Audi RS3 2015

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Audi RS3 2015

Bericht door Macboy » 10 aug 2015, 21:23

Mooi verhaal (hoewel deels lastig te begrijpen nog) :thumbup:

Andre schreef:Ik heb er nu 2600km op staan.

Ik heb er inmiddels al wat dingen getest. Ik snap nu volledig het Haldex systeem. Ik heb hier en daar zekeringen eruit getrokken om te kijken hoe het systeem reageert. Mid corner snelheden vergeleken met de 1M zelfde banden maat en merk.

Wil een RS3 met het haldex V systeem driften op het gaspedaal. Jazeker en dat doet ie perfect. Echter niet met de orginele pirellis op droog of nat asfalt. Veel te veel grip. Dan moet je hem op de rem erin gooien maar ja dan gaat bijna alles dwars.

Ik heb nu achilles banden en die hebben al weinig natte grip maar eigenlijk nog te veel. Hoe slechter de grip hoe meer plezier de RS3 geeft.

Hoe werkt het systeem.

Hij kijkt naar je stuurhoek and wielspin. Stuur grof in voor een 2e versnelling bocht ga vol op het gas staan en je drift als een volwaardige rally coureur in een 4 wiel drift door de bocht en dat zonder mechanische sper diffs. Je voelt soms dat hij het Electronisch remsper gebruikt als er op de vooras extreem veel wielspin op 1 wiel is. Je voelt hier heel weinig van.

Ik dacht laat ik de ABS zekering er eens uithalen. Geen ABS das mooi motor vermogen blijft in orde. Wel wat storing lampjes natuurlijk so far so good. 2 keer een 4wd drift schakelt hij het haldex systeem uit en heb je dus FWD drive. Dit komt omdat het haldex systeem de abs sensoren gebruikt om te kijken hoeveel wielspin elk wiel heeft en waar het vermogen heen moet. Dus de ABS zekering er maar weer in. Is geen ramp, want de ABS is perfect afgesteld. Je kan zelfs de auto zetten met ABS aan.

Dan links remmen. Bij VW Audi halen ze dan het vermogen eraf. Als je de zekering van de brake light sensor eruit haalt dan kan je ook links remmen. Er zit achter het rempedaal een sensor die kijkt of je remt alleen je remlichten blijven continu branden:) Maar dat was evt wel op te lossen. Eerst testen. Het werkt. Maar er is ook een andere mogelijkheid. Bij elke VW Audi kijkt de ecu naar wat je als laatste hebt ingedrukt.

Dus als je heel lichtjes op je rempedaal drukt met links and gaat heel kort van je gas af en weer op kan je zoveel links remmen als je wilt daar hoef je dus geen zekering voor los te trekken.

Dus ik zat in een 4wd drift vol op gas mooie lange slide dus met links remmen om snelheid eruit te halen. Dat gaat dus niet. Haldex kijkt naar wiel rotatie snelheden. Dus je remt de voorwielen af, omdat je ca. 70% remvermogen op de vooras hebt. Dan denkt de haldex dat je dus weer meer vermogen op de voorwielen nodig nodig hebt en je dan dus snel uit je drift weg bent en trekt ie meer aan de vooras. Ook dit is niet erg, want als je beetje van je gas afgaat pakt de auto zo weer grip.

Leuke tests allemaal en weet nu precies hoe het systeem werkt. Is het dan een henkie haldex onderstuur systeem. Nee absoluut niet.

Klein filmpje uit Denemarken op een strand. Het ging niet te gek de kinderen zaten achterin en riepen achterin driften pappa.:) Maar dan heb je een idee hoe hij reageert.

Je kan hier wel zien dat hij de kont er lekker ingooit.

https://video-fra3-1.xx.fbcdn.net/hvide ... e=55B6D57D" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb een subaru 555 gehad en die ging absoluut niet op het gas dwars zoals de RS3 dat doet en daar zat een permanent 50-50 4wd systeem op.

De RS3 heeft zelfs minder onderstuur dan een Evo RS. Alleen een Evo heeft mechanische diffs en een permanent 50 50 systeem en heeft geen probleem met links remmen.

Op glad wegdek drift de RS3 net zo mooi als een Evo RS en dat met alle comfort en lekkere sport stoelen Navi, Bang Olufsen geluid etc.

Het is geen ultieme rally auto nee dat is het niet. Maar zonder helm en overal aan zoek ik dat ook niet meer. De RS3 is de perfecte daily waar je ook heerlijk even paar bochtjes mee kan aanvallen en een 4wd drift kan maken. In de sneeuw gaat ie mega fun geven.

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Audi RS3 2015

Bericht door Andre » 17 sep 2015, 14:10

Bijna 7000 km erop.

Ik heb afgelopen week een rit door de alpen gemaakt. 6800km de voorremblokken kaal:)

Had even bij audi navraag gedaan wat een set remblokken kost. Gelukkig dat ik eerst prijsopgave deed. Dat was schrikken. 550 euro en dat was incl. korting. Het zijn gewoon standaard brembo straat blokken. Dus ik zeg laat dat maar zitten. Ik kijk wel even elders.

Van me subaru tijdperk ken ik David en Jamie goed en die hebben inmiddels een prachtige zaak incl web winkel waar je van alles voor je auto kan kopen. Dus ik bellen. Ik vragen als ze ook wat remblokken voor de RS3 hadden. Na wat uitzoekwerk welk type erin zit was de keus gemaakt. Ik heb nu Hawk HPS 5.0 een nieuw type remblok. Na wat inremwerk kan ik concluderen dat het veel beter remt dan origineel ze piepen niet. Ze hebben goeie bite als ze koud zijn. Voor sportief straatgebruik meer als voldoende en vrouw vriendelijk (niet piepen).

Het zijn echter geen circuit blokken maar die wenste ik mij ook niet. Temp range is tot 450 graden dat is voor circuit gebruik op een zware auto niet voldoende. Voor straat kom je daar nauwelijks zelfs sportief gebruik.

Een perfecte oplossing tov de veel te dure PON zakkenvuller remblokken.

Voor de rest is de RS3 een perfecte daily. Alleen in de alpen met al die hairpins had ik liever een RWD met sper gehad dat had net wat meer fun gegeven. Maar het uitlaat geluid van de 5 cilinder in de tunnels was een ware symfonie. Ligt er sneeuw in de alpen dan zal de RS3 je de ultieme reis geven naar je wintersport. Dan laat ik de RWD thuis.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Audi RS3 2015

Bericht door romo » 17 sep 2015, 14:33

Komende winter nog even gaan met dat ding................voorjaar 2016 tjakkaahhhhhhhhhhhhhhh M2 :df: :P

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Audi RS3 2015

Bericht door Wouter81 » 23 nov 2015, 15:46

Wel leuk voor jou Andre: http://www.autoblog.nl/nieuws/mtm-audi- ... post-82174" onclick="window.open(this.href);return false;

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Audi RS3 2015

Bericht door Andre » 23 nov 2015, 16:39

Nee ben nooit zo voor de tuning.

Origineel houden.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Audi RS3 2015

Bericht door GTRene » 23 nov 2015, 17:59

saaie piet :mrgreen:

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4470
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Audi RS3 2015

Bericht door sitechris » 03 dec 2015, 19:57

Heb ook uitgebreid kennis mogen maken met de RS3. Wat Andre schrijft kan ik beamen. De RS3 is een perfecte daily drive. Comfortabel (auto was niet uitgerust met adaptief chassis, geen moment gemist), snel (alhoewel je wel merkt dat je met wat kilootjes op pad bent) en verfijnd. En die vijfcilinder. Oh my god, wat een prachtblok is dat. En wat een geluid. De sportuitlaat is echt smullen geblazen.

Minpuntjes: de belachelijk hoge prijs (86k inc wat opties) en het fenomeen onderstuur. Bij bochten die ik met een FWD hothatch met sper volgas kan nemen, moest ik in de RS3 mijn gas lossen toen ik op vrij stevig onderstuur werd getrakteerd. Helaas gebeurde dat meer. Dat vond ik echt opvallend. Je houdt heel lang grip, maar als je over het grensje gaat is het ook meteen voorbij.

Verder vond ik de rijbeleving een beetje klinisch. Ik had iets meer spektakel en feedback (zowel in onderstel als in besturing) verwacht en de zitpositie was opvallend hoog. Ook de snelheidsbeleving went snel. Zeker in rechte lijn gaat het de auto kinderlijk eenvoudig af. Natuurlijk is de auto bloedsnel, maar het voelt niet direct zo aan. Hij is eigenlijk vrij saai, godzijdank maakt die heerlijke vijfcilinder heel veel goed. Wat een blok is dat zeg! Ik moet er niet aan denken dat ze de vijfcilinder vervangen voor een viercilinder.

O ja, ook al is het in NL zinloos, toch zou ik de RS3 zeker chippen. Dan maar iets meer onderstuur, maar het maakt het spektakel wel groter. En geeft de auto (nog) wat meer karakter.

Maar.....my 2 cents: voor 25k minder rijd je in een Golf R met vergelijkbare opties. Klinkt wat minder heftig, maar stuurt en rijdt net wat fijner (daarom zou ik de S3 laten staan) en is met 300 pk ook geen stakkertje.

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: Audi RS3 2015

Bericht door DF-user-278 » 07 dec 2015, 13:23

Ben het met je eens, Chris, dat het niet overdonderend aanvoelt.

Heb er zelf ook mee gestuurd en boven de 100 valt de acceleratie ietwat ''tegen'', voor zover dat natuurlijk tegen kan vallen. Naar de 100/120 wel snel!

DSG is soms ook een tikkeltje traag als je handmatig wil terugschakelen via de subtiele flippers aan het stuur.

Golf R werd volgens mij ook door topgear getest tegen de RS3 en daar zeiden ze ook dat de Golf R meer de stuurmansauto is.

Maar kwa geluid klinkt die Golf R maar als een stofzuiger in vergelijking tot die prachtige 5 cylinder, zeker met de sportuitlaat. In dynamic mode komen er mooie knallen en ploffen uit de uitlaat die menig mens doet omkijken.

In die Golf R hadden ze deze 5 cylinder moeten hangen. :)

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Audi RS3 2015

Bericht door Andre » 07 dec 2015, 13:39

Ik zou RS3 ook niet willen als Fun auto.

Maar mijn vrouw rijdt de kinderen ermee naar school wij gaan ermee op vakantie. Het is een heerlijke daily die wat meer luxe heeft dan een golf R.

Een haldex auto zal nooit ultieme fun zijn! Alleen op heel glad wegdek (sneeuw) werkt een haldex systeem wel leuk. Voor de rest geeft ie veel onderstuur als je niet op heel glad wegdek zit dan werkt het haldex systeem te traag. Je moet gewoon veel slip hebben wil je er fun uit halen.

Maar hij krijgt van mij niet de status fun auto. Maar dan moet je ook geen Golf R halen. Dit zijn auto s waar je de vrouw veilig mee kan wegsturen. Haldex doet niks verkeerd.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4470
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Audi RS3 2015

Bericht door sitechris » 07 dec 2015, 19:50

535d schreef:
Maar kwa geluid klinkt die Golf R maar als een stofzuiger in vergelijking tot die prachtige 5 cylinder, zeker met de sportuitlaat. In dynamic mode komen er mooie knallen en ploffen uit de uitlaat die menig mens doet omkijken.

In die Golf R hadden ze deze 5 cylinder moeten hangen. :)
Ik heb toevallig dit weekend in een 2010 TT Roadster gereden (met JD stage 2, 460 pk/670 nm). Maar in die auto is de beleving echt anders. Je zit veel lager, dankzij open dak hoor je de vijfcilinder nog beter brullen, de vering was iets stugger (auto was nog wel iets teveel onderstuurd, zij het minder erg als de nieuwe RS3) en hij had een handbak. Smullen! De TT is geen sportauto, maar hij was wel veel leuker om mee te rijden. De auto voelde speciaal aan, in tegenstelling tot de RS3. Die voelt aan als iedere andere A3 quattro, alleen sneller en veel beter geluid. Ik moet zeggen dat bij de TT het interieur ook wel bijdraagt aan het feest. Ook al is het van de vorige generatie, het is net even anders. En die schaalstoelen zitten echt briljant.

Maar......ook de chip deed me glimlachen. Net even het verschil tussen snel en heel erg snel. Wat een stappen maakt dat ding zeg. :crazy:


Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Audi RS3 2015

Bericht door Macboy » 08 dec 2015, 08:47

Een goede chip doet meer dan alleen het vermogen aanpakken. Er wordt door fabrikanten veel karakter weggefilterd omwille de uitstoot en het verbruik. Met goede tuning kan je dat ook weer herstellen.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Audi RS3 2015

Bericht door Jan-Willem » 23 sep 2016, 06:42

http://www.autoblog.nl/nieuws/dealers-l ... post-91309" onclick="window.open(this.href);return false;

Bizar probleem, erg vervelend ook voor de gedupeerden.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4470
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Audi RS3 2015

Bericht door sitechris » 23 sep 2016, 07:35

Heel vervelend. De opstelling van Pon is wederom ergerlijk. Wat een arrogantie daar.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Audi RS3 2015

Bericht door allen » 23 sep 2016, 07:41

Ehm... Zou je als consument niet gewoon de dealer op het matje fluiten? Ik wil helemaal niets met de importeur te maken hebben. De opstelling van Pon is hun pakje aan, niet de mijne. Daar heb ik geen wagen van gekocht. Speelt het probleem vanaf nieuw en kunnen ze het niet fiksen, dan nemen ze de wagen maar in en geven ze het geld terug. Desnoods met hulp van een Ilija.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Audi RS3 2015

Bericht door GTRene » 23 sep 2016, 09:28

had Andre het ook niet over snel slijtende blokken door dat systeem?
zo te lezen uit die verhalen gaat het dus nog verder, snel kromme trillende schijven, zou je helemaal knetter van worden, helemaal in een nwe auto.
Maja nwe schijven of blokken lost het niet op...het zal het systeem zijn? of die schijven met die happen eruit rondom kunnen de warmte niet goed verdelen? en dus trillen onder bepaalde omstandigheden, lees sportief gebruik op straat?
Zouden een ander typ schijven (bv aftermarket) die wel gewoon rond zijn het beter uithouden? in combo met een ander typ remblok?

ZZII
Berichten: 138
Lid geworden op: 13 okt 2008, 10:22

Re: Audi RS3 2015

Bericht door ZZII » 23 sep 2016, 09:37

Ik kan met geen mogelijkheid bedenken waarom een dealer of importeur zon houding aanneemt. Als ik een product aan een klant verkoop ben ik mijzelf er gedegen van bewust dat het voor de klant een mega aankoop is en dat wij ten alle tijden er alles aan moeten doen om zowel het product als het gevoel goed te maken/houden. Anders zou ik ook echt de ogen uit mijn kop schamen en aan de andere kant vrezen dat door bad publicity de rest van het project niet verkocht wordt.

Maar pon en of dealers zitten blijkbaar anders in de race, zal wel te goed gaan of te makkelijk zijn....

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Audi RS3 2015

Bericht door Macboy » 23 sep 2016, 09:57

Gewoon goede advocaat op zetten inderdaad. Ben ik niet de juiste persoon voor (geen civilist).

Als je mij inschakelt stuur ik alleen mijn grote neefjes langs. Kan soms ook werken ...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Audi RS3 2015

Bericht door GTRene » 23 sep 2016, 10:22

ow, voor bv Civiel recht kan je bij het kantoor van mijn zusjes R of J en co terecht :-)
Die Sasha (niet 1 van men zusjes) was vd week nog op TV bij Radar ivm ZZP ers oid.

http://www.jensadvocaten.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Audi RS3 2015

Bericht door Kasteel » 23 sep 2016, 10:25

Ook niet de eerste S/RS met serieuze problemen mbt remmen...

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Audi RS3 2015

Bericht door Andre » 23 sep 2016, 10:34

Dikke troep is het!

Je moet niet eens proberen om met een rs3 het circuit op te gaan.

Zolang vag auto s met remsperren levert kan je die troep beter bij pon door de gevel rijden!
Focus RS trouwens ook.

Elke sportieve auto met een remsper is troep. Tenzij je je oma ermee naar de supermarkt laat rijden.
In alle andere situaties word het remsysteem veel te heet bij sportief rijgedrag. Remblokken schieten er onder vandaan.

Koop nooit een sportieve auto met remsper!!!! Troep is het!!!!

Voor het geld van RS kan een mechanisch wokkelsper off factory er best wel bij. Zolang audi dat niet doet koop ik voor dat geld nooit weer een audi RS.

Je lacht je kapot als deze merken reclame filmpjes maken waarin Rally auto s voorkomen. Quattro das ist das beste lol. Ja klopt de S1 en polo WRC hebben ook quattro systemen met remsperren.

Rotzooi is het. Weggegooid geld!
Laatst gewijzigd door Andre op 23 sep 2016, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10417
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Audi RS3 2015

Bericht door tomgtr » 23 sep 2016, 10:36

Macboy schreef:Gewoon goede advocaat op zetten inderdaad. Ben ik niet de juiste persoon voor (geen civilist).

Als je mij inschakelt stuur ik alleen mijn grote neefjes langs. Kan soms ook werken ...

The Balkan way rules!

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Audi RS3 2015

Bericht door Hielke » 23 sep 2016, 11:14

Tis een Duitse premium auto. Niet te moeilijk doen, gewoon om de 4000 km goed bukken en weer verder gaan.

Wat is die Giulia toch een mooie auto.

Geertmans
Berichten: 676
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: Audi RS3 2015

Bericht door Geertmans » 23 sep 2016, 11:26

GTRene schreef:ow, voor bv Civiel recht kan je bij het kantoor van mijn zusjes R of J en co terecht :-)
Die Sasha (niet 1 van men zusjes) was vd week nog op TV bij Radar ivm ZZP ers oid.

http://www.jensadvocaten.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Die Pim heeft het maar wat zwaar op de vrimibo :-p

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Audi RS3 2015

Bericht door Andre » 23 sep 2016, 11:54

Hielke schreef:Tis een Duitse premium auto. Niet te moeilijk doen, gewoon om de 4000 km goed bukken en weer verder gaan.

Wat is die Giulia toch een mooie auto.

Als je die auto in de abs trapt gaat traction control er automatisch weer op. Die kan ook zo de strontbult op

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Audi RS3 2015

Bericht door allen » 23 sep 2016, 11:54

:lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 173 gasten