Het grote E38 (occasion) topic

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Twist
Berichten: 1372
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door Twist » 23 jun 2015, 17:45

Knot schreef:Daarom vond ik mijn 4000 niet eens zo gek, goed laat het 4250 tot 4500 worden maar echt niet per definitie 5k
mijn 740i met 183000km voldoet aan bijna al je wensen en mag je kopen voor 4000. heb je een onverprutste goede 740i en nog wat geld over om evt sportstoelen te kopen

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door Martin van der Zwaard » 24 jun 2015, 08:23

Knot schreef:Maar daarom is een 740i toch niet per definitie 5000 waard?
Niet persé. Ligt helemaal aan de staat van de auto.
Ik vind het sowieso overdreven dat dit soort auto's aangeboden worden voor ruim over de 10k alleen om de kilometers laag zijn.

Pas nog op Facebook een discussie over een E39 touring waar je 14k voor vroegen. Gewoon een standaard ding met ik meen 110k op de teller. Ik vind zo'n auto waard max 8 en dan houdt het wel op imho.

Online
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door 328Ti » 25 jun 2015, 16:51

Knot schreef:Daarom vond ik mijn 4000 niet eens zo gek, goed laat het 4250 tot 4500 worden maar echt niet per definitie 5k
Ligt eraan hoe erg je wil leeglopen. En op een v8 loop je compleet leeg bij onbekende onderhoudshistorie. De 1e 10k met een 740 of 750 ben je met gemak in de 1e paar jaar kwijt. De 740i van ons zit nu 6k aan onderhoud van het laatste jaar. En dan doe ik het onderhoud zelf. Never nooit dat ie voor 5k weggaat. Daarbij worden deze apparaten steeds schaarser.

Gare frikandellen, dat krijg je voor 5k.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door Arthur » 25 jun 2015, 17:28

Ik zeg de nieuwe E30 en E36 in wording :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door GTRene » 25 jun 2015, 17:43

kan maar zo, niet in het extreme voorlopig, maar een 740i B44 met 6-bak zijn wel erg dun gezaaid.

en 1 met bv lage kmst onder de zeg 70k helemaal, die auto's zijn vaak gemaakt voor langere afstanden in luxe, dus stel, erg komt er nog 1 boven water drijven met een voor zo'n auto zo'n lage kmst in 'nieuw' staat, dan zou het me niet verbazen dat die zelfs nog in 2015 bv een 20<>30k kan opbrengen?

het zijn niet echt 'verzamel' auto's, maar toch zal er wel een kleine markt voor zijn.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door Arthur » 25 jun 2015, 17:49

:verveeld:

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door RJK » 25 jun 2015, 20:00

Ik heb er na twee jaar ook meer aan onderdelen in zitten als de aanschafprijs. Ach...

Vandaag nog 700 km gereden. Goed te doen het verbruik van een 728i op de lange ritten (Cons 2).

Afbeelding

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door Knot » 25 jun 2015, 21:06

Als je gewoon lekker 120 blijft knorren is ie wel zuinig ja, laag toerental en rijdt op koppel dan.

Online
Bombadil
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door Bombadil » 25 jun 2015, 23:15

328Ti schreef: Ligt eraan hoe erg je wil leeglopen. En op een v8 loop je compleet leeg bij onbekende onderhoudshistorie. t.
Wat maakt een V8 nu specifiek duurder in onderhoud dan de zes cilinder?

328Ti schreef: De 740i van ons zit nu 6k aan onderhoud van het laatste jaar.
Pfff, 6K! Grote beurt, kats, versnellingsbak flushen, banden??! Hoe kom je op zo`n enorm bedrag?

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door EvdP » 26 jun 2015, 08:16

De versnellingsbak van de V8 begeeft het eerder dan die van een 6 in lijn. Ook zijn de draagarmen volgens mij eerder aan de beurt. Ook wil er nog wel eens wat mis gaan met de distributieketting (voor de 4.4 dacht ik).

Qua onderhoud gaat er meer olie in, moeten er meer bougies in en kunnen er meer bobines stuk gaan (om maar even een open deur in te trappen).

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door Knot » 26 jun 2015, 08:20

En die koelbuis midden tussen de koppen bij de v8 toch ook een hekel puntje?

Ik heb 3 van die 2.8'tjes gehad en ze hebben geen slag misgeslagen ondanks alle mishandelingen!

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door EvdP » 26 jun 2015, 08:27

Dat is volgens mij pas bij de latere modellen, de E65 en E60/1. De *45 varianten.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door Knot » 26 jun 2015, 08:37

Nu je het zegt, staat me wat bij in de 545i zoektocht idd, daarom keek ik naar 550i.

Maar ook de M62 was iets met een buis of koelsysteem dacht ik.

Online
Bombadil
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door Bombadil » 26 jun 2015, 09:45

EvdP schreef:De versnellingsbak van de V8 begeeft het eerder dan die van een 6 in lijn. Ook zijn de draagarmen volgens mij eerder aan de beurt. Ook wil er nog wel eens wat mis gaan met de distributieketting (voor de 4.4 dacht ik)..
Ah, van de versnellingsbak wist ik niet. Ketting; van de latere V8 is er volgens mij een kunststof geleiderail welke je zo rond de 250.000km zou kunnen vervangen. En de motorsteunen die gaan eraan omdat de stuurbekrachtigingsvloeistof er net overheen lekt althans dat had mijn ex 740 ook. Niet dat je daar nu zo 1-2-3 gevolgen van hebt; de V8 draait heerlijk.

Lekkende brandstoftank dat vind ik nu een punt om je echt zorgen over te maken bij een E38.
EvdP schreef: Qua onderhoud gaat er meer olie in, moeten er meer bougies in en kunnen er meer bobines stuk gaan (om maar even een open deur in te trappen).
Acht is marginaal meer tov zes cilinders. Zijn de kosten niet. Als je over dat soort bedragen valt moet je helemaal geen BMW rijden, laat staan een 7. Voor de V8 spreken natuurlijk de power en de mooie grom. E.e.a. hangt natuurlijk ook samen met of je een luxe cruiser zoekt of meer een Autobahn heerser. Mijn ex 740 had heel verschillende uitwerkingen op verschillende bestuurders.
Laatst gewijzigd door Bombadil op 28 jun 2015, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door EvdP » 26 jun 2015, 11:30

Bombadil schreef:Als je over dat soort bedragen valt moet je helemaal geen BMW rijden, laat staan een 7.
Maar daar gaat het wel vaak mis. De aanschaf is het probleem vaak niet, maar de running costs wel. De versnellingsbak kost dacht ik iets van 2600 euro. Volgens mij had 328Ti ook een dingetje met zijn ketting. Dan ga je al snel richting de 6K.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door RJK » 26 jun 2015, 12:51

Wat maakt een V8 nu specifiek duurder in onderhoud dan de zes cilinder?
Volgens mij maakt hier allemaal niet zoveel uit, als ik geen 25-30k km per jaar zou rijden had ik misschien ook een V8 gekocht. De M62 kent zijn issues maar de M52 ook wel hoor. Naast het normale onderhoud heb ik tot op heden al gedaan (alleen motor gerelateerd):

- carterventilatie vervangen
- vanos revisie
- stuurbekrachtigings-slangen nieuw
- scheurende uitlaatspruitstukken gelast (dat is nogal een klusje)
- scheurende luchtbalgen tussen gasklep en LMM vervangen

Het zijn natuurlijk ook 15+ jaar oude auto's. Een behoorlijk potje voor onderhoud is daarom wel nodig, zelfs als je alles zelf doet.

De M60 in mijn Jag (komt uit een vroege E38 740i) is trouwens wel behoorlijk onderhoudsvrij, maar ik rij daar niet veel kilometers mee.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door Knot » 26 jun 2015, 13:43

Vanos heb ik nooit last van gehad, ventilatie ook niet (gezien ik m altijd goed doorjank in toeren=temperatuur).

Slangen klopt, daar had ik ook last van maar nog niet de moeite om de set (3) te vervangen.

Had geen TU motor dus kats probleem speelde bij mij niet, en ook enkel vanos, wellicht dat die pre-facelift blokken de betere keuze zijn (M52B28).

Online
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door 328Ti » 26 jun 2015, 22:43

Bombadil schreef: Acht is marginaal meer tov zes cilinders. Zijn de kosten niet. Als je over dat soort bedragen valt moet je helemaal geen BMW rijden, laat staan een 7. Voor de V8 spreken natuurlijk de power en de mooie grom. E.e.a. hangt natuurlijk ook samen met of je een luxe cruiser zoekt of meer een Autobahn heerser. Mijn ex 740 had heel verschillende uitwerkingen op verschillende bestuurders.
En 6 is marginaal meer t.o.v. 4 cilinders. Zo lust ik m ook wel....

De v8 is gewoon complexer, bestaat uit way more onderdelen, moeilijker bij te komen dan een 6 in lijn in een E38. De M52 (niet de TU) is failsave als je normaal warm rijdt. De vanos werking gaat wel verloren maar rijdt er niet minder om, weinigen die merken dat ze maar met 180 paardjes rondrijden. Een M62 niet. Die gaan met 250 / 300dkm onherroepelijk aan stront door de kettingspanner c.q. deflectionrail. Een kostbare preventieve exercitie en kosten-baten technisch compleet uit het lood als de boel in de soep loopt.

Maar goed :blabla: Iedereen moet zelf weten waar ie in rijdt. De 2.8 is een mooie "eco" 7 en de 4.4 en de 5.4 zijn de crème de la crème qua vermogen en souplesse. En daar betaal je gewoon serieus geld voor.

:beer:

Online
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door 328Ti » 26 jun 2015, 22:45

944-20v schreef:
Het zijn natuurlijk ook 15+ jaar oude auto's. Een behoorlijk potje voor onderhoud is daarom wel nodig, zelfs als je alles zelf doet.
Sluit ik me volledig bij aan.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door Tim N » 27 jun 2015, 00:19

944-20v schreef: De M60 in mijn Jag (komt uit een vroege E38 740i) is trouwens wel behoorlijk onderhoudsvrij, maar ik rij daar niet veel kilometers mee.
Ja idd schandalig, ik zou hem verkopen hoor :lol:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7953
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door MParallel » 27 jun 2015, 00:55

Die V8 kleppendekselpakking moet je toch ook elke beurt vervangen?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door GTRene » 27 jun 2015, 01:36

MParallel schreef:Die V8 kleppendekselpakking moet je toch ook elke beurt vervangen?
? dat lijkt me niet, natuurlijk krijgen die motoren wel aardige hitte verschillen voor de kiezen vanwege de 105 graden thermostaat, maar elke beurt vervangen? nee, of ze bedoelen elke grote beurt?

na vele jaren of na 60<>80k dan wellicht wel, ze (rubbers)verharden dan (hoge temps) en gaan dan of wat zweten buiten of wat lekken bv aan de binnenkant waar de bougies zitten in die ruimte.

Ik heb bv voor mijn ook een complete set besteld, de 4 rubber pakkingen en de speciale vloeibare pakking die je op een paar punten moet leggen (bij die ronde uitsparing hoeken en de overgang naden) en al die rubbers bij de moeren/busjes van de kleppendeksels.

zag namelijk toen ik mijn auto een grote beurt gaf en nwe bobines en nwe bougies, ook wat olie sporen aan 1 kant, welke ik bij 80.000 ook al wel wat zag, iets nagedraaid (kan niet echt of beperkt ivm busjes/aanslag) en dacht, doe ik wel een keer, dat kleine beetje.
Toen ik er dus laatst weer bij kwam zag ik het weer, maar nu iets meer aan die 1ne kant en dacht, nu wordt het tijd, maja net alles vervangen ververst maar niet zo'n set besteld (ff vergeten), dus die pakkingset doe ik later in het jaar (paar honderd km verder), ondertussen al wel besteld en binnen, mooi pakket rubbers e.d. :D

owja en de kettingspanner,to be sure elke 100k <>160k of na zoveel jaar, meepakken, veer wordt slapper en of meer ingezakt, wacht je te lang, dan kan de ketting te veel ruimte krijgen en op den duur wat gaan slaan en zo de geleider bv enorm verslijten enz, so better safe then sorry, vrij simpel klusje :D

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door RJK » 27 jun 2015, 08:59

Tim N schreef:
944-20v schreef: De M60 in mijn Jag (komt uit een vroege E38 740i) is trouwens wel behoorlijk onderhoudsvrij, maar ik rij daar niet veel kilometers mee.
Ja idd schandalig, ik zou hem verkopen hoor :lol:
Nee hoor, zondag lekker meerijden met het oldtimer gebeuren hier op de buurt. :D

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door RJK » 27 jun 2015, 09:07

Vanos heb ik nooit last van gehad, ventilatie ook niet (gezien ik m altijd goed doorjank in toeren=temperatuur).
Ik ook maar de vorige eigenaar/eigenaren meestal niet. Beetje knappe olie erin en vaak genoeg verversen zal ook wel helpen denk ik.

Trouwens, ondanks alles wat ik al aan de auto heb gedaan heeft ie mij nog nooit laten staan. Wat dat betreft prima. Wel een keer noodloop gehad ivm een defecte elektronische gasklep, maar kon gewoon naar huis rijden. Was met een andere gasklep van een sloper weer opgelost.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Het grote E38 (occasion) topic

Bericht door RJK » 27 jun 2015, 09:09

Nog maar even een plaatje dan :tong:

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dimitri, nielsdf en 149 gasten