E39 M5 of E60 M5

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
TLRS
Berichten: 1338
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: E39 M5 of E60 M5

Bericht door TLRS » 05 mei 2020, 22:10

Is het denkbaar dat de m3 al gechipt was? Op papier is het wel heel erg hetzelfde ja..

WillemBoer
Berichten: 641
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M3 E90

Re: E39 M5 of E60 M5

Bericht door WillemBoer » 05 mei 2020, 22:33

Nee is niet mogelijk, ik heb alle modules van de auto incl DME laten updaten bij de dealer omdat de motor software verouderd was. Auto liep daarna al merkbaar beter trouwens.

Deze software naar de tuner de Uk gestuurd en kreeg de aangepaste versie retour.

Na een tijdje de auto op de bank in Waalwijk, laptop mee en 3 runs gedaan, stage 2 geladen, weer 3 runs gedaan... alle resultaten nihil verschil...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 8940
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E39 M5 of E60 M5

Bericht door Bert ///M3 » 07 mei 2020, 09:46

Er is ook echt niet zo heel veel mee te doen als dat je denkt.

Bij S50/S54 bijvoorbeeld zit de meeste winst in de vanos afstelling. Als jij gewoon wat aan die air fuel ratio klooit dan komt er echt geen bak vermogen bij. Als je verder niks anders gemodificeerd hebt.

Die video trouwens. Ik kom geen dyno resultaat tegen maar ik weet wel dat die ram air ducts nooit gaan werken op een rollebank.

TLRS
Berichten: 1338
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: E39 M5 of E60 M5

Bericht door TLRS » 07 mei 2020, 11:32

Wat dat betreft zou afstellen op straat mooier zijn. Maar welke tuner kan dat..?

WillemBoer
Berichten: 641
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M3 E90

Re: E39 M5 of E60 M5

Bericht door WillemBoer » 07 mei 2020, 15:08

Bert ///M3 schreef:
07 mei 2020, 09:46
Er is ook echt niet zo heel veel mee te doen als dat je denkt.

Bij S50/S54 bijvoorbeeld zit de meeste winst in de vanos afstelling. Als jij gewoon wat aan die air fuel ratio klooit dan komt er echt geen bak vermogen bij. Als je verder niks anders gemodificeerd hebt.

Die video trouwens. Ik kom geen dyno resultaat tegen maar ik weet wel dat die ram air ducts nooit gaan werken op een rollebank.
Mijn M3 heeft race kats en X pipe (akrapovic systeem)

In de US en UK zweren zw bij stage 2 van de bekende tuners (Evolve bijv.)
Ze passen de ignition targets aan, en ook de vanos afstelling (zeggen ze) er is alleen niks van te zien...

Racekats en x pipe geeft wel duidelijk vermogenwinst, dat is goed te merken.
Aangezien de E9x M3 standaard 4 kats heeft...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 8940
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E39 M5 of E60 M5

Bericht door Bert ///M3 » 07 mei 2020, 20:57

TLRS schreef:
07 mei 2020, 11:32
Wat dat betreft zou afstellen op straat mooier zijn. Maar welke tuner kan dat..?
Kan wel, maar heeft geen nut omdat het per versnelling anders is. Plus dan zou je zelfs als je bijvoorbeeld een voorsplitter installeert je auto overniew moeten tunen.

Normaal vangt de airflow meter dit gewoon op.

Die DME van een E39 M5 heeft een tabel voor volumetrische efficiency. Die weet dus wat voor VE er op dat moment in gaat aan de hand van airflow waarden.

Zeg alleen dat het niet werkt op een rollebank omdat je airflow om de auto heen onvoldoende is. Die verhaaltjes bijvoorbeeld dat rollebanken goede koeling hebben zijn allemaal flauwekul. Radiateurs en luchtinlaten werken op een luchtdruk verschil voor de auto en onder de motorkap. Als jij een rollebank sessie doet dan kan je gewoon door die ruimte heen lopen. Maar als je 120 km/u rijd, moet je je hoofd eens uit het raam steken :lol:

Die lui die dus die inductiekitjes op een dyno lopen te testen kunnen hun geld beter besteden aan een avondje zuipen.

TLRS
Berichten: 1338
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: E39 M5 of E60 M5

Bericht door TLRS » 07 mei 2020, 21:48

Bert, ik volg je niet helemaal. Tunen op straat, mappen per versnelling.. geen optie vanwege teveel werk? Neem aan dat kleine wijzigingen die invloed hebben op het mengsel gemeten worden door alle sensoren en voldoende corrigeren?

Voor wat betreft inductiekitjes.. volgens mij leveren ze niet echt extra vermogen.. als in overdruk. Winst zit hem volgens mij meer in het onder alle omstandigheden kunnen behalen van het potentieel in het blok. Dat is in elk geval de (..) overtuiging op gebied van motorfietsen..

Gebruikersavatar
535d
Berichten: 2785
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18
Auto: Dikke BMW
Locatie: Beemer Lives Matter

Re: E39 M5 of E60 M5

Bericht door 535d » 08 mei 2020, 08:28

Bert ///M3 schreef:
07 mei 2020, 20:57
Die lui die dus die inductiekitjes op een dyno lopen te testen kunnen hun geld beter besteden aan een avondje zuipen.
:clap:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Erik dB en 66 gasten