04 nov 2008, 00:05

C63AMG pré-facelift (2008-2011) cilinderkopbouten vervangen?

Bericht door Turbo » 03 mei 2015, 05:18

Hi ,
er staat uitgebreid aanbod tweedehands C63 AMG te koop ,waaronder 1 ve buur v familielid -die man heeft de C63 AMG in 2009 nieuw gekocht en is onlangs beginnen zoeken op het net naar tuningmogelijkheden en prijskaartje daarvan want hij ging z'n huidige C63 AMG T ofwel inruilen voor nieuw model ofwel behouden en tunen .

Maar door die zoektocht op het net is hij op iets anders uitgekomen : blijkt dat C63 AMG's die tussen 2008 en eind 2010-begin 2011 voor de facelift geproduceerd zijn uitgerust zijn met cilinderkopbouten die door corrosie durven breken .
Als je tegenslag hebt komt er terwijl je motor stilligt als je wagen tijdlang geparkeerd staat koelvloeistof in verbrandingsruimte doordat cilinderkop bij gebroken cilinderkopbouten onvoldoende koppakking en motorblok afdicht en als je bij met koelvloeistof gevulde verbrandingsruimte de wagen start kan er door "hydro-lock" voor pakweg 22 duizend dollar motorschade ontstaan .

Er is daar helaas nooit terugroepactie op geweest , hoewel AMG op de hoogte was v die constructiefout -tijdens garantieperiode werd je kostenloos geholpen .
Maar na garantieperiode draai je zelf op voor motorschade .

Ik ben wel geïnteresseerd om z'n C63 AMG te kopen maar dan wil ik vooraf natuurlijk eerst weten wat het preventief vervangen v die cilinderkopbouten zou kosten :

- aan materiaal : enkel set nieuwe cilinderkopbouten vh verbeterde type + eventueel ook cilinderkoppaking ( blijkbaar zijn er gasten die het laten doen hebben door 1 oude bout eruit te halen en direct door nieuwe te vervangen ,dan volgende oude bout door nieuwe enz om cilinderkoppen niet af te moeten nemen en geen nieuwe cilinderkoppakkingen te moeten plaatsen en zo dus hoop werkuren uit te sparen / anderen lieten het doeen "zoals het hoort " en lieten daarbij soms ook klepzittingen + kleppen nazien bvb omdat ze op lpg gereden hadden of op lpg wilden rijden ) , ik heb maat die al wat (USA) V8's gereviseerd heeft v pickups en die redelijk uitgeruste garage heeft .

Welke werkwijze is er bij jullie gevolgd en wat was kostenplaatje ?

-volledige preventieve vervanging bij Mercedes/AMG ?

Want bij MB/AMG is antwoord :"koop bij ons een tweedehands C63 AMG ,dan krijg je garantie " , maar die zijn 1 pak duurder en 2 dan moet het al lukken dat die cilinderkopbouten juist tijdens garantieperiode breken en je herstelling onder garantie krijgt want als het erna pas gebeurt volgt dure factuur alsnog en dan heb ik stuk meer betaald voor aankoop en mag ik alsnog opdraaien voor zware motorschade dus da's no go voor mij .

Graag jullie tips , zijn er eventueel nog andere werkzaamheden die best gecombineerd worden met preventieve vervanging v die cilinderkopbouten ?

(bvb distributiekettingen , water- en/of oliepomp , bepaalde dichtingen of keerringen vervangen ???? ) .

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: C63AMG pré-facelift (2008-2011) cilinderkopbouten vervan

Bericht door Niels » 03 mei 2015, 08:51

Heeft de auto ooit voor langere tijd stil gestaan?

Bout voor bout vervangen kan maar je neemt een risico omdat je niet zeker weet of de koppakking daarna nog dicht is. Volgens mij introduceer je hiermee eerder een risico dan dat je eentje voorkomt.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: C63AMG pré-facelift (2008-2011) cilinderkopbouten vervan

Bericht door Marc R » 03 mei 2015, 13:18

Dat gaat niet werken hoor want de koppakking moet altijd worden vervangen als de spanning ervanaf is geweest.

T beste is om de cilinderkoppen te lichten en er BV een ARP head stud set op te monteren...is beter dan de OEM rekbouten.

Dan weet je zeker dat t blijft zitten.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: C63AMG pré-facelift (2008-2011) cilinderkopbouten vervan

Bericht door Roy RS » 04 mei 2015, 16:27

denk dat je ook moet vlakken...zonde als hij lekt over de kop met nieuwe pakking.

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: C63AMG pré-facelift (2008-2011) cilinderkopbouten vervan

Bericht door Joopieboy » 04 mei 2015, 21:28

Vlakken hoeft vaker niet dan wel, maar ben het met je eens, ik zou de boel wel even laten afpersen als je toch bezig bent. En idd, hier ook goeie ervaringen met ARP kopbouten.

Turbo
Berichten: 384
Lid geworden op: 04 nov 2008, 00:05

Re: C63AMG pré-facelift (2008-2011) cilinderkopbouten vervan

Bericht door Turbo » 04 mei 2015, 21:30

Marc R schreef:Dat gaat niet werken hoor want de koppakking moet altijd worden vervangen als de spanning ervanaf is geweest.

T beste is om de cilinderkoppen te lichten en er BV een ARP head stud set op te monteren...is beter dan de OEM rekbouten.

Dan weet je zeker dat t blijft zitten.
Tiens ,

da's het eerste dat ik daarvan hoor -voor distributieriemen geldt dat wel : losmaken = vervangen zelfs al ligt distributieriem er maar dag op en moet hij er bvb af omwille v slechte span- of geleiderol of waterpomp .

Natuurlijk zijn nieuwe cilinderkopbouten + nieuwe koppakking wss beter dan de werkwijze waarbij cilinderkoppen erop blijven en er bout per bout vervangen wordt maar anderzijds las ik dat het bij een Amerikaan zo gedaan is bij een tuner en die gaf als uitleg dat positie vd cilinderkoppen en cilinderkoppakingen tov motorblok niet veranderde want ze zaten vast met de overige cilinderkopbouten .

Nadeel zou kunnen zijn dat tijdens het wisselen de materiaalspanningen veranderen rond de bout die je op dat moment aan 't vervangen bent maar volgens hem zou dat allemaal zo erg niet zijn omdat 1) alle cilinderkopbouten aan de beurt komen en er geen heatcycles aan te pas komen v opwarmende en afkoelende motor want je doet je motor natuurlijk niet draaien tijdens het switchproces vd bouten hé .
En om zeker te zijn dat alles koud stond werd wagen vd Amerikaan middag voordien op plaats in de werkplaats gezet en werd accu afgekoppeld en verwijderd om te voorkomen dat iemand wagen zou starten om hem te verplaatsen ofzo .

vlakken moet toch enkel als koppen en of motorblok niet vlak meer zijn en koppakking (joint-de-cullasse) erdoor gevlogen is doordat ze verschillen tussen cilinderblok en cilinderkoppen niet meer kan opvangen doordat er hier of daar thermische en/of mechanische vervorming optrad ??
Bvb bij open deck motoren waarin cilinderbussen hij hoge RPM of drukken (boost) vervormden of bewogen hebben en zo koppaking doorsleten en in erge gevallen ook pasvlakken versleten

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: C63AMG pré-facelift (2008-2011) cilinderkopbouten vervan

Bericht door Marc R » 04 mei 2015, 22:13

Tjah, als je dat risico wilt nemen zou ik het doen,maar IK zou het zeker niet doen.

Een koppakking is vrijwel altijd voor eenmalig gebruik dat is niet zomaar,daarnaast vind ik de gedachte om de rekbouten een voor een eruit en erin te draaien geen degelijke manier van werken.

Maar goed ieder zijn mening he.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: C63AMG pré-facelift (2008-2011) cilinderkopbouten vervan

Bericht door GTRene » 04 mei 2015, 22:24

kan werken, een heel klein beetje kan het wel hebben, immers met heet worden en afkoelen werkt het ook heel iets, net zo met 1 er uit en nwe erin juiste koppel enz, lijkt best een aardig plan.

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: C63AMG pré-facelift (2008-2011) cilinderkopbouten vervan

Bericht door TLRS » 05 mei 2015, 01:27

Flexibele cilinderkoppen zouden nokkenassen doen slijten, dus het lijkt me dat ze ze constructief zo stijf mogelijk maken. De vraag is of er wat beweegt bij het losmaken van een bout. Kan me best voorstellen dat je dat aandurft zo te doen. Wel zeker weten aan het eind van de schacht de draad in het onderblok zuiver is en blijft.

En vooraf nog wat huiswerk doen. Bijvoorbeeld na gaan wat de aanhaal procedure zou zijn als de kop wel opnieuw gemonteerd zou worden. Als dat in verschillende stappen en een combinatie van aanhaalmoment en draaihoek moet...

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: C63AMG pré-facelift (2008-2011) cilinderkopbouten vervan

Bericht door Marc R » 05 mei 2015, 11:22

Precies, de rekbouten moten ook een voor een verschillend aangehaald worden.

Kansloos verhaal dus IMHO

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: C63AMG pré-facelift (2008-2011) cilinderkopbouten vervan

Bericht door Niels » 05 mei 2015, 15:41

Het hangt wel een beetje af van motor, materialen en gebruikte pakkingen etc. Maar zoals al eerder gezegd introduceer je eerder risico op dergelijke wijze te werk te gaan dan wanneer je gewoon doorrijdt volgens mij.

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: C63AMG pré-facelift (2008-2011) cilinderkopbouten vervan

Bericht door TLRS » 06 mei 2015, 18:26

Marc R schreef:Precies, de rekbouten moten ook een voor een verschillend aangehaald worden.

Kansloos verhaal dus IMHO
Is zo'n aanhaal procedure in stappen altijd vanwege de rekbouten? Kan het ook zijn voor het comprimeren van de koppakking? Dat zou in zo'n situatie geen tweede keer hoeven te gebeuren.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: C63AMG pré-facelift (2008-2011) cilinderkopbouten vervan

Bericht door Roy RS » 07 mei 2015, 13:14

ik zou de kop, mits je hem er helemaal afhaalt ipv bout voor bout, altijd vlakken, je hebt altijd kans dat hij niet perfect recht is als de spanning ervan af gaat, waarom dat risico nemen...als je pech hebt moet je wéér een nieuwe pakking.

1 voor 1 klinkt als een plausibel plan, kruislings aanhalen is meer om alles recht te laten verlopen lijkt me, maar ik zou dat plan nooit zo uitvoeren, ik zou het goed aanpakken en zekerheid hebben.

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: C63AMG pré-facelift (2008-2011) cilinderkopbouten vervan

Bericht door TLRS » 07 mei 2015, 20:10

Roy RS schreef:ik zou de kop, mits je hem er helemaal afhaalt ipv bout voor bout, altijd vlakken, je hebt altijd kans dat hij niet perfect recht is als de spanning ervan af gaat, waarom dat risico nemen...
Hoe groot is de kans dat elke kop niet 100% vlak is? En mij lijkt dat de specialist kan beoordelen of de kop 100% vlak is?

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: C63AMG pré-facelift (2008-2011) cilinderkopbouten vervan

Bericht door Roy RS » 07 mei 2015, 22:42

TLRS schreef:
Roy RS schreef:ik zou de kop, mits je hem er helemaal afhaalt ipv bout voor bout, altijd vlakken, je hebt altijd kans dat hij niet perfect recht is als de spanning ervan af gaat, waarom dat risico nemen...
Hoe groot is de kans dat elke kop niet 100% vlak is? En mij lijkt dat de specialist kan beoordelen of de kop 100% vlak is?
0% want elke kop wordt gevlakt voordat ie opnieuw gemonteerd wordt...dat is bij een brommer zo en bij een auto net zo goed, ik zou me wel heel erg vergissen als t niet zo is. Een nieuwe kop komt ook gevlakt uit de fabriek uiteraard

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: C63AMG pré-facelift (2008-2011) cilinderkopbouten vervan

Bericht door Bert ///M3 » 08 mei 2015, 07:35

TLRS schreef:
Marc R schreef:Precies, de rekbouten moten ook een voor een verschillend aangehaald worden.

Kansloos verhaal dus IMHO
Is zo'n aanhaal procedure in stappen altijd vanwege de rekbouten? Kan het ook zijn voor het comprimeren van de koppakking? Dat zou in zo'n situatie geen tweede keer hoeven te gebeuren.
Dit.

Ken Mercedes niet maar bij BMW is het meestal zo dat je eerst een rondje (specifieke voorgeschereven volgorde) op een laag moment doet, bijvoorbeeld 30 N/mm. Dat is inderdaad alleen om de pakking te comprimeren en te zorgen dat de bouten aanliggen. Vervolgens doe je een rondje waarbij je de bouten niet tot een bepaald moment trekt, maar tot een bepaalde hoek bijvoorbeeld 90 graden. En dat rondje herhaal je met nog een keer 90 graden. Maw je trekt hem over 2 cycles vast.

Sommige motoren hebben zelfs een voorgeschreven hoek, dan een warmloopperiode en dan nog eens natrekken met een beetje hoek.

Ze gebruiken een hoek in plaats van moment omdat de hoek in combinatie met de draad voor een bepaalde rek staat, en dit is dus nauwkeuriger als een momentsleutel, waarbij je altijd last hebt van verschillen in smering op het materiaal (frictie factor) en de frictie onder de schouder van de bout.

Overigens. Als je naar een ander merk kopbouten gaat zoals ARP, die hebben een andere materiaalspec en dan moet je dus ook het voorschrift van ARP volgen en niet die van de motorfabrikant.

Ben het dus met Maus eens dat je gewoon de hele kop er af halen moet als je dit goed wilt doen.

Hoewel mijn gevoel zegt dat het best kan werken als je ze 1 voor 1 doet. Maar om het echt goed te doen moet hij er gewoon af. Denk eerlijk gezegd ook dat als je je druk maakt over 22.000 dollar motorschade, die paar uurtjes voor een kop ook wel uit kunnen.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: C63AMG pré-facelift (2008-2011) cilinderkopbouten vervan

Bericht door Macboy » 08 mei 2015, 11:22

Mocht je het niet vervangen en de motor ploft dan kan je denk ik Mercedes wel aansprakelijk stellen mits je kan aantonen dat het een constructiefout is. Als het juist is wat jij schrijft lijkt me dat niet zo lastig. Garantie heeft er niets mee te maken. Product moet gewoon deugdelijk zijn en als dat aantoonbaar niet het geval is dan heb je wel een case lijkt mij. Nu snap ik dat je daarop niet wil gokken maar ik zou het wel aandurven en misschien helpt het jou net over die twijfelstreep.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: C63AMG pré-facelift (2008-2011) cilinderkopbouten vervan

Bericht door Tomj » 08 mei 2015, 12:01

Macboy schreef:Mocht je het niet vervangen en de motor ploft dan kan je denk ik Mercedes wel aansprakelijk stellen mits je kan aantonen dat het een constructiefout is. Als het juist is wat jij schrijft lijkt me dat niet zo lastig. Garantie heeft er niets mee te maken. Product moet gewoon deugdelijk zijn en als dat aantoonbaar niet het geval is dan heb je wel een case lijkt mij. Nu snap ik dat je daarop niet wil gokken maar ik zou het wel aandurven en misschien helpt het jou net over die twijfelstreep.
Jij bent dan wel heel moedig precies :D

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: C63AMG pré-facelift (2008-2011) cilinderkopbouten vervan

Bericht door Niels » 08 mei 2015, 12:25

Nee hij is advocaat :lol:

Turbo
Berichten: 384
Lid geworden op: 04 nov 2008, 00:05

Re: C63AMG pré-facelift (2008-2011) cilinderkopbouten vervan

Bericht door Turbo » 08 mei 2015, 14:30

Rechtszaak aanspannen tegen MB / AMG lijkt me zo goed als kansloos : als ze het in de USA zelfs niet voor elkaar gekregen (waar ze gekend zijn voor miljoenenclaims ) hebben dat er een recall moest gebeuren , zal het in EU zeker niet gebeuren .

In de USA heeft NHTSA bvb BMW verplicht recall te doen op wagens v meer dan 14j oud omwille v loskomend nikkel in benzinepompen waardoor wagens plots kunnen stilvallen al rijdend .

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: C63AMG pré-facelift (2008-2011) cilinderkopbouten vervan

Bericht door Macboy » 08 mei 2015, 15:52

Ik bedoel geen recall maar individuele aansprakelijkstelling als het ploft. Als jouw stelling klopt - wat kennelijk betwijfeld moet worden - dan heb je gewoon een zaak. Als het in andere landen niet lukt dan ga ik er dus vanuit dat Mercedes ontkend dat het een constructiefout is. Bewijslast ligt bij jou om aan te tonen dat het product niet deugt. Maar als dat lukt dan moet er gewoon betaald worden.

Goed dat je preventief bezig bent. Wilde alleen zeggen dat garantie niet relevant is.

Gebruikersavatar
D20VT
Berichten: 872
Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43

Re: C63AMG pré-facelift (2008-2011) cilinderkopbouten vervan

Bericht door D20VT » 11 mei 2015, 21:29

Zorg dan wel voor een kloppend onderhoud volgens fabrieksspecificaties.

Heb dit soort claims gezien bij mercedes lakgarantie en roest e.d. Eerste wat ze daar willen weten is historie complete onderhoushistorie moet worden gekopieerd om met de esculab aanvraag mee te worden gestuurd.

Vallen daar gaten in vallen er in de garantie/coulance regeling ook, zijn ze vrij hard in.

Ooit zelf een gevalletje garantie aanvraag gehad bij pon op een half jaar oude touran waar 2 kapotte lampbehuizigen inzaten. Werd gewoon afgewezen omdat de auto in de schadeverledenpas voorkwam.

Had er overigens niets mee te maken want bleek achteraf een foute registratie te zijn, maar dat is heel wat correspondentie aan vooraf gegaan voordat ze tot vergoeding overgingen

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: C63AMG pré-facelift (2008-2011) cilinderkopbouten vervangen?

Bericht door Jeffrey026 » 18 sep 2017, 23:21

Kwam dit topic toevallig tegen.

Zijn hier mensen die een c63 rijden of hebben gereden?
Aanrader?
Afrader?

Problemen mee gehad, zo ja welke?

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: C63AMG pré-facelift (2008-2011) cilinderkopbouten vervangen?

Bericht door Vlokmans » 19 sep 2017, 23:05

Leuk leesvoer voor eenieder die een X63 AMG overweegt. Is even een zit, maar zeker de moeite waard. Komt overigens een veelvoud van de hier boven genoemde 22k USD voorbij....

https://grassrootsmotorsports.com/forum ... 824/page1/

Online
Wimo
Berichten: 2049
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: C63AMG pré-facelift (2008-2011) cilinderkopbouten vervangen?

Bericht door Wimo » 20 sep 2017, 14:14

Dealer diagnosis is head bolts pulled from the block. The only dealer option is a new engine from MB at $57k installed. That particular option isn't an option.
It'll come home tomorrow and I'll figure something out.


:shock:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alex en 55 gasten