Elektro-BMW: i3 Concept

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Elektro-BMW: i3 Concept

Bericht door Snipe » 15 feb 2014, 15:38

Sperdy schreef:Toch Hielke, die i3, het zal een prima sturende auto zijn. Maar, even kosten/baten/praktisch etc. Dan is dit ding toch gewoon next? Opladen: een ramp. Auto is gewoon te klein voor de prijs. Actieradius: waardeloos. Alleen voor de leasert interssant die dat ding nieuwe hebben voor eind 2013. Namelijk, geen bijtelling. Voor de rest zie ik niet waarom je zo'n i3 zou moeten doen tov. concurrentie (even los van uiterlijk). Kortom, te duur voor te weinig auto. Niet? Het is uiteindelijk een rekensom ..
Ik zou er best een willen, voornamelijk omdat ik het mooi vind dat het ding anders en vernieuwend en voor een groot deel van CFRP gefabriceerd is. Ik weet niet precies hoe veel of weinig je zou moeten rijden voor praktisch nut, kosten of dat soort dingen. Wel weet ik dat er genoeg dagen zijn waarop ik minder dan 100 of 200 kilometer rijd, dus van die beperkte range heb je niet zo gek veel last. Zeker niet in de versie met range extender, want die ratelt lekker door zolang je er benzine in gooit.
En op dagen dat je verder moet? Dan kun je toch gewoon een andere auto uit je garage trekken?

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Elektro-BMW: i3 Concept

Bericht door Sperdy » 15 feb 2014, 16:15

Snipe schreef:
Sperdy schreef:Toch Hielke, die i3, het zal een prima sturende auto zijn. Maar, even kosten/baten/praktisch etc. Dan is dit ding toch gewoon next? Opladen: een ramp. Auto is gewoon te klein voor de prijs. Actieradius: waardeloos. Alleen voor de leasert interssant die dat ding nieuwe hebben voor eind 2013. Namelijk, geen bijtelling. Voor de rest zie ik niet waarom je zo'n i3 zou moeten doen tov. concurrentie (even los van uiterlijk). Kortom, te duur voor te weinig auto. Niet? Het is uiteindelijk een rekensom ..
Ik zou er best een willen, voornamelijk omdat ik het mooi vind dat het ding anders en vernieuwend en voor een groot deel van CFRP gefabriceerd is. Ik weet niet precies hoe veel of weinig je zou moeten rijden voor praktisch nut, kosten of dat soort dingen. Wel weet ik dat er genoeg dagen zijn waarop ik minder dan 100 of 200 kilometer rijd, dus van die beperkte range heb je niet zo gek veel last. Zeker niet in de versie met range extender, want die ratelt lekker door zolang je er benzine in gooit.
En op dagen dat je verder moet? Dan kun je toch gewoon een andere auto uit je garage trekken?
-1
Ja, de massa heeft voor ieder type ritje een tweede auto :D
Ding is innovatief, zoals andere merken ook bezig zijn met dit soort auto's. Maar dat is het dan. NeXT met dit soort auto's. Wordt interssant als deze auto's qua afschrijving, actieradius, makkelijk/snel opladen (net zoals tanken) hetzelfde bieden als de conventionele auto's met het voordeel van een lagere belasting op het milieu (dé totale som van milieuvoordelen).

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Elektro-BMW: i3 Concept

Bericht door Hielke » 15 feb 2014, 16:43

Sperdy,

in de dagelijkse praktijk zou een i3 het me prima kunnen doen. Langste rit die ik in 3 jaar Punto heb gehad is 125 km geweest. Gros van de ritten leg ik met nagenoeg koude motor af. En dan ben ik heel voorzichtig met de techniek. En kabeng, daar heb je alweer een voordeel van een elektrische auto. Je hoeft 'm niet warm te rijden!

De auto is met z'n lage zwaartepunt een dynamisch topstuk. Een hele directe besturing, een neus die snel en graag naar binnen toe wil. Een 'motor' die ALTIJD bij de les is. Je moet het beleven om er een juiste kijk op te krijgen. Het ding rijdt misschien nog wel leuker dan mijn toch al hele fijne MX-5'je. Sowieso al heel wat leuker dan de instap 1 series. Over alles wat groter en zwaarder is maar te zwijgen.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Elektro-BMW: i3 Concept

Bericht door Sperdy » 15 feb 2014, 18:54

Hielke, ik vind de i3 hartstikke leuk. Ik vind die andere hybride auto's ook prima. En - dat meen ik - als de wereld een stukkie schoner wordt hierdoor, moeten we dat doen. En ik geloof je direct dat de i3 nog eens geweldig stuurt ook! Goed gedaan BMW. Voor de autoliefhebber/autorijder kan de i3 zo maar eens een goede keuze zijn.

Alleen de massa wil een goedkope auto, lang rijden op één tank en ruim genoeg is. De massa vindt iedere nieuwe auto evengoed rijden. Mijn bedrijf bijvoorbeeld, allemaal 'jongens die een auto mogen leasen'. Iedereen zoekt iets goedkoops uit in de 7% hybride bijtelling. Iedereen slaat de i3 over: te duur. Yaris hybride staat aan de top, wat opeis hybride en nog wat Mitsubishi's. Die dingen rijden ook, snap je? Dat bedoel ik eigenlijk.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Elektro-BMW: i3 Concept

Bericht door Hielke » 15 feb 2014, 19:05

Snap ik wel Sperdy. Nederlanders kopen en auto met één oog op de beurs en het andere op de fiscale regeltjes. Een i3 is voor mij ook een no-go vanwege de centenkwestie. Te duur voor die schamele 7000 km die ik per jaar rij.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Elektro-BMW: i3 Concept

Bericht door alt » 15 feb 2014, 20:11

Een dure gepimpte A2 voor de vrouw.
Heb hem zien staat bij de dealer, grappig auto, maar wat heb je er aan.
Leuk voor in de stad, maar dan kan je beter op de fiets af.
Dat de actieradius klein is, is tot daar aan toe, maar het laden van de accu gaat nog steeds als in de prehistorie.
Toen reed men ook al 100 mls met elektra auto.
Die was destijds voor vrouwen, want zij konden de motor niet aanslingeren.
Dus op dat gebied geen vooruit gang met eletrieke auto, wel bij de verbrandingsmotor.

Het lijkt mij veel relexter rijden op stroom, maar dan moet van een inductie leiding komen onder het asphalt.
Denk ook minder onderhoud, geen olie verversen.
De ramp-up van de inverter aanpassen en met rokende banden wegrijden
Ik vraag mij wel af hoe die ekobandjes remmen, want anders kan je best zeer doen.

Het is dus een boodschappenwagen voor moeders

Heb zelf nog over een Tesla S gedacht, maar ik zie al bij een klant 5 uur te moeten blijven om de auto van prik te te voorzien.
Ben meteen en klant kwijt.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Elektro-BMW: i3 Concept

Bericht door Snipe » 16 feb 2014, 00:25

Sperdy schreef:Ja, de massa heeft voor ieder type ritje een tweede auto :D
Ding is innovatief, zoals andere merken ook bezig zijn met dit soort auto's. Maar dat is het dan. NeXT met dit soort auto's. Wordt interssant als deze auto's qua afschrijving, actieradius, makkelijk/snel opladen (net zoals tanken) hetzelfde bieden als de conventionele auto's met het voordeel van een lagere belasting op het milieu (dé totale som van milieuvoordelen).
Dat het een auto voor de massa is heb je er zelf bij verzonnen. Dat zegt Hielke niet, dat zeg ik niet en dat zegt BMW niet. Ik vind het altijd zo'n merkwaardige gedachte dat iedere auto bij iedereen zou moeten passen. Ik hoorde laatst in een video dat het zo fijn was dat de BMW 2 Serie eindelijk beenruimte voor volwassenen heeft op de achterbank. Nou, ik wil helemaal geen beenruimte, ik wil een compacte auto en als ik beenruimte wil dan neem ik wel een 3 of een 5 of zo.
Nee, die i3 past niet iedereen. Maar als 'ie je past is het een tof ding, vind ik.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Elektro-BMW: i3 Concept

Bericht door Sperdy » 16 feb 2014, 04:16

Goed punt, we willen geen beenruimte :)
Voor ieder type ritje, weer een andere auto :)
Kwenie .. Ding gaat niet verkocht worden, zo'n I3.

Afbeelding

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Elektro-BMW: i3 Concept

Bericht door Robin » 16 feb 2014, 09:18

Aan de hand van Hielke's bevindingen en ook die van Steve Sutcliffe probeer ik er morgen even in te rijden.
Hoe raar 't van mijn kant ook klinkt: Ik zie de redenen die (Steve en) Snipe en Hielke aandragen positiever dan hoe anderen hem hier zien. Ik vind dit dan ook geen 2er Grandtour Fwd ding in 'n ander draadje.

Dit is dan een technologiedrager, een kar voor de early adopters etc. Ik begin ook de hightech van CRFP, 'leichtbau' en 'n weggedrag wat blijkbaar 'leuk' is ondanks de 155ers. De actieradius en 't opladen is een groot punt. Een kennis van me heeft 'n Karma, ik zie 'm hiero alleen maar aan de lading staan:)

Kortom, als ik Steve & Hielke's bevindingen 'n klein beetje kan delen na 'n proefrit, neem ik meteen m'n woorden terug en wordt de i8 dus de 'supersportwagen' voor schraalhans & co:)

Dit bedoeld als compliment.

M'n mea culpa krijgt men hier pas te zien na een positieve proefrit:)

En tuurlijk is dat ding te duur, alles boven de 15k ofzol is te duur, ellenlange discussies gehad. Pak 'n 5 jaar oude Passat ofzo en heb er nog 5-10 jaar plezier van. Dan ben je $$$ goed bezig etc.

Het gaat zoals altijd op 't end om de centen:))))

EN---> Eigenlijk kun/mag je 'n auto pas afbranden/verheerlijken als je ermee gereden hebt, toch?? :tooth:

:coffee:

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Elektro-BMW: i3 Concept

Bericht door Robin » 16 feb 2014, 09:22

Hielke schreef:Sperdy,

in de dagelijkse praktijk zou een i3 het me prima kunnen doen. Langste rit die ik in 3 jaar Punto heb gehad is 125 km geweest.
Toen werd je toch op de Afsluitdijk bij 't monument staande gehouden door de NoordHollandse douane vanwege te diepfries zijnde ?:)))

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Elektro-BMW: i3 Concept

Bericht door Robin » 16 feb 2014, 09:25

Sperdy schreef:Hielke, ik vind de i3 hartstikke leuk. Ik vind die andere hybride auto's ook prima. En - dat meen ik - als de wereld een stukkie schoner wordt hierdoor, moeten we dat doen. En ik geloof je direct dat de i3 nog eens geweldig stuurt ook! Goed gedaan BMW. Voor de autoliefhebber/autorijder kan de i3 zo maar eens een goede keuze zijn.

Alleen de massa wil een goedkope auto, lang rijden op één tank en ruim genoeg is. De massa vindt iedere nieuwe auto evengoed rijden. Mijn bedrijf bijvoorbeeld, allemaal 'jongens die een auto mogen leasen'. Iedereen zoekt iets goedkoops uit in de 7% hybride bijtelling. Iedereen slaat de i3 over: te duur. Yaris hybride staat aan de top, wat opeis hybride en nog wat Mitsubishi's. Die dingen rijden ook, snap je? Dat bedoel ik eigenlijk.
In het algemeen is dit in NL hoe het eigenlijk zit denk ik ook Ferdinand....(niet dat ik je mening meteen 100% deel dat ik hybride auto's leuk vind ofzo, en dat schonere milieu moet ik ook nog zien, maar de algehele tendens zegmaar)

Neemt niet weg dat dit geen Consumentenbond.nl is maar Driving Fun, dus de insteek is even anders:)

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Elektro-BMW: i3 Concept

Bericht door Robin » 16 feb 2014, 09:30

Snipe schreef:Ik vind het altijd zo'n merkwaardige gedachte dat iedere auto bij iedereen zou moeten passen. Ik hoorde laatst in een video dat het zo fijn was dat de BMW 2 Serie eindelijk beenruimte voor volwassenen heeft op de achterbank. Nou, ik wil helemaal geen beenruimte, ik wil een compacte auto en als ik beenruimte wil dan neem ik wel een 3 of een 5 of zo.
Nee, die i3 past niet iedereen. Maar als 'ie je past is het een tof ding, vind ik.
Tja, zoiets dus. Een compromis blijft 't altijd. Elke auto. Wil je meer beenruimte kom je in die suvs, dat doe je voornamelijk voor je gezin en boodschappen /vakanties...maar even relaxed testosteronverhogend(of verlagend?) een adrenalinekick krijgen: Neen.
Dan 'neem' je wat anders. Ook weer 'n compromis en wat de portemonee wil, gebeurt.

Op elke auto is wel wat aan te merken, behalve op 'n F12 en 'n 458 Speciale lol. Wie kopt 'm in?:)\

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Elektro-BMW: i3 Concept

Bericht door Robin » 16 feb 2014, 09:34

Misschien rare vraag, maar de i3 is dus totaal electrisch? En rwd? Toch?

:bag:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Elektro-BMW: i3 Concept

Bericht door Hielke » 16 feb 2014, 11:12

Robin schreef:Misschien rare vraag, maar de i3 is dus totaal electrisch? En rwd? Toch?

:bag:

100% RWD. Je rijdt altijd op de elektromotoren. Is met range extender te bestellen, maar dan heeft de benzinemotor alleen een taak als oplader van de accu's. De demo van De Beier heeft de range extender ook aan boord. Zonder extender accelereert ie nog sneller.

Goed man van die testrit. Sperdy ook nog even en dan praten we weer.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Elektro-BMW: i3 Concept

Bericht door Joy » 16 feb 2014, 11:24

Wat me opvalt is dat de range extender 120 kg toevoegt aan het rijklaargewicht. Dat had ik dan weer niet verwacht van zo een klein motorblok.
Verder kan ik me wel aansluiten bij Hielke. De looks kunnen een puntje zijn maar als je naast en in de auto rondkijkt ziet alles er wel next-gen uit.
De Tesla is wat dat betreft een stuk gewoner in opbouw. Weegt ook even 2.100 kg. Het is dat elektro nu wegenbelastingvrij is verklaard want anders had de Tesla het een stuk moeilijker gehad.

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Elektro-BMW: i3 Concept

Bericht door martll » 16 feb 2014, 11:39

120kg is wel begrijpelijk. Moet ook nog een brandstof tank in en bijbehorende regelingen.

Toch valt het me wel op hoe vaak je dit niet-zo-mooi-uitziende hok tegenkomt.
Het interieur kan zo in de plaatselijke speeltuin geplaatst worden. Het exterieur is futuristisch maar die wielen zijn weer uit de Middeleeuwen gestolen. :hungry:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Elektro-BMW: i3 Concept

Bericht door RVV » 16 feb 2014, 12:08

Ja logisch dat je hem veel tegen komt, heel NL rijd vol met dealer demo's. Verder geloof ik er niet zo in.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Elektro-BMW: i3 Concept

Bericht door Sperdy » 16 feb 2014, 13:35

Robin schreef:.. Op elke auto is wel wat aan te merken, behalve op 'n F12 en 'n 458 Speciale lol. Wie kopt 'm in?:)\
en een Porsche Boxster Spyder (goal!)
Zeker, vanuit DF invalshoek lijkt mij die I3 helemaal leuk, als ik Hielke zo hoor.
O ja, en wat mij betreft nu ook de Ferrari California T.
Allemaal auto's waar niets op aan te merken valt, niets.

:df: :D

O ja, dat van die range-extender van de i3 vind ik dan weer geweldig. Juist(!) die koppelrijke en superstille electromotor is dé DF. TopGear had het al bedacht (James May of zo) dat de benzine motor, de accu's moesten opladen (lol, weet iemand dat filmpje op te snorren). Reden ze met z'n drieën in zo'n zelfgemaakt hybride ding..

Al die hedendaagse alternatieve Hybride hokken, rijden tot aan pakweg 40 kmh op de electromotor, daarna gaat die over naar zo'n suf 1.3, 3pits ademnood snorfietsblokkie zonder enig vermogen en trekkracht, kötgeluid en wat dies meer zij .. Maar voor de lease? Lekker boeien :)

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Elektro-BMW: i3 Concept

Bericht door Robin » 17 feb 2014, 13:17

i3 komt met 'n paar week weer bij m'n dealer binnen. Hij was vorige week blijkbaar 1 dagje daar, nu niet meer.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Elektro-BMW: i3 Concept

Bericht door WJ » 14 mar 2014, 23:45

Rijd hier nu zo'n ding rond. Jeutje wat lelijk.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Elektro-BMW: i3 Concept

Bericht door Fabian » 14 mar 2014, 23:47

Gistrren weer even mee gereden. Heerlijk, echt leuk. Verfrissend model naast de andere eenheidsworsten.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Elektro-BMW: i3 Concept

Bericht door Hielke » 15 mar 2014, 11:08

Ik heb begrepen dat die auto door geselecteerde dealers verkocht gaat worden, en dat bijvoorbeeld een grote dealer als De Beier daar niet eens bijzit. Dat begrijp ik dan weer niet.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Elektro-BMW: i3 Concept

Bericht door Fabian » 15 mar 2014, 11:24

Dat was wel de eerste insteek inderdaad.

Had ook te maken met investeringen die dealers ervoor moesten doen volgens mij.

Maar dat is later weer teruggedraaid:

http://www.automotive-online.nl/home/11 ... orden.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Hugo Bos
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
Locatie: Ioniq EV

Re: Elektro-BMW: i3 Concept

Bericht door Hugo Bos » 15 mar 2014, 12:18

Sinds ik in Amsterdam met de elektrische Smarts van Car2Go rond rij ben ik helemaal om: elektrisch is geweldig!

Vorige week dan ook een middagje met de i3 van BMW Amsterdam op pad geweest en ik ben helemaal verkocht. Binnendoor via Mijdrecht, Loenen en Breukelen naar Utrecht en terug naar Amsterdam over de A2.

Het rijden met de Active Cruise Control is nog ontspannender dan het 'one pedal driving'. Geniaal hoe je alleen het gaspedaal hoeft te gebruiken bij normaal verkeer. Het interieur heeft een echte BMW feel en doet totaal niet onder voor een nieuwe 6 serie. Maar vergis je niet, GTItjes pesten is bij het stoplicht absoluut geen enkel probleem. Ontspannen betekent in de i3 niet saai!

In tegenstelling tot een Car2Go voelt het in de i3 daadwerklijk als een comfortabele auto. Het zachte brommetje van de range extender is bijna niet merkbaar.

Ok, de i3 ziet er niet uit maar BMW heeft een waanzinnige auto neergezet. Ik ben heel benieuwd naar de i8, dat kan alleen maar krankzinnig geniaal zijn :)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Elektro-BMW: i3 Concept

Bericht door dvh » 11 apr 2014, 21:28

Even wat vragen over de i3.

Als je hem zonder range extender neemt , is deze dan nog steeds bijtellingsvrij of is 100% elektrisch rijden inmiddels altijd met bijtelling ?

En hoe werkt zo'n laadpaal ? Wie levert zo'n ding ? Zitten er kosten aan of ?
Bekleding stof Neutronic Aragzgrau/Schwarz
Stoelbekleding van stoffen hoofdmateriaal met stoffen bijkomend materiaal
De kleur van de bekleding is grijs
Metallic lak
Andesitilber met BMW i accent Blau
Buitenkleur is zilver
Elektrisch verwarmde voorstoelen
Elektrisch bediend glazen schuif-/kanteldak
Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit
LED licht elementen
i3 met minimale opties voor <600 per maand te leasen.. Best leuk... Wie weet... Over een jaartje ofzo.. :hungry: :tooth: :hot:
Zie er regelmatig wat rijden.. Vind het serieus leuke auto's. En nee, echt mooi zijn ze niet. Maar vind ze wel cool. Best een leuke sci-fi-auto :-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bilkert35, TLRS en 205 gasten