BMW’s gelauwerde achterwielaandrijving is niet langer heilig. In een poging de MPV-markt te betreden doet BMW dit door voor het eerst in zijn bestaan een auto met voorwielaandrijving in de markt te zetten.
Met de huidige 2 Serie heeft dit model dan ook weinig te maken. Nee, de 4,34 meter lange, 1,8 meter brede en 1,55 meter hoge 2 Serie Active Tourer is een gezapige ruimtewagen met een hoge zit die op MINI-bouwstenen staat. En opgevuld met niet al te dorstige drie- of viercilinder turbomotoren die de voorste wielen aandrijven. FWD wordt immers een steeds belangrijkere markt voor de Duitsers. Niet dat ze van RWD afstappen, het is gewoon een uitbreiding. Een visueel niet zo aantrekkelijke uitbreiding.
De 2 Serie Active Tourer heeft designelementen die je van een BMW mag verwachten. De dubbele grille, dubbele koplampen en de Hofmeister-knik bij de achterste zijruiten zijn gewoon gebleven. De achterbank is neerklapbaar in drie delen (40:20:40) en verschuifbaar. De bagageruimte varieert daarmee van 468 liter tot 1.510 liter. De bagagevloer heeft een dubbele bodem voor je smokkelwaar en ook deze achterklep is met Comfort Access te openen of sluiten – dat wil zeggen dat ‘ie opent na een voetenzwaai onder de bumper.
Drie blokjes
De motoren line-up wordt geopend door een driecilinder die verwant is aan die in de MINI. De BMW 218i Active Tourer heeft een cilinderinhoud van 1,5-liter en een vermogen van 136 pk. Het gemiddelde verbruik bedraagt 4,9 l/100 km en de CO2-uitstoot is 115 g/km. Daarboven zit de BMW 225i Active Tourer, een 2,0-liter viercilinder met 231 pk, 350 Nm koppel, een gemiddeld verbruik van 6,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van 139 g/km. Hiermee ram je de MPV in in 6,8 seconden naar de honderd, de topsnelheid bedraagt 235 km/uur. Voor dieselaars is er de BMW 218d Active Tourer, een 2.0 vierpitter met 150 pk en een verbruik van 4,1 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 109 g/km. Die nagelt in 8,9 seconden naar de 100 km/u
Een automatische zesbak is optioneel voor de versies met driecilindermotor. De achttraps automatische Steptronic-transmissie is standaard op de BMW 225i Active Tourer en voor de andere viercilindermotoren als optie verkrijgbaar.
Hij debuteert op 4 maart in Genève, in de nazomer staat hij bij de dealers. BMW zegt dat de prijs rond de 30.000 euro komt te liggen.
Bron: http://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-2-ser ... -rwd-65030