E87 1 serie tips
-
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 06 nov 2006, 01:10
E87 1 serie tips
Na al flink wat km's gemaakt te hebben in mijn eerste auto begin ik wijzer te worden. Ik begin erachter te komen wat voor rijder ik ben en wat ik in een auto zoek.. De meeste km's zijn met GF en dan rijd ik gewoon relaxed van A naar B.
Een korte rekensom (puur naar MRB en verbruik gekeken) leert me dat een diesel toch eigenlijk wel een verstandige keuze dus ben ik eens verder gaan kijken naar een vervanger voor mijn Alfa 147 1.6TS Veloce.
Ondanks dat ik de 1-serie in het begin helemaal niets vond ben ik het model al snel gaan waarderen en ik vind het model (facelift) erg fijn rijden! We beginnen dus eens met een orienterende zoektocht naar een 1-serie! Ik hou de kosten graag onder de 10.000 euro dus het wordt een pre facelift lijkt me.
Exemplaren uitzoeken is wat mij betreft nog te vroeg, ik ben dus echt opzoek naar specifieke problemen of de must haves van de optielijst!
- Wat zijn de specifieke problemen van het model?
- Duurzaamheid van het 118d en 120d blok? Ik heb in het draadje van Niels zijn 320d wel het eea gevonden over de 136PK variant maar is dat ook nog van toepassing op deze 2.0 diesels?
- Grote kosten bij een km-stand die richting de 200.000km gaat? (dieselpomp, verstuivers, turbo)
- Chippen van de motor bij deze km-standen? Aanrader? Voegt weinig toe? Afrader?
Een korte rekensom (puur naar MRB en verbruik gekeken) leert me dat een diesel toch eigenlijk wel een verstandige keuze dus ben ik eens verder gaan kijken naar een vervanger voor mijn Alfa 147 1.6TS Veloce.
Ondanks dat ik de 1-serie in het begin helemaal niets vond ben ik het model al snel gaan waarderen en ik vind het model (facelift) erg fijn rijden! We beginnen dus eens met een orienterende zoektocht naar een 1-serie! Ik hou de kosten graag onder de 10.000 euro dus het wordt een pre facelift lijkt me.
Exemplaren uitzoeken is wat mij betreft nog te vroeg, ik ben dus echt opzoek naar specifieke problemen of de must haves van de optielijst!
- Wat zijn de specifieke problemen van het model?
- Duurzaamheid van het 118d en 120d blok? Ik heb in het draadje van Niels zijn 320d wel het eea gevonden over de 136PK variant maar is dat ook nog van toepassing op deze 2.0 diesels?
- Grote kosten bij een km-stand die richting de 200.000km gaat? (dieselpomp, verstuivers, turbo)
- Chippen van de motor bij deze km-standen? Aanrader? Voegt weinig toe? Afrader?
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: E87 1 serie tips
Heerlijke rijdersauto. En voor zover ik weet redelijk bulletproof. Zou een prefacelift 118d laten staan ivm karig vermogen. Zo´n karretje verdiend gewoon wat vermogen. Maar 10k voor een mooie volle 120d lijkt me een uitdaging. Chippen geen probleem mits je het bij een goeie chipboer laat uitvoeren. En turbo, koppeling etc. Beetje afhankelijk van gebrukt vorige eigenaar. Maar moeten eenvourig 250K mee kunnen.
Weleens gedacht aan een e46 320d-330d ofzo. Zo´n ding rijd ook erg goed en met chip is het helemaal feest. Die zijn goedkoper, ruimer en beter afgewerkt. Maar ook iets gedateerder en zwaarder.
Weleens gedacht aan een e46 320d-330d ofzo. Zo´n ding rijd ook erg goed en met chip is het helemaal feest. Die zijn goedkoper, ruimer en beter afgewerkt. Maar ook iets gedateerder en zwaarder.
- Laurens
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contacteer:
Re: E87 1 serie tips
Sinds afgelopen week rij ik ook in een 1 serie, is dan wel een 3 deurs van '07.
Ik ben eerst ook op zoek gegaan naar een 120d, maar die zijn erg lastig te vinden met een redelijke kilometerstand en al helemaal niet onder de 10k.
Toen eerst geinformeerd bij de chipboer wat er met een 118d mogelijk is. Ik heb dan wel het facelift model in de corporate uitvoering dus met 136pk. Deze motor is zo goed als gelijk aan de 120 en kan met chippen makkelijk naar 180pk. Dus ik zou me nog niet gelijk af laten schrikken door een 118 aangezien die met een chipje ook prima van hun plek komen.
Zal een pre facelift natuurlijk wel iets minder ver komen na het chippen, maar ook dan zal het zeker een stuk helpen.
Maar voor 10k wordt het lastig, als je precies weet wat je wilt hebben kan ik ook nog wel even voor je kijken weet er nog een paar te staan...
Er zijn ook plenty exemplaren zonder cruise control, dat is voor mij eigenlijk wel een must have. Sportstoelen is ook zeker een aanrader. Ik had de mazzel er 1 te vinden die ook nog climate control heeft en nog wat opties. Maar dat nogmaals met max 10k moet je daar niet te veel op letten en is kijken naar de historie veel belangrijker...
Ik ben eerst ook op zoek gegaan naar een 120d, maar die zijn erg lastig te vinden met een redelijke kilometerstand en al helemaal niet onder de 10k.
Toen eerst geinformeerd bij de chipboer wat er met een 118d mogelijk is. Ik heb dan wel het facelift model in de corporate uitvoering dus met 136pk. Deze motor is zo goed als gelijk aan de 120 en kan met chippen makkelijk naar 180pk. Dus ik zou me nog niet gelijk af laten schrikken door een 118 aangezien die met een chipje ook prima van hun plek komen.
Zal een pre facelift natuurlijk wel iets minder ver komen na het chippen, maar ook dan zal het zeker een stuk helpen.
Maar voor 10k wordt het lastig, als je precies weet wat je wilt hebben kan ik ook nog wel even voor je kijken weet er nog een paar te staan...
Er zijn ook plenty exemplaren zonder cruise control, dat is voor mij eigenlijk wel een must have. Sportstoelen is ook zeker een aanrader. Ik had de mazzel er 1 te vinden die ook nog climate control heeft en nog wat opties. Maar dat nogmaals met max 10k moet je daar niet te veel op letten en is kijken naar de historie veel belangrijker...
-
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 06 nov 2006, 01:10
Re: E87 1 serie tips
Cruise control is idd echt wel een vereiste, sportstoelen staan ook op de nice to have-lijst.
De verschillende chipboeren geven rond de 150PK/350Nm aan. Dit zijn dan wel zip-tuning PK's maar er zit in een 118d dan zeker wel wat vermogen.
@Laurens: Mocht ik echt in de race zijn voor een andere auto op korte termijn dan kan ik je idd even contacteren.
De verschillende chipboeren geven rond de 150PK/350Nm aan. Dit zijn dan wel zip-tuning PK's maar er zit in een 118d dan zeker wel wat vermogen.
@Laurens: Mocht ik echt in de race zijn voor een andere auto op korte termijn dan kan ik je idd even contacteren.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: E87 1 serie tips
Tip: koop er een zonder turbo
- L@urens
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
- Locatie: Enschede, NL
Re: E87 1 serie tips
Done: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 57#p766357" onclick="window.open(this.href);return false;Macboy schreef:Tip: koop er een zonder turbo
Die sportstoelen met elektrische verstelling van de wangen zijn inderdaad erg goed!
- Arthur
- Berichten: 39738
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: E87 1 serie tips
Mocht CC monteren net zo simpel zijn als bij VAG dan kun je wel 1 zonder kiezen. Was destijds vrij simpel klusje in de garage voor niet al te veel geld. Praat ik wel over 10 jaar geleden Maar de 1e E87's zijn ook al weer 7 jaar oud
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: E87 1 serie tips
Macboy schreef:Tip: koop er een zonder turbo
Precies, mijn 2e ex 130i nu een koopje..
http://www.autotrack.nl/tweedehands/bmw/1-serie/7595869" onclick="window.open(this.href);return false;
- Oof
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
- Auto: XC60 T8 #IKEA
Re: E87 1 serie tips
Maar ook heel schraal uitgevoerd. Zou niet mijn keuze zijn.RVV schreef:Macboy schreef:Tip: koop er een zonder turbo
Precies, mijn 2e ex 130i nu een koopje..
http://www.autotrack.nl/tweedehands/bmw/1-serie/7595869" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb zelf een volle 120D gehad en vond dat met alle opties een heerlijke auto. Nooit aan toe gekomen om te chippen
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: E87 1 serie tips
Schraal?
mmwwhh belangrijkste zit er in..
Ikzelf vond het wel een lekkere uitvoering. Oke gen satnav, en geen volairco,maar verder een nette en complete auto.
mmwwhh belangrijkste zit er in..
Ikzelf vond het wel een lekkere uitvoering. Oke gen satnav, en geen volairco,maar verder een nette en complete auto.
- Arthur
- Berichten: 39738
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: E87 1 serie tips
En de goedkoopste onder de ton aan km's. Je vergeet het smakelijke M-pakket. Als is dat smaak maar ik zou hem niet zonder willen, zelfde geldt voor xenon. Dan ogen ze pas schraal
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: E87 1 serie tips
Plus dakspoiler.
- Oof
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
- Auto: XC60 T8 #IKEA
Re: E87 1 serie tips
Ik had hier toch net ook al een reactie geplaatst? In ieder geval, vooropgesteld dat het allemaal mijn mening is. Ik vind hem schraal zonder Automatische airco en andere gadgets. Op een polo vind ik het prima maar niet op de dikste einser die toen der tijd leverbaar was. Zou hem er echt voor laten staan.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: E87 1 serie tips
Automatische airco is ook wat overrated imho.. ik heb in de Z4 ook automatische airco, maar er zitten net zulke draaiknoppen in als in de 130i met handmatige airco.
- Arthur
- Berichten: 39738
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: E87 1 serie tips
Voor wat er ook te krijgen is en wat ik zelf gehad heb liet ik hem ook staan. Maar feit blijft dat dit momenteel wel zo'n beetje de scherpste aanbieding is met een fatsoenlijke km.st.
Wel had ik dan ook gewacht en verder gezocht naar een luxere.
Wel had ik dan ook gewacht en verder gezocht naar een luxere.
- Marsnel
- Berichten: 456
- Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
- Auto: Civic B18c | E91 335D
- Locatie: Waddinxveen
Re: E87 1 serie tips
Ruud,
Heb zelf een facelift 120d met sportonderstel..
Ding is gewoon redelijk vlot (verwacht geen kanon), gaat goed door de bocht en eigenlijk is het gewoon een fijn ding..
Nadelen:
- 'clutch judder' De koppeling van de diesels schokt/bokt/trilt wanneer je hem laat opkomen. Ze hebben het niet allemaal, maar als je het intypt op google dan vind je er genoeg over. Mijne heeft het soms ook, vooral als ik tegen een bult op moet wegtrekken, of in de file.. BMW heeft er geen oplossing voor.
- Sportstoelen, ze zitten heerlijk.. maar zijn bij het zitvlak behoorlijk smal. (en ik ben echt geen dikzak).
- pre-facelift interieur, is waardeloos.. heb een paar modellen bekeken en overal beschadigingen en is de lak vanaf. Ziet er echt niet uit. Facelift is dan beter..
- Nerveus op hoge snelheid. Ik weet niet of dit alleen mijn 1-serie is, maar boven de 150 ben je eigenlijk constant aan het sturen. Komt wsl ook door runflats icm spoorvorming.
- Standaard stereo installatie voldoet, maar verwacht geen kraakhelder geluid..
- versnellingsbak schakelt ok, maar als het koud is dan gaat het wat hakerig.
- Heb het zelf niet gehad, maar er zijn wat eigenaren die kapotte DSC module hadden ofzo.. Dat was iig een duur grapje.
CC, automatische airco, aut. dimmende binnenspiegel, en DSC-engeltje werken allemaal voortreffelijk..
Automatische ruitenwisser heb ik altijd ruzie mee.. maar dit heb ik wsl ook bij andere merken.
Verder geen rare dingen mee gemaakt, of kwaaltjes enz..
Heb zelf een facelift 120d met sportonderstel..
Ding is gewoon redelijk vlot (verwacht geen kanon), gaat goed door de bocht en eigenlijk is het gewoon een fijn ding..
Nadelen:
- 'clutch judder' De koppeling van de diesels schokt/bokt/trilt wanneer je hem laat opkomen. Ze hebben het niet allemaal, maar als je het intypt op google dan vind je er genoeg over. Mijne heeft het soms ook, vooral als ik tegen een bult op moet wegtrekken, of in de file.. BMW heeft er geen oplossing voor.
- Sportstoelen, ze zitten heerlijk.. maar zijn bij het zitvlak behoorlijk smal. (en ik ben echt geen dikzak).
- pre-facelift interieur, is waardeloos.. heb een paar modellen bekeken en overal beschadigingen en is de lak vanaf. Ziet er echt niet uit. Facelift is dan beter..
- Nerveus op hoge snelheid. Ik weet niet of dit alleen mijn 1-serie is, maar boven de 150 ben je eigenlijk constant aan het sturen. Komt wsl ook door runflats icm spoorvorming.
- Standaard stereo installatie voldoet, maar verwacht geen kraakhelder geluid..
- versnellingsbak schakelt ok, maar als het koud is dan gaat het wat hakerig.
- Heb het zelf niet gehad, maar er zijn wat eigenaren die kapotte DSC module hadden ofzo.. Dat was iig een duur grapje.
CC, automatische airco, aut. dimmende binnenspiegel, en DSC-engeltje werken allemaal voortreffelijk..
Automatische ruitenwisser heb ik altijd ruzie mee.. maar dit heb ik wsl ook bij andere merken.
Verder geen rare dingen mee gemaakt, of kwaaltjes enz..
Laatst gewijzigd door Marsnel op 04 feb 2014, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1256
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29
Re: E87 1 serie tips
Het verschil is alleen dat je bij de automatische airco alleen de temperatuur instelt, en bij de handmatige airco de bediening van de luchtroosters, temperatuur en snelheid ventilator.RVV schreef:Automatische airco is ook wat overrated imho.. ik heb in de Z4 ook automatische airco, maar er zitten net zulke draaiknoppen in als in de 130i met handmatige airco.
Is zeker niet overrated dus. Zeker als je wat langer in de auto zit is het handig. Imho blijf je aan die knoppen pielen van de handmatige airco's, heel vervelend.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: E87 1 serie tips
Een 130i heeft als hobby auto geen climate controle en satnav nodig. Als dagelijkse auto snap ik dat mensen er anders over denken.
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: E87 1 serie tips
Define hobby auto.
- ErikMartijn
- Berichten: 1816
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
- Locatie: 323ti
- Contacteer:
Re: E87 1 serie tips
Wat zijn jullie verwend zeg! Er zit verdomme gewoon airco in dat ding en als je de weg kwijt ben plak je maar een tomtom op het raam.
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: E87 1 serie tips
Een 130i bestaat uit de som der delen. En niet alleen de motor, zoals velen je zullen willen doen geloven
- Remy
- Berichten: 724
- Lid geworden op: 22 mar 2006, 11:20
Re: E87 1 serie tips
Precies. En daar hoort een climat control bij. Het is geen Golf 5 TDI.
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
Re: E87 1 serie tips
+100....destijds voordat ik de 740iL kocht ook naar een 1-serie diesel gekeken.......hoge kmstanden is -> turbo etc etc vervangen....kan prima als de prijs ernaar is dat weer wel....Macboy schreef:Tip: koop er een zonder turbo
Maar 130i lijkt me goede optie! handmatige AC prima....al kan ik me voorstellen dat er op een 'dikke' auto men vind dat er meer op zitten......zo vind ik een dikke middenklasser of hoger met tomtom op de raam ook 'armoe' maar goed
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: E87 1 serie tips
Vorig jaar met een 325D coupe met tomtom en parrot erin gereden. De vorige eigenaar had motorvermogen boven uitrusting verkozen. Lang niet gek. Ik kijk nooit zo naar de opties meer naar het totaal plaatje. Een handmatige airco is voor mij absoluut geen reden om een auto te laten staan.
- markk
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: E87 1 serie tips
Is een simpel klusje. Kwestie van het bedieningshendeltje bestellen, monteren en aanmedlen in de computer. Kost enkel wel 600 euro, ergo ongeveer hetzelfde als dat de optie bij nieuwe aanschaf kost. Bin there, done thatArthur schreef:Mocht CC monteren net zo simpel zijn als bij VAG dan kun je wel 1 zonder kiezen. Was destijds vrij simpel klusje in de garage voor niet al te veel geld. Praat ik wel over 10 jaar geleden Maar de 1e E87's zijn ook al weer 7 jaar oud
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 430 gasten