Het grote E38 (occasion) topic

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door 328Ti » 27 jun 2015, 09:25

944-20v schreef:
Tim N schreef:
944-20v schreef: De M60 in mijn Jag (komt uit een vroege E38 740i) is trouwens wel behoorlijk onderhoudsvrij, maar ik rij daar niet veel kilometers mee.
Ja idd schandalig, ik zou hem verkopen hoor :lol:
Nee hoor, zondag lekker meerijden met het oldtimer gebeuren hier op de buurt. :D
M60 is the way to go!

Een maat van mij is aan een project bezig om het beste van 2 werelden te maken een 4.4 (M62) onderblok, inclusief dubbele distri-ketting en een 4.0 bovenkant zonder vanos. Daar verwacht ik veel van. :kikker:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7953
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door MParallel » 27 jun 2015, 12:35

Sowieso geen Vanos op de M60/62. Alleen op de S62. Of is er iets van een M62TU? Kan er niks over vinden.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door GTRene » 27 jun 2015, 13:22

MParallel schreef:Sowieso geen Vanos op de M60/62. Alleen op de S62. Of is er iets van een M62TU? Kan er niks over vinden.
vanaf 9-1998 (motor bj) kwam er ook vanos op de M62, zie bv ook hier.

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M62" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door RJK » 27 jun 2015, 14:35

Zie kleppendeksels.

Zonder vanos:

Afbeelding

Met vanos:

Afbeelding

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7953
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door MParallel » 28 jun 2015, 16:21

Sorry, op die laatste foto zit niks voor op de kop, laat staan iets wat op Vanos lijkt. Tenzij ik scheel ben. In BMW ETK kom ik ook niks tegen als ik op Vanos zoek.

Zie wel dat Beisan M62TU Vanos repair kits levert, dus ja, dan kan het er niet niet op zitten.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door GTRene » 28 jun 2015, 17:23

je kan het idd mooi zien aan de covers, de TU motoren zijn iets langer en anders qua shape, zie>


non vanos
Afbeelding

vanos
Afbeelding

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7953
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door MParallel » 29 jun 2015, 10:53

Ha ja, nu zie ik het. Viel me in eerste instantie niet op.

Ik verwacht zo'n complete unit op de voorkant of zo'n veel grotere bult zoals op de M52(TU).

KawaBmw7
Berichten: 176
Lid geworden op: 31 okt 2007, 18:56

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door KawaBmw7 » 29 jun 2015, 20:50

Het grootste probleem met een 7 is dat de auto te snel betaalbaar wordt voor mensen die wel de aanschaf kunnen betalen maar niet het onderhoud. In ieder geval niet het onderhoud wat zo'n auto nodig heeft.

Als er dan wat gedaan wordt, komen eerst de aftermarket onderdelen aan bod...afgezien van het feit dat er te weinig kennis is en waar het wordt uitgevoerd.

Ik rijd nu meer dan 10 jaar 7-serie en heb al zoveel ellende voorbij zien komen, wat grotendeels te danken is aan de onkunde van de monteurs en/of budget van de eigenaren.

Mijne staat nu alweer een tijdje te koop. Ik vraag genoeg geld en krijg regelmatig te horen dat de prijs te hoog is. Boeit mij echt niets. Men komt er snel genoeg op terug als er toch een 'goedkopere' aangeschaft wordt en de eerste keer voor onderhoud naar de garage gaat.
Laatst gewijzigd door KawaBmw7 op 30 jun 2015, 00:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door RJK » 30 jun 2015, 00:09

Ha ja, nu zie ik het. Viel me in eerste instantie niet op.
Toch scheel dan :lol: :wink:

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door 328Ti » 02 jul 2015, 21:27

KawaBmw7 schreef:Het grootste probleem met een 7 is dat de auto te snel betaalbaar wordt voor mensen die wel de aanschaf kunnen betalen maar niet het onderhoud.

Als er dan wat gedaan wordt, komen eerst de aftermarket onderdelen aan bod...afgezien van het feit dat er te weinig kennis is en waar het wordt uitgevoerd.
Kloppend als een zwerende vinger!

:ziek:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7953
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door MParallel » 03 jul 2015, 14:47

Dat geldt voor veel modellen.

Onderhoud blijft echter gebaseerd op de nieuwprijs klasse v.d. auto.

Gebruikersavatar
Schnor
Berichten: 74
Lid geworden op: 05 jan 2013, 21:17

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door Schnor » 14 aug 2015, 10:33

27 augustus ga ik met mijn E38 740 naar ZF om de bak en het diff eens van onderhoud te voorzien.

Nu kwam ik vandaag wel tot de ontdekking dat de benzine tank lekt aan de bestuurderskant. :duh:
Ik heb de auto nu een half jaar en ik heb het nog niet eerder geroken. Het was best wel een aanwezige geur dus ik denk dat het recent is ontstaan. Begin deze week was mijn tank bijna leeg. Lampje begon te branden maar als ik even had gereden ging het lampje uit. Het niveau schommelde een beetje.
Er ligt een LPG tank in dus heel veel word er niet gereden op benzine maar dit moet toch snel gefixt worden.

Zijn er nog manieren om het te repareren of moet de hele tank vervangen worden? Zijn er specifieke plaatsen op de tank waar deze meestal gaat lekken?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door Knot » 14 aug 2015, 10:58

Kan door steenslag komen, ook zie je vaag roest aan de middenranden.

Je kunt het snel oplossen door een bout met alu ringen erin te draaien (even bank eruit en van binnenaf ook met de ratel erin (tank aftappen).

Lassen doet bijna niemand omdat er altijd benzinedampen in blijven hangen. Vervangende tank weet je ook niet wat je krijgt dus beste optie is een oem nieuwe tank (duur!) als je er nog een tijd in wilt blijven rijden.

Gebruikersavatar
Schnor
Berichten: 74
Lid geworden op: 05 jan 2013, 21:17

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door Schnor » 14 aug 2015, 11:28

Nee, lassen is geen optie.
Mijn E30 benzine tank heb ik vervangen omdat deze lek was maar dat is nog redelijk eenvoudig tov een E38 denk ik.....

Het is wel een heerlijke auto. :blink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door GTRene » 14 aug 2015, 11:49

mooie uitvoering :D

misschien omdat je bijna nooit benzine tankt ivm LPG dat de tank dan eerder gaat roesten waar geen brandstof komt?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door Knot » 14 aug 2015, 11:52

Dingen gaan allemaal een keer eraan, ze hadden beter ook een kunststoftank kunnen plaatsen, kon bij de E36 ook al in 1991 dus waarom bij de E38 niet?

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door 328Ti » 14 aug 2015, 11:58

Knot schreef:Dingen gaan allemaal een keer eraan, ze hadden beter ook een kunststoftank kunnen plaatsen, kon bij de E36 ook al in 1991 dus waarom bij de E38 niet?
Engineeringsfout.... Heb wel eens met de gedachte gespeeld om een E39 tank over te zetten (plastic)

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door Martin van der Zwaard » 14 aug 2015, 12:33

Als je lekkage links zit moet je ook eens even de brandstofleidingen controleren. Links onder de auto net voor het achterwiel loopt de stalen leiding over in een slang. Daar zitten twee klemmen en die slang kan ook wat droog worden. Heb ik ook lekkage gehad en heb toen de slang vervangen. Probleem opgelost.

Mijn tank is gelukkig nog heel.

Check ook of ie niet vacuum wordt getrokken. Dat had ik bij mijn auto en ik heb toen de tankontluchting aangepast door het filter etc er tussenuit te halen. Probleem opgelost.
Door dat vacuum zuigen kan de tank ook barsten en gaan lekken.

Gebruikersavatar
Schnor
Berichten: 74
Lid geworden op: 05 jan 2013, 21:17

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door Schnor » 14 aug 2015, 12:53

Dankje voor de tips Martin.
Dit probleem bedoel je denk ik het vacuum trekken? (zie link) Ik heb hem nooit horen ploppen. Dat niet.
https://www.youtube.com/watch?v=0DIAlq_3PpU
GTRene schreef:mooie uitvoering :D
misschien omdat je bijna nooit benzine tankt ivm LPG dat de tank dan eerder gaat roesten waar geen brandstof komt?
Het is een oude bekende auto op het forum. Ooit van Milka geweest. :wink: Inmiddels heb ik er al 18.000km bijgezet.
Zou kunnen. Ik tank eens in de 1,5 maand ongeveer 30 liter. Benzine tanken is alleen klote omdat de pomp constant afslaat. Je moet heel voorzichtig de hendel van het pistool half intrekken.

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door Milka » 14 aug 2015, 13:15

Hey die ken ik :blink:

Leuk om te horen dat je er van geniet en al 18k er bij hebt gezet :thumbup:
Wel balen om te horen. Ik tankte altijd wel helemaal af, maar uiteraard zal de tank een langere tijd
half gevuld zijn dan wanneer er geen lpg in zit.

Hopelijk is het één van de genoemde klemmen.

Wat betreft het afslaan bij het tanken, de nozzle ietsjes terughalen zodat ie wat horizontaler er in gaat.
Dan slaat ie waarschijnlijk niet meer af.

Ik ben benieuwd naar je ZF ervaring, ook een tijd overwogen maar eigenlijk nooit mezelf er toe gezet.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door Martin van der Zwaard » 14 aug 2015, 13:21

Dat ploppen is idd wat ik bedoel. Deed ie bij mij vanaf een kwart tank ongeveer. Hoorde ik tijdens het rijden steeds een "bonk" en dat bleek te tank te zijn.

Gebruikersavatar
Schnor
Berichten: 74
Lid geworden op: 05 jan 2013, 21:17

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door Schnor » 14 aug 2015, 13:55

Milka schreef:Hey die ken ik :blink:

Leuk om te horen dat je er van geniet en al 18k er bij hebt gezet :thumbup:
Wel balen om te horen. Ik tankte altijd wel helemaal af, maar uiteraard zal de tank een langere tijd
half gevuld zijn dan wanneer er geen lpg in zit.

Hopelijk is het één van de genoemde klemmen.

Wat betreft het afslaan bij het tanken, de nozzle ietsjes terughalen zodat ie wat horizontaler er in gaat.
Dan slaat ie waarschijnlijk niet meer af.

Ik ben benieuwd naar je ZF ervaring, ook een tijd overwogen maar eigenlijk nooit mezelf er toe gezet.
:wink:
Bevalt echt goed. Nog niet heel veel onderhoud aan gedaan.
- Olie en filter direct vervangen.
- 'Nieuwe' linker achterlamp voor 25 euro. Verlichting achter vind ik zelf wat minder. Bedrading is wat gevoelig.
- Nieuwe Philips koplampen gestoken. Geven veel beter licht.
- Laten uitlijnen en wielen balanceren. In de wielen zit een trilling bij 80kmh. Na het balanceren was het weer perfect. Echter dat blijft maar voor zo'n 200km. Ik ben 4x teruggeweest en telkens blijft het terugkomen. We dachten dat het plaklood los liet maar dat was niet het geval. Toch zat er volgens het balanceerapparaat elke keer opnieuw een onbalans in de wielen. Bij de vierde keer geen plaklood maar aan de buitenkant op de wielrand erop gezet. Ook dat helpt niet. Wellicht toch iets in de banden? Binnenkort laat ik ze ergens anders balanceren.
- De Parrot die Milka heeft gemonteerd is echt top in deze auto. Scherm is mooi weggewerkt en ik kan mijn Spotify gebruiken in de auto. Enkel de connector van de control unit is slecht dus deze week heb ik een nieuwe control unit besteld.
- Eind deze maand dus naar ZF en ik laat de airco binnenkort ook eens een beurt geven.
Verder heb ik er nog niet zoveel aan gedaan.

Auto bevalt dus heel goed. Het is niet goedkoop maar het rijdt wel super. Ik rij zelf 1 op 6 maar ik vermijd files nogal graag dus veel binnendoor wegen. Ook vind ik dat de auto het mooiste loopt bij 2750 / 3000 toeren. Dan rijdt ik wel een stukje boven de wettelijke maximum snelheid. Dat helpt natuurlijk ook niet mee aan het verbruik. :blink:
Het is zeker niet zo dat ik de auto aftrap. Ik trek altijd rustig op alleen de kruissnelheid is wat te hoog. Het is ook absoluut geen rappe bochten machine maar zo rijdt je ook niet in zo'n auto. Zelf vind ik wel dat de veerpoten aan de voorkant ook wel iets degelijker gemaakt mogen worden. Ze werken prima maar ik heb toch het idee dat ze niet helemaal in verhouding staan met het gewicht en het vermogen van de auto. Ook de remmen hebben het best zwaar met 1850kg volgens mij.

Gebruikersavatar
ErikMartijn
Berichten: 1816
Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
Locatie: 323ti
Contacteer:

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door ErikMartijn » 14 aug 2015, 14:48

Dat trillen is wel een kwaaltje van de E38, misschien eens je onderstelrubbers/draagarmen controleren?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door Martin van der Zwaard » 14 aug 2015, 14:53

Trillen is de E38 idd erg gevoelig voor.
Een setje verse draagarmen / rubbers kan wonderen doen. Ik had r.v. een gare band zitten toen ik de auto kocht. Achter gekomen door het reservewiel erop te zetten en te gaan rijden. Toen bleek dus r.v. de band de boosdoener te zijn.

Wat betreft de remmen, ik ben overgestapt naar Zimmermann Sport remschijven en bijbehorende blokken en ben er erg over te spreken. Wil je echt goed gaan dan kan je nog ATE blokken nemen. Maar hij remt een stuk beter dan met het originele spul wat erop zat.

Gebruikersavatar
Schnor
Berichten: 74
Lid geworden op: 05 jan 2013, 21:17

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door Schnor » 14 aug 2015, 15:02

Dat over het trillen door de draagarmen had ik hier ook al gelezen: http://www.meeknet.co.uk/e38/Index.htm

Vreemde is wel dat het trillen helemaal weg is net na het balanceren. Daarna komt het weer terug. En telkens als de wielen opnieuw gebalanceerd worden na zo'n 1000km zit er weer zo'n 5 tot 10 gram afwijking in. Loodjes blijven wel zitten en verlies ik niet in die 1000km.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 127 gasten