Dat probleem had ik dus ook. Eerste keer certificaat meegekregen van BMW zelf. Klasse 3.markm schreef:Hij geeft bij mij aan dat die scm certificaat geregistreerd is, echter het certificaat is niet goedgekeurd meer.
hij staat als klasse 3 zijnde op paier, maar kon in eens niet meer goedgekeurd worden vanwege het feit dat er geen interieursensoren in zitten. Joost mag weten waarom die er niet meer in inzitten, maar nu heb ik een setje interieursensoren gekocht, kun je die zo aan het systeem koppelen?
Toen na 3 jaar eerste keer aangeboden ter keuring bij locale SCM check boer. Kerel in de auto, auto op slot en zwaaien maar. Ik zeg "als je probeert het alarm te triggeren, stop maar, geen interieursensoren".
Nou dan heb je volgens SCM dus geen klasse 3. Na lange discussie met "ja maar volgens BMW en check het afgegeven certificaat maar..." uiteindelijk toch goedgekeurd.
Daarom jammer geen paniekfunctie op een E36. Dan pak je dus een tweede ab die je in je broekzak houdt en trigger je zelf het alarm als die dude gaat zitten zwaaien in je interieur.
Het stomme is, heb je een E36 met DWA III/IV/V alarm, wat een dealer goedgekeurd/ingebouwd alarm is, dan heb je wel sensoren (van die lelijke microfoontjes aan je a stijlen) én paniekfunctie e.d.
Het af-fabriek systeem, heeft dat niet. En ik wilde ook geen microfoontjes aan me a-stijlen (bij cabrio worden die overigens beneden aan de a-stijlen gemonteerd).
Toen ontdekt dat een Z3 roadster radar interieurdetectie heeft. Zodat niet bij een vallend blaadje met open dak het alarm direct afgaat. En dat werkt met een radarmodule, geen losse microfoontjes (ultrasoon).
Aangezien een Z3 en een E36 electrisch 90% overeenkomen, én belangrijk ook een ZKE IV als grondmodule gebruikt, beide ETM's naast elkaar gelegd. Toen gezien dat die radarmodule simpelweg is in te bouwen. Zit dus op het zelfde circuit als de hellingshoeksensor. Logisch, want beide kunt je apart uitschakelen terwijl rest van alarm door blijft werken.
Dus mooi zo'n Z3 radarmodule (E46 m3 cabrio module kan ook, of zelf een ultrasoon module uit een E39/E38) maar je wilt zo'n radarmodule, want die wordt onzichtbaar achter het dash geplaatste en hoeft dus niet zichtbaar te zijn) gekocht, ingebouwd en....niks. Hmm jammer. Toen tijden later toen ik modules kon coderen, zag ik in de ZKE IV de parameter "interieurdetectie" op nicht aktiv staan. Die vervolgens gecodeerd naar aktiv en voilà: af-fabriek Klasse 3 alarm, met OEM interieurdetectie.
Dus nu bij keuring, geen discussies meer.